4706
Sök

Handbromsmysterium Volvo 740 -89

6 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Jag har en handbroms som är något av ett mysterium. Har bytt både backar och vajer utan resultat (trots att de egentligen inte var dåliga, någon av dem). Lyftarna till backarna ser hur friska ut somhelst, så det borde inte vara där skon klämmer. Den enda kvarvarande delen som möjligen skulle kunna vara problemet är leden som sitter på bakaxeln. Men grejen är att även om den är rostig och något glapp så verkar den funka som den ska. Om man tittar på den och drar handbromsen med hjulet av ser allt fullständigt normalt ut, har tom  styvat upp den ytterligare mha en vanlig fjäder. Så, som sagt skulle jag bli mycket förvånad om det är det som är felet.

Nästa möjliga felkälla skulle då vara skivorna/trummorna och om dessa isf skulle vara svarvade invändigt. De ser i och för sig ut att kunna vara det (har inte haft möjlighet att mäta än), men samtidigt så borde problemet funnits där hela tiden isf och inte kommit succesivt (handbromsen har gått igenom två besiktningar tidigare i min ägo). Dessutom har jag testat att få backarna att expandera mer genom att svetsa upp spåren i både lyftaren och gaffelstaget något, utan resultat.

Jag är nu helt tom på idéer och smått desperat (körförbud om en vecka) och ber därför om HJÄLP.

Ska kanske för säkerhets skull tillägga att jag har provat justera vajern, det hjälpte inte heller.

3 650 Inlägg
23 juni 2008
har du provat spänna vi handbromsspaken? kanske va det du menade med wire justeringen?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
har du justerat vid hjulen eller inne i bilen?

2slow

6 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
azid skrev:

Finns bara en justering och den sitter vid spaken inne i bilen, den har jag som sagt justerat. Hjälpte inte ett dugg sad

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 juni 2008
om du har köpt backarna på biltema så har du problemet där smile det är nått strul på deras backar, har själv haft samma problem å köpte nya på mekonomen å då funkade det:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
tobbe922 skrev:
azid skrev:

Finns bara en justering och den sitter vid spaken inne i bilen, den har jag som sagt justerat. Hjälpte inte ett dugg sad

finns det ingen justering vid hjulen på 740?  vill minnas att man kan spänna vi hjulen igenom ett hål i bromms skivan. och vad du ska spänna på vet då om det är du som buytt backarna

2slow

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
23 juni 2008
azid skrev:
vid hjulen på 740?  vill minnas att man kan spänna vi hjulen igenom ett hål i bromms skivan. och vad du ska spänna på vet då om det är du som buytt backarna

Finns justeringsmöjligheter ute vid hjulen ja. Man måste spänna dem allt eftersom backarna slits, lite som en cykelframbroms. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 juni 2008
azid skrev:
tobbe922 skrev:
azid skrev:

finns det ingen justering vid hjulen på 740?  vill minnas att man kan spänna vi hjulen igenom ett hål i bromms skivan. och vad du ska spänna på vet då om det är du som buytt backarna

ne det finns ingen justerskruv eller nått vid hjulen ,bromsskivan

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
23 juni 2008
turboforssen skrev:
azid skrev:
tobbe922 skrev:

ne det finns ingen justerskruv eller nått vid hjulen ,bromsskivan

Kolla omkring där vajern går in till bromsbackarna, på insidan av bromsskivan.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

6 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
azid skrev:
vid hjulen på 740?  vill minnas att man kan spänna vi hjulen igenom ett hål i bromms skivan. och vad du ska spänna på vet då om det är du som buytt backarna

Finns justeringsmöjligheter ute vid hjulen ja. Man måste spänna dem allt eftersom backarna slits, lite som en cykelframbroms. smile

Finns INGEN justering ute vid hjulen, tro mig. Jag har haft isär de där grejerna så många gånger nu.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 juni 2008
tobbe922 skrev:
Dave_C70 skrev:
azid skrev:

Finns INGEN justering ute vid hjulen, tro mig. Jag har haft isär de där grejerna så många gånger nu.

är det biltema backar?

6 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
tobbe922 skrev:
Dave_C70 skrev:

är det biltema backar?

Är rädd för det ja smile. Vad är det som är problemet menar du?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 juni 2008
tobbe922 skrev:
turboforssen skrev:
tobbe922 skrev:

är det biltema backar?

Är rädd för det ja smile. Vad är det som är problemet menar du?

på nått sätt så greppar inte biltemas backar ordentligt mot skivan ,så köp nya på mekonomen  så funkar det smile har haft det problemet på ett antal bilar:(

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 juni 2008
Fungerade handbromsen alls efter wire bytet och sen slutade fungera?
Nya wirar brukar tänjas ut en aning.

(du har kanske tänkt på det redan och testat så jag dumförklarar dig inte, men det är så lätt att missa så små saker)

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
Fungerade handbromsen alls efter wire bytet och sen slutade fungera?
Nya wirar brukar tänjas ut en aning.

(du har kanske tänkt på det redan och testat så jag dumförklarar dig inte, men det är så lätt att missa så små saker)

Mvh Tommy

Den fungerade inte alls vare sig innan eller efter vajerbytet.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
23 juni 2008
Testa Mekonomens grejer roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

3 650 Inlägg
23 juni 2008
turboforssen skrev:
om du har köpt backarna på biltema så har du problemet där smile det är nått strul på deras backar, har själv haft samma problem å köpte nya på mekonomen å då funkade det:P

ajaj fan låter inte bra, har precis köpt nya backar från biltema som jag tänkte montera i veckan  hmm

5 198 Inlägg
23 juni 2008
Kesler skrev:
turboforssen skrev:

ajaj fan låter inte bra, har precis köpt nya backar från biltema som jag tänkte montera i veckan  hmm

kan väl inte va så att det va fel på just dom,, tror inte dom kan ha nåt i sortimentet som inte passar,, för jag tror inte att det bara sålts 1 par.. tycker fler borde ha upptäckt att det vore fel,,, men klart köper man 1 felaktig grej så är ju alla dom skit.. gärna lite mer,,, så prova montera dom du,, funkar det inte så lämnar man tillbaks dom å kräver dom på resan dit oxå,,

474 Inlägg
23 juni 2008
mina biltema backar funkar fint.. hade samma fel som dig innan.. bytte både skivor o belägg men den tog inte ändå så jag fick svetsa gaffeln. men det hade ju du redan gjort så det kanske är dina skivor som börjar bli dåliga. om du ska köpa nya skivor så dra lite sandpapper på beläggen innan du monterar ihop allt smile

Volvo S60 2.5T AWD

6 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
Kesler skrev:
turboforssen skrev:

kan väl inte va så att det va fel på just dom,, tror inte dom kan ha nåt i sortimentet som inte passar,, för jag tror inte att det bara sålts 1 par.. tycker fler borde ha upptäckt att det vore fel,,, men klart köper man 1 felaktig grej så är ju alla dom skit.. gärna lite mer,,, så prova montera dom du,, funkar det inte så lämnar man tillbaks dom å kräver dom på resan dit oxå,,

Grejen är att backarna borde vara ok, av två anledningar. För det första så är de nya (om än från Biltema) och för det andra så var inte de gamla som satt där innan inte speciellt slitna de heller, men jag bytte dem ändå som en första åtgärd. Alltså, felet låg sannolikt någon annan stans till att börja med.

Sök