4551
Sök

Volvo 960 /95 sänkning!!

694 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
Hejsan har köpt mig en volvo 960..95 års modell skulle vilja sänka den hur gör jag? inga fjädrar bak ju? är bladfjädring eller någon shit? tacksam för svar.. behöver hjälp.. och någon som har snygga fälgar får gärna höra av sig 17,18,19 tum.. passade 960..
Tacksam för svar

694 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
Svara gärna..behöver hjälp!!!

4 824 Inlägg
25 januari 2006
Man byter precis som du säger bladfjädern vilket isäg inte är så jätte lätt att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

694 Inlägg
25 januari 2006
Trådstartare
Hmm ok? säker på det? för ja prata med en förut idag han sa att man kunde sätta på 940 stötdämpare dom är kortare? och på så vis sänka bilen? tacksam för svar!!

4 824 Inlägg
26 januari 2006
Stötdämparna har ingenting med höjden av bilen att göra utan har som namnet säger dämpa stötar so blir av ojämnheter i marken.
Här är en kompis 960 www.garaget.org/?car=12141 och den är sänkt med volvos sänkningsbladfjäder.

Mvh Christian

122 Inlägg
26 januari 2006
Christian S skrev:
Stötdämparna har ingenting med höjden av bilen att göra utan har som namnet säger dämpa stötar so blir av ojämnheter i marken.
Här är en kompis 960 www.garaget.org/?car=12141 och den är sänkt med volvos sänkningsbladfjäder.

Jodå, stötdämparna har massor med höjden på bilen att göra, iaf när vi snackar 960 över 95.

De flesta av dessa vagnar är utrustade med nivomater, & vad dessa gör är ju att alltid hålla bilen på en viss nivå oavsett last mm. Så sänkar du bilen med en ny fjäder, så hissar arslet upp sig till samma gamla höjd iaf!!

Här finns det mer att läsa:  http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=15897

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak

694 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
Jag jag har också hört detta.. och ja vet att stötdämpare ska minska störna så dum är jag ej.. men som sagt 940 dämpare är ca 5 cm kortare och eftersom att bakaxeln är 2 delad går det att lyfta upp på ena sidan och sätta dit den kortare 940 dämparen vad jag har hört.. men om det stämmer det ni säger va kan det kosta at byta bladfjädern? tacksam för hjälp!

694 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
Och den kan ju inte höja upp arslet om dämparen är kortare eller? hmm?

10 287 Inlägg
26 januari 2006
En normal stötdämpare sätter inte höjden, men en Nivomat är speciell.

Hur många här vet vad en Nivomat till Volvo kostar? Räck upp handen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

122 Inlägg
26 januari 2006
okkar skrev:
Jag jag har också hört detta.. och ja vet att stötdämpare ska minska störna så dum är jag ej.. men som sagt 940 dämpare är ca 5 cm kortare och eftersom att bakaxeln är 2 delad går det att lyfta upp på ena sidan och sätta dit den kortare 940 dämparen vad jag har hört.. men om det stämmer det ni säger va kan det kosta at byta bladfjädern? tacksam för hjälp!

Läs i min länk så får du ett hum om vad grejorna kostar.

Att bara sänka genom att sätta dit 940 dämpare är väl inte att rekommendera, då fjädern tillslut (inom snar framtid) blir utmattad.

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak

122 Inlägg
26 januari 2006
Sharky skrev:
En normal stötdämpare sätter inte höjden, men en Nivomat är speciell.

Hur många här vet vad en Nivomat till Volvo kostar? Räck upp handen.

/Göran

*räcker upp handen* Då jag köpt 2 omgångar till min......

694 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
Evozz va kostar den? hehe tell me?

694 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
ok då ska jainte göra det då... får la köra jeep hög då:( illa.. fan kass väghållning jue:(

122 Inlägg
26 januari 2006
okkar skrev:
ok då ska jainte göra det då... får la köra jeep hög då:( illa.. fan kass väghållning jue:(

Jo, det kostar ju en slant att sänka dessa vagnar, om man vill göra det seriöst..

Räkna med åtminstone 6K iaf. Åsså är det ju ett skitgöra att byta bladfjädern..

694 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
fyy fan:D haha va säger man smakar det så kostar det:D haha men jobbigt att man är 18 bast ingen lön och så:D haha studerar och har 2 bilar:D haha illa

21 761 Inlägg
26 januari 2006
Det kanske herrn skulle ha tänkt på innan herrn köpte två bilar(sa undertecknad och kände sig väldigt klok).

4 824 Inlägg
26 januari 2006
evozz skrev:
De flesta av dessa vagnar är utrustade med nivomater, & vad dessa gör är ju att alltid hålla bilen på en viss nivå oavsett last mm. Så sänkar du bilen med en ny fjäder, så hissar arslet upp sig till samma gamla höjd iaf!!

Nej det gör den inte då det enda alternativet för att sänka en 960 med nivomat är att montera volvos sänkningsbladfjäder och då blir den så låg som kompisens 960 är på bilderna som finns i länken i mitt förra inlägg.

Mvh Christian

122 Inlägg
26 januari 2006
Christian S skrev:
evozz skrev:

Nej det gör den inte då det enda alternativet för att sänka en 960 med nivomat är att montera volvos sänkningsbladfjäder och då blir den så låg som kompisens 960 är på bilderna som finns i länken i mitt förra inlägg.

Jaså, det var ju konstigt.....

Då kan ju du förklara för mig varför det följer med nya kortare nivomater i Volvos sänkningssats?
Mig veterligen måste man byta även dessa då man ska sänka.
http://hacked.free-bsd.org/upload/images/nivomater.JPG

Jag är väldigt skeptisk till att det sitter original nivomater på din kamrats bil. Kan du inte åla in under å knäppa en bild?

10 287 Inlägg
27 januari 2006
Doh...

Klart att man skall ha andra, kortare, dämpare om man sänker så att dämparena normalposition är "mitt i".
Ni menar väl inte att ni sänker era fordon typ 100mm och kör med orginallängd på dämpare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

694 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
Hmm rörigt detta här tycker jag.. sånna dämpare det är på bilden där har jag på min 960 just nu.. svin dyra att köpa nya=( fan 2600 kr st:(.. och ja vill sänka fan.. och som du sa att man skulle tänka på det innan? haha nej fan heller skoj att ha lite planer ialf.. och visst lever hellre fattigt då än att inte ha någon bil alls..

Sök