Saab 9-3 problem.

DoT Häst
30 maj 2008 · 1 099 Inlägg

Hej!
Min saab 9-3T -02 beter sig väldigt konstigt när den är kall.
Tomgången är instabil och den lixom går upp i varv utan att man rör gasen och sen dimper den ner igen.
Kör jag iväg när den är kall, frikopplar i t.ex en korsning och ska stanna så kan det hända att motorn dör.
Håller på så tills den blivit någorlunda varm, sedan går den bra.
Har hört mig för litegrann och folk har sagt att det kan vara diverse tempgivare. Vars sitter dem och är de svåra att byta?

Har även checkengine lampan tänd nu. Den tänds och släcks lite som den vill, sist jag hade haft den inne på verkstad vart den släckt i 50-60mil. Felkoden ligger på LMM som är bytt för inte alls så längesen.
Fick tips att koppla bort lmm-sladden o se om det är någon skillnad med i eller urkopplad. Bilen tvärdör och startar ej med lmm urkopplad. Några ideér?

Än är inte den sista idioten född..
Fredrik-79
31 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Har du öppet filter på bilen??

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DoT Häst
31 maj 2008 · 1 099 Inlägg

Inte nu längre, satte på original idag för att se om det hjälper.
Återstår att se!

Än är inte den sista idioten född..
Fredrik-79
31 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Du lär få byta LMM innan de hjälper.
Ditt öppna filter har haft sönder 2 LMM på din bil.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DoT Häst
31 maj 2008 · 1 099 Inlägg

Okej!
Kan man se på LMM om den är sönder? Alltså innuti den? hmm

Än är inte den sista idioten född..
tommie87
31 maj 2008 · 349 Inlägg

kolla om trådarna innuti är hela kolla nogrnt för dom är tunnare än hårstrån

Fredrik-79
31 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Går att mäta upp men med tanke på hur din bil gick så tror jag inte din LMM är hel.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
DoT Häst
31 maj 2008 · 1 099 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Går att mäta upp men med tanke på hur din bil gick så tror jag inte din LMM är hel.

MVH

F

Det konstiga är att den varit såhär jobbig när den är kall länge. Men CE lampan tändes för inte sålängesen (I samband med avgassystembyte). Avgasröret har jag fått tätat och allt är ordentligt där, och felkoden ligger ju som sagt på LMM.
Borde inte LMM spela in mer även när bilen är varm?

Än är inte den sista idioten född..
DoT Häst
31 maj 2008 · 1 099 Inlägg

tommie87 skrev:
kolla om trådarna innuti är hela kolla nogrnt för dom är tunnare än hårstrån

Okej, vilka trådar är det ? Det ser ju ut lite som en sil på ena sidan och sen är där lixom 3 trådar på andra sidan av "röret" som är LMM (skitsvårt att förklara lol ). De tre småsmå trådarna såg ut att vara hela när jag kollade. Men några av "silens" hål vart det nått skumt på. Typ beläggning som ej gick att få bort, mindre än 1mm i diameter.

Än är inte den sista idioten född..
Pekkis
31 maj 2008 · 36 Inlägg

nr 1: prova annan LMM
nr2: byt insugs tempgivare
nr3: kolla så att lambda sonderna är schysta kanske blev de skadade vid avgassystemsbytet?
återkom senare med resultat .
mvh

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end
DoT Häst
31 maj 2008 · 1 099 Inlägg

Pekkis skrev:
nr 1: prova annan LMM
nr2: byt insugs tempgivare
nr3: kolla så att lambda sonderna är schysta kanske blev de skadade vid avgassystemsbytet?
återkom senare med resultat .
mvh

Hur ser tempgivaren på insuget ut? Och exakt var sitter den? smile

Än är inte den sista idioten född..
Gatbil
10 februari 2009 · 4 Inlägg

DoT skrev:
Hej!
Min saab 9-3T -02 beter sig väldigt konstigt när den är kall.
Tomgången är instabil och den lixom går upp i varv utan att man rör gasen och sen dimper den ner igen.
Kör jag iväg när den är kall, frikopplar i t.ex en korsning och ska stanna så kan det hända att motorn dör.
Håller på så tills den blivit någorlunda varm, sedan går den bra.
Har hört mig för litegrann och folk har sagt att det kan vara diverse tempgivare. Vars sitter dem och är de svåra att byta?

Har även checkengine lampan tänd nu. Den tänds och släcks lite som den vill, sist jag hade haft den inne på verkstad vart den släckt i 50-60mil. Felkoden ligger på LMM som är bytt för inte alls så längesen.
Fick tips att koppla bort lmm-sladden o se om det är någon skillnad med i eller urkopplad. Bilen tvärdör och startar ej med lmm urkopplad. Några ideér?

Jag har samma fel.. Kan bero på att det är jag som äger just den bilen nu tongue
Har varit inne på diverse olika felsökningar och reparationer men verkar som om det inte hjälper.

Ny LMM
Ny Tändkasset
Bränslefilter ja lite allt möjligt.. Kan bli en låång lista på olika saker som är nybytta

Tack till!
effectbildelar.se - chipcenter.cc - dohinidäck
Saab 9-3 Aero "STREETFEAR" (2002)
J_Erixzzon
10 februari 2009 · 1 270 Inlägg

Min saab var likadan, men bytte min LMM så nu går den bra förutom att den kan vandra på tomgången ibland när den är kall, men prova med att byta LMM igen smile


Mvh//Johan

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Gatbil
10 februari 2009 · 4 Inlägg

Testade förut men va ingen skillnad..

J_Erixzzon skrev:
Min saab var likadan, men bytte min LMM så nu går den bra förutom att den kan vandra på tomgången ibland när den är kall, men prova med att byta LMM igen smile


Mvh//Johan

Tack till!
effectbildelar.se - chipcenter.cc - dohinidäck
Saab 9-3 Aero "STREETFEAR" (2002)
J_Erixzzon
10 februari 2009 · 1 270 Inlägg

En annan sak dom sa till mig var att den kunde dra tjuvluft nånstans och det gjorde min mellan insuget och gasspjällshuset eller vad det nu heter. Jag hade tydligen skjutit min packning så bytte den, men värkar inte ha blivit 100% tätt är nog därför den vandrar på tomgången.
Men kolla om den kan dra tjuvluft  nånstans.

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang