5991
Sök

Wankel motorer till etanol (E85)

Avstängd
268 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Är de någon som vet om de är ok att konvertera en Mazda RX-7/8 till etanol drift..
Med tanken på annorlunda konstruktion (Wankel) så blir ja fundersam.. Är inte såå bilkunnig..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
12 juli 2008
Ska inte vara något större problem.
Mazda Furai går ju på E100 och det är ju en Wankel smile.

Allt för den där jävla hatten!

Avstängd
268 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Ingen som har testat att konvertera en RX-7/rx-8 till etanol..??

Visst finns de Mazda furia som går på ren 100% etanol.. men de är ju en racing bil.. Ja vet ju inte om motorn är specialbyggd..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 juli 2008
de ska nog gå, men på den får du nog vara extra noga med bränsle luftblandning då wankel är mycket känsligare än Otto motorn, vara aktsam så man inte skjuter tätningarna i den med för mager blandning..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Avstängd
268 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
de ska nog gå, men på den får du nog vara extra noga med bränsle luftblandning då wankel är mycket känsligare än Otto motorn, vara aktsam så man inte skjuter tätningarna i den med för mager blandning..

Ok.. Tack för svar.. Men vilka performance verkstäder är bäst på Wankel motorer?? Är dom på JRM racing skickliga på Wankel tror/vet ni??

1 661 Inlägg
12 juli 2008
The_Mechanic skrev:

Det är värre att köra magert med bensin än med etanol.

2 252 Inlägg
12 juli 2008
Hardjim skrev:
The_Mechanic skrev:

de kan jag inte tänka mig då Bensin är ett mycket "fetare" bränsle än vad etanol (E85) är

1 661 Inlägg
12 juli 2008
The_Mechanic skrev:
Hardjim skrev:
The_Mechanic skrev:

de kan jag inte tänka mig då Bensin är ett mycket "fetare" bränsle än vad etanol (E85) är

Vad du är tror och vilka teorier du svamlar om så är det fakta.
Vad skulle "fethet" har för betydelse? Är det viskositet du talar om?
Iallfall, Etanol har högre oktan och spikar inte på samma vis som bensin.
Senast redigerat av Hardjim (12 juli 2008)

Avstängd
268 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Som sagt.. Vem är eller ryktas vara bäst på Wankel motorer?? Som är bäst på att trimma och fixa...

2 252 Inlägg
12 juli 2008
Hardjim skrev:
The_Mechanic skrev:
Hardjim skrev:

fetheten pratar jag om att som Diesel är fetare än bensin? fattaru?

och sen när har E85 Högre oktan tal än Bensin 95- 98?
och oftast är de inte spikningarna som gör att tätningarna far i wankel de är att de går för snålt, blir för lite smörja, inte bara oljan som sköter den delen i en motor även bränslet..

Tråd ägare: ursäkta att de blev lite offtopic smile
Senast redigerat av The_Mechanic (12 juli 2008)

"Ijenkligen"
788 Inlägg
12 juli 2008
The_Mechanic skrev:
Hardjim skrev:
The_Mechanic skrev:

och oftast är de inte spikningarna som gör att tätningarna far i wankel de är att de går för snålt, blir för lite smörja, inte bara oljan som sköter den delen i en motor även bränslet..

E85 Är ju 104-oktanigt lol

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Avstängd
268 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Ny blir de ju Offtopic totalt tycker jag... De började med en fråga om de går att konvertera en wankel till etanol drift och slutade med Fetter i olika bränslen.. Ja vill bara veta vem som är bäst på Wankel motorer.. JRM racing ryktas vara ett par RIKTIGT duktiga mekaniker som jobbar där till exempel.. Är dom möjligt vis bra på wankel motorer.. JRM KAN säkert mycket om wankel motorer.. Men är dom bäst?

Byggare Behm
562 Inlägg
13 juli 2008
Mitt förslag är att du kollar med killarna på Wankelregistret , dom har full koll på sånt här.

För övrigt , vad ska det bli för mekaniker av en kille som redan nu snackar en massa skit
om sånt han inte vet fast han borde veta det.. ???
Läs läxorna ni får från skolan så kanske ni lär er något innan ni tar studenten.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

1 661 Inlägg
13 juli 2008
The_Mechanic skrev:
Hardjim skrev:
The_Mechanic skrev:

Ok, ska svara på detta sen är det inge mer OT från mig iallfall.

och sen när har E85 Högre oktan tal än Bensin 95- 98? Öhh, sen det skapades?
och oftast är de inte spikningarna som gör att tätningarna far i wankel de är att de går för snålt, blir för lite smörja, inte bara oljan som sköter den delen i en motor även bränslet.. Om en bil, helst turbo går snålt så spikar den. Och ja, etanol smörjer sämre än bensin eftersom det inte är oljebaserat.

1 688 Inlägg
13 juli 2008
Självfallet går det, vad jag vet så är det dåligt med wankel-kunnigt folk i Sverige.
Praktiserade på Mazda och dom hade en Rx-8 inne som stått i 3 månader, det skulle komma en mekaniker från England för att titta på den. Kunskaperna för wankel fanns enligt Mazda inte i sverige.
Men sen vet man ju hur märkes-bilverkstäder snackar också. roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Avstängd
268 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
_Jonex_ skrev:
Mitt förslag är att du kollar med killarna på Wankelregistret , dom har full koll på sånt här.

För övrigt , vad ska det bli för mekaniker av en kille som redan nu snackar en massa skit
om sånt han inte vet fast han borde veta det.. ???
Läs läxorna ni får från skolan så kanske ni lär er något innan ni tar studenten.

Hoppas du inte menar mig..

Wankeltok!
39 Inlägg
13 juli 2008
Vad kan JRM om wankelmotorer?
Förmodligen lika lite som jag kan något om JRM, har aldrig hört talas om dom i samband med wankel. Kan de något så har de i vart fall inte ansträngt sig att marknadsföra den kunskapen där den gör störst nytta.

Nyvaken men ska försöka förklara lättfattligt!
En wankelmotor smörjs dels som en vanlig bil med olja som hämtas ur tråget och pumpas runt inne i motorn för att smörja lagren. Därtill hämtas en del av oljan och sprutas in tillsammans med bränslet i motorn. I det senare fallet så kan man likna det vid det smörjbehov en tvåtakts moppemotor behöver, lätt förklarat alltså. Detta är förmodligen orsaken till att folk felaktigt tror att wankelmotorer MISSBRUKAR olja, det är meningen att motorerna ska förbruka en viss mängd olja, annnars kommer raset som ett brev på posten.

Rotorns tätningar måste ha en oljefilm mot gavlar och rotorhus precis som vilken annan motor behöver det mellan kolvringar och cylinder. Oljeinblandning i bränslet på wankelmotorn är nödvändig på grund av konstruktionen, rotorn roterar i ett slutet utrymme och smartaste lösningen är att låta olja åka snålskjuts med bränslet in dit där den behövs som allra mest.

Olja i wankelmotorer är en hel vetenskap men det går att göra det ytterst lätt för sig att dela upp smörjningen i två helt olika system. En vanlig lämplig motorolja i tråget för smörjning av lagren, en helt annan typ av olja som ska blandas med bränslet och som har de egenskaper som krävs för den uppgiften.

Den olja som ska blandas med bränslet hämtas ur oljetråget med en oljedoserpump. Här finns lite olika alternativ att göra lämpliga modifieringar.
1. Skrota pumpen helt och hållet och välja en motorolja som är riktigt bra för lagren och blanda en mer lämplig olja direkt i bensintanken för smörjning av rotortätningar, ett evigt slabbande med oljeflaska vid tankning alltså.

2. Montera en separat oljetank, typ en spolarvätskebehållare från VOLVO;) och bygga om oljedoserpumpen så att den hämtar lämplig olja från oljetanken istället för tråget.

3. Behåll oljedoserpumpen orörd men var ytterst kräsen vid val av motorolja.

Min bror har testat etanol på sin RX-7 och han har gjort ett antal observationer som han inte trivs med, vet att han har klurat på en del lösningar för att kringgå problemen för att slippa byta olja var 25-30mil.

doch skrev:
Är de någon som vet om de är ok att konvertera en Mazda RX-7/8 till etanol drift..
Med tanken på annorlunda konstruktion (Wankel) så blir ja fundersam.. Är inte såå bilkunnig..

Men i det stora hela så är svaret att det går att köra på etanol fast det krävs lite modds verkar det som.

Min bror har en RX-7 som är bromsad till 522 Hk vid 7978 varv/min, vrid: 572 Nm vid 5945 varv/min, laddtryck på 2,16 bar. Den motorn är ett riktigt svin till att gå och det roliga i sammanhanget är att det fanns inte mycket kvar av turbinhjulets inducer.
http://www.rotaryperformance.se/images/Kopia%20av%20IMG_0690.jpg

Vid bromsningen kördes motorn på E85, här en bild på resultatet:
http://www.rotaryperformance.se/images/522hk.jpg

Delar av trimreceptet:
Motor 13B-rew
Block förstärkt med ett antal extra dowellpins för att tåla höga laddtryck vilket en standard wankel inte tål.
Tungt original svänghjul, men motorn är så rapp att det inte märks.
Streetport.
Skalperade rotorer= längre porttider trots snäll portning, motsvarar jackad kolv på mopeder;)
Turbo: Garrett Hybrid GT500R, trasig som sagts tidigare.
Å en hel massa annat.

Tydligen har brorsan lyckats övertala leverantören att skicka en ny hel turbo efter att ha hotat med att anlita värsta konkurrenten;)
Jag är övertygad om att bromsresultatet i den bifogade graphen kommer att se fjuttig ut efter nästa bromsning.
Senast redigerat av combat (13 juli 2008)

Sök