2471
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 november 2014
Fiesta_Racing skrev:
om man har en mondeo från 94 så kan man köra bilen utan att använda kopplingen om man växlar vid 2200 varv

Öh man kan få i alla växlar UTAN skorr om man växlar vid rätt varvtal, oavsett bil. Enda som inte går är att få i växel vid stillastående, utan att använda kopplingen. Så fort bilen rör sig (typ 5 km/h eller mer) så kan man få i 1:an, ja om nu bilen rör sig framåt, och inte bakåt big_smile
Senast redigerat av dawwe (12 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

792 Inlägg
12 november 2014
Fiesta_Racing skrev:
om man har en mondeo från 94 så kan man köra bilen utan att använda kopplingen om man växlar vid 2200 varv

Går väl att göra med vilken bil som helst? smile Provat "krossväxla" med min gamla audi 100, gick finfint. Gäller bara veta vid vilket varvtal växeln ska in relativt mot hastigheten man åker i.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 november 2014
J3n5 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

Går väl att göra med vilken bil som helst? smile Provat "krossväxla" med min gamla audi 100, gick finfint. Gäller bara veta vid vilket varvtal växeln ska in relativt mot hastigheten man åker i.

Det beror väl på konstruktionen av synkringarna eller något? På familjens brukis audi a6 -02 så gick det bra, växeln ploppade i när varvtalet stämde med hastigheten. Men när jag testade på min saab 9k så skrapade man varenda växel. Kan tillägga att den lådan rasade vid senare tillfälle av annan anledning.
Senast redigerat av Eddy (12 november 2014)

792 Inlägg
12 november 2014
Eddy skrev:
J3n5 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

Det beror väl på konstruktionen av synkringarna eller något? På familjens brukis audi a6 -02 så gick det bra, växeln ploppade i när varvtalet stämde med hastigheten. Men när jag testade på min saab 9k så skrapade man varenda växel. Kan tillägga att den lådan rasade vid senare tillfälle av annan anledning.

Äsch då, men saab är ju kända för att ha bra växellådor på dem modellerna wink

1 656 Inlägg
12 november 2014
Lowpass skrev:
Mazda använder sig av stora motorer med lite effekt för att få ner förbrukningen, tvärtemot de andra flesta biltillverkare som börjat använda sig av motorer med väldigt lite slagvolym och mer effekt.

Det är väl inget vinnande koncept? Får mig osökt att tänka 740 GL , 2,3L samt 116hk lol

De flesta andra som du säger kör på det konceptet efter som det bevisligen är bättre smile

560 Inlägg
12 november 2014
Tumbleweed skrev:
Maffia skrev:
I början kunde man få saab 92 i vilken färg man ville bara man valde grön..

Lite som Henry Ford, svarta t-Ford, ;-)

Ford gick till en färgaffär och köpte alla nyanser som fanns. Målade dom på olika plattor och kollade vilken som torkade fortast. Den som torkade fortast gjorde att man kunde sälja bilen tidigare och på så sätt få in pengar snabbare.

Svart torkade på ett dygn, vitt torkade på tre dygn. Om rosa hade torkat fortare än svart så hade alla T-fordar varit rosa.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 november 2014
J3n5 skrev:
Eddy skrev:
J3n5 skrev:

Äsch då, men saab är ju kända för att ha bra växellådor på dem modellerna wink

För bra motor för resten av drivlinan wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 november 2014
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Jag har försökt morda i backen på m47 i ca 30-40 utan framgång. Det går inte... Däremot kan man med motorn på tomgång ocj kopplingen uppe tvinga i 1an. Driver sakta (slirar) sedan hoppar växeln i.

"Modernare" bilar går det i regel inte på. Sitter någon elektronisk spärr som brukar gå i vid typ 5km/h eller liknande har jag fått förklarat för mig

Jag fick i backen i min rattväxlade Amazon med automatlåda. (BW35) Detta hände i 80km/h när jag släppte loss all kraft genom sk "kick down". Lådan valde helt enkelt att lägga i backen istället pga att växellänkaget i lådan gick sönder. De svarta strecken efter bilen var ca 20-30m långa och fanns kvar i asfalten i ca 10 år. Det var inte alls spännande när det hände men lite kul nu efteråt. Reparationen som gjordes på verkstad, en auktoriserad Volvoverkstad i Hässelby som drevs av två 80åriga bröder gick på 50kr. Detta var 1989-90 så det var mycket pengar för en gymnasiestuderande ung man.
Senast redigerat av caromania (12 november 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 november 2014
caromania skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Jag har försökt morda i backen på m47 i ca 30-40 utan framgång. Det går inte... Däremot kan man med motorn på tomgång ocj kopplingen uppe tvinga i 1an. Driver sakta (slirar) sedan hoppar växeln i.

"Modernare" bilar går det i regel inte på. Sitter någon elektronisk spärr som brukar gå i vid typ 5km/h eller liknande har jag fått förklarat för mig

Jag fick i backen i min rattväxlade Amazon med automatlåda. (BW35) Detta hände i 80km/h när jag släppte loss all kraft genom sk "kick down". Lådan valde helt enkelt att lägga i backen istället pga att växellänkaget i lådan gick sönder. De svarta strecken efter bilen var ca 20-30m långa och fanns kvar i asfalten i ca 10 år. Det var inte alls spännande när det hände men lite kul nu efteråt. Reparationen som gjordes på verkstad, en auktoriserad Volvoverkstad i Hässelby som drevs av två 80åriga bröder gick på 50kr. Detta var 1989-90 så det var mycket pengar för en gymnasiestuderande ung man.

Ja en automat kan man ju tänka sig att få i backen. En manuell bör ju va omöjligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 711 Inlägg
12 november 2014
caromania skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Jag lyckades oxå få i backen på min cutlass 69a-runt 80 blås och ja, samma sak där, två låsta bakhjul i en 30-40 meter o ett hjärta som stanna under tiden!! ;-) shit happens!

Evildan
12 november 2014
Hörde i en förståsigpåarediskussion med skrämmande nog nyktra personer att Christian Von Koenigsegg har det efternamnet pga att han började sitt företagande med att sälja ägg!

lollollollollollollollollollol

Svårt att inte lägga sig i då.
Senast redigerat av Evildan (12 november 2014)

1 711 Inlägg
12 november 2014
Evildan skrev:
Hörde i en förståsigpåarediskussion med skrämmande nog nyktra personer att Christian Von Koenigsegg har det efternamnet pga att han började sitt företagande med att sälja ägg!

Asgarv!!

Påminner om en gång när jag satt o väntade på ett matställe, så hörde jag två medelålders män pratade verktyg bl.a då om mutterknackare. Då kläckte den ena ur sig; " ja, - o jag har ett bra märke med, -Oildaily!"

Då satte jag kaffet i halsen och hållt på dö av garv! :-D

1 861 Inlägg
12 november 2014
Tumbleweed skrev:
Evildan skrev:

Asgarv!!

Påminner om en gång när jag satt o väntade på ett matställe, så hörde jag två medelålders män pratade verktyg bl.a då om mutterknackare. Då kläckte den ena ur sig; " ja, - o jag har ett bra märke med, -Oildaily!"

Då satte jag kaffet i halsen och hållt på dö av garv! :-D

Lost my shit... Alltså lite skrämmande endå hur folk kan vara sååååå olärda inom språk, Sverige är trots allt ett av dom som är bäst på Engelska av ikke nativa talare tongue Min grammatik är skit på Svenska det är pga ignorans från min sida skola va skit tråkigt! Men oil daily tex... Fuck håller man på med bilar bör man koppla det! x)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
12 november 2014
Lite onödigt vetande:
Min grand cherokee har 21 smörjnipplar och alla styrstag och spindlar fortfarande orginal efter 30,000 mil
Min cherokee har bara 14 och där är bara ena spindlarna på en sida bytt efter 27000mil och 25 år.
Försök att hitta 1nippel på en modernare bil....

1 861 Inlägg
12 november 2014
Pierre_r skrev:
Lite onödigt vetande:
Min grand cherokee har 21 smörjnipplar och alla styrstag och spindlar fortfarande orginal efter 30,000 mil
Min cherokee har bara 14 och där är bara ena spindlarna på en sida bytt efter 27000mil och 25 år.

Exkl förare det vill säga!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
12 november 2014
Dr_struts skrev:
Pierre_r skrev:
Lite onödigt vetande:

Va?

1 861 Inlägg
12 november 2014
Pierre_r skrev:
Dr_struts skrev:
Pierre_r skrev:
Lite onödigt vetande:

Va?

Nippel.. nipples vart en lång dag och humorn är på topp ^^

5 152 Inlägg
12 november 2014
Pierre_r skrev:
Dr_struts skrev:
Pierre_r skrev:
Lite onödigt vetande:

Va?

Antar att han tänker på engelska ordet nipple som betyder bröstvårta;)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
12 november 2014
ahh, nu förstår jag.
trevligt mitt 666:e inlägg
Senast redigerat av Pierre_r (12 november 2014)

1 861 Inlägg
12 november 2014
mb_pucken skrev:
Pierre_r skrev:
Dr_struts skrev:

Va?

Antar att han tänker på engelska ordet nipple som betyder bröstvårta;)

+1 ^^

Sök