Thullen
20 juni 2013
· 1 653 Inlägg
Det har nog hänt en del som sagt under de 1 år och 8-9 månader sen senaste uppdateringen, mer än jag själv kanske insett även om allt hade gått att göra på kortare tid än så
vi tar det från där vi slutade sist, även om jag garanterat glömmer nått på vägen och lite kanske kommer i fel ordning..
Den andra skärmkanten e såklart bytt, och tanklockets placering ändrades något i samband med detta.
Jag gjorde ett helt nytt tankrör istället för det gamla plaströret som ju inte längre passade mot racetanklocket.
i stort sett halva höger bakskärm är utbytt pga tanklocket, skärmkanten osv osv.
När detta va gjort så plockades tanken ner och den fick sig en helgenomgång.
Den gjordes helt plåtren och epoxigrundades och lackades med en svart 2k.lack.
blev mer eller mindre som nytt!
Sedan lades projektet att sy hela inredningen själv ner då jag insåg att jag aldrig skulle få till den finnish jag skulle va nöjd med.
Så den abnormt stora och tunga symaskinen jag köpt för ändamålet såldes till en segelmakare (eller vad han nu va, mins inte riktigt) och jag köpte 2 st sportstolar från Grunt.se istället (Mats som driver Grunt är för jävla trevlig förresten, tveka inte att handla av han för han e grymt bra att ha å göra med!
Det blev hans XL-stolar då jag dels är lite bred om röven och de är riktigt sköna, dessutom förstärkta i ryggen så de sviktar inte alls som vissa andra glasfiberstolar gör.
fästen till dessa snidades ihop med målet att få ner stolarna så lågt det går då takhöjden är kraftigt begränsad i dessa bilar.
Fick till det rätt hyfsat måste jag säga!
Sen åkte jag en vända till Norrtälje i hopp om att köpa en R32 GTR-kaross för att bygga ett vid-sidan-om-projekt, men det sket sig lite med lastningen av den så jag åkte hem med bara ett GTR-baksäte istället som plåster på såren..
Till detta säte återvände jag senare till Mats på Grunt och köpte samma tyg som stolarna är i, och sydde sedemera helt enkelt om det på svärmors symaskin (Ja, jag sydde själv även denna gång, likt som när jag sydde baksätet i min gamla 200SX, kolla mina gamla projekttrådar för bilder på det).
Mitt i alltsammans bestämde jag mig för att göra mig av med hicasen totalt. Så en bakvagn från en S13 köptes och jag flyttade över diff, drivaxlar, nav osv väsentligt till den istället, vips hade jag en bakvagn helt utan servo
S13 och R32 GTS-t har identiska bakvagnar så när som på att S13 har fasta stag istället för servot som skylinen har, bolt on dvs!
Som ni redan vet la jag igen takluckan, detta fick min vapendragare Oscar surt bita i när han fick i uppdrag att grovspackla upp taket och slipa det till en dräglig form *Tack Oscar* .
I det här skedet var det mer eller mindre ett drygt halvår av enbart spacklande och slipande på kaross och kjolpaket.
Bakkjolen va ett evigt gissel med ett par ombyggnationer innan jag vart nöjd.
Va tillochmed upp till Realcar en vända å köpte en ny, men den va lika dålig som den jag hade så den åkte tillbaka samma dag, inget besparat arbete där inte..
köpte en ny original bakstötis (eftersom jag slängt min, *Vem fan kommer behöva en sån* DOH...) och gjöt sedemera av överdelen av den, vipps hade jag en form jag va nöjd med, och fick dessutom med Skylineloggan mellan bakljusen som annars inte är med på Vertex-paketet.
Sprang in på skroten i ett helt annat ärende och hittar backspegelkåpor med blinkers till volvo 850 i fyndlådan för en hundring, vipps hade jag ett till delprojekt.
Framskärmarna svetsades igen och backspeglarna plockades i molekyler, efter en del plastsvetsning med lödkolvven och en hel del plastning hade jag Skyline originalspeglar med blinkers i, garanterat en av få med det!
fortsatt slipandes och spacklandes och vips hade jag lackat skuffen grön också, även om det inte är det bästa jobbet så är det i alla fall samma färg där nu som utsidan skulle komma att bli
Nu sprutades hela bilen med en redig epoxigrund så äntligen fick jag se bilen i en enhetlig färg igen.
Det sista i motorrummet pulverlackades vitt, såsom tryckrör, fjäderbenstag osv.
iom detta kunde jag ta en liten provtur med bilen, första gången på typ 4 år bilen rullade mer än 5 meter för egen maskin!
i maj i år åkte bilen in till lacken.
Där fick Jocke göra sin handpåläggning på karossen och fixa allt jag klantat mig med, nu vart det ordning på torpet må jag säga!
i mitten på maj hämtades karossen nylackad å jag kunde inte vart mer nöjd med färgvalet, den fullkomligt gnistrar i solen
Lösa delar har sedermera droppat in från lacken och återuppbyggnaden av bilen tar fart på allvar.
Eftersom inredningen va svart skulle det ju fortsätta vara det hela vägen, så ett innertak för utan taklucka inhandlades och strippades på grå klädsel, åter en tripp till Grunt och tyg kallat "fabric" inhandlades och hamnade på innertaket.
Svart kupébelysning köptes och backspegeln sprayades svart.
solvisiren ska införskaffas svarta de med, ska bara få tummen ur till det
Mockaratt med rattnav inhandlades och monterades. Jag köpte ett S14-nav och byggde en egen släpsko till tutan så kunde jag plocka bort hela Hicas-ringen bakom ratten också.
En dörr är hängd på plats och mer eller mindre komplett nu, ska bara dit med dörrsidan och justera rutmekaniken i princip.
bak och sidorutor limmades på plats så sent som igår.
Universallist till bakrutan blev förbannat bra måste jag säga!
Till Gatebil mötte jag upp en trevlig kulle som jag köpte 310mm-bromsar från en R34 GTT av, ska nog passa bolt on enligt hörsägen efter en mondre modifiering av spindeln.
Nya belägg är på G och skivorna ska svarvas innan de åker på plats.
Coilovers är monterade, ska höjas en aning bak bara.
Skaffade även spacers för att få till hjulen bättre, 23 mm bak och 10 mm fram, hoppas det blir körbart
Det r ungefär här jag står idag.
Har lite prylar på ingång som aluminiumkylare då min original spruckit i en av anslutningarna.
bilder kommer här nedan, som sagt så kan de också komma i icke kronologisk ordning men ni ser nog vad det ska föreställa i alla fall
nog tjötat, här har ni nog bilder från det senaste 1,5 året