Hur stänger jag av APC:n på en saab?

Garfield
12 juni 2008 · 1 019 Inlägg

Makemehappy>> När du rycker 5'ans säkring så ska laddtrycket sjunka till 0,4bar, ungefär mitten på det gula fältet på din mätare. Jag tolkar det som att det inte gjorde det? Om laddtrycket fortfarande går upp till rött så är något fel och tryckvakten bryter, därav rycken. Gör som bumpe skriver. Hjälper inte det så kärvar wastegaten. Hjälper det så har du med största sannolikhet en trasig magntventil.

Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Garfield skrev:
Makemehappy>> När du rycker 5'ans säkring så ska laddtrycket sjunka till 0,4bar, ungefär mitten på det gula fältet på din mätare. Jag tolkar det som att det inte gjorde det? Om laddtrycket fortfarande går upp till rött så är något fel och tryckvakten bryter, därav rycken. Gör som bumpe skriver. Hjälper inte det så kärvar wastegaten. Hjälper det så har du med största sannolikhet en trasig magntventil.

Japp men problemet är att laddtrycken blev det samma när ja ryckte 5:ans säkring.
Och plus Laddmätaren är på gult helt tiden, när bilen är avstängd samt när man gasar utan tryck.
Ska inte den vara på det gröna fältet för att sedan flytta sig till det gula/röda fältet när man gasar fullt ut?
Iaf den stannar exakt i mitten turboladdaren, och när bilen hackar så hackar även turbomätaren den sjunker lite och går upp lite osv

Fredrik-79
12 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Du har en dålig MV.
de är bara att byta den mot en som funkar så slutar ditt problem.
De du har känt är inga spikningar utan att den klipper bränsle trycket.
Sen till alla som skruvar på WG stången så säger jag bara detta.
Va beredd på att din motor kan gå sönder! lika så dom som pys trimmar!

En annan sak bara.
APC går INTE att stänga av för den sänker alltid laddtrycket om den upptäcker spikningar på äldre saabar.
På nyare är den integrerad i Trionic och utan den boxen går inte bilen.
APC säkringen tar bara bort strömmen till regleringen av MVn.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (12 juni 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Du har en dålig MV.
de är bara att byta den mot en som funkar så slutar ditt problem.
De du har känt är inga spikningar utan att den klipper bränsle trycket.
Sen till alla som skruvar på WG stången så säger jag bara detta.
Va beredd på att din motor kan gå sönder! lika så dom som pys trimmar!

En annan sak bara.
APC går INTE att stänga av för den sänker alltid laddtrycket om den upptäcker spikningar på äldre saabar.
På nyare är den integrerad i Trionic och utan den boxen går inte bilen.
APC säkringen tar bara bort strömmen till regleringen av MVn.

MVH

F

vad menar du med alla som skruvar på WG stången? vad innebär det, och vad händer?
ska i övrigt byta MVn

MrTurbo Better than God \o/
12 juni 2008 · 1 882 Inlägg

Byt tändkassett och magnetventil, det är de stora felkällorna på 9000...

Senast redigerat av MrTurbo (12 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Okej har kopplat förbi magnetventilen för att den ska grund ladda och den hackar fortfarande.
Så nu utesluter jag tändstift oc magnetventil.

Fredrik-79
13 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Byt Tänd kassetten med då.
om man skruvar på WG stången eller pys trimmar är samma sak.
Man höjer GLT till en nivå som systemet inte är inställd för att hantera.
De i sin tur när de händer nått kan medföra att motorn spikar sönder och du står med ett fint hål i blocket eller en trasig kolv m.m.
Trionic ska ENDAST chippas av dom som kan de!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
T200
13 juni 2008 · 83 Inlägg

twin_cam skrev:

T200 skrev:
Jag har haft bekymmer med 2 st 9000 som hackat o levt som fan när jag skruvat på lite ladd.  DI byte hjälpte på dem båda.  Tändstift är inga fel o byta heller.

Menar du bokstavligt (skruvat WG-staget) eller bara ordligt (trimmas som man ska)
Att skruva WG-staget på en saab med APC eller Trionic 5 är bland det mer korkade man kan göra med bilen...
Ang. trådskaparens problem så verkar det som sagt vara tändkassetten.

Nej, det är inte "skruvat" det var mer bildligt talat.
Men när jag chippade min 9k Aero så började bilen hacka när jag fick fullt ladd.  Körde jag med originalboxen (Ej trim) så gick bilen fint.   Jag bytte då till en annan DI och problemet var borta.  Jag  har även bytt box på andra bilar med liknande bekymmer som det har hjälpt på (9000i, 9000t etc).

Jag kan inte tänka mig att "makemehappys" problem går att lösa med annat än annan tändkasett.

Turbo X
jonTe
13 juni 2008 · 5 710 Inlägg

Sannerligen inte lätt för Makemehappy att sortera bland tipsen i denna tråden.....

MrTurbo skrev:
Byt tändkassett och magnetventil, det är de stora felkällorna på 9000...

Så du menar att han skall offra 2600spänn på en MV och 2300 på en DI o sen blir det bra?
Liiiiite vågat enligt mig då det kan vara andra fel........

Och plus Laddmätaren är på gult helt tiden, när bilen är avstängd samt när man gasar utan tryck.
Ska inte den vara på det gröna fältet för att sedan flytta sig till det gula/röda fältet när man gasar fullt ut?

Jo det skall den vilket tyder på att du har en luftläcka.
Denna läcka finns någonstans kring insuget.
Hur mår dina vacum/tryckslangar? OM de är gamla och spröda så byt dessa, även den som går in i cupén.
Hur låter det när du släpper gasen? tjoffar det (stutsande luftljud)?
Isf skall du kontrollera din avlastningsventil, sug/blås i alla anslutningar, det skall vara tätt.

Lyser check engine lampan?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Makemehappy
13 juni 2008 · 256 Inlägg

jonTe skrev:
Sannerligen inte lätt för Makemehappy att sortera bland tipsen i denna tråden.....

MrTurbo skrev:
Byt tändkassett och magnetventil, det är de stora felkällorna på 9000...

Så du menar att han skall offra 2600spänn på en MV och 2300 på en DI o sen blir det bra?
Liiiiite vågat enligt mig då det kan vara andra fel........

Och plus Laddmätaren är på gult helt tiden, när bilen är avstängd samt när man gasar utan tryck.
Ska inte den vara på det gröna fältet för att sedan flytta sig till det gula/röda fältet när man gasar fullt ut?

Jo det skall den vilket tyder på att du har en luftläcka.
Denna läcka finns någonstans kring insuget.
Hur mår dina vacum/tryckslangar? OM de är gamla och spröda så byt dessa, även den som går in i cupén.
Hur låter det när du släpper gasen? tjoffar det (stutsande luftljud)?
Isf skall du kontrollera din avlastningsventil, sug/blås i alla anslutningar, det skall vara tätt.

Lyser check engine lampan?

mvh Jonas

Kan du ordna en bild på detta med insuget. Jag har kollat och allt verkar okej. Nja det tjoffar när jag gasar fullt då bilen hackar, inte då ja släpper gasen. Nej ingen lampa lyser.

Carlsberg
13 juni 2008 · 111 Inlägg

Makemehappy skrev:

Carlsberg skrev:
Du skriver om APC men samtidigt skriver du att din bil är en 97a?........

Aa min bil är 97a och jag skriver om APC? Var hittar du felet

Mig veterligen finns inte APC efter årsmodell-93 på 9000 och -94 på og900 cab. Eller jag kanske har missuppfattat något?

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
bumpe Lastbilsmekaniker
13 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Försök att låna en di-kasset och prova med! Det är iofs ganska så illavarslande att mätaren inte reagerar men det kan ju vara just mätaren som gett upp...



Carlsberg skrev:

Makemehappy skrev:

Carlsberg skrev:
Du skriver om APC men samtidigt skriver du att din bil är en 97a?........

Aa min bil är 97a och jag skriver om APC? Var hittar du felet

Mig veterligen finns inte APC efter årsmodell-93 på 9000 och -94 på og900 cab. Eller jag kanske har missuppfattat något?

Jag är verkligen inte säker på dessa uppgifter och vill gärna ha bekräftat rätt eller fel...
Lucas och bosch slutade användas då 9000 cs kom -92. Den separata apc-boxen integrerades med motorstyrdonet och ersattes med trionic 5.2. Trionic 5.5 kom 1994 tillsammans med b2x4 motorn?

Min slutsats, slutade inte separat apc-box monteas -91 på 9000?

Makemehappy
13 juni 2008 · 256 Inlägg

bumpe skrev:
Försök att låna en di-kasset och prova med! Det är iofs ganska så illavarslande att mätaren inte reagerar men det kan ju vara just mätaren som gett upp...



Carlsberg skrev:

Makemehappy skrev:

Aa min bil är 97a och jag skriver om APC? Var hittar du felet

Mig veterligen finns inte APC efter årsmodell-93 på 9000 och -94 på og900 cab. Eller jag kanske har missuppfattat något?

Jag är verkligen inte säker på dessa uppgifter och vill gärna ha bekräftat rätt eller fel...
Lucas och bosch slutade användas då 9000 cs kom -92. Den separata apc-boxen integrerades med motorstyrdonet och ersattes med trionic 5.2. Trionic 5.5 kom 1994 tillsammans med b2x4 motorn?

Min slutsats, slutade inte separat apc-box monteas -91 på 9000?

Vilken mätare pratar du om nu:P

Garfield
13 juni 2008 · 1 019 Inlägg

bumpe skrev:
Jag är verkligen inte säker på dessa uppgifter och vill gärna ha bekräftat rätt eller fel...
Lucas och bosch slutade användas då 9000 cs kom -92. Den separata apc-boxen integrerades med motorstyrdonet och ersattes med trionic 5.2. Trionic 5.5 kom 1994 tillsammans med b2x4 motorn?

Min slutsats, slutade inte separat apc-box monteas -91 på 9000?

Lucas-insprutning har det aldrig suttit i 9000.

Den separta APC-boxen som man kunde skruva och löda själv försvann runt -88 när tändkassetten dök upp. Då fick bilarna istället DI/APC-box, tändning och laddtryck i en box och insprut (LH) i en annan alltså. DI/APC-boxen går inte att löda om utan "chippas".

Bosch LH användes som insprutning från -85 fram till -93 förutom på 2.3T -93 som hade Trionic 5.2. Från och med årsmodell -94 så fick alla 4-cyl 9000 Trionic 5.5.

Fredrik-79
13 juni 2008 · 2 164 Inlägg

-88ans 9000cd turbo hade en separat APC box och DI medans -88B hade den integrerad och då är de både cc och cd.
Annars så stämmer de med föregående!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Carlsberg
13 juni 2008 · 111 Inlägg

Hmm så vad har vi kommit fram till?tongue

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
Fredrik-79
14 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Vad jag har förstått så har han både problem med en hackande bil och att den skenar i laddet.
Föst är de ju MVn som är dålig konstateras lättast att blåsa i R på MVn. Kan man blåsa i den utan att de är stopp är MVn trasig och MÅSTE bytas.
Att bilen hackar kanske inte har försvunnit och då ska man provbyta DI kassetten mot en annan RÖD kassett och blir de bättre då så är de en ny MV som gäller.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
MrTurbo Better than God \o/
15 juni 2008 · 1 882 Inlägg

jonTe skrev:

MrTurbo skrev:
Byt tändkassett och magnetventil, det är de stora felkällorna på 9000...

Så du menar att han skall offra 2600spänn på en MV och 2300 på en DI o sen blir det bra?
Liiiiite vågat enligt mig då det kan vara andra fel........

Typ ja. tongue Kommer troligen sluta med att han behöver det ändå.
Liiiiite fel pris på MV dock 1380:- är mer lagom...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Makemehappy
15 juni 2008 · 256 Inlägg

Okej grabbar , jag montera idag kromade ringar i instrumentet.
Och ja passade på och fixa temperaturvisaren som stannade på kl 8 hela tiden.
Skruvade även loss turbomätaren eftersom ja stört mig på att den hela tiden stannat mitt på det gula fältet, så ja böjde nån metall sak så att den stannade precis ibörjan av det gula fältet.

Så nu när jag gasar fullt  så kommer inte ens nålen i närheten av det röda fältet?
Visar den rätt eller?

MrTurbo Better than God \o/
17 juni 2008 · 1 882 Inlägg

Makemehappy skrev:
Okej grabbar , jag montera idag kromade ringar i instrumentet.
Och ja passade på och fixa temperaturvisaren som stannade på kl 8 hela tiden.
Skruvade även loss turbomätaren eftersom ja stört mig på att den hela tiden stannat mitt på det gula fältet, så ja böjde nån metall sak så att den stannade precis ibörjan av det gula fältet.

Så nu när jag gasar fullt  så kommer inte ens nålen i närheten av det röda fältet?
Visar den rätt eller?

Driver du med oss? Sabbar du mätarna kan de ju omöjligt visa rätt. Varför inte byta tempgivare och magnetventil / DI så du får ordning på det? Limma fast laddtrycksmätaren på rött annars så laddar ju bilen som fan jämt...   roll lol

Köp en graderad mätare så VET du vad bilen laddar och slipper gissa. Varför inte en fräck a-stolphållare till den med?

Btw har du ingen "apc" i din bil utan knackavkänning sker via tändkassetten. Bytt den ännu?  tongue

Senast redigerat av MrTurbo (17 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang