ventil tikande

mr_crx Honda CRX -84
15 januari 2006 · 43 Inlägg

Min crx har börjar krongla efter turbon som ny är ur tagen på grund av beskitning. men efter att turbon suttit i så har den börjat ticka.. vet inte om det är ventilerna eller något liknande, jag känner inget på topp locket, och den går varm...
Jag har luftat kylaren så jag är nästan helt 100% på det inte är det som är felet.. plus att jag har bytt kylare två ggr. vad kan det vara?

Jag har flyttat bateriet till skuffen med halvkass jord..
Men det kan väl aldrig vara det som är felet..

Vett inte om det blev så efter turbon eller om det är något annat..

Drönirettab
15 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Oavsett om det beror på batteriet eller inte så borde du fixa så att det blir ordentlig jord.
Med dålig jord så kan i princip vad som helst hända.

mr_crx Honda CRX -84
15 januari 2006 · 43 Inlägg

jo ja vet men det var inte lätt att hitta jord därbak.. jordade i bältesbulten men det funka inge bra.
ska dra jorden fram till den sladden som var jord tidigare..

Drönirettab
15 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det var konstigt, bältesbulten brukar vara en pålitlig jord. Jag vet inte hur bra det är att dra jorden hela vägen fram, då ska du ha en ganska grov kabel.
Jag skulle inte ha gjort så, jag skulle ha satt jorden bak ändå. Det ska fungera att jorda bak, det är bara så.

Ledsen att jag inte har gett förslag på din fråga om turbon.

Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2006)

mr_crx Honda CRX -84
15 januari 2006 · 43 Inlägg

Ok.. Jag får försöka på nytt och slipa lite i metallen å så för att få upp maximal jord.. Men det är är inte turbon som tickar det är motorn.. Jag har dragit en inte så tjock plus bak. Mins inte diametern. Men den är som ett finger ungefär. Efter det så har jag fått missljud i högtalarna. När man gasar så susar det. Och i skärmarna så blir det störningar. Kan det bero på dårlig jord eller på klen plus kabeln..?

jika
15 januari 2006 · 55 Inlägg

Störningarna låter ju som vanligt generatorsus alternativt dåligt avskärmade kablage... Vid generatorsus kan det hjälpa med bättre jord och så är det ju viktigt att ström och signalkabel går på olika sidor av bilen... men detta bör väl inte vara något problem om du nu har batteriet bak...

Fixa lite bättre jord så ska du se att det blir bättre iaf wink

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)
Drönirettab
15 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Ja just ja, turbon var bortplockad. Slarvläste lite.

Störningarna i stereon är garanterat pga dålig jord, precis som som jika säger.

mr_crx Honda CRX -84
15 januari 2006 · 43 Inlägg

Tackar för stereo och bateri problemen. Ni är toppen tongue

Men nu återstår bara broblevet med tickandet från motorn och att den går varm..
Jag har skruvat av topplocket och kollat ventilerna.. Det var ingen som satt löst mer än va dom ska göra. Jag har inget blad mått så jag kan inte mäta om dom är rätt instälda men jag tror 99% att dom ska va det för det var inte längesen jag stälde dom. Jag har heller ingen momentnyckel så jag är inge sugen på att ta av toppen. (igen) Vet ej man kan ana att det blev så efter turbon.

Jag har nyss bytt kylare (kylare A) till en kylare jag använt tidigare utan problem. men när jag använde  den sist så hadde jag en T-kors på utgående kylarslang som jag kopplade till "tömningen" på motorn för att se om det gick att ha så för turbons skull.. (långt innan jag satte i turbon) När det fungerade så struntade jag i att ta bort T-korsen och lät den sitta kvar. men när jag satte i turbon så passade jag på att byta till orginalkylaren (kylare B) efter lite krongel med kylare A. då värkade det som kylare B var tät och efter endel trubbel så tog jag ur turbon (även pågrund av besiktning) och tog bort T-korset, satte in kylare A igen men efter det så går motorn varm hela tiden.. Jag är nästa 100% säker på att det inte är luft i kylarsystemet och vatten pumpen fungerar som den ska. men där emot så vet jag inte om termostaten fungerar, jag kan inte kolla termostaten för nån dum jävul har gjort en skruv rund till den. Motor tömningen sitter efter termostaten.

Jag behöver hjälp.. tongue

(strunta i flestavningarna tack smile )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang