Fylla AC..gör-det-själv kit..?

engolf
2 april 2009 · 3 235 Inlägg

Verkar inte vara mycket liv i denna tråd nu längre…

Hoppas folk fortfarande läser den.
Jag trycksatte systemet i går, och det var ett litet läckage i en rörkoppling, och det löste jag fort med en ny o-ring.
Efter att jag utjämnade trycket i systemet hörde jag att det bubblade nere vid kompressorn, kan det ha varit smörjolja som bubblat?

Är det några andra som vet vilken/vilka gaser man kan fylla med?Vill fixa det själv pga halvtaskig ekonomi.
Läste här tidigare att folk har fylt med butan, och det har fungerat fint.
Andra erfarenheter/tips?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 april 2009 · 2 252 Inlägg

vad trycksatte du med?, sen far till en verkstad och låt dom, vakuumsuga, samt fylla på...
samt om bilen stått utan AC gas med t.ex trasigt system, så måste torken Alltid bytas, den tork medlet bytas, för de tål bara vanlig luft ca 10 - 15 min för att fungera optimalt

Senast redigerat av The_Mechanic (2 april 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
engolf
2 april 2009 · 3 235 Inlägg

Trycksatte med helium.
Tryck var det i systemet, men för lite för att kompressorn skulle starta. Sprucken o-ring som läckte när trycket översteg ca 0.8 bar.

Tillbaka till frågan: kan man fylla systemet med butan (som vissa tidigare skrev om)?

Senast redigerat av engolf (2 april 2009)

engolf
4 april 2009 · 3 235 Inlägg

Hittade en sida på nätet som handlar just om att kunna fylla på ACn själv:
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

engolf
5 april 2009 · 3 235 Inlägg

Nu har jag äntligen fixat ACn. Bytte en O-ring, trycktestade systemet och allt verkade vara lovande.
Självklart vill man ju inte lägga ut massa pengar för att dra till en verkstad för påfyllning, så jag ville göra det själv.

Köpte en gasolbehållare på 450 gr på biltema, svarvade en koppling till påfyllningsventilen.
Kopplade in gases på lågtrycksventilen, och öppnade samtidigt högtycksventilen för att låta gasen gå igenom hela systemet och ta med sig eventuella luft/fuktrester. Efter det vakuumsög systemet i ca 15 minuter. För säkerhets skull körde jag gasol igenom systemet en gång till, och vakuumsög systemet i 15 minuter till. Fortfarande med vakuum i kopplade jag in en liten behållare med ca 3 cl kompressorolja i och lät oljan sugas in i systemet. Då var det klart för påfyllning:
värmde upp behållaren med gasol till ca 50 grader för att öka trycket i den. Kopplade in till lågtrycksventilen (med motorn avslagen) och öppnade försiktigt ventilen helt. Samtidigt vände jag behållaren upp och ner med jämna intervall. Efter ca en minut blev behållaren kall, och trycket sjönk. Värmde upp behållaren till ca 50 grader igen och kopplade till. Så fortsatte jag (fortfarande med motorn avslagen) i flera omgångar tills behållaren var halvtom. Då är det dags att starta motorn och testa Acn tänkte jag, men innan drog jag runt kompressorn några gånger för hand, för att blanda ihop oljan och den färska gasen. Startade bilen, lät den gå lite på tomgång, satta viften på max och slog på ACn: kompressorn startade inte: trycket var fortfarande för lågt. Då var man igång igen, fortsatte påfyllningen till behållaren nästan var tom, då var det inte nog med tryck i den för att kunna pressa in mer gas. Då skulle jag testa en gång till: tomgång, viften på max och på med ACn: kompressorn startade med en gång, tomgången höjdes automatiskt till ca 1200 v/m. Ett par sekunder efter slog jag av ACn, väntade lite och slog på den igen. Efter tre,fyra uppstarter lät jag den gå en stund, och den kyler faktiskt otroligt bra, kompressorn går fint och fläktarna slår in.
Slog av motorn, fyllde på lite mer gas, lyssnade efter eventuella läckage och sprayade vatten på kopplingarna, inget läckage kunde konstateras.

Var väldigt fint väder ute, soligt och varmt, så det blev ju ganska varmt inne i bilen. ACn måste testas ute på vägen tänkte jag, och drog ut en liten sväng. Var runt 32 grader i bilen, och tempen sjänk väldigt fort med ACn på. Var ute och körde runt en halvtimme, och inga driftstörningar sålänge.

Det hela har kostat mig:
*Gasol, 2 behållare från biltema (art.nr:17-614) = 100 kr.

*Gasolbrännare från biltema (ett måste om man ska använda Biltemas gasolbehållare,faktiskt väldigt smidigt) art.nr:17-608 =169 kr.

*O-ring : från Biltema (måste köpa ett sätt, men kanske kan köpas styckvis nån annastans). art.nr:19-1043 = 70 kr.

* Påfyllningeventilen tillverkade jag själv ur ett alublock som jag hade liggande, men kan säkert köpas någonstans, beror på vilken bil det är till, gängorna kan vara olika från bil till bil. = 0 kr.

*En bit gummislang, ca 1.5 cm innerdiameter, hade också liggande. En armerad vattenslang går säkert också bra, och det har man som regel hemma. = 0 kr.

för hela kalaset: 339 kr, plus ca två arbetstimmar.

Inga speciella verktyg (bortsett från vakuumpumpen) var nödvändiga. Vet man vad man gör och inte släpper in luft i systemet klarar man sig säkert utan.


Detta var en komplettering till tidigare inlägg, hoppas det är till hjälp för de som vill få igång ACn till sommaren:)

Senast redigerat av engolf (5 april 2009)

Joo
8 april 2009 · 741 Inlägg

Kul experiment engolf big_smile ska bli kul och se hur kompressorn kommer må av gasolen och om gasolen tar med sig oljan lär du ju märka efter ett tag..

DusanMandick Random Hero
8 april 2009 · 4 047 Inlägg

torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
twin_cam Smålänning
8 april 2009 · 7 877 Inlägg

DusanMandick skrev:
torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Hehe, må¨ste va en jäkla skön känsla att lämna en fet räkning till kunden med kommentaren
"Nån idiot hade haft i gasol i den så vi fick byta en jävla massa mer än va som är nödvändigt annars" big_smile

Fattar inte vad folk har emot att lämna in det. Finns en anledning till att man ska ha specialutbildningför att syssla med AC. Det är inte svårt, men man måste veta vad man gör...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DusanMandick Random Hero
8 april 2009 · 4 047 Inlägg

twin_cam skrev:

DusanMandick skrev:
torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Hehe, må¨ste va en jäkla skön känsla att lämna en fet räkning till kunden med kommentaren
"Nån idiot hade haft i gasol i den så vi fick byta en jävla massa mer än va som är nödvändigt annars" big_smile

Fattar inte vad folk har emot att lämna in det. Finns en anledning till att man ska ha specialutbildningför att syssla med AC. Det är inte svårt, men man måste veta vad man gör...

ja vi hade en minivan inne me ac i bak, o en praktikant skruva av en slang med tryck i, inte kul kan ja säga tongue drog sönder gängor o gjorde en reva i underedet, så om man inte vet va man gö så är de farligt, o de e itne godkänt o pilla me de själv!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
engolf
21 april 2009 · 3 235 Inlägg

DusanMandick skrev:

twin_cam skrev:

DusanMandick skrev:
torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Hehe, må¨ste va en jäkla skön känsla att lämna en fet räkning till kunden med kommentaren
"Nån idiot hade haft i gasol i den så vi fick byta en jävla massa mer än va som är nödvändigt annars" big_smile

Fattar inte vad folk har emot att lämna in det. Finns en anledning till att man ska ha specialutbildningför att syssla med AC. Det är inte svårt, men man måste veta vad man gör...

ja vi hade en minivan inne me ac i bak, o en praktikant skruva av en slang med tryck i, inte kul kan ja säga tongue drog sönder gängor o gjorde en reva i underedet, så om man inte vet va man gö så är de farligt, o de e itne godkänt o pilla me de själv!

Som du säger är det inte svårt, men man måste veta vad man gör.
Att det inte är godkäant att fixa själv är en myt, då det är minst lika godkänt som att mecka med bilen generellt, så länge man är försiktig. Det är betydligt farligare att byta bromsar på bilen medan den vilar på en domkraft...
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html
Otroligt bra info på onastående sida, och allt verkar mycket enklare när man läst igenom.
Innan kunde jag ingenting om AC, men efter att ha googlat och läst runt på nätet vågade jag ta risken och fixade allt själv.
På sidan står det också att gasol är faktiskt betydligt mer miljövänlig som kylmedel i AC än syntetisk gas A134R, och att gasolen har mindre motstånd när AC pumpen är igång, vilket är också positivt.

Nu har det gått lite över två veckor sedan jag fyllde på systemet, och ACn har jag haft på många gånger, både korta och långa driftsperioder utan några problem. Jag kan visst inte jämföra kyleffekten, för jag vet inte hur bra/kallt den blåste förr, men den blåser riktigt kallt nu. Faktiskt är jag rädd för att bli förkyld även när den står på minimum.

Jag uppmanar inte folk att pilla med ACn själva om man inte har nödvändiga verktyg och kunskap, men för fok som har det är det garanterat till stor hjälp.

Senast redigerat av engolf (21 april 2009)

Oskar_ericson
11 maj 2009 · 25 Inlägg

Biltemas kylspray (R134a)
slang och två slangklämmor

Voila!

Dubs I got Dubs!
11 maj 2009 · 2 423 Inlägg

finns på tradera. från castrol

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
engolf
23 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Bullet--- skrev:
som sagt, att fylla på köldmedium i ac eller kyl aggregat får endast enligt lag göras av auktoriserad verkstad eller privetperson med certifikat.

Nope, lagen gäller ENDAST firmor, primatpersoner därimot kan pilla med det så mycket som önskas.

DusanMandick Random Hero
23 maj 2009 · 4 047 Inlägg

Bullet--- skrev:

engolf skrev:

Bullet--- skrev:
som sagt, att fylla på köldmedium i ac eller kyl aggregat får endast enligt lag göras av auktoriserad verkstad eller privetperson med certifikat.

Nope, lagen gäller ENDAST firmor, primatpersoner därimot kan pilla med det så mycket som önskas.

så länge du inte använder köldmedium tex:R404a,R134a, R407d,R500 mm.mm. det är pga att köldmedium är så hälso/naturskadligt.

sant, men kan inte rekomendera att nån outbildad pillar me de själv, har vart med att en slang lossa när vi fyllde o trycket låg på 13bar, slangen stack ut en bra bit ur skärmen på bilen.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
enpatte
31 maj 2009 · 498 Inlägg

DusanMandick skrev:
torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Gasol är hygrofobiskt(eller vad det heter) och bär inget vatten.
Ska inte påverka torkfiltert alltså?

edit: googlade lite, hittade en uppgift om 25ppm vatten i gasol vilket är i stort sett ingenting.

Senast redigerat av enpatte (31 maj 2009)

Joo
8 juni 2009 · 741 Inlägg

Bullet--- skrev:
så länge du inte använder köldmedium tex:R404a,R134a, R407d,R500 mm.mm. det är pga att köldmedium är så hälso/naturskadligt.

Du bör nog kolla dina källor!

Som privatperson får man handskas med köldmedium utan certifikat tills juli i år sen blir det förbjudet!

Nu kan vem som helst jobba med kyla bara någon på företaget har certifiering men år 2011 så ska ALLA som jobbar med kyla ha personlig certifiering, vilket innebär att man måste klara av ett teoretiskt och ett praktiskt prov för att bli certifierad och få jobba med det, just för att få rensa bort de dåliga kylteknikerna utan utbildningar..

Har ni tex hört talas om entalpi och holo p diagrammen? det är en del av det teoretiska provet att kunna läsa och rita ut bara som ex kompression, kondensering osv..

Senast redigerat av Joo (8 juni 2009)

Germax
8 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Jag beställde nyligen ett kit från England med gas, läcktätare och esterolja + slang med tryckklocka.
Tänkte fylla Bmwn till sommaren, hoppas verkligen inte tullen tar min gas sad
betala en tusing för kalaset.

På autopower finns det massor nyttig info om att fylla AC.

Joo
8 juni 2009 · 741 Inlägg

Bullet--- skrev:
vi snackade om privatpersoner som inte har erfarenhet eller jobbar med köldmedium över huvudtaget.
Det är väl inte Lagligt att hålla på med köldmedium ute på en parkering av en person som inte har nån erfarenhet  överhuvudtaget.?

"Du bör nog kolla dina källor!"

Nja, mina källor är att jag jobbar med köldmedium varje dag.

Som det är nu så får vem som handskas med köldmedium ja men som sagt bara som privatperson.. Anledningen till att jag vet detta är jag utbildar mig till kyltekniker och idag så började vi med en ny kurs som heter Miljö förordningar och direktiv, där får man lära sig vad som gäller vid certifieringar smile

Snubb
16 juni 2009 · 12 Inlägg

DusanMandick skrev:
torkfiltrena gillar inte gasolen allt för bra, o om du lämmnar in bilen för en riktig ac kontroll lr liknande så blir de ett jävla liv sen tongue vet de själv för ja jobbar me ac tongue

Inte för att jag fyller med gasol -- ännu kan man ju köpa R134a från England för en bråkdel av era priser -- men på vilket sätt gillar inte torkfilter gasol?

Om problemet är för hög vattenhalt så är det inget att oroa sig för om torkfiltret är i någorlunda skick, dvs inte suttit i tio år utan byte.

Jävla liv? För vadå?

Snubb
16 juni 2009 · 12 Inlägg

twin_cam skrev:
Hehe, må¨ste va en jäkla skön känsla att lämna en fet räkning till kunden med kommentaren
"Nån idiot hade haft i gasol i den så vi fick byta en jävla massa mer än va som är nödvändigt annars" big_smile

Fattar inte vad folk har emot att lämna in det. Finns en anledning till att man ska ha specialutbildningför att syssla med AC. Det är inte svårt, men man måste veta vad man gör...

Dvs det är skönt att ljuga för kunden och hitta på en massa fel som inte finns? För det är vad en kylnisse gör som byter en massa saker bara för att det fanns gasol i anläggningen.

Det är pga sådant beteende som folk INTE lämnar in bilarna, förutom de sanslöst höga priserna då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang