4696
Sök

Klonk vid inbromsning, Peugeot 307

2 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Hej,

Det har uppstått ett klonkande ljud när jag gör inbromsningar. Lite svårt att förklara, men det verkar uppstå när jag gör en "normal" inbromsning vid ett stoppljus eller korsning, dvs när jag ska stanna. Ljudet uppstår inte när jag bromsar på landsväg eller liknande.

Det klonkar till en gång sen är det bra... Trodde först att det var något som låg och slog i bakluckan, men det var det inte...

Har haft inne bilen på verkstad där de bytte bussningar i fram (kommer inte ihåg vilka) som tydligen var helt slut, men det hjälpte inte mot detta ljudet.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

337 Inlägg
1 juli 2008
tänkte precis på bussnings-problemet, men om dessa är bytta så.. klonkar det flera gånger om du pump-bromsar eller om du gasar/bromsar/gasar/bromsar... ? kollat så oken sitter fast? prova att åka in på macken och lyft upp bilen, sätt en polare i och tryck på bromsen medan du ruckar på hjulen. kolla även övriga bussningar samt leder.

2 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Nej, det klonkar inte om flera gånger om jag pump-bromsar. Det är bara ett stadigt klonk.  Det uppstår bara när jag bromsar ner till låg hastighet också, inte om jag t ex bromsar från 90 till 70. Det låter nästan som om det är något som åker framåt och slår i...

Sök