23 juni 2008
Trådstartare
Jag har en handbroms som är något av ett mysterium. Har bytt både backar och vajer utan resultat (trots att de egentligen inte var dåliga, någon av dem). Lyftarna till backarna ser hur friska ut somhelst, så det borde inte vara där skon klämmer. Den enda kvarvarande delen som möjligen skulle kunna vara problemet är leden som sitter på bakaxeln. Men grejen är att även om den är rostig och något glapp så verkar den funka som den ska. Om man tittar på den och drar handbromsen med hjulet av ser allt fullständigt normalt ut, har tom styvat upp den ytterligare mha en vanlig fjäder. Så, som sagt skulle jag bli mycket förvånad om det är det som är felet.
Nästa möjliga felkälla skulle då vara skivorna/trummorna och om dessa isf skulle vara svarvade invändigt. De ser i och för sig ut att kunna vara det (har inte haft möjlighet att mäta än), men samtidigt så borde problemet funnits där hela tiden isf och inte kommit succesivt (handbromsen har gått igenom två besiktningar tidigare i min ägo). Dessutom har jag testat att få backarna att expandera mer genom att svetsa upp spåren i både lyftaren och gaffelstaget något, utan resultat.
Jag är nu helt tom på idéer och smått desperat (körförbud om en vecka) och ber därför om HJÄLP.
Ska kanske för säkerhets skull tillägga att jag har provat justera vajern, det hjälpte inte heller.