Hur mycket ska man plana toppen?

j0haN88
18 maj 2008 · 102 Inlägg

ok asså förlåt mig ..jag vet " sök i forumet" ..men jag har gjort det nu ett bra tag utan några framsteg tongue ..

så nu e det så då va ...hur mycket är lagom att plana toppen? ..en 531 som ska sitta på en sug motor?

puss

bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
18 maj 2008 · 366 Inlägg

j0haN88 skrev:
ok asså förlåt mig ..jag vet " sök i forumet" ..men jag har gjort det nu ett bra tag utan några framsteg tongue ..

så nu e det så då va ...hur mycket är lagom att plana toppen? ..en 531 som ska sitta på en sug motor?

puss

1-3 millimeter tycker jag låter bra smile

j0haN88
18 maj 2008 · 102 Inlägg

bmw pure power skrev:

j0haN88 skrev:
ok asså förlåt mig ..jag vet " sök i forumet" ..men jag har gjort det nu ett bra tag utan några framsteg tongue ..

så nu e det så då va ...hur mycket är lagom att plana toppen? ..en 531 som ska sitta på en sug motor?

puss

1-3 millimeter tycker jag låter bra smile

hmm ..

bmx
18 maj 2008 · 7 100 Inlägg

1,5 mm hadde ja på mazdan

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
bmw pure power Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
18 maj 2008 · 366 Inlägg

j0haN88 skrev:

bmw pure power skrev:

j0haN88 skrev:
ok asså förlåt mig ..jag vet " sök i forumet" ..men jag har gjort det nu ett bra tag utan några framsteg tongue ..

så nu e det så då va ...hur mycket är lagom att plana toppen? ..en 531 som ska sitta på en sug motor?

puss

1-3 millimeter tycker jag låter bra smile

hmm ..

Mm där i kring. ta 2 millimeter då.

j0haN88
18 maj 2008 · 102 Inlägg

bmw pure power skrev:

j0haN88 skrev:

bmw pure power skrev:

1-3 millimeter tycker jag låter bra smile

hmm ..

Mm där i kring. ta 2 millimeter då.

ok ..vill ju att det ska ge så mycket som möjligt tongue

Volvo740-88 Volvo850-92
14 september 2009 · 1 677 Inlägg

Blir det någon skillnad på bränsleförbrukningen och prestandan om man planar en 531-topp 2 mm? Värt eller ovärt?

Jag har tillgång till NC maskin. Gratis big_smile

qazse
14 september 2009 · 178 Inlägg

bästa är väl att mäta hur mycket du kan plana just din topp?
iofs så vet ju inte jag men jag tror inte att du har haft den sedan den var ny och iomd vet du ju inte om någon har planat den tidigare och bara för att det är en massproduserad del från ett stort företag betyder inte det att alla är identiska. efter gjutningen av topp/block planades dom och det finns ju ingen garanti på att ALLT blev lika på alla tusentals toppar och block dom gjorde.. nu vet ju inte jag vilka år dom gjorde om olika motorerna och vad det ska vara förskillnad på dom, men lita aldrig på folk som säger att den och den motorn har dom och om sakerna, har hört om iallafall 2st förgasar volvos med orginalmonterade 405 toppar med pluggade spridarhål ( tydligen tog volvos montörer dom delarna dom hittade först/hade färdiga ) så kolla vad som sitter på just din motor. sen är det mycket möjligt att du måste skaffa ställbart kamdrev om du ska ta bort mycket eftersom när du planar så minskar du ju avståndet mellan kam och vev. ( nu har jag inte sysslat så mycket med volvo och det lilla jag har gjort var väldigt länge sedan men enligt mina snabba felberäkningar kan väl planing ställa kammen typ 1.5 kugg fel ) skitsamma, blev ett onödigt mycket text bara för att säga att du bör mäta just dina grejer och att jag egentligen inte har nå riktig fakta att komma med:)

Volvo740-88 Volvo850-92
14 september 2009 · 1 677 Inlägg

Så kan man säga att man kan plana 531-topp 2 mm? Det går va?
Hur mycket extra komp blir det om man planar 531-topp?

qazse
14 september 2009 · 178 Inlägg

vi försöker igen.
det beror på hur mycket det är kvar på just DIN topp.

men vist, klart du kan plana en 531 topp 2mm
antingen funkar det eller så sabbar du kolvar och/eller ventilerna.

antingen kan du ta 2mm för att någon på något forum sa att det skulle gå, eller så kan du mäta på just så du vet om du kan ta 3mm utan problem eller om allt över 0.53mm resulterar i skrot...

Topper Gillar stora förgasare
14 september 2009 · 342 Inlägg

För mig toppen är 146mm hög. Plana 2.5mm om du inte rör någoy i förbränningdutrymmet. Men skall det ge något bör du byta kam samt ställa in den igen.

Qazse en volvotopp flyttar sig ca ½ kugge när man planar den 2.5mm

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Louksor
14 september 2009 · 1 915 Inlägg

Ska du plana så mkt så behöver du en kortare kamrem och även ett ställbart kamaxeldrev.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Blida
15 september 2009 · 654 Inlägg

Jag är verkligen ingen Volvo expert/kännare, MEN.

En topp planar man inte bara si och så mycket och TROR det ska bli bra så.
Först tar man reda på om toppen blivit planad tidigare.
Sen tar man reda på vilka kolvar man ska ha för att SEN kunna räkna på komp förhållandet.

varför man gör detta är för att kunna säkerställa att det inte blir krock i toppen (kolv - ventil).
Samt för att kunna bestämma sitt kompförhållande, då jätte högt komp vanligen kräver tex: vassare kammar, hårdare topplocks bult, tåligare packning, justerbart kamdrev, kortare kamrem, osv.

Bara att plana toppen massor för sakens skull utan att byta några andra delar blir vanligen inte bra.

kan även va så att din bottendel behöver en riktplaning för att kunna hålla ordentligt tätt vid högt komp.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 september 2009 · 1 899 Inlägg

Blocken är i gjutjärn och topplocken är i aluminium, i de allra flesta fallen så är de därför topplocken som kröker sej. Upp till 3mm går att plana både 530 och 531 topparna, för den delen även 398 och 405..

Lånat från 7/900 klubbens forum skrev:
Det finns 3st volymer som måste vara med i beräkningen, förbränningsrummet i toppen, packningen, och gropen i kolven.

Värden att räkna på:
Topplock:
530= 51,7cc
531= 53,7cc

Topplockspackning 1,2mm tjock = 9,05cc

Grop i kolv (F-motor) = 8,8cc

Det värde jag sade tidigare har jag räknat fram, ungefär såhär:

Förbränningsrummets totala volym:
53,7+8,8+9,05=71,55
total cylvolym = 579+71,55=650,55 viliket ger kompförhållande:
650,55/71,55 = 9,1:1

För varje planade mm på en 531-topp tar man bort ca 4,3cc, så planar du 2mm blir resultatet detta:
71,55-8,6 = 62,95

Totala cylvolym blir då 650,55-8,6 = 641,95

Nytt kompförhållande = 641,95/62,95 = 10,2:1

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
vofloo
15 september 2009 · 739 Inlägg

en polare planade 1.8mm resultat = mycket bra smile bilen går o går fortfarande ^^

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 september 2009 · 1 899 Inlägg

Jo, 2 mm är inga som helst problem att plana, 2.5 ska gå bra de också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Etingelholm
8 oktober 2009 · 979 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Jo, 2 mm är inga som helst problem att plana, 2.5 ska gå bra de också.

Rallycross bilar m.m planar 3mm ca, men då har dom endå gröpt förbränningsrummen

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
EQUIV
8 oktober 2009 · 17 Inlägg

Jag har iof. 530 men den är planad 3mm. Vad blir kompförhållandet då? Och hur mycket ändrar sig kaminställningen och åt vilket håll? smile

Gangsson
13 januari 2014 · 38 Inlägg

Hej. Hur mycket rekommenderar ni jag planar min topp på 850 T5 b5234ft ? Mätte med linjal å den är lite krökt i mitten av toppen. Det är ju turbo så man ska väll inte plana mycket alls. Hur mycket ska man plana som max och är inte toppen rak då så är de skrot, då får man skaffa en annan ? Behöver riktigt svar snart som möjligt.
Mvh

Marlboroman
13 januari 2014 · 8 233 Inlägg

Gangsson skrev:
Hej. Hur mycket rekommenderar ni jag planar min topp på 850 T5 b5234ft ? Mätte med linjal å den är lite krökt i mitten av toppen. Det är ju turbo så man ska väll inte plana mycket alls. Hur mycket ska man plana som max och är inte toppen rak då så är de skrot, då får man skaffa en annan ? Behöver riktigt svar snart som möjligt.
Mvh

Inte alls om det inte är absolut nödvändigt är väl det bästa svaret. Så innan man funderar vidare på om man ska plana eller inte så ser man till att mäta hur skev toppen är. Och den får väl vara upp till 0,5mm krökt på längden om jag inte missminner mig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang