inspelingstid bashögtalare!!

Silverbilar Avstängd
10 juli 2008 · 159 Inlägg

Lonefox skrev:
Det är snarare som så att kraktären ändras. Inte att sakerna låter bättre.
Iofs så uppfattar många som att det låter bättre om grejerna.

Men för att citera Jens ang en sak som hände inför ett SM....
"Diskanterna ändrade såpass mktt karaktär att jag fick tweaka om systemet inför sm förra året."
Då snackar vi att hans diskanter hade gått i 50 timmar totalt.....han tappade en del poäng på det under ngr tävlingar. Detta stod vi o pratade om på Elmia i år.....

men då är det nog inte fel att köra in 60h med brus , för att va på säkra sidan sen , om man tävlar liksom
då har man lärt nått nytt och fått fakta på saken . smile

Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Silverbilar skrev:

Lonefox skrev:
Det är snarare som så att kraktären ändras. Inte att sakerna låter bättre.
Iofs så uppfattar många som att det låter bättre om grejerna.

Men för att citera Jens ang en sak som hände inför ett SM....
"Diskanterna ändrade såpass mktt karaktär att jag fick tweaka om systemet inför sm förra året."
Då snackar vi att hans diskanter hade gått i 50 timmar totalt.....han tappade en del poäng på det under ngr tävlingar. Detta stod vi o pratade om på Elmia i år.....

men då är det nog inte fel att köra in 60h med brus , för att va på säkra sidan sen , om man tävlar liksom
då har man lärt nått nytt och fått fakta på saken . smile

Exakt big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
10 juli 2008 · 7 241 Inlägg

NoLimits skrev:
Oftast står det på tillverkaren hemsida om det inte gör det så är det moterade i rigg från fabrik där de kör högtalaren på 10Hz i X antal timmar.
Det jag försöker säga är att om inte tillverkaren har angivit inspelnings tid så är det bara köra på.

Jag har då ALDRIG sett att tillverkare har angivit inspelningstid.
Och jag tror knappast att de tar sig tiden att spela in varje element.
Det skulle kräva väldigt mkt icke produktivt utrymme och dra onödig energi. Kort och gott....inget ekonomiskt försvarbart inom en producerande verksamhet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BAE BilstereoNörd
11 juli 2008 · 576 Inlägg

Precis som lonefox skriver så är det ju bara en karaktärsändring pga uppmjukning av dämpningen i högtalaren..

Men tyvärr så minskar bara uppmjukningen, högtalaren fortsätter hela tiden att bli slappare..
För det finns ju liksom ingen "inprogramerad" tidsbegränsning för det naturliga slitaget på "fjädrande" material.. (att det helt plötsligt efter 50h skulle sluta att slita på upphängningen)

Sen måste man inte spela in högtalare innan man börjar använda dem, men för dem som inte orkar höra på den "nya" karaktären så kan man ju spela in dem utan själv behöva lyssna på dem..

För er som tror att ni måste spela minst 50 timmar lugnt innan ni drar på volymen i en bashögtalare så behövs inte det..

Det är bara att ge fullt från första stund.. går den sönder i limningar m.m så är det bara att hämta ut en ny på garantien..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
andreas_gbg_
11 juli 2008 · 1 634 Inlägg

Visst kan man ge fullt från första början. Men basen presterar oftast inte ens i närheten av vad den kommer att göra. Min UR12" lät som kattpiss i början, gick inte alls att spela högt. Men sen när den mjuknat så var det en jäkla skillnad.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
bmwkvinna
12 juli 2008 · 73 Inlägg

ztoffe88 skrev:
Hur lång såkallad ispelingstid behöver nya basar??
Förmodligen så varierar de , men av egna erfarenheter??

Är de står skillnad på ljud på en "inspelad" bas jämfört med en helt ny???
under inspelningstid,så bör inte basarna pressas så hårt eller??

en bra bas är redan inspelad/redo för hårt spelande direkt

evilaudio
12 juli 2008 · 16 195 Inlägg

bmwkvinna skrev:

ztoffe88 skrev:
Hur lång såkallad ispelingstid behöver nya basar??
Förmodligen så varierar de , men av egna erfarenheter??

Är de står skillnad på ljud på en "inspelad" bas jämfört med en helt ny???
under inspelningstid,så bör inte basarna pressas så hårt eller??

en bra bas är redan inspelad/redo för hårt spelande direkt

sen när börja dom sälja inspelade basar??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Superman
12 juli 2008 · 321 Inlägg

Jag har aldrig spelat in nån bashögtalare utan dom är nog inspelade redan från fabrik....
Bara att ställa in ljudet och spela.
Jag är inte van vid dålig ljudkvalitet.....

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
evilaudio
12 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Silverbilar skrev:
Evilaudio

Ge det en bra förklaring nu
Är det för att upphängningen blir slappare? eller vad ?

Jag va som sagt bilstereo nörd 10år sen
Då va jag bland tävlande osv. Och jag minns att jag läste om detta med inspelning första gången då oxå. Jag frågasatte saken såklart av andra tävlande osv ,fick höra massa
icke -icke liksom .  Och av egna erfarenheter i dom 20 tal bilar man byggt ljud , inte har jag märkt nån skillnad med tiden liksom ,fått höra Ibland men ge dom lite tid tex när man inte vart nöjd me vissa basar osv, att spela in dom, sagt och gjort,  inte har det hjälpt mig heller.

Pratar ni nu om nått som ska höras? eller nått som ger en eller två Db mer på mätarn?

Såklart har alla grejjer blivit extremare med tiden nu som paserat sen jag sist va *riktigt insatt* betyder det att idagens läge låter prylar bättre med tiden? i så fall varför?  Är du säker på det? eller nått du bara fått för dig via rykten?

har tävlat till å från i billjud sen -96.. ä vet av egen erfaranhet att de finns en hel del märken som både låter bättre å spelar högre efter "inspelningstiden".. men samtidigt så e de ju ett slitage på elementen.. bla infinity låter rätt vasst å hårt innan dom spelats ett tag..

men men du kanske upplevt annat.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
12 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Superman skrev:
Jag har aldrig spelat in nån bashögtalare utan dom är nog inspelade redan från fabrik....
Bara att ställa in ljudet och spela.
Jag är inte van vid dålig ljudkvalitet.....

tror inte att de finns nån tillverkar som har tid å "spela in" element i fabriken.. men sen att dom testkörs elle ju en annan femma.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Superman
12 juli 2008 · 321 Inlägg

evilaudio skrev:

Superman skrev:
Jag har aldrig spelat in nån bashögtalare utan dom är nog inspelade redan från fabrik....
Bara att ställa in ljudet och spela.
Jag är inte van vid dålig ljudkvalitet.....

tror inte att de finns nån tillverkar som har tid å "spela in" element i fabriken.. men sen att dom testkörs elle ju en annan femma.

Om mina högtalare är inspelade kan du ju komma och provlyssna.
Har iallafall vunnit 2 priser med mitt ljud....
Men jag har ju inget basljud att tala om..
Spelar väl ca 135 decibel i bilen.,med en 12"från amerika.

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Superman
12 juli 2008 · 321 Inlägg

Kanske om man spelar för att nå högsta decibel blir det högre om man spelar in högtalarna.
Knappast troligt i mina öron men men...

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
BAE BilstereoNörd
12 juli 2008 · 576 Inlägg

Superman skrev:
Kanske om man spelar för att nå högsta decibel blir det högre om man spelar in högtalarna.
Knappast troligt i mina öron men men...

Nej i vissa fall tål högtalaren mindre effekt i dB basreflexlådor när den mjuknat för att den är beroende av en hård upphängning..

I slutna lådor är det vanligt att det spelar mer bas när högtalaren mjuknat lite (särskilt i de lägre registren)..

Sen är det så att detta sker gradvis, det är ju inte så att man kommer ut i bilen en dag o upptäcker att jävlar nu har de spelat in sig...

Högtalaren kommer att ändra sin karaktär hela tiden och de flesta petiga tweakar säkert sina system nån gång i månaden för att de hör att karaktären ändrat sig, kanske mjukare diskant o mellanregister m.m.

Sen vet jag inte om jag sett nån tillverkare som propagerat för att de säljer sk inspelade högtalare?
Vem vill köpa en begagnad högtalare till nypris?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Lonefox Bad music kills good sound
12 juli 2008 · 7 241 Inlägg

BAE skrev:
Högtalaren kommer att ändra sin karaktär hela tiden och de flesta petiga tweakar säkert sina system nån gång i månaden för att de hör att karaktären ändrat sig, kanske mjukare diskant o mellanregister m.m.

Hur petig är inte då jag som tweakar KONSTANT? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
bmwkvinna
12 juli 2008 · 73 Inlägg

evilaudio skrev:

bmwkvinna skrev:

ztoffe88 skrev:
Hur lång såkallad ispelingstid behöver nya basar??
Förmodligen så varierar de , men av egna erfarenheter??

Är de står skillnad på ljud på en "inspelad" bas jämfört med en helt ny???
under inspelningstid,så bör inte basarna pressas så hårt eller??

en bra bas är redan inspelad/redo för hårt spelande direkt

sen när börja dom sälja inspelade basar??

en dyr bas är testad och spelad innan försäljning,  plus en db bas är de piss samma eftersom den knappast är bättre efter en inspelnings tid utan sämre. En bas kan hålla en min eller så håller den sig 3-4 år +

Senast redigerat av bmwkvinna (12 juli 2008)

bmwkvinna
12 juli 2008 · 73 Inlägg

evilaudio skrev:

Superman skrev:
Jag har aldrig spelat in nån bashögtalare utan dom är nog inspelade redan från fabrik....
Bara att ställa in ljudet och spela.
Jag är inte van vid dålig ljudkvalitet.....

tror inte att de finns nån tillverkar som har tid å "spela in" element i fabriken.. men sen att dom testkörs elle ju en annan femma.

de tar max 24-48 timmar, finns tester som du kan göra för att få en inspelning så snabbt så möjligt och det är vad du kan göra hemma företagen har nog några hemliga trix då med som går snabbare.

Senast redigerat av bmwkvinna (12 juli 2008)

Burnout89 Överladdad!
12 juli 2008 · 530 Inlägg

inspelningstid behövs tongue  Det fick jag bevis på igår när jag koplade in min MDS teamR12  spelade lugnt första 5min  sen kräma ja på och dunka på bra i 20-30 sec sen så gick säkringen å så går man bak å kollar då ryker det ur porten på lådan. i med en ny säkring och fortsätta spela fast på lite lägre volym wink
Nu efter 3-4 tim spelning så går det att kräma på som tidigare utan att säkringen går smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
BAE BilstereoNörd
12 juli 2008 · 576 Inlägg

bmwkvinna skrev:

evilaudio skrev:

Superman skrev:
Jag har aldrig spelat in nån bashögtalare utan dom är nog inspelade redan från fabrik....
Bara att ställa in ljudet och spela.
Jag är inte van vid dålig ljudkvalitet.....

tror inte att de finns nån tillverkar som har tid å "spela in" element i fabriken.. men sen att dom testkörs elle ju en annan femma.

de tar max 24-48 timmar, finns tester som du kan göra för att få en inspelning så snabbt så möjligt och det är vad du kan göra hemma företagen har nog några hemliga trix då med som går snabbare.

Jo det finns många tillverkare som testar högtalarna innan de packar ner dem.. men de är inte inspelade..
Men länka gärna till sidor eller dokument som visar någon högtalare som är "inspelad" från fabrik!

Det är bara så att det finns inget "fjädermaterial" som helt plötsligt slutar att utmattas...
Högtalaren utmattas hela tiden från början till slut!
Ju mer av den mekaniska slaglängden man använder ju fortare går det...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Lonefox Bad music kills good sound
12 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Och rena SPL-basar som du nämner är oftast stenhårda.....viss aav dem kan man knappt rubba för hand.
SÅ styv är upphängningen, just för att de skall klara av att burpas hårt med.
Och av ovan nämnda anledning som Tommy nämnde så spelar dessa sämre ju mjukare upphängningen blir.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
East Musiker och Bilnörd
14 juli 2008 · 89 Inlägg

Hejda till er nu!
En bas har inte mer än två timmars inspelningstid.
Ta till fem för att vara på den säkra sidan. Spela med vett i början bara.
//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang