Vad kan JRM om wankelmotorer?
Förmodligen lika lite som jag kan något om JRM, har aldrig hört talas om dom i samband med wankel. Kan de något så har de i vart fall inte ansträngt sig att marknadsföra den kunskapen där den gör störst nytta.
Nyvaken men ska försöka förklara lättfattligt!
En wankelmotor smörjs dels som en vanlig bil med olja som hämtas ur tråget och pumpas runt inne i motorn för att smörja lagren. Därtill hämtas en del av oljan och sprutas in tillsammans med bränslet i motorn. I det senare fallet så kan man likna det vid det smörjbehov en tvåtakts moppemotor behöver, lätt förklarat alltså. Detta är förmodligen orsaken till att folk felaktigt tror att wankelmotorer MISSBRUKAR olja, det är meningen att motorerna ska förbruka en viss mängd olja, annnars kommer raset som ett brev på posten.
Rotorns tätningar måste ha en oljefilm mot gavlar och rotorhus precis som vilken annan motor behöver det mellan kolvringar och cylinder. Oljeinblandning i bränslet på wankelmotorn är nödvändig på grund av konstruktionen, rotorn roterar i ett slutet utrymme och smartaste lösningen är att låta olja åka snålskjuts med bränslet in dit där den behövs som allra mest.
Olja i wankelmotorer är en hel vetenskap men det går att göra det ytterst lätt för sig att dela upp smörjningen i två helt olika system. En vanlig lämplig motorolja i tråget för smörjning av lagren, en helt annan typ av olja som ska blandas med bränslet och som har de egenskaper som krävs för den uppgiften.
Den olja som ska blandas med bränslet hämtas ur oljetråget med en oljedoserpump. Här finns lite olika alternativ att göra lämpliga modifieringar.
1. Skrota pumpen helt och hållet och välja en motorolja som är riktigt bra för lagren och blanda en mer lämplig olja direkt i bensintanken för smörjning av rotortätningar, ett evigt slabbande med oljeflaska vid tankning alltså.
2. Montera en separat oljetank, typ en spolarvätskebehållare från VOLVO;) och bygga om oljedoserpumpen så att den hämtar lämplig olja från oljetanken istället för tråget.
3. Behåll oljedoserpumpen orörd men var ytterst kräsen vid val av motorolja.
Min bror har testat etanol på sin RX-7 och han har gjort ett antal observationer som han inte trivs med, vet att han har klurat på en del lösningar för att kringgå problemen för att slippa byta olja var 25-30mil.
doch skrev:
Är de någon som vet om de är ok att konvertera en Mazda RX-7/8 till etanol drift..
Med tanken på annorlunda konstruktion (Wankel) så blir ja fundersam.. Är inte såå bilkunnig..
Men i det stora hela så är svaret att det går att köra på etanol fast det krävs lite modds verkar det som.
Min bror har en RX-7 som är bromsad till 522 Hk vid 7978 varv/min, vrid: 572 Nm vid 5945 varv/min, laddtryck på 2,16 bar. Den motorn är ett riktigt svin till att gå och det roliga i sammanhanget är att det fanns inte mycket kvar av turbinhjulets inducer.
![http://www.rotaryperformance.se/images/Kopia%20av%20IMG_0690.jpg]()
Vid bromsningen kördes motorn på E85, här en bild på resultatet:
![http://www.rotaryperformance.se/images/522hk.jpg]()
Delar av trimreceptet:
Motor 13B-rew
Block förstärkt med ett antal extra dowellpins för att tåla höga laddtryck vilket en standard wankel inte tål.
Tungt original svänghjul, men motorn är så rapp att det inte märks.
Streetport.
Skalperade rotorer= längre porttider trots snäll portning, motsvarar jackad kolv på mopeder;)
Turbo: Garrett Hybrid GT500R, trasig som sagts tidigare.
Å en hel massa annat.
Tydligen har brorsan lyckats övertala leverantören att skicka en ny hel turbo efter att ha hotat med att anlita värsta konkurrenten;)
Jag är övertygad om att bromsresultatet i den bifogade graphen kommer att se fjuttig ut efter nästa bromsning.