3152
Sök

Undringar 940 (dumpventil, trimma och angeleyes)

213 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Tjenare alla glada forumiter tänkte ställa lite frågor här ang 940

* Är det möjligt att köra dumpventil istället för sportluft på en icke turbo? Får detta konsekvenser?

* Vad finns det för möjligtheter för att uppnå 200+ hk? (ingen turbo utan en 230f motor)

* Kan man ta angel eyes från  850 till 940 utan större modifikation?

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

517 Inlägg
21 maj 2008
* Nej
* Det finns alla möjligheter i världen, men som allt annat handlar det om pengar..
* Inte utan större mod nej, så vitt jag vet. Köp lösa ringar på Biltema ?

Mvh

517 Inlägg
21 maj 2008
hahah

og900turbo skrev:
Majoren442 skrev:

* Är det möjligt att köra dumpventil istället för sportluft på en icke turbo? Får detta konsekvenser?

* Vad finns det för möjligtheter för att uppnå 200+ hk? (ingen turbo utan en 230f motor)

hjälp yikes

213 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
og900turbo skrev:
Majoren442 skrev:

hjälp yikes

Haha är det så illa? Är inte så erfaren av detta. Men ni skulle kunna få ge ett exempel på vad jag behöver för att nå  200 hk.

No pain No game

213 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
og900turbo skrev:
köpa en trimmad turbo motor o hänga i ??

o det som vart "illa" är dessa frågor

dom är inte illa ska jag tillägga men det var roigt o läsa big_smile skulle inte råda dej o pröva på det iaf big_smile

Haha aa om jag hade varit lite smart inom detta ämnet men det är inte det. för jag håller på att lära mig. Jag vet inte hur en dump fungerar. Haha varför inte detta då? Jag är ung och dum ju=).  Sen så om du är ung inte har fast jobb och ska lägga ut multum summor på en bil så tar jag gärna den smällen att fråga en gång extra även om folk vill skratta åt det. Se mig då som detta forums idiot eller dylikt men jag gick med här för att lära mig seru:cool:

No pain No game

10 287 Inlägg
21 maj 2008
Majoren: Sök, det finns massor skrivet om "Dump på sugmotor" på forumet. Det finns dessutom klistrade trådar med information om hur mna trimmar sugmotorer. Skriv ut och läs.

Men kontentan är att du realistist är helt körd om du vill uppnå "200+" i en B230F motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

234 Inlägg
21 maj 2008
Majoren442 skrev:
og900turbo skrev:
köpa en trimmad turbo motor o hänga i ??

o det som vart "illa" är dessa frågor

dom är inte illa ska jag tillägga men det var roigt o läsa big_smile skulle inte råda dej o pröva på det iaf big_smile

Haha aa om jag hade varit lite smart inom detta ämnet men det är inte det. för jag håller på att lära mig. Jag vet inte hur en dump fungerar. Haha varför inte detta då? Jag är ung och dum ju=).  Sen så om du är ung inte har fast jobb och ska lägga ut multum summor på en bil så tar jag gärna den smällen att fråga en gång extra även om folk vill skratta åt det. Se mig då som detta forums idiot eller dylikt men jag gick med här för att lära mig seru:cool:

Öppet filter
Extractor grenrör
sportsystem
chip

Haha, prova det, men du lär inte nå 200 hk+
kanske du får, ja låt oss säga 60 hk på sin höjd.

äsh, vet inte riktigt, men runt det.
/ T

10 287 Inlägg
21 maj 2008
Snarare 15Hkr om man har tur och medvind.

/Göran

Teddio skrev:
Öppet filter
Extractor grenrör
sportsystem
chip

Haha, prova det, men du lär inte nå 200 hk+
kanske du får, ja låt oss säga 60 hk på sin höjd.

äsh, vet inte riktigt, men runt det.
/ T

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
21 maj 2008
Inget fel med att vara ny och ställa frågor som vi kanske tycker är självklara. Nånstans måste man ju börja, och börjat har ju alla gjort förutom jag då som föddes färdig proffsmekaniker tongue

Det är nog som sagt ingen större ide att börja trimma på motorn du har. skulle rekomdera att lägga dom pengarna på en ny bil där du har bättre förutsättningar att börja med. Att byta motor är också ett alternativ men det är betydlig krångligare både med bilprovningen och arbetet.

2 021 Inlägg
21 maj 2008
Majoren442 skrev:

en fråga för de kunniga personerna på...

epatraktor.net

big_smile

213 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
aenfors skrev:
Inget fel med att vara ny och ställa frågor som vi kanske tycker är självklara. Nånstans måste man ju börja, och börjat har ju alla gjort förutom jag då som föddes färdig proffsmekaniker tongue

Det är nog som sagt ingen större ide att börja trimma på motorn du har. skulle rekomdera att lägga dom pengarna på en ny bil där du har bättre förutsättningar att börja med. Att byta motor är också ett alternativ men det är betydlig krångligare både med bilprovningen och arbetet.

Har hört att toppen är lite lagom klen om man vill trimma=O. Dem frågorna jag har ställt är funderingar på om hur jag ska få bilen att låta goare bli lite snabbare och se bättre ut börja på dem sakerna jag inte visste mycket om. Tack så mycket för svar

No pain No game

41 Inlägg
21 maj 2008
Standard 530-toppen har givetvis sämre flöde och mindre förbränningsrum än trimtoppen 531 i orginalutförande, men vad menar du med klen?

Det krävs mycket ändringar för att få nå större skillnader i effekt på din motor. Insprutning, andning, kam, topp, avgas, osv. Finns många flaskhalsar. För det säger jag inte att det är omöjligt. M-kammens profil är väl inget att förespråka då du söker effekt precis.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 maj 2008
portad och planad 531 topp med större ventiler och vx3 kam eller någon ännu vassare, extractor grenrör

Jonas

689 Inlägg
21 maj 2008
annars sitter de ju 531topp på 940 gl

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 maj 2008
themask skrev:
Standard 530-toppen har givetvis sämre flöde och mindre förbränningsrum än trimtoppen 531 i orginalutförande, men vad menar du med klen?

Det krävs mycket ändringar för att få nå större skillnader i effekt på din motor. Insprutning, andning, kam, topp, avgas, osv. Finns många flaskhalsar. För det säger jag inte att det är omöjligt. M-kammens profil är väl inget att förespråka då du söker effekt precis.

Att kalla 531 för trimtopp är väl ändock att ta i lite.. Är ju standardmonterad på flera olika modeller av 740/940, den har lite bättre flöden o så men trimtopp näe.

R-sport, Raceman, Denzel m.fl är vad man kan kalla trimtopp

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 maj 2008
Majoren442 skrev:

finns ju till 940 på http://volvoshop.net/index.php?lang=en

Jonas

41 Inlägg
21 maj 2008
turbotompa skrev:
themask skrev:

Att kalla 531 för trimtopp är väl ändock att ta i lite.. Är ju standardmonterad på flera olika modeller av 740/940, den har lite bättre flöden o så men trimtopp näe.

R-sport, Raceman, Denzel m.fl är vad man kan kalla trimtopp

var väl lite slarvigt uttryckt, kallade den så då den även såldes i "trimsatser". Satt standard på B230ET, B230FX, B230FB.

Vad man definierar trimtopp är ju relativt wink

213 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Det jag menade med klen är att jag fått den infon att toppen tål endast ett visst antal hk innan den rasar. Motorn jag har 230f

No pain No game

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 maj 2008
toppen rasar inte för den eventuella effekt du kan uppnå

Jonas

61 Inlägg
22 maj 2008
themask skrev:

Vad jag vet så är det bättre flöde i 530 än i 531 i standard utförande .

Men hur vidare bra 530 är har ju ingen betydelse i detta fall,

Sök