Hur bör man bete sig för få bilen såld?

CrilleD
11 juni 2008 · 831 Inlägg

Hallo!

Är på gång att sälja min bil, men folk verkar vara för snåla och kommer med skambud som är slag under bältet. Bilfirmor ska man inte tala om, dom ger ett pris som får en att bli mörkrädd.

Jag har bilen ligger på blocket (samt massa andra sidor) just nu och har lagt till sån där blocketförsäkring också för att folk ska känna sig mer trygga. Men det verkar vara svårt likförbannat. Och jämför man mitt pris jag tänkt sälja bilen för mot övriga bilar av samma modell så ligger jag i prisklass mellan.

Finns det några fler metoder för att kränga iväg bilen? neutral

Hamilton
12 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Du kanske har utformat din annons fel, för högt pris ja det kan vara mycket som är "fel"
Det är köparens marknad och har varit det ett bra tag nu....
Hur länge har du annonserat? Räkna med minst ett par månader om du inte vill "ge" bort bilen.

Fotograf på tierpidag.se
Edvinoo Hetast Just Nu!
12 juni 2008 · 1 355 Inlägg

som nämnt ovan, de e från person till person de e bara att vänta och säga nej till idioterna som tror att det är välgörenhet..

Inspiration comes standard
Germax
12 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Vissa människor kan inte uttrycka sig, spec inte när de verkligen ska försöka. Jag har en vän som är sån, har får sälja allt för skampriser då han inte kan prata för sig och folk torr han är dum i huvet.

Så du kanske ger dåliga vibbar när du pratar lr skriver i annonsen.
Lr så vill ingen ha din bil bara.

Känns som de här ser ut som ett påhopp tongue
Det är de igentligen inte, jag menar bara att du kanske får formulera om dig lr nått?!

Hoppas du får sålt kärran!

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Försök sälja till någon du känner, enklast wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
mebben Troligen galen...
12 juni 2008 · 567 Inlägg

steifan skrev:
Försök sälja till någon du känner, enklast wink

Nej nej nej, aldrig göra affärer med folk man känner. Köper en polare bilen förväntas du hålla med garanti resten av bilens livslängd...


Nu vet jag inte vad du vill ha för din bil, men ofta har säljare en stor övertro på sin egna bils värde och prissätter därefter...

Och oftast är det priset som är fel, fler och fler tittar på Bilpriser.se innan de ringer på anonnser. Ligger du fel i pris jämfört med bilpriser.se så är det bar5a att sänka priset, tråkigt men sant.

dstr
12 juni 2008 · 146 Inlägg

Försäkringen hjälper en bit.

Med http://www.mymoney.se kan du erbjuda finansiering också. 

Sen hjälper ju även ett m-test, bilprovningens diagnos eller bicert-test också.

Senast redigerat av dstr (12 juni 2008)

peegee Forummoderator
12 juni 2008 · 2 924 Inlägg

När du jämför med andra priser på Blocket och ser att du ligger i "mellan" så bör du titta på hur länge folk haft ute sina annonser, förvisso kan folk förnyat sina annonser och det syns ju inte... och det är oftast de som ligger lägst som mest rätt i pris...

En slutsats jag gärna kan dra är att Blocket.se har blivit för stort då folk inte har en möjlighet att kolla upp alla bilars skick utan det blir mest de som är billigast som är i intressanta.
Jag tror heller inte folk åker speciellt långt för att titta på bil längre om det inte är något väldigt unikt... så att titta "lokalt" vad folk begär för liknande är nog smart roll

Sedan en annan sak som blir mer och mer avgörande om din bil är mer bruksbil än hobbybil; bränsleförbrukningen! Har du en bränslesnål bil så är det stor fördel att nämna det!

Senast redigerat av peegee (12 juni 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Mortalis VW-nörd?
12 juni 2008 · 4 332 Inlägg

There's a tråd about detta som inte avslutats sedan alltför längesen?

Edit, hittade ett par...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84629
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=88217
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=86195
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=85857

Senast redigerat av Mortalis (12 juni 2008)

CrilleD
16 juni 2008 · 831 Inlägg

Jo jag håller med er allesammans på samtliga punkter. Tror dock inte jag är så knepig att ha och göra med, problemet är bara att jag haft och göra med 1 person på säkert 5-6 månader som varit seriös. Resten har bara kommit med skambud.

Här är min annons. http://www.blocket.se/vi/16571226.htm?ca=10_s .
Tycker den har i princip allt för att få en intressant köpare... men nix!

Senast redigerat av CrilleD (16 juni 2008)

TurbOla Reservdansk
16 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Beror på vad det är för bil också. Vissa bilar är mer lättsålda än andra...

När min bil är ihop igen, skulle jag inte vara rädd för att sätta ett högt pris på den, då kan man dels gå ner lite, folk känner att dom har tjänat på det, och T-5R och R bilar är eftertraktade, till och med nu med de stigande bensinpriserna...

Edit: Nu ska jag ju inte sälja den, men om jag skulle. big_smile
De som säljer sina R-bilar höjer ribban mer och mer, välskötta bilar ligger lätt runt 70k + till och med för en 13 år gammal bil.

Senast redigerat av TurbOla (16 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
16 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Ärligt talat så tycker jag bilen är för dyr. För 70k får man väldigt mycket bil. Den har gått 14000 vilket är ganska mycket och den är 8 år gammal. Tyvärr, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att en bil är en dålig investering. Du som säljare kommer inte få ut vad du tycker bilen är värd.

Att det sedan är någon specialmodell "stcc" tror jag inte är något argument som du ska blåsa upp så mycket. All utrustning som du radar upp är inte nödvändig info utan det gör bara att man inte ser det intressanta. Kom igen, elhissar, elspeglar med värme, airbag, ABS... Det har ju varenda bil som kostat mer än 75.000 ny? Bort med sånt och in med det viktiga så det syns: servicebok, nybesiktigad ua, nya bromsar/koppling/kamrem... En sån bil vill man köpa, som är i bra skick.

Sedan tycker jag att det blir krångligt att kopiera länken till bilderna och öppna dem i en ny webläsare. Man ska se alla bilder direkt. Bilden man möts av i annonsen är.. ursäkta... kass! Ena framlyktan? Jag skulle inte bara ha "stuns-bilder" dvs den typen av bilder du har. Snygga bilder, vältagna på alla sätt och vis, men allting går i grodperspektiv och flera är i mörker. Ta ett par bonna-bilder som visar bilen på Blocket. Länken tycker jag du kan ha kvar till de snyggare bilderna.

Hårda ord? Nja, bara vad jag tycker när jag letar bil att köpa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
16 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Word. smile

caromania skrev:
Ärligt talat så tycker jag bilen är för dyr. För 70k får man väldigt mycket bil. Den har gått 14000 vilket är ganska mycket och den är 8 år gammal. Tyvärr, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att en bil är en dålig investering. Du som säljare kommer inte få ut vad du tycker bilen är värd.

Att det sedan är någon specialmodell "stcc" tror jag inte är något argument som du ska blåsa upp så mycket. All utrustning som du radar upp är inte nödvändig info utan det gör bara att man inte ser det intressanta. Kom igen, elhissar, elspeglar med värme, airbag, ABS... Det har ju varenda bil som kostat mer än 75.000 ny? Bort med sånt och in med det viktiga så det syns: servicebok, nybesiktigad ua, nya bromsar/koppling/kamrem... En sån bil vill man köpa, som är i bra skick.

Sedan tycker jag att det blir krångligt att kopiera länken till bilderna och öppna dem i en ny webläsare. Man ska se alla bilder direkt. Bilden man möts av i annonsen är.. ursäkta... kass! Ena framlyktan? Jag skulle inte bara ha "stuns-bilder" dvs den typen av bilder du har. Snygga bilder, vältagna på alla sätt och vis, men allting går i grodperspektiv och flera är i mörker. Ta ett par bonna-bilder som visar bilen på Blocket. Länken tycker jag du kan ha kvar till de snyggare bilderna.

Hårda ord? Nja, bara vad jag tycker när jag letar bil att köpa.

Senast redigerat av TurbOla (16 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jolle87
16 juni 2008 · 1 585 Inlägg

caromania skrev:
Ärligt talat så tycker jag bilen är för dyr. För 70k får man väldigt mycket bil. Den har gått 14000 vilket är ganska mycket och den är 8 år gammal. Tyvärr, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att en bil är en dålig investering. Du som säljare kommer inte få ut vad du tycker bilen är värd.

Att det sedan är någon specialmodell "stcc" tror jag inte är något argument som du ska blåsa upp så mycket. All utrustning som du radar upp är inte nödvändig info utan det gör bara att man inte ser det intressanta. Kom igen, elhissar, elspeglar med värme, airbag, ABS... Det har ju varenda bil som kostat mer än 75.000 ny? Bort med sånt och in med det viktiga så det syns: servicebok, nybesiktigad ua, nya bromsar/koppling/kamrem... En sån bil vill man köpa, som är i bra skick.

Sedan tycker jag att det blir krångligt att kopiera länken till bilderna och öppna dem i en ny webläsare. Man ska se alla bilder direkt. Bilden man möts av i annonsen är.. ursäkta... kass! Ena framlyktan? Jag skulle inte bara ha "stuns-bilder" dvs den typen av bilder du har. Snygga bilder, vältagna på alla sätt och vis, men allting går i grodperspektiv och flera är i mörker. Ta ett par bonna-bilder som visar bilen på Blocket. Länken tycker jag du kan ha kvar till de snyggare bilderna.

Hårda ord? Nja, bara vad jag tycker när jag letar bil att köpa.

Håller med till 100% av det du skriver. Det första jag blir bemött av är en bild på en framlampa vilket kanske är en snygg vinkel om man håller på med fotografering osv. Men folk som är intresserade vill se bilder inifrån hela bilen framifrån sidorna osv så man kan sitta och leta lite fel redan på bilderna. Sen kanske det är många som tycker det är jobbigt kanske inte äns kan kopiera en länk och klistra in vad vet jag. Du ska absolut ha kvar länken men in med fler bilder. Och sänk priset lite till ta bort annonsen helt och lägg in en ny annars tror folk du är desperat av att bli av med bilen eftersom du sänker priset hela tiden.

CrilleD
16 juni 2008 · 831 Inlägg

Jo jag håller absolut med med lyktan där. Faktum är att jag bara haft "vanliga" bilder de tidigare gångerna jag uppdaterat annonsen. Så jag tänkte, äh! Jag lägger in en konstig vinkel så kanske fler tittar. Hade jag bara haft en enda bild och ingen länk till de övriga bilderna hade jag givetvis aldrig valt en sådan bild smile

Det fanns en tanke bakom, men den kanske inte var så bra trots allt smile

Jolle87 skrev:

caromania skrev:
Ärligt talat så tycker jag bilen är för dyr. För 70k får man väldigt mycket bil. Den har gått 14000 vilket är ganska mycket och den är 8 år gammal. Tyvärr, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att en bil är en dålig investering. Du som säljare kommer inte få ut vad du tycker bilen är värd.

Att det sedan är någon specialmodell "stcc" tror jag inte är något argument som du ska blåsa upp så mycket. All utrustning som du radar upp är inte nödvändig info utan det gör bara att man inte ser det intressanta. Kom igen, elhissar, elspeglar med värme, airbag, ABS... Det har ju varenda bil som kostat mer än 75.000 ny? Bort med sånt och in med det viktiga så det syns: servicebok, nybesiktigad ua, nya bromsar/koppling/kamrem... En sån bil vill man köpa, som är i bra skick.

Sedan tycker jag att det blir krångligt att kopiera länken till bilderna och öppna dem i en ny webläsare. Man ska se alla bilder direkt. Bilden man möts av i annonsen är.. ursäkta... kass! Ena framlyktan? Jag skulle inte bara ha "stuns-bilder" dvs den typen av bilder du har. Snygga bilder, vältagna på alla sätt och vis, men allting går i grodperspektiv och flera är i mörker. Ta ett par bonna-bilder som visar bilen på Blocket. Länken tycker jag du kan ha kvar till de snyggare bilderna.

Hårda ord? Nja, bara vad jag tycker när jag letar bil att köpa.

Håller med till 100% av det du skriver. Det första jag blir bemött av är en bild på en framlampa vilket kanske är en snygg vinkel om man håller på med fotografering osv. Men folk som är intresserade vill se bilder inifrån hela bilen framifrån sidorna osv så man kan sitta och leta lite fel redan på bilderna. Sen kanske det är många som tycker det är jobbigt kanske inte äns kan kopiera en länk och klistra in vad vet jag. Du ska absolut ha kvar länken men in med fler bilder. Och sänk priset lite till ta bort annonsen helt och lägg in en ny annars tror folk du är desperat av att bli av med bilen eftersom du sänker priset hela tiden.

DanneDynamit
16 juni 2008 · 302 Inlägg

här är ett av skälen till att det är svårt att sälja bilar just nu  http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri … 523617.e24

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.
CrilleD
16 juni 2008 · 831 Inlägg

Ja se där...

Inget man gör indianhopp över direkt roll

DanneDynamit skrev:
här är ett av skälen till att det är svårt att sälja bilar just nu  http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri … 523617.e24

Joo
16 juni 2008 · 741 Inlägg

Varför en bild på framlyset? man ser ju inte hur bilen ser ut? smile

CrilleD
16 juni 2008 · 831 Inlägg

I mitt inlägg lite längre upp står det varför smile

Men jag citerar:
"Jo jag håller absolut med med lyktan där. Faktum är att jag bara haft "vanliga" bilder de tidigare gångerna jag uppdaterat annonsen. Så jag tänkte, äh! Jag lägger in en konstig vinkel så kanske fler tittar. Hade jag bara haft en enda bild och ingen länk till de övriga bilderna hade jag givetvis aldrig valt en sådan bild smile

Det fanns en tanke bakom, men den kanske inte var så bra trots allt smile"


Joo skrev:
Varför en bild på framlyset? man ser ju inte hur bilen ser ut? smile

klinder ...
16 juni 2008 · 227 Inlägg

Anledningen till att jag tror din bil är svårsåld är att du sätter ett överpris på "STCC edition" kitet

En vanlig Audi 1.8TS går ju få iaf för grovt gissat 55000 utan prutning...

Folk väljer nog hellre Quattro före STCC tjofset och en 1.8 TSQ ligger i samma prisklass som det du vill ha för din ...

Det du måste göra i annonsen är helt enkelt att förklara varför din bil är värd mer än en vanlig 1.8TS, samt vad som gör STCC kittet så speciellt och inte bara att det är bil 101 av 200 ...

likaså ... "PRISSÄNKT" i rubriken är ungefär som att säga att du är i behov av pengarna och att det går att pruta bra mycket mer än vad priset är satt till...

Bara mina tankar och funderingar...

Mvh Kristoffer Linder

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang