Trimning till s40 2.0t -98 (fas 1)

grovkram \\ Over and out //
10 juli 2008 · 30 Inlägg

Tja!

Har precis gjort ett inköp på en s40 2.0t. Hade självklart tänkt och trimma den och så smile
Hade tänkt att börja med att chippa den. Funderar på detta då http://sv.bsr.se/products/t529Om jag gör det så är jag uppe i 205 häst och 334nm.
Hade tänkt att iallafall fixa upp den till mellan 250-300 häst.

Något förslag på vad som kan göras ? cool

En sak till. Tittade runt lite och läste att cylinderväggarna lätt kan gå sönder på 2.0t.
Något problem?

Tacksam för svar smile

// Over and Out //  wink

Senast redigerat av grovkram (10 juli 2008)

removal PULVERLACKERAR
10 juli 2008 · 605 Inlägg

hur mycket ska du lägga ut?vad hade du tänkt?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Losgard
10 juli 2008 · 1 688 Inlägg

En kompis håller på med sin 2.0T -99, och han skall trimma den till ca 300 hk nu till vintern.
Han samt autotech har kommit fram till att det inte ens är någon mening att börja trimma dom blocken med mera än chip och avgassystem, så han har köpt ett T4 -01 block, det är tydligen dom med starkast block.

Har en annan polare som hade en autotech-trimmad S40 2.0T -02 med 340hk och 298 bänkade på hjulen.
Hans block sprack efter 3 veckor, var bara att kasta trots alla pengar som gått åt till trimningen.
Sorgligt men sant, så satsa du på ett T4-block. Det är vad jag kan rekomendera.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
grovkram \\ Over and out //
10 juli 2008 · 30 Inlägg

Losgard skrev:
En kompis håller på med sin 2.0T -99, och han skall trimma den till ca 300 hk nu till vintern.
Han samt autotech har kommit fram till att det inte ens är någon mening att börja trimma dom blocken med mera än chip och avgassystem, så han har köpt ett T4 -01 block, det är tydligen dom med starkast block.

Har en annan polare som hade en autotech-trimmad S40 2.0T -02 med 340hk och 298 bänkade på hjulen.
Hans block sprack efter 3 veckor, var bara att kasta trots alla pengar som gått åt till trimningen.
Sorgligt men sant, så satsa du på ett T4-block. Det är vad jag kan rekomendera.

okej.. Nu gjorde du mig så jag får beslutångest. Nee men jag ska då fan inte ha en rasad motor kan jag säga. Så det är nog säkrare att köra på att köpa nya block isf.

Men ska nog iaf skaffa steg 1 chip iaf. Tror nog det får bli nytt block med, antingen t4 -01 eller t4 -02 har också hört att dessa ska vara bra pga 81mm istället för 83..

Over and out

removal PULVERLACKERAR
10 juli 2008 · 605 Inlägg

sälj bilen och köp en t4:a..tycker jag låter som billigast i början..vet ej om du har gdi motot i nu men passa dig för dom

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
grovkram \\ Over and out //
10 juli 2008 · 30 Inlägg

removal skrev:
sälj bilen och köp en t4:a..tycker jag låter som billigast i början..vet ej om du har gdi motot i nu men passa dig för dom

Hehe har lite begrensad ekonomi just ju wink så får nog bli denne ett tag till iaf tongue
Och det är jäkligt svår att få tag på en t4 till bra pris som inte är söndertrimmad..
vad jag vet tongue

Over and out

removal PULVERLACKERAR
11 juli 2008 · 605 Inlägg

okej..är inte alltid lätt det där med bilar....Kan tyvärr inte hjälpa dig längre men va snäll om motorn..och hittar du en bil så kolla på firma med garanti..det kan löna sig=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Losgard
11 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Behåll din 2.0T, växellådan på dessa lämpar sig bättre för stora effekter än T4ans.
Blocken och motorn är för ögat likadana på utsidan, det lönar sig att hinka ner ett T4-block i en 2.0T.
Du får lägre försäkringspremie, förmodligen mindre skatt då T4 väger mera och du får bättre utväxling på lådan.

För övrigt är lådorna på en 2.0T och T4 identiska, håller för lika mycket pållar. Men utväxlingen på 2.0T lämpar sig för mera hästar. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Bowin
11 juli 2008 · 31 Inlägg

Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

grovkram \\ Over and out //
11 juli 2008 · 30 Inlägg

Bowin skrev:
Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

Aa funderer på detta goda förslag gav mig smile eller vad tänkte du dig för chip som ger 235 hk ? :S
Men om det stämmer som du säger så låter det skitbra big_smile

Over and out

Senast redigerat av grovkram (11 juli 2008)

Bowin
11 juli 2008 · 31 Inlägg

Du får alltså byta ut din befintliga turbo mot en turbo från en T4, (sitter 12T i 2.0T och 14T i T4) och för denna operationen har Autotech ett färdigt chip för några tusenlappar.

Losgard
11 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Bowin skrev:
Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

Även FAS 1-blocken är kissdåliga, skulle inte uppmuntra någon att använda dom. Inte ens efter en 70a.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Bowin
11 juli 2008 · 31 Inlägg

Losgard skrev:

Bowin skrev:
Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

Även FAS 1-blocken är kissdåliga, skulle inte uppmuntra någon att använda dom. Inte ens efter en 70a.

Vad skulle det vara med dom som är så dåligt då?
Har då inte hört nån som har klagat och det finns en hel uppsjö med Fas 1 bilar med Steg 4 monterat.

Losgard
11 juli 2008 · 1 688 Inlägg

Bowin skrev:

Losgard skrev:

Bowin skrev:
Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

Även FAS 1-blocken är kissdåliga, skulle inte uppmuntra någon att använda dom. Inte ens efter en 70a.

Vad skulle det vara med dom som är så dåligt då?
Har då inte hört nån som har klagat och det finns en hel uppsjö med Fas 1 bilar med Steg 4 monterat.

Självklart finns det som du kallar det, en hel uppsjö med bilar med steg 4 monterat.
Kompisen hade ett fas1-block som var 2.0t i sin -02 vad jag vet, men bytte sedan till t4-block efter att det sprack.
Även min vän med en 2.0t fas 1 har med samtyckte från autotech kommit fram till att han bör satsa på T4-block.
Har fått höra att autotech i trollhättan inte åtar sig att trimma 2.0t-blocken längre pga så många av dom rasar kort tid efter dom lämnat ut bilen till kund.
Kan också vara ett falskt ryckte, bäst är att ringa och höra med dom.
Personligen har jag inte haft med Autotech att göra, men min vän hade med dom att göra.
Dessutom är dom s.k T4 Fas 1.5 dom bästa blocken, dvs T4-blocken tillverkade -01.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
MatteR Sänk bensinskatten!
11 juli 2008 · 182 Inlägg

Jag kör med 14T på min 00a å jag har inte bytt koppling än sen i januari så kör på det steget tycker jag. Mycket för pengarna.
Kolla även www.x40nordic.com Där får du all hjälp och info som finns!

/MatteR
torpis Forummoderator
11 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Losgard skrev:

Bowin skrev:
Ditt block kommer hålla alldeles utmärkt. Fas 2 blocken är klenare däremot. Även T4-blocken.
På med ett 14T agg och glid upp till Autotech så har dom ett färdigt chip till dig och vips så har du 235 hk för en relativt billig peng..Byt avgassystem så kommer du upp i 250hk. Då kan nog ett kopplingsbyte vara på sin plats oxå.

Även FAS 1-blocken är kissdåliga, skulle inte uppmuntra någon att använda dom. Inte ens efter en 70a.

Kompisen bromsar 806hk ur ett fas1 block, så jäkla kissdåliga är de inte.  Hela tricket är att välja blocken med 81mm boss, mao fas 1 T4 och INGET annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
11 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Losgard skrev:
En så satsa du på ett T4-block. Det är vad jag kan rekomendera.

Där är även du inne på rätt linje ju smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
11 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Losgard skrev:
så han har köpt ett T4 -01 block, det är tydligen dom med starkast block.

Måste vara jag som läser helt konstigt, tycker du säger olika hela tiden. Alltså  fas 2 blocken är alla 83mm borrade och inte lämpade till mer än 260hk/"Steg3"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
11 juli 2008 · 10 576 Inlägg

grovkram skrev:
Och det är jäkligt svår att få tag på en t4 till bra pris som inte är söndertrimmad..
vad jag vet tongue

Söndertrimmad?  Vad skulle gå sönder menar du?  antingen fungerar bilen som den skall eller gör den inte det. Är den trasig så är det ett ypperligt tillfälle att pruta. en T4 är inte raketforskning, är du händig så klarar du utan konstigheter att renovera en motor själv i garaget, kostar i regionen 6000kr och kräver inga specialverktyg alls. har du helt plötsligt en söndertrimmad S40 med helt ny motor till kanonpris.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
11 juli 2008 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:

grovkram skrev:
Och det är jäkligt svår att få tag på en t4 till bra pris som inte är söndertrimmad..
vad jag vet tongue

Söndertrimmad?  Vad skulle gå sönder menar du?  antingen fungerar bilen som den skall eller gör den inte det. Är den trasig så är det ett ypperligt tillfälle att pruta. en T4 är inte raketforskning, är du händig så klarar du utan konstigheter att renovera en motor själv i garaget, kostar i regionen 6000kr och kräver inga specialverktyg alls. har du helt plötsligt en söndertrimmad S40 med helt ny motor till kanonpris.

min tanke oxå, han vill inte köpa en som redan är "söndertrimmad" men lägger gärna ut pengarna själv på att "söndertrimma"

Köpa färdig bil är ALLTID billigare än att bygga själv, om man inte fuskar med någon del!

Finns väl alltid undantag som bekräftar reglen big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang