Tält, takbox, extradäck, ved, kanot, cyklar, kanske en kajak? Lägger man ihop vikten på allt det där, är 75 kg verkligen rimligt?
Ska man ha med sig allt det där lär man behöva just en pickup, skåpbil eller släpkärra av volymmässiga skäl snarare än av viktskäl.

Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske är 75 kg en säkerhetsgrej för att bilen inte ska bli instabil? Eller handlar det om att biltillverkarna inte vågar konstruera för mer?
Jag ser ju att vissa har byggt egna lösningar eller köpt eftermarknadsräcken som klarar 100+ kg, men då snackar vi specialgrejer.
Dels av säkerhetsmässiga skäl, att göra en serie hastiga undanmanövrar, tänk "älgtest", så skulle inte jag vilja ha flera 100kg uppe på taket. Sen kan jag också tänka mig att tillverkarna inte vill riskera att få problem om något skulle hända, därför vill de ha god säkerhetsmarginal när de sätter en viktbegränsning. Och man ska kunna göra en pallnit så att däcken låser sig utan någonting ska ge vika.
Så vad tycker ni?
? Är 75 kg fullt tillräckligt för 90 % av svenska folket?
? Eller borde standarden höjas till 100 eller 120 kg för att matcha vår livsstil?
? Och har ni själva någonsin vägt era taklaster? Jag är nyfiken ? vad har ni max lastat?
Kom igen nu, dela med er! Jag vill höra era vilda takräckshistorier. ?
Ja det tror jag, jag tycker själv 75kg låter rimligt. Jag skulle gissa att det är relativt stor andel av bilägarna som aldrig använder takräcke. Det där med att vi svenskar skulle ha en väldigt mycket aktivare livsstil tror jag inte riktigt på, de flesta jag vet som använder taktält har köpt det och använt det kanske en gång och sen tröttnar man. Folk köper framhjulsdrivna suvar osv. Image helt enkelt...
De som använder takräcke använder det väl just för en takbox för lättare men skrymmande gods på resor, kajaker och cyklar. Och då räcker 75kg.
Gemene man skulle jag våga påstå är okunniga eller helt enkelt struntar i vikter och lastsäkring (man kör på känsla, och tänker att "äsch, jag ska inte så långt", "jag kör försiktigt" eller "det är nog inga poliser ute"). Skulle polisen och tillhörande bilinspektörer exempelvis ställa sig utanför en bygghandel en lördagsförmiddag skulle nog många böter utfärdas och många körkort återkallas skulle jag tro. Senast jag besökte en bygghandel så rullade kunden framför iväg med en ~1200kgs pall benders-plattor på en vanlig enkelaxlad släpkärra, med endast ett tunt spännband som säkring. Jag gjorde en regnummersökning, kärran fick lasta 560kg...
För dessa personer tror jag inte det spelar någon roll vad det står i pappren, man gör som man känner i vilket fall...