Få truck över sig...

Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

ja e truckförare som man kanske redan fattat.

iaf.

igår jobba ja som vanligt sen hissa ja upp gafflarna och skulle ta ner några madrass block.
medans ja backar så svängde jag sakta och då började den tippa lite åt vänster sida.
det har ju händ innan att det vinglar till lite men inte mer än så.
medans den börjar luta så hör ja att nån skriker bakom mig " NEJ NEJ NEJ NEJ ! " så i panik, trotts att ja vet att man inte ska göra det så hoppar ja ut o springer därifrån... trucken väger drygt 2 tom och har en bur över. just den buren va 5 cm från mitt huve när den va påväg ner... iaf VD:n kom o alla chefer o skit o dom tyckte att det va väldigt allvarligt då detta har hänt i USA på ett av deras företag och mannen avled.

jag fortsatte jobba som vanligt efter ett tag och ja tyckte inte att det va så farligt som dom sa.
men sen igår natt när ja skulle sova så var det en jävla massa tankar som dök up..
fan tänk om, det har ju hänt innan o de va ju såååå jävla nära... om inte dött så kunde ja minst ha krossat ben/arm eller nått,,,

har bilder på de men eftersom man inte får fotografera hos oss så får ja inte lägga upp dom..
så för er som kör truck och liknande.. take it easy..!

Inspiration comes standard
Hmm.
28 maj 2008 ·

vilket företag är detta ? bara allmänt nyfiken

Senast redigerat av Hmm. (28 maj 2008)

Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

Carpenter I tranås

Inspiration comes standard
Skapligt
28 maj 2008 · 799 Inlägg

Måste fråga.. Vad var det han skrek NEJ NEJ NEJ åt.. Och hur kunde den tippa egentligen?

Och vad är det för truck samt hur mycket väger det du lyfte? smile

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

Skapligt skrev:
Måste fråga.. Vad var det han skrek NEJ NEJ NEJ åt.. Och hur kunde den tippa egentligen?

Och vad är det för truck samt hur mycket väger det du lyfte? smile

ajuste glönde skriva det, det va en kvinna som e avdelningschef åt oss och också fackombudet, som tur e såg hon annars hade dom trott att ja kört som en idiot..

det är en vanlig, ingen aning om va typen heter fast med sidoplattor som man klämmer med för att det är som sagt madrassblock ja plockar.. just denna gång va de inte alls tungt runt 115 kg annars finns de block på 300-400 kg.. fattar inte riktigt men de va ju för att aggregatet va upphissat och jag svängde men det borde den tåla för att den ska kunna lyfta 5-6 gånger den vikten utan att detta ska hända..
hur tuff man än försöker spela så kan ja säga att man skiter på sig när de väl händer för att de går så snabbt..

Inspiration comes standard
FireTraXX DFFL
28 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Det kan gå jävligt illa i truckolyckor.
Nu har jag bara en kompis som skadat sig och jag själv har bara nästan vält med en truck.

Men det är ordentlig vikt, både på trucken och ibland på lasten som man kan få över sig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

aa det ja har hört iaf e att dom flesta som hamnar i truckolycka brukar råka riktigt illa ut...
jävla mardrömmar av skiten nu fan,,, sen nu när man jobbar så e man skitskraj de känns som att den ska välta närsom...

Inspiration comes standard
Husssar Blivande servicetekniker
28 maj 2008 · 117 Inlägg

den stora frågan är ju varför den valt.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Wanegardh Asgammal medlem.
28 maj 2008 · 2 246 Inlägg

Edvinoo skrev:

Skapligt skrev:
Måste fråga.. Vad var det han skrek NEJ NEJ NEJ åt.. Och hur kunde den tippa egentligen?

Och vad är det för truck samt hur mycket väger det du lyfte? smile

ajuste glönde skriva det, det va en kvinna som e avdelningschef åt oss och också fackombudet, som tur e såg hon annars hade dom trott att ja kört som en idiot..

det är en vanlig, ingen aning om va typen heter fast med sidoplattor som man klämmer med för att det är som sagt madrassblock ja plockar.. just denna gång va de inte alls tungt runt 115 kg annars finns de block på 300-400 kg.. fattar inte riktigt men de va ju för att aggregatet va upphissat och jag svängde men det borde den tåla för att den ska kunna lyfta 5-6 gånger den vikten utan att detta ska hända..
hur tuff man än försöker spela så kan ja säga att man skiter på sig när de väl händer för att de går så snabbt..

motviktstruck med klämaggregat?

FLindgren
28 maj 2008 · 5 089 Inlägg

äsch shit happends;)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

maximus skrev:

Edvinoo skrev:

Skapligt skrev:
Måste fråga.. Vad var det han skrek NEJ NEJ NEJ åt.. Och hur kunde den tippa egentligen?

Och vad är det för truck samt hur mycket väger det du lyfte? smile

ajuste glönde skriva det, det va en kvinna som e avdelningschef åt oss och också fackombudet, som tur e såg hon annars hade dom trott att ja kört som en idiot..

det är en vanlig, ingen aning om va typen heter fast med sidoplattor som man klämmer med för att det är som sagt madrassblock ja plockar.. just denna gång va de inte alls tungt runt 115 kg annars finns de block på 300-400 kg.. fattar inte riktigt men de va ju för att aggregatet va upphissat och jag svängde men det borde den tåla för att den ska kunna lyfta 5-6 gånger den vikten utan att detta ska hända..
hur tuff man än försöker spela så kan ja säga att man skiter på sig när de väl händer för att de går så snabbt..

motviktstruck med klämaggregat?

jupp,,, en sån e de..

Inspiration comes standard
FL3JM Inga konstigheter
28 maj 2008 · 2 064 Inlägg

Om den välter igen, kommer du hoppa ut igen eller kommer du sitta kvar? smile

kalleankan
28 maj 2008 · 101 Inlägg

jag jobbar på icalager och vi har lyfter pallar från våning 9 som är rätt högt upp och dem väger kring 1ton och då kan man baka och svänga fullt utan att dem välter. och dem truckarna är små och vingliga tycker jag. men finns dem som har väl dem som kör med gafflarna fullt uppe och sen in i en vägg så den vickar. hade du bråttom att ta ner pallen? ni kör väl inte på ackord direkt? tongue

jo man ska ju sitta kvar i trucken säger dem. men om dem välter kanske det inte finns något att ta tag i. och det lär smälla ganska högt och man blir säkert döv om man sitter i tror jag. jag hade nog också hoppat ut. skönt att det gick bra

Senast redigerat av kalleankan (28 maj 2008)

good_year
28 maj 2008 · 755 Inlägg

låter inte bra tur att du klarade dig..

Edvinoo Hetast Just Nu!
28 maj 2008 · 1 355 Inlägg

kalleankan skrev:
jag jobbar på icalager och vi har lyfter pallar från våning 9 som är rätt högt upp och dem väger kring 1ton och då kan man baka och svänga fullt utan att dem välter. och dem truckarna är små och vingliga tycker jag. men finns dem som har väl dem som kör med gafflarna fullt uppe och sen in i en vägg så den vickar. hade du bråttom att ta ner pallen? ni kör väl inte på ackord direkt? tongue

jo man ska ju sitta kvar i trucken säger dem. men om dem välter kanske det inte finns något att ta tag i. och det lär smälla ganska högt och man blir säkert döv om man sitter i tror jag. jag hade nog också hoppat ut. skönt att det gick bra

de e de ja menar ju, dom e väl gjorda för att kunna hantera sånt då ska den inte välta för 115 kg?

asså de e inte det att det inte finns nått att ta tag i utan att hjärnan skiter i sunt förnuft o hoppar ut för man vill inte va kvar i nått som e påväg ner mot marken. de e ju som när de brinner, man ska ju lägga sig ner o krypa under röken men tro fan att man inte gör de när de brinner bakom arslet... de e samma sak här man tänker inte utan man bara hoppar... så om de hade hänt igen så tror ja faktiskt att ja hade gjort samma sak..
men ja e glad att de sluta som de gjorde...

Inspiration comes standard
Malmoe SSS -12
29 maj 2008 · 3 217 Inlägg

Jag körde en olastad hjullastare på två sidohjul en gång, försvaret jävla skit... var mycket nära på att välta! Har även fått truck att gå på något enstaka, men alltid haft tur! Känner igen den chocken man får när man känner att saker och ting kan gå åt helvete...

Jag tror du hade krossat det du haft under trucken, ben, arm eller skalle... Ta det försiktigt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
rideharddiefree Höbonde
29 maj 2008 · 228 Inlägg

Om du åker i en truck som får lasta 2 ton!
1. 2 ton på gafflarna och kör igenom en kurva i 30km/h
eller
2. Inget på gafflarna och kör igenom samma kurva i 30km/h

då välter ju den trucken utan nått på gafflarna eftersom motvikten blir fel alltså hade inte trucken vält om du hade haft mer på gafflarna!

Tur att allt gick bra iallafall och kör försiktigt, grymt många dödsolyckor med truckar inblandade!

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
P-G Säl-Tämjare...
29 maj 2008 · 1 024 Inlägg

FireTraXX skrev:
Det kan gå jävligt illa i truckolyckor.
Nu har jag bara en kompis som skadat sig och jag själv har bara nästan vält med en truck.

Men det är ordentlig vikt, både på trucken och ibland på lasten som man kan få över sig.

jo jag har erfarenhet utav truckolyckor. har kört truck typ hela mtt arbetsliv ( är dock bara 23 år på tisdag ) men några år har jag. och det har resulterat i en kraftig whipplasch skada som jag får leva med resten av mitt liv.  jag har vält 2 gånger med truck och jag har ALDRIG hoppat ur trucken. lättare sagt än gjort men jag satt kvar och hoppades på det bästa.

Vilket jävla drag :)
FreddeK
29 maj 2008 ·

Tjabba det lät otrevligt tycker jag. och ja reflexen i kroppen säger åt en att ta sig ur så fort som möjligt! Jobbar själv som truckförare på volvo parts i etuna och har sett en del skrämmande olyckor med pallstuvar som vält som har varit 5 meter höga osv. men nu efter tio år så vet man om det okej att svänga med godset längst upp...ca 9 meter eller om man ska låta bli. men visst har man vart bajsenödig ett antal gånger...oja! men ta det lugnt och kör försiktigt...lätt att få skäll men inte lätt att få beröm tyvärr.

viccoA
29 maj 2008 · 3 110 Inlägg

Det är ju generalfel att svänga/köra med gods upplyft oavsett vad din truck lastar. Som tidigare sagt så välter ju trucken lättare utan gods än med (undantaget om man har godset upplyft i taket eller någon liknande grej). Som du själv var inne på, hoppa ur trucken är dumt, det gör ont att få den eller godset på sig.

Min granne välte med truck när han var själv på jobbet på en fredagskväll, eftersom han inte har familj eller liknande var det ingen som saknade honom på kvällen. Av en slump stack en av de som jobbade där för att hämta någonting på lördagen och hittade honom fastklämd under trucken. Då hade han legat där i mer än 16 timmar. Resultatet blev brutet bäcken, knä och en massa småfrakturer i foten...
När man får ett par ton på sig gör det ont.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang