Köpa bil med mycket pengar! hur gör ni?

Honke_86 Härnösand
29 maj 2008 · 191 Inlägg

nu är det så att jag snart ska köpa bil för en circa 50000kr och hur ska man betala allt på ett smidigt och bra sätt som? känns lite tungt att komma med allt i sedlar big_smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Xtravagant 1337
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

Jag läste rubriken och trodde det rörde sig om ett par hundra tusen.
50.000kr är väl inga problem att ha i sedlar?

Om man nu inte vill ha det i sedlar så kan man alltid gå in på banken och skaffa sig
(tror det heter) postväxel eller liknande. Fungerar som en check.

Du får ett papper av banken med ett visst belopp och det ger du i sin tur till säljaren så att
han kan lösa in det på vilken bank som helst.
Problemet med det framför kontanter är att man måste göra upp köpet på banken
plus att det är svårt att pruta eftersom det är ett fast belopp på "checken"

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Alfahane
29 maj 2008 · 10 Inlägg

Det går ju ta med sig en postväxel på vad man tror att man kan få ned bilen bilen till, så säger säljaren 50 tar du med dig cirkus 40 i form av postväxel och resten i kontanter. På detta sätt är det ju lätt att pruta. Ett annat sätt är ju att fråga om säljaren har tillgång till internet, har han det kan du väl bara föra över pengarna på nätet via internetbanken. Har provat båda själv och de har funkat bra. Vad är det för bil du ska kolla på då?

Mortalis VW-nörd?
29 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Jo, postväxel funkar ju bra. Jag gjorde ju så att ja kollade bil först, kom överens med att köpa den av dom (företag), lämnade en deposition så de inte trodde ja skulle blåsa dom o sen hämtade ut postväxeln på resterande o kom med.
Så, bara ni skriver ett kontrakt, och när han fått postväxeln in da hand så skickar NI ägarbytet tillsammans. Om det nu är privatperson, framgår inte riktigt här.

MilleN
29 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Alfahane skrev:
Det går ju ta med sig en postväxel på vad man tror att man kan få ned bilen bilen till, så säger säljaren 50 tar du med dig cirkus 40 i form av postväxel och resten i kontanter. På detta sätt är det ju lätt att pruta. Ett annat sätt är ju att fråga om säljaren har tillgång till internet, har han det kan du väl bara föra över pengarna på nätet via internetbanken. Har provat båda själv och de har funkat bra. Vad är det för bil du ska kolla på då?

Nu kanske det är ändrat men för 5 år sedan ungefär skulle jag köpa bil och skulle föra över pengarna hemma hos honom över internetbanken, men då gick det bara att föra över 25.000 till ett annat bankkonto, fick fippla som fan för att hitta en av hans släktingar med tillgång till Postgiro för då gick det.

Kolla upp det innan om ni ska föra över via internet alltså.

Annars lär det funka utmärkt som Alfahane sade, att ta med postväxel för 40 och resten kontant.

Xtravagant 1337
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

MilleN skrev:

Alfahane skrev:
Det går ju ta med sig en postväxel på vad man tror att man kan få ned bilen bilen till, så säger säljaren 50 tar du med dig cirkus 40 i form av postväxel och resten i kontanter. På detta sätt är det ju lätt att pruta. Ett annat sätt är ju att fråga om säljaren har tillgång till internet, har han det kan du väl bara föra över pengarna på nätet via internetbanken. Har provat båda själv och de har funkat bra. Vad är det för bil du ska kolla på då?

Nu kanske det är ändrat men för 5 år sedan ungefär skulle jag köpa bil och skulle föra över pengarna hemma hos honom över internetbanken, men då gick det bara att föra över 25.000 till ett annat bankkonto, fick fippla som fan för att hitta en av hans släktingar med tillgång till Postgiro för då gick det.

Kolla upp det innan om ni ska föra över via internet alltså.

Annars lär det funka utmärkt som Alfahane sade, att ta med postväxel för 40 och resten kontant.

Behöver man inte bank ID till att föra över via internetbank?
Den kontrollfilen ligger väl någonstans på datorn?
Eller det är kanske olika mellan olika internetbanker..
känns i vilket fall som lite osäkert att sätta sig vid någon annans dator och knappa in alla lösenord och koder enligt min mening. Skulle nog avråda från det. Ta med en egen bärbar dator med mobilt bredband isåfall!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
vaesterlund
29 maj 2008 · 18 Inlägg

E inga problem att föra över större summor över banken.
Själv förde ja över över 100 tusen via swedbanks internet bank för 2 år sedan wink

Tycker nästan de e smidigast med att föra över på de viset. Finns internet överallt nu mer.

MilleN
29 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Xtravagant skrev:
Behöver man inte bank ID till att föra över via internetbank?
Den kontrollfilen ligger väl någonstans på datorn?
Eller det är kanske olika mellan olika internetbanker..
känns i vilket fall som lite osäkert att sätta sig vid någon annans dator och knappa in alla lösenord och koder enligt min mening. Skulle nog avråda från det. Ta med en egen bärbar dator med mobilt bredband isåfall!

På Nordea och Swedbank har man i alla fall en dosa som man får upp temporära koder på. Även om dom får tag på koderna du skriver i hos säljaren så kan dom inte logga in nästa gång för då behöver man nya koder.


vaesterlund skrev:
E inga problem att föra över större summor över banken.
Själv förde ja över över 100 tusen via swedbanks internet bank för 2 år sedan wink

Tycker nästan de e smidigast med att föra över på de viset. Finns internet överallt nu mer.

Till en annan persons bankkonto? Som sagt var det 5 år sedan det inte funkade för mig och dom borde verkligen ha ändrat det så då är det väl så då smile

Xtravagant 1337
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

MilleN skrev:

Xtravagant skrev:
Behöver man inte bank ID till att föra över via internetbank?
Den kontrollfilen ligger väl någonstans på datorn?
Eller det är kanske olika mellan olika internetbanker..
känns i vilket fall som lite osäkert att sätta sig vid någon annans dator och knappa in alla lösenord och koder enligt min mening. Skulle nog avråda från det. Ta med en egen bärbar dator med mobilt bredband isåfall!

På Nordea och Swedbank har man i alla fall en dosa som man får upp temporära koder på. Även om dom får tag på koderna du skriver i hos säljaren så kan dom inte logga in nästa gång för då behöver man nya koder.

Jaha det är den typen.
Ja i det fallet är det ju lite säkrare men med allt som händer med alla bedrägerier så ska
man nog vara lite försiktig iaf...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Fr3ddan
29 maj 2008 · 204 Inlägg

om du köper bilen me farsan så kan ni ha hälften var typ, ja köpte ju min pärla för 50papp i 500sedlar
det bästa är nog internet bank för då kan ni föra över pengarna tillsammans...på din bärbara dator tex.

Honke_86 Härnösand
29 maj 2008 · 191 Inlägg

Alfahane skrev:
Det går ju ta med sig en postväxel på vad man tror att man kan få ned bilen bilen till, så säger säljaren 50 tar du med dig cirkus 40 i form av postväxel och resten i kontanter. På detta sätt är det ju lätt att pruta. Ett annat sätt är ju att fråga om säljaren har tillgång till internet, har han det kan du väl bara föra över pengarna på nätet via internetbanken. Har provat båda själv och de har funkat bra. Vad är det för bil du ska kolla på då?

jag ska Titta på En toyota Mr2 från 1991 i helgen förhoppnins viss! kunde inte hålla mig i från Mr2:an smile sålde min i vinter & ska köpa en ny igen nu smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
MawE
29 maj 2008 · 517 Inlägg

Förde över 37 kkr till den jag köpte bilen av.. han ringde mig 3 dagar senare och frågade när pengarna kom... Eftersom han inte hade min bank tar det lite längre tid. Men jag anser det väldigt smidigt att föra över via internetbank big_smile

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
jocke_gronberg
29 maj 2008 · 4 586 Inlägg

jag köpte min bil för 120.000 via internetbanken rätt smidigt men känns ju inte helt säkert

jocke_gronberg
29 maj 2008 · 4 586 Inlägg

Fr3ddan skrev:
om du köper bilen me farsan så kan ni ha hälften var typ, ja köpte ju min pärla för 50papp i 500sedlar
det bästa är nog internet bank för då kan ni föra över pengarna tillsammans...på din bärbara dator tex.

har tagit emot 55 tusen i 500 lappar inte kul som sagt bättre med postväxel

Frosted
29 maj 2008 · 1 878 Inlägg

postväxel på 40-45tusen sedan resten i cash. jag gjorde så att jag hade ett visst belopp på min postväxel och sedan prutade jag och det slutade med att jag fick ge postväxeln bara :smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Hamilton
29 maj 2008 · 8 864 Inlägg

Rör det sig om 50 så går det bra med kontanter eller postväxel.
50 000 är trotts allt inte så mycket pengar. Större summor så är det postväxel som gäller

Fotograf på tierpidag.se
Ksj
29 maj 2008 · 1 217 Inlägg

Jag hade gått till banken och begärt att få 50 lapp i selmor;)

Saab 900 "2.1an" (1992)
FreddeK
29 maj 2008 ·

Frozen1985 skrev:
postväxel på 40-45tusen sedan resten i cash. jag gjorde så att jag hade ett visst belopp på min postväxel och sedan prutade jag och det slutade med att jag fick ge postväxeln bara :smile

så gjorde jag med=) bästa sättet helt klart! wink

Nipfel
29 maj 2008 · 268 Inlägg

Postväxel och lite kontanter löst e väl det smidigaste. Köpte första bilen med postväxel. Andra bilen köpte jag på en söndag, ganska så spontant så banken hade stängt så fick gå runt till massa bankomater ett tag big_smile men det löste sig till slut smile

Lardi SQ
29 maj 2008 · 1 343 Inlägg

ja köpte min för 30k, visserligen ganska lite men ja gick dit ja köpte den, loggade in på internetbanken å förde över pengarna med hjälp av min swedbank dosa..  och sen skrev ut kvitto på överföringen.. å tog bilen med mig hem... smidigt.. (detta var visserligen hos en bilförsäljare men de går lika bra privat)

Ljudnörd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang