uteliggare får egen park!

OverBoosted AUTOBAHNRASER
8 juni 2008 · 3 804 Inlägg

Att få bidrag är hemskt svårt, extremt höga krav och går det igenom är det inte många kroner man får. dom flesta som får bidrag söker jobb som bara den och har praktikplatser o diverse


Bmw osv..
jonesono Personal- och beteendevetare
8 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Maizer skrev:
Jävla sossar

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Supratok Toker
8 juni 2008 · 491 Inlägg

richardoo290 skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2629020.ab

läs artikeln ..
och för att ni inte ska missa vad jag tycker e väldigt märkligt:


"– Då slipper vi sitta och skita i busken, säger Anders, 44.
Han sitter redan här. Sedan flera år.
Han lever på socialbidrag och i förrgår och i går satt han här på parkbänken hela dagen. - Då kan man gå till Bolaget och sedan sätta sig här och ha det bra med sina vänner, säger Anders"



så han får ut 10-15 papp av socialen varje månad så att han skall kunna ha en liten lägenhet och styra upp sitt liv, gör han det? nej han spenderar 10-15 papp i månaden på sprit och sitter i parken med sina vänner o tar de lungt.. bara jag som tycker att socialen bör sluta ge han pengar?
och ge dem pengarna till nån mer behövande?

socialen är väll endå ett "skyddsnät" som ska hjälpa en under en kort period så man hamnar på fötter igen? det ska väll inte vara nått man kan leva såhär på?

till råga på allt skall han få en egen park/en toalett och ett regnskydd.. FUCK! han kommer stanna där tills han dör då? sluta ge han pengar så skaffar han nog ett jobb rätt fort...?

åååhh.. blir så sur, vissa människor förtjänar fan inte att få leva på soc.. medans andra som faktiskt behöver hjälp blir utestängda? varför förbjuder man inte sånna som han från bolaget?

Tror du att han skaffar jobb bara för man slutar ge han pengar?
Det är så många börjar med kriminalitet och i slutändan kostar oss skattebetalare mycket mer än vad soc. ger dom i måndan.

En bra rehabilitering borde det satsas på, så människor med problem kan komma tillbaka in i samhället.

Vart kommer din statistik på 10-15 "papp" i månaden ifrån?
Har du kollat upp vad existens minimun är från socialen?

Ibland måste man tänka till innan man slänger ur sig saker och i detta fall verkar det som att du inte har gjort det..

Senast redigerat av Supratok (8 juni 2008)

Toker Jr 081102
viccoA
8 juni 2008 · 3 111 Inlägg

OverBoosted skrev:
Att få bidrag är hemskt svårt, extremt höga krav och går det igenom är det inte många kroner man får. dom flesta som får bidrag söker jobb som bara den och har praktikplatser o diverse

De "extremt"höga kraven är jäkligt låga jämfört med de kraven som vi som jobbar och sköter oss får stå ut med. Jag kan hålla med om att de inte får mycket pengar, men kraven för att få bidragen är knappast extremt höga.

Många av uteliggarna var tvångs"vårdade" på psyket tidigare, förmodligen kostar det samhället betydligt mindre om de ligger på en parkbänk istället.

hedley Saaboholic
8 juni 2008 · 3 129 Inlägg

Jävla mjäkande är vad det är.
Ingen har tvingat den som är alkoholist att börja dricka från dag 1, eller?
Det är så sjukt mycket skitsnack i denna tråden men om man tar lite åsikter från dvs poster kommer man iallafall i närheten av sanningen. B.LA så stämmer det att man får hyran+ elen betald samt ca 3000kr utöver det att leva på.

MEN kraven är då fan inte så hårda som många här påstår, T.E.X. en person från min tidigare klass tog studenten, har inte jobbat någonstans men fick lägenhet av soc ca 1-2mån efter studenten, personen i fråga har fortfarande inget jobb och bryr sig inte speciellt mycket om han/hon får det eller inte. Söker nåt enstaka då och då men har ändå allt betalt.

Så det är iallafall skillnad på folk och folk när det kommer till att betala ut SOC medel.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
blacken
8 juni 2008 ·

jonesono skrev:

Maizer skrev:
Jävla sossar

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Det måste ju in lite politik i debatten, begriper du väl..tongue

ATMTA
8 juni 2008 ·

Fy vad jag skulle känna mig bra, om man fick välja vart sina egna skatte pengar skulle gå till!

Maizer
9 juni 2008 ·

jonesono skrev:

Maizer skrev:
Jävla sossar

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Du har många bra åsikter, synd att du ska vara så äckligt jävla vänster bara annars hade jag säkert tyckt om dig.
Och ja jag har ett bättre förslag, ge dem inga jävla pengar. De hade gratis utbildning och precis samma möjligheter som oss andra att lyckas i livet, de tog inte till vara på möjligheten tyvärr. Pga att de inte gjorde det finns det ingen som helst anledning att jag eller mina föräldrar ska behöva skatta för detta patrask.
Det nyliberala förslaget, sossejävel.

Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Maizer skrev:

jonesono skrev:

Maizer skrev:
Jävla sossar

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Du har många bra åsikter, synd att du ska vara så äckligt jävla vänster bara annars hade jag säkert tyckt om dig.
Och ja jag har ett bättre förslag, ge dem inga jävla pengar. De hade gratis utbildning och precis samma möjligheter som oss andra att lyckas i livet, de tog inte till vara på möjligheten tyvärr. Pga att de inte gjorde det finns det ingen som helst anledning att jag eller mina föräldrar ska behöva skatta för detta patrask.
Det nyliberala förslaget, sossejävel.

Alkoholism är en sjukdom som en del drabbas av. Känner en hel del som trillat dit. En del har gått från lyckliga liv till total misär. Samma sak gäller andra droger.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

När det gäller just det här förslaget så tycker jag det är väldigt bra. Man får se till samhällsnyttan.
Istället för att alkisarna stör folk och blir bortkörda från parkerna och bänkarna utanför systembolaget så får dom sitt eget lilla ställe där dom slipper störa andra. Då slipper polisen en massa onödigt jobb.

MEN man tycker ju att samhället borde fångat in dessa individer och försökt rehablitera dessa?

När det gäller socialbidraget så lär han ju inte ha någon lägenhet, så han/hon kvitterar nog bara ut 3000:- i månaden. Mat måste dom ju också ha, så det är nog bara i början av månaden som dessa kan köpa finsprit på bolaget. T-röd någon?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

hedley skrev:
Jävla mjäkande är vad det är.
Ingen har tvingat den som är alkoholist att börja dricka från dag 1, eller?

En del blir alkoholister första gången dom provar, precis som en del som dricker Coca-Cola varje dag, eller röker.

Jag förstår däremot inte dom som säljer sprit till alkoholister? Det borde ju faktiskt vara förbjudet.
Man kanske inte ska omyndigförklara alkisar, men jag tycker inte att dom borde få köpa sprit på bolaget.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jonesono Personal- och beteendevetare
9 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Maizer skrev:

jonesono skrev:

Maizer skrev:
Jävla sossar

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Du har många bra åsikter, synd att du ska vara så äckligt jävla vänster bara annars hade jag säkert tyckt om dig.

Oj, jag är tydligen "vänster" för att jag anser att det skall finnas något som kallas "det sociala skyddsnätet", vilket  gemene man i detta land är ganska överens om är bra att ha... Bra försök, grabben!
Jag hatar ytterligheter... vänster som höger! Speciellt überekonomer, ultraliberalister och nutida kopior av Engels. De brukar ha en tendens att gå lite för långt för sitt eget bästa och tro stenhårt på sin "linje".

Maizer skrev:
Och ja jag har ett bättre förslag, ge dem inga jävla pengar. De hade gratis utbildning och precis samma möjligheter som oss andra att lyckas i livet, de tog inte till vara på möjligheten tyvärr. Pga att de inte gjorde det finns det ingen som helst anledning att jag eller mina föräldrar ska behöva skatta för detta patrask.

Jag har varit med om många korkade inlägg förr, som man tagit lite med en nypa salt. Det här är nog tyvärr ett av de tillfällen där någon som inte har någon som helst aning om vad han snackar om, ger sig in i något han inte borde göra. Snacka om att dumförklara sig själv! Man är bra uppe i det blå om man tror att alla har samma förutsättningar! Tror du fortfarande det så utbilda dig, väx upp... det skulle göra dig gott! Har du ens pratat med någon som befinner sig "längst ned"?
En ganska rak och enkel fråga; Har dina föräldrar slagit varandra, eller dig, missbrukat osv?
I och med dina åsikter är jag i princip helt hundra på vad svaret är...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
9 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Phaetoon skrev:
Alkoholism är en sjukdom som en del drabbas av. Känner en hel del som trillat dit. En del har gått från lyckliga liv till total misär. Samma sak gäller andra droger.

Visst kan man supa sig till total missär, men det är dock sällan så pass enkelt förklarat!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Maizer
9 juni 2008 ·

jonesono skrev:

Maizer skrev:

jonesono skrev:

Har du ett bättre förslag/en åsikt som inte kommer från "slyngel, 18 bast" så hör av dig.

Du har många bra åsikter, synd att du ska vara så äckligt jävla vänster bara annars hade jag säkert tyckt om dig.

Oj, jag är tydligen "vänster" för att jag anser att det skall finnas något som kallas "det sociala skyddsnätet", vilket  gemene man i detta land är ganska överens om är bra att ha... Bra försök, grabben!
Jag hatar ytterligheter... vänster som höger! Speciellt überekonomer, ultraliberalister och nutida kopior av Engels. De brukar ha en tendens att gå lite för långt för sitt eget bästa och tro stenhårt på sin "linje".

Maizer skrev:
Och ja jag har ett bättre förslag, ge dem inga jävla pengar. De hade gratis utbildning och precis samma möjligheter som oss andra att lyckas i livet, de tog inte till vara på möjligheten tyvärr. Pga att de inte gjorde det finns det ingen som helst anledning att jag eller mina föräldrar ska behöva skatta för detta patrask.

Jag har varit med om många korkade inlägg förr, som man tagit lite med en nypa salt. Det här är nog tyvärr ett av de tillfällen där någon som inte har någon som helst aning om vad han snackar om, ger sig in i något han inte borde göra. Snacka om att dumförklara sig själv! Man är bra uppe i det blå om man tror att alla har samma förutsättningar! Tror du fortfarande det så utbilda dig, väx upp... det skulle göra dig gott! Har du ens pratat med någon som befinner sig "längst ned"?
En ganska rak och enkel fråga; Har dina föräldrar slagit varandra, eller dig, missbrukat osv?
I och med dina åsikter är jag i princip helt hundra på vad svaret är...

Bara för att du inte håller med betyder inte det att du kan förklara andras åsikter för korkade, ännu ett exempel som visar på vilken sidan du står(vänster). Dumförklara sig själv, förklara och motivera gärna varför jag skulle göra det och vad du har för grund till att uttrycka dig så.
Det är ganska irrelevant om mina föräldrar skulle vara missbrukare och slå mig varje dag, det hör inte till saken. I Sverige börjar vi alltid från samma utgångspunkt, det är sedan upp till var och en att bestämma vad han ska göra med den chansen, tar man inte till vara på den så ska det heller inte vara samhällets skyldighet att ta hand om den individen.
Jag håller med dig att det ska finnas ett visst skyddsnät, dock väldigt långt ifrån vad det är idag. Jag tror på individen, att den ska kunna klara sig själv under om man ger den rätt förutsättningar, men jag vet att ni på vänsterflanken  hellre förlitar er på att Storebror ska ta hand om er.
Du verkar lida lite av hybris, du överskattar dig själv å det grövsta och försöker på något sätt visa dig överlägsen här på forumet, detta är lite tragiskt måste jag säga.

ajka
9 juni 2008 · 194 Inlägg

moderater är ena tragiska människor, har dom inte mer än pengar i sitt liv att värna om?

Super_Micke Bildrulle
9 juni 2008 · 499 Inlägg

Alkoholism kan uppkomma av MÅNGA anledningar och är om man inte lyckas ta sig ur träsket helt förödande för allt vad familj, jobb och vänner heter. Farsan var alkis i 20+ år. Dock lyckades han behålla boendet, men var helt oförmögen att ta hand om sig själv. Det märkte inte vi då vi pga att han under vår uppväxt alltid varit mindre snäll. Så vi sa mer eller mindre upp kontakten i och med att han blev utslängd av morsan och vi flyttade ut.

En vacker dag ringer dom från sjukhuset (femtioelfte gången i ordningen och ytterligare bevis på hur oförmögen man kan bli att ta hand om sig själv) och berättar att han dagen innan förts till sjukhus och sen går igenom hur dom försökt få liv i honom men efter att ha granskat hans historik (Han hade blivit vårdad för att han sköljt ner antabus med sprit bland annat + diverse annat) avslutade dom försöken och dödförklarade honom. Var typ ett år sen, kommer inte ihåg, bryr mig inte. Dock hade han sista 2 veckorna i livet enbart druckit alkohol. Ingen mat och troligen inget annat heller. Kort och gott, han svalt ihjäl. Gick inte ens upp ur sängen (Gissa hur gosigt det var att städa det rummet).

Skrev det bara då jag personligen fått uppleva missbruk och dess följder (X antal vräkningar osv) under barndomen. Gubben halkade ner i träsket när hans farsa dog, han var redan på god väg, men när farfar dog var det som om någon slängde honom från toppen av kaknästornet. Sen höll han en nivå där han kunde arbeta iaf (även om han under åren torskade för rattfylla ibland och satt på kåken för det med). Sen dog hans morsa, då gick det utför igen, men den här gången fanns det ingen botten.

Men tillbaka till ursprungsinlägget: Bra tycker jag. Dom får en plats där dom sitter skyddade från regn och sol, dom får en baja maja, samt att det blir lättare för polisen att hålla koll på dom om dom har någonstans att vara på en stadig basis. Sen vad alkisarna gör med sina bidrag skiter jag i, det är deras beslut lika väl som det är mitt beslut om jag ska välja mellan att köpa PSP eller mat för det som återstår av lönen.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Maizer skrev:
Det är ganska irrelevant om mina föräldrar skulle vara missbrukare och slå mig varje dag, det hör inte till saken. I Sverige börjar vi alltid från samma utgångspunkt, det är sedan upp till var och en att bestämma vad han ska göra med den chansen, tar man inte till vara på den så ska det heller inte vara samhällets skyldighet att ta hand om den individen.

Det är relevant enligt mig. En person som har missbrukande och våldsamma föräldrar har inte samma utgångspunkt som andra människor. Dom får inte samma chans. Klart att man alltid är fri att göra vad man vill, men om man som barn får sitt självförtroende och självkänsla nertryckt i backen och att man alltid får ta hand om sina föräldrar för att dom missköter sig? Aldrig kunna bjuda hem sina kompisar för att farsan är onykter? För att inte tala om att man kanske inte får någon mat dom dagarna som det inte är skola?
Det är inte lätt att ta till sig saker i skolan om man har det svårt hemma, något som leder till en hel del svårigheter även när man växt upp. Inte ens när man är myndig har man samma förutsättningar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Jag är lite partisk i diskussionen, så jag får kritisera mig själv lite också.
Diskussionen håller på att spåra ur. Jonesono och Mazier, ta det lite lugnare.
Jag vet att ni gillar debatter, men det börjar bli lite väl personligt.

Back to topic.
/Moderator

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jonesono Personal- och beteendevetare
9 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Maizer skrev:
Bara för att du inte håller med betyder inte det att du kan förklara andras åsikter för korkade, ännu ett exempel som visar på vilken sidan du står(vänster). Dumförklara sig själv, förklara och motivera gärna varför jag skulle göra det och vad du har för grund till att uttrycka dig så.
Det är ganska irrelevant om mina föräldrar skulle vara missbrukare och slå mig varje dag, det hör inte till saken. I Sverige börjar vi alltid från samma utgångspunkt, det är sedan upp till var och en att bestämma vad han ska göra med den chansen, tar man inte till vara på den så ska det heller inte vara samhällets skyldighet att ta hand om den individen.
Jag håller med dig att det ska finnas ett visst skyddsnät, dock väldigt långt ifrån vad det är idag. Jag tror på individen, att den ska kunna klara sig själv under om man ger den rätt förutsättningar, men jag vet att ni på vänsterflanken  hellre förlitar er på att Storebror ska ta hand om er.
Du verkar lida lite av hybris, du överskattar dig själv å det grövsta och försöker på något sätt visa dig överlägsen här på forumet, detta är lite tragiskt måste jag säga.

Man dumförklarar sig själv om man till exempel helt och hållet utelämnar vilka förutsättningar människor får (Ja, man har olika förutsättningar från dag 1) beroende på hur deras uppväxt ser ut. Väldigt vanligt att tro så bland som sagt, ekonomer och überliberalister som inte har någon kunskap/intresse för området.
Du kan inte i denna värld jämföra ett barn som kommer från "standardfamilj" med lugn uppväxt, bra boendeförhållanden i lugna områden, god familjeekonomi osv med någon som blir slagen varje dag när han/hon kommer hem från skolan, misshandel föräldrar emellan, missbruk osv.

Tänk dig själv, du är 9 år och kommer hem från skolan. Det första du ser är din far som ligger i vardagsrummet och knarkar, din mor ligger och blöder, sönderslagen. Varje dag!
Är det en bra uppväxt? Tror du att det sätter sina spår? Klart som fan att det gör det! Det finns hur många forskningsrapporter, böcker, studier, you name it, på detta område... alla visar på samma sak: Människor har olika förutsättningar, sociala bakgrunder osv. Sen kommer herr Maizer (med noll utbildning över huvud taget på området) och helt falsifierar hela vetenskapen. Bra jobbat... Det ÄR relevant att du inte har den bakgrunden och det ÄR relevant att du inte har kunskapen på området.

Att du uppfattar mig som överlägsen och lider av hybris, ja det är väl ditt sätt att se det på... Det finns ingen annan på forumet (som är vidare aktiv iaf) med den utbildning jag har (Arbetssociolog & personalvetare). Tro mig, man märker sådant rätt snabbt! I och med att jag är i princip ensam så förklarar jag saker och ting på andra sätt än folk kan vara vana vid (och jag har belägg för det + en hel vetenskap i ryggen)... vilket ibland sticker i folks ögon. Vips, så är man "överlägsen", "besserwisser" och allt vad jag har fått höra. Bara för att jag har kunskap på området. Vad ger du mig för det?

"Jag tror på individen, att den ska kunna klara sig själv under om man ger den rätt förutsättningar" Om man ger den rätt förutsättningar ja... Tror du fortfarande blint på att alla har samma förutsättningar? Du är mycket nära nu.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
9 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Phaetoon skrev:

Maizer skrev:
Det är ganska irrelevant om mina föräldrar skulle vara missbrukare och slå mig varje dag, det hör inte till saken. I Sverige börjar vi alltid från samma utgångspunkt, det är sedan upp till var och en att bestämma vad han ska göra med den chansen, tar man inte till vara på den så ska det heller inte vara samhällets skyldighet att ta hand om den individen.

Det är relevant enligt mig. En person som har missbrukande och våldsamma föräldrar har inte samma utgångspunkt som andra människor. Dom får inte samma chans. Klart att man alltid är fri att göra vad man vill, men om man som barn får sitt självförtroende och självkänsla nertryckt i backen och att man alltid får ta hand om sina föräldrar för att dom missköter sig? Aldrig kunna bjuda hem sina kompisar för att farsan är onykter? För att inte tala om att man kanske inte får någon mat dom dagarna som det inte är skola?
Det är inte lätt att ta till sig saker i skolan om man har det svårt hemma, något som leder till en hel del svårigheter även när man växt upp. Inte ens när man är myndig har man samma förutsättningar.

Någon mer som har fattat poängen.
Barn väljer inte sina föräldrar! Fundera en stund på det.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang