Döda pixlar på Saab original färddator/stereo

vincentb
5 juni 2008 · 35 Inlägg

Köpte just en 99'a Saab 9-3 men stereon har en hel del döda pixlar, ganska irriterande men säljaren menade på att det är ett vanligt Saab fel och att den redan varit bytt en gång. Vad kostar det för att byta ut/laga/whatever? Jag har ingen som helst aning hur det funkar.

Tacksam för svar! smile

Senast redigerat av vincentb (5 juni 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Stereon ??

Du menar inte SIDen då ??


Iaf, spana in mitt galleri så får du kanske lite tips om hur du ska göra smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
ATMTA
5 juni 2008 ·

det är väl bara till o ta loss den och löda om?   har jag för mig smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
5 juni 2008 · 6 170 Inlägg

T16_AeRo skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=46663&highlight=sid   17 sidor läsning.. big_smile

Kolla vem som ploppar upp i början av sida 14 i den tråden wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
T16_AeRo
5 juni 2008 · 712 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

T16_AeRo skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=46663&highlight=sid   17 sidor läsning.. big_smile

Kolla vem som ploppar upp i början av sida 14 i den tråden wink

Hehe..
Strykjärn e bra skit.. gav min andra SID en omgång med strykjärnet.. hade ingen n
lust att lägga pengar på en ny som man vet bara komemr hålla i ett par år

wieger
5 juni 2008 · 511 Inlägg

Jag har me hört att strykjärn funkar bra till just de

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!
vincentb
6 juni 2008 · 35 Inlägg

SID kanske det heter, ingen aning smile

Hmm löda om? Erm lite väl high-tech för mej. Betalar gärna någon en hundring för att komma och fixa det åt mej wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 juni 2008 · 6 170 Inlägg

vincentb skrev:
SID kanske det heter, ingen aning smile

Hmm löda om? Erm lite väl high-tech för mej. Betalar gärna någon en hundring för att komma och fixa det åt mej wink

Som sagt, kolla igenom mitt galleri så ska du se att det löser sig wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
vincentb
6 juni 2008 · 35 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

vincentb skrev:
SID kanske det heter, ingen aning smile

Hmm löda om? Erm lite väl high-tech för mej. Betalar gärna någon en hundring för att komma och fixa det åt mej wink

Som sagt, kolla igenom mitt galleri så ska du se att det löser sig wink

Usch då! Fan ska man stryka skiten? Känns lite risky för min del. Haha kommer aldrig komma på hur man monterar bort den heller.. Har en 9-3 99'a. Ingen i området kring Eskilstuna som kan? roll

MrSpeed
6 juni 2008 · 242 Inlägg

Ringde för någon vecka sen och frågade ute på saab vad dom skulle ha betalt för att byta Sid:en.
Svaret blev ....trumvirvel....5 000 kr inkl montering så jag tror att jag försöker laga min själv smile

Passade på att fråga vad dom skulle ha för en vanlig cd/radio, kostade 7 000 kr tongue

Ford Focus (2012)
Jollemannen
11 juni 2008 · 72 Inlägg

Har en 9-5a från 00. Lagade SIDen på den idag. Tog väl ungefär två timmar från det att jag började till det att jag var ute och provkörde för att faktikst se vad de stod på skärmen.

Fick dock stryka med strykjärnet 3 gånger innan de blev bra. Dom första två gångerna så blev de bra på olika ställen. Sista blev de helt bra!

Vet inte om de gjorde nån skillnad med jag klippte till en bit från en ny disktrasa och la på sladden innan jag skruvade ihop alltihop.

Är nöjd som stryk ska jag medge. var lite skeptiskt tills jag provade själv, men nu är jag övertygad!big_smile

Värt att prova istället för att betala 3000 spänn elelr vad de kan tänkas kosta.

/Joel

biggoran
9 oktober 2009 · 1 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Stereon ??

Du menar inte SIDen då ??


Iaf, spana in mitt galleri så får du kanske lite tips om hur du ska göra smile

Tack för tipset!Köpte en 9-5a idag och siden funkade inte eller man såg inte vad som stog iden och jag gjorde strykjärns tricket och nu funkar den felfritt,saab skulle ha flera tusen för att laga eller byta den,nu kan man lägga pengarna på lite styling istället,stort tack för tipset,biggoran:)

Lillolle
5 december 2010 · 2 Inlägg

Nån i närheten av Skövde som har lyckats? Och har lust att hjälpa mej. Givetvis mot ersättning.

Kör bara....
Tagg3N Konsult
5 december 2010 · 1 247 Inlägg

Jag har "lagat" SIDen på flertalet Saabar med bra resultat. Det är busenkelt och det enda man egentligen ska tänka på är att ta det lugnt som attan när man skruvar isär enheten. I enheten finns en bred kabel som är rätt bräcklig och kan gå sönder om man slinter eller råkar rycka till skärmen lite.

/Kim

Lillolle
5 december 2010 · 2 Inlägg

Vart bor du Kim?

Kör bara....
Tagg3N Konsult
6 december 2010 · 1 247 Inlägg

Lillolle skrev:
Vart bor du Kim?

Smedjebacken, Dalarna smile ca 5mil söder om Borlänge..

TKDPeter
11 augusti 2012 · 1 Inlägg

Tjena!
Jag har en 9-3 / 98 som har det klassiska felet. FInns det någon här som är från Malmö som kanske kan hjälpa mig att fixa detta mot en slant tro?

Mvh
Peter

BazZeF
11 augusti 2012 · 9 Inlägg

Jag lagade min SID men strykjärn. Har inte alla pixlar men man ser gott o väl vad det står. Första försöket gjorde ingen skillnad men det var nog pga att jag inte fick ett bra tryck över flat kabeln först. Sista gången fick jag fram det flesta o då tog latmasken över o jag nöjde mig det. Skulle jag gjort det en gång till så tror jag att jag skulle få fram alla pixlar. Helt klart värt att göra det själv.  jag har själv aldrig gjort något sådant innan o visst var man närvös. Men tar man det bara lungt och följer instruktionerna som det verkar som att de har tippsat dig om. Så ska du se att allt går som det ska.

Krist
11 augusti 2012 · 716 Inlägg

http://www.streamline-it-solutions.co.u … 010461.JPG

Steg för steg hur du själv gör det med strykjärnet. Jag följde denna guide när ja skulle fixa SIDen på min gamla 9-3 å de funkade perfekt!

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang