2756
Sök

Failade besiktningen pga. CO-halten. Förslag? UPDATE: Tydligen stort fel, ev. riva toppen?

892 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Tjo, många svar, tack allihop! lol

Många bra tips att kolla upp. Jag ska nog ändå börja med att låta en verkstad ta en koll på den, och mäta CO'n lite här och var, så får man se vad de kommer fram till, så kan man börja byta delar sen. Vore ju skönt att få veta om det är katten eller inte, så man vet var man bör fokusera sökningen. Nya tänd stift och kablar blir det nog ändå, är lite orolig för glöd tändningen.
Att kam remmen skulle vara för slak TROR jag inte, petade på den i höstas och då verkade den vara spänd...men då jag aldrig har känt hur en kam rem ska vara innan så är det ju inte direkt en helt säker diagnos. wink

Pellefax: Det sitter ett K&N filter i, så det borde funka. smile

silver_robban: Intressant, jag ska kolla det. Men är det säkert att mäta en Lambda sond sådär? Har läst att de är så känsliga så de kan gå sönder av att bara mäta?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

519 Inlägg
9 juni 2008
Haha men för tusan klunka i en liter K-sprit blandat med 10L bensin! smile

120 Inlägg
9 juni 2008
Intressant, jag ska kolla det. Men är det säkert att mäta en Lambda sond sådär? Har läst att de är så känsliga så de kan gå sönder av att bara mäta?

Ja det e säkert att mäta så.....

Jag har jobbat som Saab/opel mekaniker i 10 år och om felet e på din Calibra så lutar det åt lambdan.....det e vanligt på Oplarna....

Har du otur är det både lambdan och katten....om den varit seg och ryckig ett längre tag....!
En katalysator tål inte att gå fet ett längre tag .

Ang kamremsspänningen så ett generellt tips e att om man tar kamremmer där det e längst mellan rullarna så ska du kunna vrida kamremmen ett 1/4 varv....då har du rätt spänning.

"kortslutning"   Lambdavärdet visar om det är fet eller mager blandning ..ja..men så enkel är det inte alla gånger...du kan ha kanonfina värden men högt/lågt lambda...allt spelar roll om systemet med lambda , katt, luftmassemätare fungerar.....Katten kan vara fräsh men lambdan registrerar lite  fel = fel lambdavärde.

Hmmm...men det kan vi ta upp i en annan tråd...kanske dax för en info tråd om avgasvärden

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

736 Inlägg
9 juni 2008
Kan ju även tilläggas att högt HC-värde bara betyder ofullständig förbränning och inte alls är garanti på att bilen går för fett. Om man snålställer en bil mycket kanske den går orent på tomgång och man får också högt HC.

892 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
silver-robban: Ok, då litar jag fullt på dig! smile
Jo det känns som om det skulle kunna bli dyrt. Svårt att få tag på pirat delar till en Calibra med...men jag får se vad garaget säger. Jag hoppas på att det "bara" är lambdan, men man får väl se.
Ang. kam remmen så hade jag läst innan om det där med 1/4 varv, och det var ungefär så långt som gick att vrida, så jag antar den är hyffsad då? smile Den ska även vara bytt för ett par år sedan, så tänkte ta och byta den nu igen till kommande vinter.

Larschan skrev:
Haha men för tusan klunka i en liter K-sprit blandat med 10L bensin! smile

Android skrev:
OBS. Jag vet om att allt det där med att tanka etanol och k-sprit osv, men jag vill gärna ha hjälp med att analysera vad som kan vara fel. Vill ju att bilen ska må bra, inte bara ta sig igenom besiktningen.

Vad jag menar med detta är att om bilen visar fel värden så är det antagligen nått som är fel, och jag bryr mig om bilen så jag vill åtgärda det för mig själv, och inte bara se bra ut på besiktningen. smile
Senast redigerat av Android (9 juni 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 723 Inlägg
9 juni 2008
den här sidan är rätt intressant, manualen till en avgasmätare. kolla avsnittet där det står "avgasskola" (s.17-25). Det krävs dock att du har ALLA siffror från avgasmätningen (5st). Det kanske kan ge en hum om var du ska börja leta iaf.

http://www.sunmaskin.se/manualer/DGA%201000.pdf
Senast redigerat av falloutboy (9 juni 2008)

120 Inlägg
9 juni 2008
falloutboy skrev:
den här sidan är rätt intressant, manualen till en avgasmätare. kolla avsnittet där det står "avgasskola" (s.17-25). Det krävs dock att du har ALLA siffror från avgasmätningen (5st). Det kanske kan ge en hum om var du ska börja leta iaf.

http://www.sunmaskin.se/manualer/DGA%201000.pdf

Mycket bra länk som förklarar det mesta om avgasvärden.....

www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

892 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Tjo!

Nu har jag bytt lite grejjer, tänd stift, tänd kablar och packningarna mellan tomgångs valv-spjäll hus och gren rör. Vet inte om det blev bättre, har inte provkört än, men jag kollade lite på de gamla tänd stiften...

De har en klar vit beläggning, vilket ju måste betyda att bilen går för snålt, eller? Såg även ut som rost(!) på ett tänd stift, men förstår inte hur det skulle kunnat rosta på ett tändstift...!? yikes

Jag fick även tipset att kolla lambda sonden på clubcalibra.com, så ska väl ta och mäta på den nån dag.

Men om bilen nu går för snålt kan väl inte CO halten vara för hög? Eller kan det vara katten ändå?

Förstår ingenting nu... lol

Min projekt tråd

120 Inlägg
15 juni 2008
Nä...bilen kan inte gå snålt när du har hög co....
Ta en sak i taget nu och mät upp lambdan så får vi se vad det visar

Mvh Robert

www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Fixaren
15 juni 2008
Beru stift? iså fall, smäll dit ett par ngk... många bilar som falerat på beru stift, som varit helt nya...

Yrkeschaufför
168 Inlägg
15 juni 2008
Jag bytte min vattentempgivare o vips gick den igenom.

892 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
silver-robban: Japp, ska ta och se om jag kan mäta upp den ikväll eller imorgon, så får vi se. smile
Fixaren: Det satt Beru Ultra-X i innan, men är nu bytt till NGK.
MRVECTRA_T: Jag tror den ska vara ok, men jag ska hålla det i minnet, tack. smile

Min projekt tråd

892 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Så, då är jag tebax igen. smile

Jag var uppe hos Opel och snackade lite med en mekaniker där, han trodde inte på lambdan, utan tyckte att motor lampan ska tändas direkt, för det är så känsligt. Men det är såklart mycket svårt för honom att säga vad det kan vara eller inte vara...

Hur som helst så var jag nyss ute och mätte, och det var ju lättare sagt än gjort! Jag fick pilla in en koppartråd i kontakten, koppla ihop den och mäta mellan koppartråden och batteriet. OM jag gjorde rätt, vilket inte är nån garanti, så pendlar värdet mellan ungefär 0.2-4.5V! yikes

Värdet svänger typ varje sekund, så det var lite svårt att se gränserna, men det var ju definitivt för högt! Så jag antar att jag hittat åtminstone en bov i dramat, eller hur? smile

EDIT: Men ändå...hur kan värdena vara så fel, men ändå inte visa någon motorlampa eller nått? hmm
Senast redigerat av Android (16 juni 2008)

Min projekt tråd

120 Inlägg
17 juni 2008
Jag har varit med massa gånger lambdan varit slut och motorlampan inte reagerat.

ja det e bara byta lambdan och besikta....vid 4,5v så fettar den på mycke.

Mvh robert

www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Men du silver-robban, vad var det egentligen jag mätte? Det värdet jag fick, betyder det att lambdasonden är trasig, eller är det bara att bilen går tok-fett, men att det beror på något annat att den går fett?

Hmm, vet inte om jag förklarar så bra här... hmm

Men alltså säg att bilen skulle gå bra, skulle jag då få ett värde upp till 1V, och nu går den fett, och jag får 4.5V, men att det egentligen beror på att något annat är fel, som gör att den går fett...?

Hmm...

En lambdasond är ju ingen jätte billig del, och vore det inte den så är 1.400:- lite mycket att lägga ut...å andra sidan om det är den som är trasig, så är det ju LÄTT värt pengarna. wink

Min projekt tråd

120 Inlägg
17 juni 2008
När lambdan ger ut 4 volt fetar den på( den säger att motorn går snålt till styrdonet)
Du kan ju ha fel på andra givare oxå tex motortempgivaren (brukar sitta vid generatorn in i blocket...tvåpolig.) finns ett nominellt värde den ska ge vi tex 80 grader men kommer inte ihåg det.
den kan det mycke väl vara oxå.
Den säger till styrdonet om motorn e kall tex så fetar den på (chokar typ) ger den fel signal så kan motorn gå på kallstartslägge hela tiden.den är lätt och kolla med tech 2 (opels testinstrument)...felsökning går mycket enklare med en sån...då ser du alla signaler styrdonet får av alla givare och kan kolla om nån ger en felaktig signal.

Men det kan vara mycke som sagt och utan att få felsöka själv så blir det att man gissar på dom vanligaste sakerna.

Hoppas det hjälper lite.

Mvh Robert

www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
17 juni 2008
Ditt Lamda värde (från avgasmätningen) är helt inom rimliga gränser, dock verkar trenden som att den går snålare ju högre varv motorn har. Lamdan låg ju 1,01 vilket ät helt ok, dock låg hc på 80 vilket är ganska högt, dvs det finns mycket oförbränt. Oftast beror det på en felaktig bränsle/luft blandning. Ett värde som inte syns på besiktnings pappret är 02 sammt CO2 med dessa värden kan man se ännu tydligare hur trenden kan se ut.
Men i ditt fall får vi nöja oss med HC, CO, CO förhöjd och Lamda. Om vi återgår:
Ditt CO låg på 0,3 vilket är bra men på förhöjd tomgång så skenar den iväg upp till 0,6 vilket indikerar att blandningen är fel. Hade man då haft syrehalten i avgaserna så skulle man lätt kunna avgöra om det är tjuvluft som är boven.
Du nämnde tidigare att du trodde att du hade insugs läckage, du nämnde även frågande innan om det kunde ha någonting med CO halt för hög att göra med. Ja absolut, får du en felaktig blandning (för mycket luft) så kommer du få en sämre förbränning vilket gör att du får högre HC halt sammt kommer Lamda ha en högre trend och sist men inte minst har du ett insugsläckage så kommer Lamdasonden att känna av detta vilket gör att styrdonet kommer att feta på lite för att kompensera för det överblivna syret, då får du även ett högre CO värde.
Senast redigerat av _TiNcO_ (17 juni 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

17 Inlägg
17 juni 2008
när du mätte på din lambdasond så mätte du på plusmatningen, enda du ser då är att den får spänning (5v från ecu´n) som jag förstår det har du mätt på uppvärmningen av lambdan. Vill du veta om sonden lever så ska du mäta den med ett oscilloskåp och om frekvensen understiger 1hz så är den död.

Edit: robban - Hc värdet kan vara högt trots att en bil går snålt, visar bara på en ofullständig förbränning.

Lycka till!
Senast redigerat av Lindstrom89 (17 juni 2008)

varför köpa en, när du får två till dubbla priset?

892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Ok, så mätningen visar alltså inte på att själva sonden är trasig, utan bara få reda på vad det kan röra sig om för fel? Så iomed att den pendlade mellan 0.2V-4.5V, så kanske det är rätt att anta att bilen går väldigt fett?

silver-robban: Jo, jag funderar på att lämna in skiten...börjar kännas hopplöst att försöka hitta detta själv. Ett problem dock är att senast den var inne på Opel (i höstas) så kunde mekanikern inte komma in i styrdonet, så det kan vara så att en Tech 2 mätning inte är möjlig.. hmm
Jag vet inte varför han inte kom in, och det visste tydligen inte han heller. Jag tänker att det skulle kunna bero på att styrdonet är trasigt, typ hängt sig, men själv-kontrollen när man vrider på tändningen är ju ok, och koden för diagnostikläge blinkar när man trycker in ett gem i kontakten till styrdonet, så då borde det väl ändå inte var det som är fel?

_TiNcO_: Jag har inte kollat än om jag har läckage på "downpipen" (på svenska? läst för många engelska forum nu tror jag...), men hur upptäcker man det? Jag skulle ju även kunna ha läckage på insuget, men packningarna jag trodde läckte är bytta nu, men ingen skilldnad. Skulle kunna vara packningen till grenröret med, men det är ju lite större projekt att byta... =/
Vad tror du om luftmassemätaren? Sitter ju sportluftfilter på och jag tror inte tidigare ägare var så försiktig när han rengjorde det...

Lindstrom89: Jag kollade lite på denna sidan. Enligt den så mätter jag korrekt på utsignalen från sonden, och min voltmätare, som är rätt seg, värkade svänga ungefär 1 gång i sekunden, alltså upp till 4.5V, vänta 1 sek, ner till 0.2, vänta en sek och upp igen...känns ju farligt nära att ligga under 1hz det där...får se om jag kan få tag på någon med oscilloskåp, hur nu det ska gå till. ;D

Min projekt tråd

892 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
En fråga till, 4.5V, betyder det att det är mycket bränsle i avgaserna, och att bilen går fett...ELLER att det är mycket syre i avgaserna, och lambdan säger till styrdonet att feta på?

Jag tänker att är det mycket syre, skulle det ju kunna vara läckage eller LMM, mycket bränsle så kan det ju vara nått annat...

Min projekt tråd

Sök