Är nämligen så att jag ska såklart fixa till underredet INNAN bakaxlen kommer upp igen. Spruta in rostmedel osv i alla pluggar och underredet.
Dock ska jag slipa rent inuti alla skärmar och MÅLA. Hade först tänk måla med hammarlack. Men nu har jag fått höra av någon person som säger att Hammarlack drar åt sig fukt och det kommer börja rosta under färgen efter ett tag.. ska även måla bakaxlen med hammarlack så vill ha riktiga svar!
Så nu är min fråga, Stämmer det att under hammarlacken så börjar det rosta utan man vet det?
Nästa fråga är, Måla bromsoken med hammarlack. "gör inte det!! det stänger inne värmen och oken kommer bli supervarma och risk att bromvätskan börjar koka"
Har jag då fått höra när jag nämt att jag ska pensla med hammarlack när jag lackar mina ok, jag kör väl ganska hårt med bilen och bromsar ofta ganska hårt men det är ju ingen bankörning.
Så nu undrar jag om "dessa påståenden" är baserade på att dessa personen har hört detta från sin brors, fars, bla bla,... ni fattar eller det är sant?
Vad jag vet så stöter hammarlack bort fukt och smuts, står ju till och med på burkarna ?
Fint projekt iaf. Men tycker inte om hammarlack. Den blir för hård å stenskott osv gör att färgen lossnar. Kör med mekanlack då den ä mjukare. Kolla mitt projekt så ser du hur de blir iaf
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Hammarlack är för amatörer. Den innehåller silicon som inte är bra ur flera synpunkter. Skall du måla använd 2K billack eller nån maskinfärg motorlack på sprayburk är kanon till bromsok.
/Tommy.
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Hammarlack är för amatörer. Den innehåller silicon som inte är bra ur flera synpunkter. Skall du måla använd 2K billack eller nån maskinfärg motorlack på sprayburk är kanon till bromsok.
/Tommy.
Okey. Så utav era svar tillsammans, så ska jag köra med mekan"lack"? Till skärmarnas underrede (vart hittar man detta då?) och motorlack på sprayburk till bromsok som jag alltid gjort förut men alla "polare" har sagt att hammarlack är mkt bättre.
Då var det som jag trodde, kmr dock måla bakaxlen med hammarlack det gör inte så mycket där ialf.
Just detta jag menar, vissa säger att det är skitbra och andra "SKITDÅLIGT"
Jag vill ju inte fixa upp hela underredet och sedan sätta på något som visar sig vara skit efter ett halvår. Blir väl bara underredsmassa som vanligt ialf. Men först tänkte jag, målar med hammarlack sedan underresmassa över. Då jag läst att hammarlack stöter bort fukt osv. Men det verkar ju inte vara något bra. Så nu kör jag bara med underredsmassa.
jag har lackat hela bakvangnen med hammar lack plus bromsoken och det har varken släppt eller hänt något annat. och bromsarna funkar prima så att det skulle hålla inne värmen det tror jag inte ett dugg på det skulle ju vilken färg som helst göra i så fall
Till bromsoken å sånt som inte är direkt utsatt för riktigt mycket stenskott funkar det perfekt. Det har inte släppt från mina bromsok och det är läänge sen dom målades..
Jo, men sen är det ju det här med "Det släpper inte igenom värmen" Jag vet ju att hammarlack är tjockt och blir hårt när det torkar så kanske ligger nåt i det.
Men jag vill ha fakta på det. Om det verkligen är så, eller det bara är snack. Vill ju inte stå utan bromsar helt plötsligt efter en hård körning.. bara för att bromsoken blev tokförvarma för att färgen höll inne värmen.
Jo, men sen är det ju det här med "Det släpper inte igenom värmen" Jag vet ju att hammarlack är tjockt och blir hårt när det torkar så kanske ligger nåt i det.
Men jag vill ha fakta på det. Om det verkligen är så, eller det bara är snack. Vill ju inte stå utan bromsar helt plötsligt efter en hård körning.. bara för att bromsoken blev tokförvarma för att färgen höll inne värmen.
Det är färg vi pratar, inte frigolit som isolering.
Det som lär hända om dina ok blir varma, är att hammarlacken blir missfärgad och spricker, när oket utvidgar sig och drar sig ihop efter värmen. Oket blir lika varmt för att du har hammarlack på som utan.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jo, men sen är det ju det här med "Det släpper inte igenom värmen" Jag vet ju att hammarlack är tjockt och blir hårt när det torkar så kanske ligger nåt i det.
Men jag vill ha fakta på det. Om det verkligen är så, eller det bara är snack. Vill ju inte stå utan bromsar helt plötsligt efter en hård körning.. bara för att bromsoken blev tokförvarma för att färgen höll inne värmen.
Det är färg vi pratar, inte frigolit som isolering.
Det som lär hända om dina ok blir varma, är att hammarlacken blir missfärgad och spricker, när oket utvidgar sig och drar sig ihop efter värmen. Oket blir lika varmt för att du har hammarlack på som utan.
Det är ofta sportbilar har bra frontspoiler som tvingar bak kalluft till oken på framhjulen, så dom inte blir så varma. Ofta bakre oken med.
Många som målar sina bromsok typ silver, eller röda, och kör hårt med dom, sen spricker färgen och blir missfärgad pga värmen, men risken för att dina bromsar ska överhettas pga färgen är väldigt liten.
Edit: Hoppas ju kunna möta dig inne i stan sen när du fått ihop din bakvagn, och kör med bilen igen. Eller på nån fin sträcka.
Senast redigerat av TurbOla (18 oktober 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det är ofta sportbilar har bra frontspoiler som tvingar bak kalluft till oken på framhjulen, så dom inte blir så varma. Ofta bakre oken med.
Många som målar sina bromsok typ silver, eller röda, och kör hårt med dom, sen spricker färgen och blir missfärgad pga värmen, men risken för att dina bromsar ska överhettas pga färgen är väldigt liten.
Precis som jag tänkte. Tyckte också att mina polare fått allt om bakfoten, dem påstod nämligen att hammarlack var så starkt att det skulle hålla inom värmen i oken och få vätskan att koka. Tyckte det lät väldigt skumt.
Sen angående att måla underrede med hammarlack och sedan underredsmassa över, är väl inte helt fel? Hammarlack stöter ju bort fukt, + rostskydd över färgen blir väl bra (som även skyddar hammarlacken från att lossna av stenskott) ?
Det är ofta sportbilar har bra frontspoiler som tvingar bak kalluft till oken på framhjulen, så dom inte blir så varma.
det fina med bmw e att det sitter kyl kanaler till fram bromsarna
Försöker du insinuera något?
Volvos R-fälgar är väldigt bra, eftersom de tar upp värme bra och transporterar bort det. Efter en del bromsande så känner man att fälgarna fungerar lite som kylflänsar.
Senast redigerat av TurbOla (18 oktober 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det är ofta sportbilar har bra frontspoiler som tvingar bak kalluft till oken på framhjulen, så dom inte blir så varma.
det fina med bmw e att det sitter kyl kanaler till fram bromsarna
Försöker du insinuera något?
Volvos R-fälgar är väldigt bra, eftersom de tar upp värme bra och transporterar bort det. Efter en del bromsande så känner man att fälgarna fungerar lite som kylflänsar.
nejdå hur kan du tro det bara att bmw e en sportig bil redan från början
Här har vi bulten som brustit rakt av, som alltså fick mig att ställa av bilen LÅNGT mycket tidigare än beräknat i vinterdvila.. i hate u skruv fan. Vanligt jävla skitjärn, här ska bytas till starkare bult och större dimesion. Ska borra upp och gänga om och i med starkare saker alltså.
VÖLVON;
Fick sig en helpolering idag, och dekalerna på sidan åkte även bort. Då polisen såg mig lite väl mycket och började ha lite äckligt mycket koll på mig. Då man inte smälte in så värst bra i trafiken. Dessutom har jag alltid tagit väl hand om mina bilar så kände att volvon också skulle få samma behandling.