Bromsokshjälp saab 99´83

master_lars
10 juli 2008 · 1 162 Inlägg

Måste troligen byta ett bromsok på min kära 99a. Som ni säkert alla känner till så är konstruktionen ganska oigenomtänkt. All skit fastar på oket som sedemera gör att det bäckar ihop.

Höger fram tar inte handbromsen på. Oket är enligt mig helt slut då det även glappar lite. Kan man endast byta ett bromsok eller bör man byta båda två på samma gång? Är lite rädd för att bilen skall dra ojämnt..

Fredrik-79
10 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Du kan byta bara ena oket om du vill de.
Inga som helst problem med de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Racing_
10 juli 2008 · 228 Inlägg

master_lars skrev:
Måste troligen byta ett bromsok på min kära 99a. Som ni säkert alla känner till så är konstruktionen ganska oigenomtänkt. All skit fastar på oket som sedemera gör att det bäckar ihop.

Höger fram tar inte handbromsen på. Oket är enligt mig helt slut då det även glappar lite. Kan man endast byta ett bromsok eller bör man byta båda två på samma gång? Är lite rädd för att bilen skall dra ojämnt..

går det inte smörja upp skiten? smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
master_lars
15 juli 2008 · 1 162 Inlägg

Ok, men skall nog ändå köpa två ok har jag bestämt mig för. Lika bra när man ändå är igång. Så blir det nya skivor slangar och klossar på båda sidor istället. Blir nog stålomspunna slangar.

Nej, oket är så slut att det inte går att smörja upp. Oket glappar och handbromsmekanismen fungerar inte alls vid närmare inspektion. Men det kanske man får ta efter 26 år i tjänst?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang