Vilken är din drömbil?

Skogsnissen
13 januari 2017 · 62 Inlägg

Evildan skrev:

Skogsnissen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Den ser ut som en ekorre som svalt en vattenmelon. Snygg är den då fan inte. Pigg som en sköldpadda på prozac. Men: Drar under halvlitern, krånglar aldrig, 360:- i skatt och har keyless, ACC, ESP med mera. Den må vara en trög jävel och jag skiter i miljöfrågan. Bra burk är det.

Ja.. Syftade mest på hur den såg ut. Hur mycket den dricker och att den aldrig krånglar är ointressant i mitt syfte. Men att den dricker under halvlitern är fanimig bra!
Att den aldrig krånglar kan vi inte anta nu, den har väl inte legat på försäljning lång tid nog för att man ska dra slutsatsen... En äldre Volvo, snackar 80-90 talet här, kan vi däremot dra slutsatsen att dem sällan krånglar (aldrig är för starkt ord, någon gång måste den krångla, vare sig det är ett litet eller stort problem) cool

Vad menar du nu?

Jo menar att Prius har sålts sedan 1997 (enligt wikipedia) och man kan inte dra samma slutsats som man gör med en 740 som sålts sedan 1982. Blir krångligt nu, men jag förstår och hoppas också ni gör det oxå tongue
En 740, 30 år gammal krånglar typ 2 gånger om året om man tar hand om den, Angående en Prius från 2014 exempelvis, där kan vi inte dra slutsatsen att den aldrig krånglar, då den bara varit ute i trafiken i 3 år.

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
it_mutt Avstängd
13 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Skogsnissen skrev:

Evildan skrev:

Skogsnissen skrev:

Ja.. Syftade mest på hur den såg ut. Hur mycket den dricker och att den aldrig krånglar är ointressant i mitt syfte. Men att den dricker under halvlitern är fanimig bra!
Att den aldrig krånglar kan vi inte anta nu, den har väl inte legat på försäljning lång tid nog för att man ska dra slutsatsen... En äldre Volvo, snackar 80-90 talet här, kan vi däremot dra slutsatsen att dem sällan krånglar (aldrig är för starkt ord, någon gång måste den krångla, vare sig det är ett litet eller stort problem) cool

Vad menar du nu?

Jo menar att Prius har sålts sedan 1997 (enligt wikipedia) och man kan inte dra samma slutsats som man gör med en 740 som sålts sedan 1982. Blir krångligt nu, men jag förstår och hoppas också ni gör det oxå tongue
En 740, 30 år gammal krånglar typ 2 gånger om året om man tar hand om den, Angående en Prius från 2014 exempelvis, där kan vi inte dra slutsatsen att den aldrig krånglar, då den bara varit ute i trafiken i 3 år.

Fast...då har bilen, som visserligen redan påpekats, enligt dig själv sålts i 20 år. Det är nog tillräckligt för att kunna uttala sig huruvida bilen är en krångellåda eller inte. Eller så får man då också dra slutsatsen att man inte kan säga huruvida, exempelvis, en V70 är en bra bil eller inte, och absolut inte yppa ett ord om andra generationens V70.

740 kom väl 84 btw?

Att sen dra upp en Prius som sålts 2014 är ju bara, i sammanhanget, trams.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
M123
13 januari 2017 · 962 Inlägg

it_mutt skrev:

Skogsnissen skrev:

Evildan skrev:

Vad menar du nu?

Jo menar att Prius har sålts sedan 1997 (enligt wikipedia) och man kan inte dra samma slutsats som man gör med en 740 som sålts sedan 1982. Blir krångligt nu, men jag förstår och hoppas också ni gör det oxå tongue
En 740, 30 år gammal krånglar typ 2 gånger om året om man tar hand om den, Angående en Prius från 2014 exempelvis, där kan vi inte dra slutsatsen att den aldrig krånglar, då den bara varit ute i trafiken i 3 år.

Fast...då har bilen, som visserligen redan påpekats, enligt dig själv sålts i 20 år. Det är nog tillräckligt för att kunna uttala sig huruvida bilen är en krångellåda eller inte. Eller så får man då också dra slutsatsen att man inte kan säga huruvida, exempelvis, en V70 är en bra bil eller inte, och absolut inte yppa ett ord om andra generationens V70.

740 kom väl 84 btw?

Att sen dra upp en Prius som sålts 2014 är ju bara, i sammanhanget, trams.

700 dvs 760 kom 82 så lite rätt har personen. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Knugcab
13 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Så år 2002 hade alltså ingen någon som helst uppfattning om vad som gick sönder på Volvos 700-serie och inte?

Senast redigerat av Volvo544special65 (13 januari 2017)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
it_mutt Avstängd
13 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Så år 2002 hade alltså ingen någon som helst uppfattning om vad som gick sönder på Volvos 700-serie och inte?

Nej nej, bilen var alldeles för ny då....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
13 januari 2017 ·

Skogsnissen skrev:

Evildan skrev:

Skogsnissen skrev:
Ja.. Syftade mest på hur den såg ut. Hur mycket den dricker och att den aldrig krånglar är ointressant i mitt syfte. Men att den dricker under halvlitern är fanimig bra!
Att den aldrig krånglar kan vi inte anta nu, den har väl inte legat på försäljning lång tid nog för att man ska dra slutsatsen... En äldre Volvo, snackar 80-90 talet här, kan vi däremot dra slutsatsen att dem sällan krånglar (aldrig är för starkt ord, någon gång måste den krångla, vare sig det är ett litet eller stort problem) cool

Vad menar du nu?

Jo menar att Prius har sålts sedan 1997 (enligt wikipedia) och man kan inte dra samma slutsats som man gör med en 740 som sålts sedan 1982. Blir krångligt nu, men jag förstår och hoppas också ni gör det oxå tongue
En 740, 30 år gammal krånglar typ 2 gånger om året om man tar hand om den, Angående en Prius från 2014 exempelvis, där kan vi inte dra slutsatsen att den aldrig krånglar, då den bara varit ute i trafiken i 3 år.

Vi kan konstatera att 760 som såldes -82 inte var något underverk av tillförlitlighet  med alla dom förekommande typfelen och det kunde konstateras redan efter något år på marknaden.
Jag ser inget krångligt i din text endast ett i mina ögon bristande resonemang.

Senast redigerat av Evildan (13 januari 2017)

caromania Forummoderator
13 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Dravel. En drömbil är inget man äger. Har man möjligheten/turen att äga sin drömbil så är det inte längre en dröm. Så det så! Punkt. Jag kan t ex inte ha Toyota Yaris som drömbil av den enkla anledningen att jag äger en.
Däremot äger jag ingen Aston Martin DB6, så där har ni min idag. Imorgon får ni ett annat svar förmodligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tenchi
13 januari 2017 · 99 Inlägg

Håller med om att en drömbil inte är någon man äger.

Min drömbil är antingen en Aston Martin Rapide S eller en Aston Martin DB9.
det ändrar sig lite från vecka till vecka, men jag är såld på Aston Martin, tycker designen är fantastisk på nästan alla deras bilar.
Synd att dom är så dyra, både i inköp och i drift.

caromania Forummoderator
13 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Tenchi skrev:
...Aston Martin DB9...
Synd att dom är så dyra, både i inköp och i drift.

Äsch, den drar bara 1,19 blandad körning. Man kan säkert få ner den i 0,9 om man kämpar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skogsnissen
14 januari 2017 · 62 Inlägg

it_mutt skrev:

Skogsnissen skrev:

Evildan skrev:

Vad menar du nu?

Jo menar att Prius har sålts sedan 1997 (enligt wikipedia) och man kan inte dra samma slutsats som man gör med en 740 som sålts sedan 1982. Blir krångligt nu, men jag förstår och hoppas också ni gör det oxå tongue
En 740, 30 år gammal krånglar typ 2 gånger om året om man tar hand om den, Angående en Prius från 2014 exempelvis, där kan vi inte dra slutsatsen att den aldrig krånglar, då den bara varit ute i trafiken i 3 år.

Fast...då har bilen, som visserligen redan påpekats, enligt dig själv sålts i 20 år. Det är nog tillräckligt för att kunna uttala sig huruvida bilen är en krångellåda eller inte. Eller så får man då också dra slutsatsen att man inte kan säga huruvida, exempelvis, en V70 är en bra bil eller inte, och absolut inte yppa ett ord om andra generationens V70.

740 kom väl 84 btw?

Att sen dra upp en Prius som sålts 2014 är ju bara, i sammanhanget, trams.

V70 tänker jag nog inte uttrycka mig om, fy! Familjen hade en från 2000 som krånglade konstant, farsan la ner 20 000 på skiten om inte mer!! Kanske 2016 version har bättre hållbarhet om 15, 20 år

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
caromania Forummoderator
14 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Skogsnissen skrev:
V70 tänker jag nog inte uttrycka mig om, fy! Familjen hade en från 2000 som krånglade konstant, farsan la ner 20 000 på skiten om inte mer!! Kanske 2016 version har bättre hållbarhet om 15, 20 år

Ja V70 har väl ett skamfilat rykte enligt många fd ägare trots att andra anser att det är en av de mest pålitliga bilar som byggts. Om du har möjlighet att dra några exempel på reparationer som gjordes och vad de kostade så skulle det tillföra min lördag mycket glädje.

Men, för att undvika off topic. Igår var det en Aston Martin DB6. Idag är nog min drömbil en Lexus LS600H.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skogsnissen
14 januari 2017 · 62 Inlägg

caromania skrev:

Skogsnissen skrev:
V70 tänker jag nog inte uttrycka mig om, fy! Familjen hade en från 2000 som krånglade konstant, farsan la ner 20 000 på skiten om inte mer!! Kanske 2016 version har bättre hållbarhet om 15, 20 år

Ja V70 har väl ett skamfilat rykte enligt många fd ägare trots att andra anser att det är en av de mest pålitliga bilar som byggts. Om du har möjlighet att dra några exempel på reparationer som gjordes och vad de kostade så skulle det tillföra min lördag mycket glädje.

Men, för att undvika off topic. Igår var det en Aston Martin DB6. Idag är nog min drömbil en Lexus LS600H.

Ja, vad jag kommer ihåg från den, så byttes bromsar bak&fram, kylarn läckte rakt genom, fick oxå bytas, kamrem sen rasade ett stort parti av avgassystemet när vi var ute och körde!
Sen hände nåt jäkla konstig med den, aldrig fattat vad det var.
Men vänstra framhjulet låste sig, så vi kunde inte köra framåt utan att dra upp hela grusvägen!
Sedan har det varit problem att den stängs av mitt i körningen och vi har inte kunnat starta han på 1-2 timmar!
Notera då att bilen endast gått 18-24 tusen mil i vår ägo..

Glömde tillägga att kopplingen slirade de sista året vi hade den..

Senast redigerat av Skogsnissen (14 januari 2017)

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
M123
14 januari 2017 · 962 Inlägg

Skogsnissen skrev:

caromania skrev:

Skogsnissen skrev:
V70 tänker jag nog inte uttrycka mig om, fy! Familjen hade en från 2000 som krånglade konstant, farsan la ner 20 000 på skiten om inte mer!! Kanske 2016 version har bättre hållbarhet om 15, 20 år

Ja V70 har väl ett skamfilat rykte enligt många fd ägare trots att andra anser att det är en av de mest pålitliga bilar som byggts. Om du har möjlighet att dra några exempel på reparationer som gjordes och vad de kostade så skulle det tillföra min lördag mycket glädje.

Men, för att undvika off topic. Igår var det en Aston Martin DB6. Idag är nog min drömbil en Lexus LS600H.

Ja, vad jag kommer ihåg från den, så byttes bromsar bak&fram, kylarn läckte rakt genom, fick oxå bytas, kamrem sen rasade ett stort parti av avgassystemet när vi var ute och körde!
Sen hände nåt jäkla konstig med den, aldrig fattat vad det var.
Men vänstra framhjulet låste sig, så vi kunde inte köra framåt utan att dra upp hela grusvägen!
Sedan har det varit problem att den stängs av mitt i körningen och vi har inte kunnat starta han på 1-2 timmar!
Notera då att bilen endast gått 18-24 tusen mil i vår ägo..

Glömde tillägga att kopplingen slirade de sista året vi hade den..

Gillar heller inte V70 på något sätt men av det du listade låter det som vilken bil som helst. Är slitdelar som har blivit förbrukade.

Vad är det som du tycker är så konstigt egentligen med dom där delarna på dom milen?

Om man ska se det till helheten.
En bil består av många komponenter, 1000tals och börjar man räkna % på vad som krånglat på er bil, på antalet mil.
Blir resonemanget väldigt löjligt.

Även det där japanska och engelska rasslet till apgungor hade förbrukat likvärdigt med slitdelar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
14 januari 2017 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Skogsnissen skrev:

caromania skrev:

Ja V70 har väl ett skamfilat rykte enligt många fd ägare trots att andra anser att det är en av de mest pålitliga bilar som byggts. Om du har möjlighet att dra några exempel på reparationer som gjordes och vad de kostade så skulle det tillföra min lördag mycket glädje.

Men, för att undvika off topic. Igår var det en Aston Martin DB6. Idag är nog min drömbil en Lexus LS600H.

Ja, vad jag kommer ihåg från den, så byttes bromsar bak&fram, kylarn läckte rakt genom, fick oxå bytas, kamrem sen rasade ett stort parti av avgassystemet när vi var ute och körde!
Sen hände nåt jäkla konstig med den, aldrig fattat vad det var.
Men vänstra framhjulet låste sig, så vi kunde inte köra framåt utan att dra upp hela grusvägen!
Sedan har det varit problem att den stängs av mitt i körningen och vi har inte kunnat starta han på 1-2 timmar!
Notera då att bilen endast gått 18-24 tusen mil i vår ägo..

Glömde tillägga att kopplingen slirade de sista året vi hade den..

Gillar heller inte V70 på något sätt men av det du listade låter det som vilken bil som helst. Är slitdelar som har blivit förbrukade.

Vad är det som du tycker är så konstigt egentligen med dom där delarna på dom milen?

Om man ska se det till helheten.
En bil består av många komponenter, 1000tals och börjar man räkna % på vad som krånglat på er bil, på antalet mil.
Blir resonemanget väldigt löjligt.

Även det där japanska och engelska rasslet till apgungor hade förbrukat likvärdigt med slitdelar.

Ja, att en Aston Martin kräver en hel del betydligt dyrare grejer i oftare takt är det väl inget snack om. (Min kommentar till DB9ans bränsleförbrukning var bara en ironisk passning till de som tror att soppan är det enda som kostar...)
Däremot så är jag ganska övertygad om att en Lexus LS600H klarar sig bättre än en V70 som är behäftad med de felen, helt fullständigt makalöst övertygad är jag i den frågan. Och det vetefan om det skulle kunna benämnas med apgunga? Om jag fattat det rätt så är det nog en av de - eller den - lyxigaste bilen man kan köpa. Eventuellt akterseglad av Maybach och kanske någon Rolls/Bentley. Fast jag vet inte, har bara läst om sånt.

För övrigt kan jag nog tycka att en och annan av de uppräknade punkterna är lite mer än bara slitage. Men jag vet inte, baserar det iofs bara på att jag aldrig har haft den typen av problem på någon bil jag haft under mina snart 30 år med körkort. Jag kanske haft tur, eller så stämmer den där statistiken som hävdar att vissa bilmärken drabbas av färre reparationer?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
14 januari 2017 · 2 250 Inlägg

4 wd med diffspärrar
Stor kraftigt dubbade däck (vintertid)
Halvband ( d v s sex hjul)
Hög markfrigång
Diesel
Två växlar bakåt
Ej nödvändigt med turbo.
Flak med liten kran
Extravärme.
AC
Inget smäck med Odb och annat lullull
Byggd i glasfiber och syrafast stål
Skattefri
Två winchar

Minst 10 år, och låga mil

Skogsnissen
15 januari 2017 · 62 Inlägg

Det var iallafall mer problem än vad vi haft på tidigare bilar!
Det kanske är vi som haft tur eller så är det att V70 inte är lika stark som de gamla trotjänarna!
Farsans vita 245 fick första problemet vid 25-30 000 mil, då vart det att bakre dämparn föll av, inge problem, skulle mer kunna säga att det var tufft att åka utan dämpare! big_smile

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Brådhis * Voff voff *
16 januari 2017 · 10 244 Inlägg

Vad jag minns från dom (fabriksnya) 245/745 min pappa hade på 80-talet så var det inte mindre problem då än vad tex en V70II har idag... Tvärtom!

Minns krånglande växellåda, trasig fönsterhiss, läckande taklucka, krånglande larm, avgassystem som gick av innan 10000 mil...

Jag tror spontant att dagens bilar håller högre detaljkvalitet, medan dåtidens bilar tålde mer "misshandel" i form av uteblivet underhåll...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang