Byta generator?

Blazter_6
27 januari 2006 · 51 Inlägg

Funderar smått på att byta generator, den som sitter i nu är på 35A, det är väl inte mycket att hänga i julgrannen kanske när jag har minst 6 extra ljus och massa andra strömkällor kopplat.,  har en B20 motor,  vill ju ha ström så det både räcker och blir över, smile. går väl att byta generator mellan volvomotorer relativt enkelt utan några större ingrepp?
Förresten man behöver väl inte byta kablar och så va om man ska ha större generator?, har inte en anning därför jag frågar  roll

Förslag på generatorer uppskattas, från vilken motor och Ampere talet på den skulle vara perfa! big_smile

Ford probe (1994)
Sharky
27 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Byt kablar också. Dels är dom i orginal tänkta för 35A, dels är dom säkert gamla och ruttna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Blazter_6
27 januari 2006 · 51 Inlägg

Sharky skrev:
Byt kablar också. Dels är dom i orginal tänkta för 35A, dels är dom säkert gamla och ruttna.

/Göran

Vilka kablar "bör" jag byta? rubb och stubb eller?   hmm

Ford probe (1994)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
27 januari 2006 · 1 660 Inlägg

Bör iaf. byta "laddningskabeln" som går till batteriet. (ev. via startmotorn)

Sharky
27 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Och jordflätor/kablar samt göra rent och snyggt vid alla anslutningar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
27 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Original sitter det en 6mm2 kabel från generatorn till startmotorn på B20, byt ut den mot en 10mm2 åtminstone. På nyare volvo 240, 740 och uppåt sitter det 10mm2. Min 240-86 har 6mm2 och generatorn är på 80A men när jag belastar nästan max så börjar det bli lite förluster, det är originalkabel med fabrikspressade kontakter.

Det är väl jordfläta både från batteriet och från vänster rambalk, det skadar aldrig att gå igenom och som Sharky sa byta dem, de är säker lite medfarna. Inte ovanligt att flätan från balken går av, har råkat ut för det själv.

Vad jag vet så är 80A generatorn den starkaste originalgeneratorn på 240 så en sådan borde duga hyffsat. Vet inte hur det fungerar med fäste om du måste göra om, det kanske någon annan vet. Sedan är det ju extern regulator på B20, det brukar det inte vara på nyare generatorer men borde inte vara något problem.

Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2006)

Kirre
27 januari 2006 · 2 122 Inlägg

finns ju 55A som är bolt on

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Drönirettab
27 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Då borde det funka med 80A också, jag hade 55A innan och behövde inte göra om något. Den var lite större i diameter men annars likadan.

frasse4
27 januari 2006 · 736 Inlägg

Som kanske tidigare nämndes sitter laddningsrelät inbyggt i generatorn på 240 efter öhh -80 typ. Gissar att så är fallet på alla 80A. Men ta en 80A med sladdar från skroten och titta hur de sitter där...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
27 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Är inte säker men jag misstänker att externa laddrelän slutade när 240 kom. På en -77 som jag hade så var det inbyggt.
I mina inlägg har jag utgått från att det är en 140 som det handlar om. Är det möjligen så?

Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2006)

Sharky
27 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Näää, inte riktigt.

Jag satt och tittade i servicemanualerna för elsystemet på Volvo 240 i julas när jag inte hade nåt annat för mig och såg då att tidiga 240 hade extern regulator.

/Göran

Drönirettab skrev:
Är inte säker men jag misstänker att externa laddrelän slutade när 240 kom. På en -77 som jag hade så var det inbyggt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
27 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Kan det ha varit de med B20 motorn?
Och 35A generator?

Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2006)

Blazter_6
27 januari 2006 · 51 Inlägg

Ja det är en 142:a som jag pratar om och ska ha det i.
Får tacka så mycket för alla svar, ska bege mig ut till skroten här snart inom dom närmaste dagarna och fixa en generator från en 240 och ta hem och titta på lite på den.
Jag får återkomma om det är nåt mera, ska kolla upp det här med laddrelän och så, och byta ut lite kablar och annat blir nytt batteri med, så det blir lite kräm till startmotorn big_smile ... som sagt stort tack för alla svar  cool

Ford probe (1994)
Drönirettab
27 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Sharky skrev:
Jag satt och tittade i servicemanualerna för elsystemet på Volvo 240 i julas när jag inte hade nåt annat för mig och såg då att tidiga 240 hade extern regulator.

Det hör väl julen till att titta lite i servicemanualer antar jag. Ska prova det nästa jul.

Blazter_6, om det är 100W i alla extraljuslamporna så behöver du en ganska kraftig generator.
Jag hade 3 st extraljus med 170W lampor och när de var tända och fläkten var på 2:an så fick generatorn jobba för högtryck. Då har jag insprutning iof men om du har lite dunka dunka i din bil så motsvarar det samma i strömförbrukning även om du inte spelar så högt.
Då ska man också tänka på att motorn måste varva omkring 2000 varv för att kunna ge ut ungefär max.

Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2006)

Drönirettab
28 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Kom på att det är dubbla remskivespår på min generatorn och antagligen på de flesta större. Men det borde gå att flytta över den gamla remskivan, axeldiametern är nog samma.

Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2006)

Blazter_6
29 januari 2006 · 51 Inlägg

Det ska nog gå att fixa, även ifall det inte är samma axeldiameter så kan jag noga modda om den lite om det skulle krävas, ingenting är omöjligt bara man har tid, lust, material och kunskap smile

Kan ju inte bli sämre än vad det är, med fläkten på och fullt ljuspådrag och lite stereo så blir det en skaplig på frestning för en 35A generator antar jag big_smile

Tänkte gå över till dioder på bakljus, bromsljus, positionsljus och sånt senare, då spar man ju några watt , som kommer behövas sen när man fixar lite dunka dunka prylar i bilen men det är ett annat kapitel, en sak i taget som Unkel Berta en gång sade  tongue

Senast redigerat av Blazter_6 (29 januari 2006)

Ford probe (1994)
Drönirettab
29 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag kan tänka mig att lyset blir gult om det nu är 100W i alla. Det blir ju både generator och batteri som får stryk om generatorn är för klen. För det första så laddas batteriet aldrig upp tillräckligt, då blir det sulfaterat och tappar kapacitet för att slutligen ge upp. För det andra så nöts kolen väldigt mycket om generatorn går på järnet hela tiden och till slut kan den bli överbelastad och pajja.

Phaetoon
13 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Kolla in dessa sidor på Swedish Embassy:
(Dom säljer uppgraderingskit)
http://sw-em.com/altkit.htm
http://sw-em.com/gen_alt_diffs.htm

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang