inspelingstid bashögtalare!!

micke7406
14 juli 2008 · 1 400 Inlägg

East skrev:
Hejda till er nu!
En bas har inte mer än två timmars inspelningstid.
Ta till fem för att vara på den säkra sidan. Spela med vett i början bara.
//Tobbe

DU vet inte vad du pratar om. vissa basar har väldigt lång inspelnings tid innan dom börjar mjukna i upphängningen och spela med vett i början ? varför. det enda man ska akta sig för är att basen inte slår i genom utöver det så är det bara att kräma på.Det enda som ändras men inspelad bas är karaktären på ljudet PUNKT SLUT.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
evilaudio
14 juli 2008 · 16 195 Inlägg

bmwkvinna skrev:

evilaudio skrev:

bmwkvinna skrev:

en bra bas är redan inspelad/redo för hårt spelande direkt

sen när börja dom sälja inspelade basar??

en dyr bas är testad och spelad innan försäljning,  plus en db bas är de piss samma eftersom den knappast är bättre efter en inspelnings tid utan sämre. En bas kan hålla en min eller så håller den sig 3-4 år +

men bara för att en bas är testad på fabriken så är den ju inte inspelad,


vet av egen erfarenhet att de finns rätt många "db" basar så spelar högre när upphängingen blivit mjukare.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sik
14 juli 2008 · 1 072 Inlägg

Jag håller med tidigare talare, en högtalare ska pressas från första minut. Jag har själv spelat sönder basar som har gått på garanti av märket KICKER. Betala massa och sen sedan sätta skiten på en pedistal är väll inte meningen???

Nisse-h
14 juli 2008 · 202 Inlägg

East skrev:
Hejda till er nu!
En bas har inte mer än två timmars inspelningstid.
Ta till fem för att vara på den säkra sidan. Spela med vett i början bara.
//Tobbe

Jag hoppas dom på DLS vet vad dom talar om.
Två ex.
DLS
KW10
KW12
INSPELNING AV HÖGTALARE
Kom ihåg att en högtalare erhåller
sitt korrekta ljud först efter 15-20
timmars inspelning.

evilaudio
14 juli 2008 · 16 195 Inlägg

sik skrev:
Jag håller med tidigare talare, en högtalare ska pressas från första minut. Jag har själv spelat sönder basar som har gått på garanti av märket KICKER. Betala massa och sen sedan sätta skiten på en pedistal är väll inte meningen???

då har dom varit snälla mot dig, för en sönderspelad bas brukar man inte få garanti på.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lardi SQ
14 juli 2008 · 1 343 Inlägg

inspelad vid försäljning?  nä lilla du, basar är kanske testade så att dom klarar av den mängd osv, dom mäter så spolarna är rätt ohm, å bla bla bla bla... men inte fan är dom inspelade.. de krävs juh 100timmar för vissa basar att spelas in.. så nej dom är inte inspelade direkt från fabrik...

Ljudnörd!
Westberg Japs :)
14 juli 2008 · 775 Inlägg

smyger jämt in med en fråga här,
Ungefär va länge borde ja spela in mina kicker L5 10"?

_Jonex_ Byggare Behm
14 juli 2008 · 562 Inlägg

Någonstans mellan 20 till 50 timmar tror jag medelvärdet hamnade på efter den här
långa diskussionen...
Jag vet att dom som säljer hemmabio-anläggningar och HiFi snackar om runt 50 timmar
innan högtalarna ger sin riktiga karäktar.
Kom nu inte med något urbota dumt påstående a la :
" Min brorsa köpte hemmabio-anläggning och det var ingen som sa något om inspelning "
Nej, jag är inte förvånad, inte om man köper på Elgiganten eller Onoff , för dom bryr sig inte
ett skit om någonting , att sälja är deras enda uppgift.
Å andra sidan , ett sånt paket är sällan värt att spelas in , det låter skit ändå.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
FULLGAS Mångsysslare
15 juli 2008 · 303 Inlägg

Från 500 timmar ner till fullfräs från start de e ganska stora marginaler de ....

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2008 · 1 940 Inlägg

Får man fråga varför inte tillverkarna sätter dit perfekt gummi redan i början? låter ju idiotiskt att man ska behöva spela in sakerna enbart för att förslappa upphängning.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
East Musiker och Bilnörd
15 juli 2008 · 89 Inlägg

micke7406 skrev:

East skrev:
Hejda till er nu!
En bas har inte mer än två timmars inspelningstid.
Ta till fem för att vara på den säkra sidan. Spela med vett i början bara.
//Tobbe

DU vet inte vad du pratar om. vissa basar har väldigt lång inspelnings tid innan dom börjar mjukna i upphängningen och spela med vett i början ? varför. det enda man ska akta sig för är att basen inte slår i genom utöver det så är det bara att kräma på.Det enda som ändras men inspelad bas är karaktären på ljudet PUNKT SLUT.

Jasså? Och du jobbar på ett företag som proffesionellt bygger högtalare?
Så att se till att basen inte slår igenom är inte samma sak som att spela med vett då eller?

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2008 · 2 353 Inlägg

Sherlia skrev:
Får man fråga varför inte tillverkarna sätter dit perfekt gummi redan i början? låter ju idiotiskt att man ska behöva spela in sakerna enbart för att förslappa upphängning.

Det är som med alla saker, bilmotorer eller vad du vill. Rörliga delar behöver "slitas in" lite.

Och det är inte enbart gummit, gummit är de facto en mindre del utav vad som skall mjukas upp. Spindeln är mer påverkande.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Zairon Tyskstuk.se
15 juli 2008 · 630 Inlägg

East skrev:

micke7406 skrev:

East skrev:
Hejda till er nu!
En bas har inte mer än två timmars inspelningstid.
Ta till fem för att vara på den säkra sidan. Spela med vett i början bara.
//Tobbe

DU vet inte vad du pratar om. vissa basar har väldigt lång inspelnings tid innan dom börjar mjukna i upphängningen och spela med vett i början ? varför. det enda man ska akta sig för är att basen inte slår i genom utöver det så är det bara att kräma på.Det enda som ändras men inspelad bas är karaktären på ljudet PUNKT SLUT.

Jasså? Och du jobbar på ett företag som proffesionellt bygger högtalare?
Så att se till att basen inte slår igenom är inte samma sak som att spela med vett då eller?

Ja där har du förstått saken rätt!

East Musiker och Bilnörd
15 juli 2008 · 89 Inlägg

Alltså, jag får en känsla av att begreppen är ihopblandade i den här diskussionen.
När vi pratar om "spela in" menar vi då den tid det tar innan man kan gasa full volym, eller den tid det tar innan elementet har fått sin rätta karaktär?
Det är enligt mig två helt skilda saker.

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juli 2008 · 2 353 Inlägg

East skrev:
Alltså, jag får en känsla av att begreppen är ihopblandade i den här diskussionen.
När vi pratar om "spela in" menar vi då den tid det tar innan man kan gasa full volym, eller den tid det tar innan elementet har fått sin rätta karaktär?
Det är enligt mig två helt skilda saker.

1. Man kan "gasa" fullt från första början, det är ingenting som tar skada utav det - inte mer än det tar skada senare!
2. Med inspelning menas den tid det tar innan högtalarelementet / högtalaren låter som den skall.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
bonlo
7 maj 2011 · 3 Inlägg

Bumpar lite efter att ha pratat med en kunnig säljare. En bas ska spelas in UNGEFÄR 40 timmar väldigt lågt inställd. Därefter höjer man inställningarna lite, osv... Men det viktigaste är just dessa timmar i början och det spelar egentligen ingen roll vad för musik man spelar, utan så länge basen får signal spelas den in. Att ljudet skulle bli bättre är ytterst sällan. Däremot spelar man ej in basen så minskar livslängden med ca 50% och en bas har väldigt lång livslängd om den används på rätt sätt!
Så beskrev säljaren detta för mig och det har funkat skitbra.
mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang