inspelingstid bashögtalare!!

ztoffe88
9 juli 2008 · 101 Inlägg

Hur lång såkallad ispelingstid behöver nya basar??
Förmodligen så varierar de , men av egna erfarenheter??

Är de står skillnad på ljud på en "inspelad" bas jämfört med en helt ny???
under inspelningstid,så bör inte basarna pressas så hårt eller??

Zairon Tyskstuk.se
9 juli 2008 · 630 Inlägg

Alla brukar säga olika.. jag brukar spela med vett i början. En bas ska ju arbeta, så det är väl lika bra att låta den få spela på med en gång smile Dock får man ju hålla koll, så den inte låter ansträngd eller slår igenom eller nått sånt såklart! Och minns inte om det är typ 40 timmar inspelning på en bas kanske (kan ha helt fel gällande tiden) men du kommer nog höra lite annan karaktär på basen.. men sånt kan variera!

ztoffe88
9 juli 2008 · 101 Inlägg

Zairon skrev:
Alla brukar säga olika.. jag brukar spela med vett i början. En bas ska ju arbeta, så det är väl lika bra att låta den få spela på med en gång smile Dock får man ju hålla koll, så den inte låter ansträngd eller slår igenom eller nått sånt såklart! Och minns inte om det är typ 40 timmar inspelning på en bas kanske (kan ha helt fel gällande tiden) men du kommer nog höra lite annan karaktär på basen.. men sånt kan variera!

okok..jo de varierar nog mycket från bas te bas... smile...
vad spelar du me då? smile

Geiros Low is a lifestyle
9 juli 2008 · 956 Inlägg

de bästa som jag har lärt mig är 300 timmar på framsystem osv.. och basar kanske 400-500 timmar..

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
evilaudio
9 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Geiros skrev:
de bästa som jag har lärt mig är 300 timmar på framsystem osv.. och basar kanske 400-500 timmar..

njae.. om man tar bort en nolla så känns de mer relevant.. fast de e ju rätt olika från element till element.

ytterst få fabrikat som specar nån inspelningstid.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Zairon Tyskstuk.se
9 juli 2008 · 630 Inlägg

vad du spelar med kvittar. men att lira lite elektronisk musik görs ju för att rasta dom lite ibland wink

evilaudio
9 juli 2008 · 16 195 Inlägg

elle gör som ja gjorde sist me jettan när ja böt prylar i den.. stoppa in en skiva me "rosa-brus" å tröck på repeat,satte volymen på typ hälften å koppla in 2 ctek laddare sen fick den stå så från fredag kl 13 till söndag kl 22.. wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Zairon Tyskstuk.se
9 juli 2008 · 630 Inlägg

haha, det är skön inspelning! big_smile

Silverbilar Avstängd
9 juli 2008 · 159 Inlägg

1 minut lite lungt första starten helt nya grejjer.  sen gärnet DIREKT

Det är bara MDS som säger att det låter bättre me tiden för deras grejjer är skit. har aldrig lätit bättre me tiden heller . det låter som det låter . en bas eller ett framsystem kan omöjligt spela bättre me tiden . eller vara beroende av INKÖRNING. Men visst kan man ge nya speakers en minut lugn och ro första gången likom

Roundcube
9 juli 2008 · 801 Inlägg

mina lät bättre efter inspelning, var vissa frekvenser dem hade svårt för innan men som nu inte är några problem. jag spelade in dem nånstans runt 70 timmar.

skyen maskinförare
9 juli 2008 · 125 Inlägg

jag har hört att man ska spela 50 timmar med radiobrus???

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
rwider
9 juli 2008 · 50 Inlägg

Hur många element har du köpt nya? lol
Alla element behöver spelas in för att släppa..
Även diskanter cool


Silverbilar skrev:
1 minut lite lungt första starten helt nya grejjer.  sen gärnet DIREKT

Det är bara MDS som säger att det låter bättre me tiden för deras grejjer är skit. har aldrig lätit bättre me tiden heller . det låter som det låter . en bas eller ett framsystem kan omöjligt spela bättre me tiden . eller vara beroende av INKÖRNING. Men visst kan man ge nya speakers en minut lugn och ro första gången likom

andreas_gbg_
10 juli 2008 · 1 634 Inlägg

Silverbilar skrev:
1 minut lite lungt första starten helt nya grejjer.  sen gärnet DIREKT

Det är bara MDS som säger att det låter bättre me tiden för deras grejjer är skit. har aldrig lätit bättre me tiden heller . det låter som det låter . en bas eller ett framsystem kan omöjligt spela bättre me tiden . eller vara beroende av INKÖRNING. Men visst kan man ge nya speakers en minut lugn och ro första gången likom

LOL mad Va xxx snackar du om?

Det är som sagt beroende ifrån högtalare till högtalare. Ofta brukar billigare element låta som de ska ganska snart, har ej testat så många billiga högtalare så jag kan egentligen inte uttala mig om det. Men dyrare högtalare däremot behöver många timmars spelande innan de börjar låta bra.

Det bästa är att koppla in de några dagar på hemmastereon på en volym som förslagsvis inte stör dig för mycket, själv körde jag mina mellanregister på badrums-stereon i ca 1 vecka på hyffsat låg volym som inte störde om jag stängde dörren, och midbasarna + diskant hos en kompis wink. Ofta kan de börja låta ok inom några timmar, men förändras ändå under många timmar frammåt. Kör man brus så går det mycket fortare. Hörde att 1 timma "rosa brus" kan motsvara 60 timmar. Vet ej om det stämmer, men antagligen. Basar behöver röra lite på sig så de får man spela lite högre.

Att spela in högtalarna i en bil kan ju ta ett tag då man oftast bara spelar nåra minuter då och då, typ 10 minuter till jobbet varje morgon och samma tid hem.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (10 juli 2008)

Numera Saab 9-5 Aero -00
evilaudio
10 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Silverbilar skrev:
1 minut lite lungt första starten helt nya grejjer.  sen gärnet DIREKT

Det är bara MDS som säger att det låter bättre me tiden för deras grejjer är skit. har aldrig lätit bättre me tiden heller . det låter som det låter . en bas eller ett framsystem kan omöjligt spela bättre me tiden . eller vara beroende av INKÖRNING. Men visst kan man ge nya speakers en minut lugn och ro första gången likom

märks att du inte vet va du snackar om..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Silverbilar Avstängd
10 juli 2008 · 159 Inlägg

Evilaudio

Ge det en bra förklaring nu
Är det för att upphängningen blir slappare? eller vad ?

Jag va som sagt bilstereo nörd 10år sen
Då va jag bland tävlande osv. Och jag minns att jag läste om detta med inspelning första gången då oxå. Jag frågasatte saken såklart av andra tävlande osv ,fick höra massa
icke -icke liksom .  Och av egna erfarenheter i dom 20 tal bilar man byggt ljud , inte har jag märkt nån skillnad med tiden liksom ,fått höra Ibland men ge dom lite tid tex när man inte vart nöjd me vissa basar osv, att spela in dom, sagt och gjort,  inte har det hjälpt mig heller.

Pratar ni nu om nått som ska höras? eller nått som ger en eller två Db mer på mätarn?

Såklart har alla grejjer blivit extremare med tiden nu som paserat sen jag sist va *riktigt insatt* betyder det att idagens läge låter prylar bättre med tiden? i så fall varför?  Är du säker på det? eller nått du bara fått för dig via rykten?

ShyGuy RM-operatör
10 juli 2008 · 667 Inlägg

Ger mig in i det hela och fånar lite...

Min RF 10:a lät då bättre efter en 25-30 timmars spelande. Högt i början gav ett ganska torrt, menlöst ljud, men efter att ha spelat den lugnare ettt tag så gav det mer tryck och liv sen när man drog på.

Måhända att materialet i en del upphängningar behöver "värmas upp", strecha innan det blir bra?
Jag är själv långt ifrån expert, men det där är bara en gissning.

Silverbilar Avstängd
10 juli 2008 · 159 Inlägg

ShyGuy skrev:
Ger mig in i det hela och fånar lite...

Min RF 10:a lät då bättre efter en 25-30 timmars spelande. Högt i början gav ett ganska torrt, menlöst ljud, men efter att ha spelat den lugnare ettt tag så gav det mer tryck och liv sen när man drog på.

Måhända att materialet i en del upphängningar behöver "värmas upp", strecha innan det blir bra?
Jag är själv långt ifrån expert, men det där är bara en gissning.

Troligen har det väll blivit så kraftiga upphängningar nu . så dom måste Strechas kanske ja ???
Jag börjar bli för gammal tror jag lol

ShyGuy RM-operatör
10 juli 2008 · 667 Inlägg

Det varierar nog från högtalare till högtalare. Upphängningen på en Proson går ju inte att jämnföra med en RF Power-bas tongue

Säljs den pimpade gräsklipparen och ge dig in igen dåwink

Silverbilar Avstängd
10 juli 2008 · 159 Inlägg

ShyGuy skrev:
Det varierar nog från högtalare till högtalare. Upphängningen på en Proson går ju inte att jämnföra med en RF Power-bas tongue

Säljs den pimpade gräsklipparen och ge dig in igen dåwink

Den ska köras denna sommar ut smile  Jag va faktiskt och läste lite på EMMANET om regler mm smile vem vet

Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Det är snarare som så att kraktären ändras. Inte att sakerna låter bättre.
Iofs så uppfattar många som att det låter bättre om grejerna.

Men för att citera Jens ang en sak som hände inför ett SM....
"Diskanterna ändrade såpass mktt karaktär att jag fick tweaka om systemet inför sm förra året."
Då snackar vi att hans diskanter hade gått i 50 timmar totalt.....han tappade en del poäng på det under ngr tävlingar. Detta stod vi o pratade om på Elmia i år.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang