Vtec överskattat eller Turbo överskattat, vad tycker du?

Powerman Japan Quality
30 augusti 2008 · 670 Inlägg

På Honda är V-Tecen riktigt rolig på högre varv.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Brandis Diktator
30 augusti 2008 · 968 Inlägg

som någon sa innan, det är lättare att jämföra mellan olika motorer istället för ALLA turbo bilar mot en motor honda en gång började tillverka för 20 år sedan... jag gillar turbo bilar också, men man måste inse när en överladdad motor inte står en chans i kvalitet... och kvalitet är allt när man byger motor som ska hålla

Xuri One Man Clan
30 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

Brandis skrev:
som någon sa innan, det är lättare att jämföra mellan olika motorer istället för ALLA turbo bilar mot en motor honda en gång började tillverka för 20 år sedan... jag gillar turbo bilar också, men man måste inse när en överladdad motor inte står en chans i kvalitet... och kvalitet är allt när man byger motor som ska hålla

De är inte bara du som har skrivit eller påpekat samma ska men vad jobbar ni som ? har jobbar som bilmek å sett flertalet taxibilar som rullat 40+ å de har inte varit honda....... vad snackar ni om för hållhet ? en honda som rullat 40 mil har ju inget chassi kvar pga av rost å vad fan gör de då om honda har ex antal sugmotor hästar ? Å hur långt rullar inte lastbilarna MED TURBO innan motorbyte ?

Alla biltillverkare har olika mål!!!!
så att jämnföra att honda kan göra sugisat jämnfört med diverse andra är skitsnack..tror ni alla andra tilllverkare hade gått så bra om dom inte kunde göra bilar/motorrer ? hur går de för honda i diverse rejs ? tror audi vann lemans sist med sin diesel å hur långt är honda kommen på den fronten ? 1.2 liter diesel med/utan turbo på 100 hk typ... honda må vara världens största motortillverkare men vilken lastbilsmotor har dom gjort ? nä nu stack de i ögonen å läsa de va.....saab å volvo har ett par av dom bästa i världen...
Att honda har sån grymt sugmotor effekt är skitsnack...audi å bmw har gjort fina fina spisar bra länge... å de hade andra tillverkare också gjort om dom hade VELAT GÖRA DE ...man gör grejer på efterfrågan/kontra pris...

ni som kör honda vet ni inte att daewoo inriktar sig till föredetta ferrari ägare ?.....................

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Sir_Ed
30 augusti 2008 · 304 Inlägg

Vad skall man säga? Vtec är liksom för gurmaner. Det vanliga folket föredrar turbo. Det där ljudet är underbart!!! Vtec säger jag. Men det är kul med turbo också.

I have my own race...
Stefanius
31 augusti 2008 · 74 Inlägg

Xuri skrev:

Brandis skrev:
som någon sa innan, det är lättare att jämföra mellan olika motorer istället för ALLA turbo bilar mot en motor honda en gång började tillverka för 20 år sedan... jag gillar turbo bilar också, men man måste inse när en överladdad motor inte står en chans i kvalitet... och kvalitet är allt när man byger motor som ska hålla

De är inte bara du som har skrivit eller påpekat samma ska men vad jobbar ni som ? har jobbar som bilmek å sett flertalet taxibilar som rullat 40+ å de har inte varit honda....... vad snackar ni om för hållhet ? en honda som rullat 40 mil har ju inget chassi kvar pga av rost å vad fan gör de då om honda har ex antal sugmotor hästar ? Å hur långt rullar inte lastbilarna MED TURBO innan motorbyte ?

Alla biltillverkare har olika mål!!!!
så att jämnföra att honda kan göra sugisat jämnfört med diverse andra är skitsnack..tror ni alla andra tilllverkare hade gått så bra om dom inte kunde göra bilar/motorrer ? hur går de för honda i diverse rejs ? tror audi vann lemans sist med sin diesel å hur långt är honda kommen på den fronten ? 1.2 liter diesel med/utan turbo på 100 hk typ... honda må vara världens största motortillverkare men vilken lastbilsmotor har dom gjort ? nä nu stack de i ögonen å läsa de va.....saab å volvo har ett par av dom bästa i världen...
Att honda har sån grymt sugmotor effekt är skitsnack...audi å bmw har gjort fina fina spisar bra länge... å de hade andra tillverkare också gjort om dom hade VELAT GÖRA DE ...man gör grejer på efterfrågan/kontra pris...

ni som kör honda vet ni inte att daewoo inriktar sig till föredetta ferrari ägare ?.....................

nu blev jag lite vilsen... var det turbo/Vtec eller chassit som tråden handlade om? om du nu är så kär i andra chassin än hondas så vrf inte stoppa in en riktig motor med kvalitet (Vtec) i ett chassi som håller?
jag vet att folk kommer kontra detta inlägg med det ena och det andra men jag börjar bli less på folk som skriver kontingar bara för att kunna tracka ner på Vtecen... det är en ruskig kvalitét som turbo bilar bara kunna drömma om... visst turbo e skoj men jag föredrar Vtec pga kvalitén punkt slut! turbo drar Vtec i rakor o Vtec drar turbo på banan. simple as that! om nu chassin e intressantare så öppna en ny tråd...

P.S. det var kul att se så många Vtec beundrare på jap träffen i gävle idag iaf (cruisingen). hoppas ni hade  lika kul där som jag hade!

««کtعfaи!uک»» Powعr!
Honda Civic Ek4 "JR kompressor" (2000)
Honda CRX Vtec "Daily Driven" (1991)
Anubis
31 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

zKr0wL varför skulle V-tec va bättre på barna? När de komer till barna så är de ju respons man ska ha i maskinen o jag själv har fult ladd redan vid 3000 o jämt drag hela registret vad är de som gör att V-tec är bättre?

/Sebbe

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
ZonaX Svetsare
31 augusti 2008 · 3 150 Inlägg

Jag kan ju aldrig tänka mig att de blir samma "tryck" i en V-tec som det blir i en turbo motor?!

Har som sagt aldrig kört V-tec men när turbon slår i så börjar man ju nästan gråta av glädje (lite överdrivet kanske)  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Powerman Japan Quality
31 augusti 2008 · 670 Inlägg

Ut o testa en V-tec Honda då. Så kan vi få ett utlåtande efter det. Låt den varva ur ordentligt   smile

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Iderth
31 augusti 2008 · 82 Inlägg

De fina med vtec e ju att man kan ha en riktig vass sugmotor som klarar av avgaskraven o är snäll o köra i trafiken under vtec. O en turbomotor har ente den responsen i sig som en sugis, vilket är en för del på banan, om den ente har ett responsystem det vill säga. Ja kör honda för ja gillar ente turbomotorer, är alergisk mot turbolagg:). Och sen det här med att honda e slöa på låga varv, det är dom ente dom drar snällt o fint i alla lagliga hastigheter.
Och en sista sak, max antal hk säger väldigt lite om hur en motors karaktär är, där är många andra faktorer som spelar in avsett för olika endamål.
En sorts människor älskar vtec, dom tycker inte det är överskattat.
En anann sorts människor älskar turbo o dom tycker ente heller att de e överskattat.
Men här finns mycket underhållande läsning:)

Man har varit med för...
chrno RE-雨宮
31 augusti 2008 · 481 Inlägg

Iderth: Nu ska vi väl inte ta i så vi spricker ändå. Jag har ingen som helst turbolagg i min bil, och det finns måååånga andra exempel på samma sak. Mines R34a är ett bra exempel. Eller Blennows Rx7a med bra mkt mer än 400häst, och en hyffsat stor turbo. Allt handlar om vilken motor som har fått vilken turbo. På precis samma sätt som att alla vtec motorer inte är skitsnabba.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Eisenhut
31 augusti 2008 · 1 827 Inlägg

MickeMys skrev:

Powerman skrev:

Larsson_Power skrev:
Vet ej nåt om Vtec eller nåt sånt. Men vad jag vet så älskar jag turbobilar! wink Nån som kan förklara vad Vtec är för nåt? smile

V-tec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control som med hjälp av variabel ventilstyrning uppnår både bättre bränsleförbrukning och högre effekt jämfört med traditionella bensinmotorer.

Hallåjsan!

Jag föredrar givetvis Turbo! Nu har jag ju Turbo, men Imprezan har också "V-Tec", Variabla ventiltider/lyftare,för att uppnå god körbarhet på låga varv, samt race prestanda på högre varv.
De flesta bilar idag har "V-Tec"  Toyota Yaris 1,3 liters tex. där heter det VVT =Variable Valve Timing,står lite snyggt i ett litet kromat märke strax bakom framskärmen.

Det är nog mest en smaksak vad man gillar,men det är inget revolutionerande som Honda har i sina motorer med V-Tec. Kvalitet har de i alla fall, ingen av de drygt 15 miljoner motor som har V-Tec har gått till garantireparationer.

Mvh.MickeMys

Väldigt vanlig missuppfattning... VTEC är inte variabla kamtider, det har ju var och varannan motor numer...

VTEC är variabla lyfttider! Dvs att hela nocken på kammen ändrar sig så du får högre lyft och högre duration. På senare modeller (02-) så har man även variabla tider.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Xuri One Man Clan
31 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

Iderth skrev:
De fina med vtec e ju att man kan ha en riktig vass sugmotor som klarar av avgaskraven o är snäll o köra i trafiken under vtec. O en turbomotor har ente den responsen i sig som en sugis, vilket är en för del på banan, om den ente har ett responsystem det vill säga. Ja kör honda för ja gillar ente turbomotorer, är alergisk mot turbolagg:). Och sen det här med att honda e slöa på låga varv, det är dom ente dom drar snällt o fint i alla lagliga hastigheter.
Och en sista sak, max antal hk säger väldigt lite om hur en motors karaktär är, där är många andra faktorer som spelar in avsett för olika endamål.
En sorts människor älskar vtec, dom tycker inte det är överskattat.
En anann sorts människor älskar turbo o dom tycker ente heller att de e överskattat.
Men här finns mycket underhållande läsning:)

vad är de som är så farlig med turbolag ?

om man "bara" har 250 hk upp te 3000 varv å sen kanske 3-350 hk resterande område te varvstoppe är de dåligt ?  de känns kanske som bilen är slö men har ju redan där nere mer effekt än en Vtec jue ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
caromania Forummoderator
31 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Xuri skrev:

Iderth skrev:
De fina med vtec e ju att man kan ha en riktig vass sugmotor som klarar av avgaskraven o är snäll o köra i trafiken under vtec. O en turbomotor har ente den responsen i sig som en sugis, vilket är en för del på banan, om den ente har ett responsystem det vill säga. Ja kör honda för ja gillar ente turbomotorer, är alergisk mot turbolagg:). Och sen det här med att honda e slöa på låga varv, det är dom ente dom drar snällt o fint i alla lagliga hastigheter.
Och en sista sak, max antal hk säger väldigt lite om hur en motors karaktär är, där är många andra faktorer som spelar in avsett för olika endamål.
En sorts människor älskar vtec, dom tycker inte det är överskattat.
En anann sorts människor älskar turbo o dom tycker ente heller att de e överskattat.
Men här finns mycket underhållande läsning:)

vad är de som är så farlig med turbolag ?

om man "bara" har 250 hk upp te 3000 varv å sen kanske 3-350 hk resterande område te varvstoppe är de dåligt ?  de känns kanske som bilen är slö men har ju redan där nere mer effekt än en Vtec jue ?

Visa mig ett bänkningspapper på en turbobil som har 250hk före 3000varv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Iderth
31 augusti 2008 · 82 Inlägg

De skulle ja osse vilja se tongue
Nä men turbolag e ente farligt, de e bara de att ja tycker det är irriterande att där blir en liten liten fördröjning mellan varje växling. Har åkt o kört ett par olika turbobilar men håller fast vid N/A, passar mig bättre smile

Man har varit med för...
Xuri One Man Clan
31 augusti 2008 · 4 287 Inlägg

caromania skrev:

Xuri skrev:

Iderth skrev:
De fina med vtec e ju att man kan ha en riktig vass sugmotor som klarar av avgaskraven o är snäll o köra i trafiken under vtec. O en turbomotor har ente den responsen i sig som en sugis, vilket är en för del på banan, om den ente har ett responsystem det vill säga. Ja kör honda för ja gillar ente turbomotorer, är alergisk mot turbolagg:). Och sen det här med att honda e slöa på låga varv, det är dom ente dom drar snällt o fint i alla lagliga hastigheter.
Och en sista sak, max antal hk säger väldigt lite om hur en motors karaktär är, där är många andra faktorer som spelar in avsett för olika endamål.
En sorts människor älskar vtec, dom tycker inte det är överskattat.
En anann sorts människor älskar turbo o dom tycker ente heller att de e överskattat.
Men här finns mycket underhållande läsning:)

vad är de som är så farlig med turbolag ?

om man "bara" har 250 hk upp te 3000 varv å sen kanske 3-350 hk resterande område te varvstoppe är de dåligt ?  de känns kanske som bilen är slö men har ju redan där nere mer effekt än en Vtec jue ?

Visa mig ett bänkningspapper på en turbobil som har 250hk före 3000varv.

Jag gav bara ett exempel å skulle de vara omöjligt ?
mycke sugmotor effekt från början å en fin turbo så ...

skulle tippa på att mina gamla spis utvecklade kanske 2-230 hk vid 27-4000varv

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Stefanius
31 augusti 2008 · 74 Inlägg

Anubis skrev:
zKr0wL varför skulle V-tec va bättre på barna? När de komer till barna så är de ju respons man ska ha i maskinen o jag själv har fult ladd redan vid 3000 o jämt drag hela registret vad är de som gör att V-tec är bättre?

/Sebbe

prova en Vtec på en bana med mycket kurvor så kommer även du att förstå. medans turbon laddar så är sugmotorn redan iväg

««کtعfaи!uک»» Powعr!
Honda Civic Ek4 "JR kompressor" (2000)
Honda CRX Vtec "Daily Driven" (1991)
MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
31 augusti 2008 · 162 Inlägg

Eisenhut skrev:

MickeMys skrev:

Powerman skrev:

V-tec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control som med hjälp av variabel ventilstyrning uppnår både bättre bränsleförbrukning och högre effekt jämfört med traditionella bensinmotorer.

Hallåjsan!

Jag föredrar givetvis Turbo! Nu har jag ju Turbo, men Imprezan har också "V-Tec", Variabla ventiltider/lyftare,för att uppnå god körbarhet på låga varv, samt race prestanda på högre varv.
De flesta bilar idag har "V-Tec"  Toyota Yaris 1,3 liters tex. där heter det VVT =Variable Valve Timing,står lite snyggt i ett litet kromat märke strax bakom framskärmen.

Det är nog mest en smaksak vad man gillar,men det är inget revolutionerande som Honda har i sina motorer med V-Tec. Kvalitet har de i alla fall, ingen av de drygt 15 miljoner motor som har V-Tec har gått till garantireparationer.

Mvh.MickeMys

Väldigt vanlig missuppfattning... VTEC är inte variabla kamtider, det har ju var och varannan motor numer...



VTEC är variabla lyfttider! Dvs att hela nocken på kammen ändrar sig så du får högre lyft och högre duration. På senare modeller (02-) så har man även variabla tider.

En vanlig missuppfattning från dig med, då du läste och kontrade på mitt inlägg.
Som jag skrev har Imprezan både variabla ventiltider OCH lyftare.
Jag skrev även att de flesta har idag variabla tider,och tiden i sig har givetvis att göra med hur stort spelet blir mellan öppet läge och stängt.
Ha det bäst.
mvh.MickeMys

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
caromania Forummoderator
31 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Xuri skrev:
skulle tippa på att mina gamla spis utvecklade kanske 2-230 hk vid 27-4000varv

Jag skulle tippa på att du har fel. Och det säger jag utan att veta vad för bil eller motor du pratar om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Anubis
31 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

zKr0wL skrev:

Anubis skrev:
zKr0wL varför skulle V-tec va bättre på barna? När de komer till barna så är de ju respons man ska ha i maskinen o jag själv har fult ladd redan vid 3000 o jämt drag hela registret vad är de som gör att V-tec är bättre?

/Sebbe

prova en Vtec på en bana med mycket kurvor så kommer även du att förstå. medans turbon laddar så är sugmotorn redan iväg

Har inte kört på barna med någon v-tec däremot på vanliga vägar o visst dom är rappa så sett men ja har bättre drag i min vid 300o rpm än va ja hade vid 6-7000 rpm med en v-tec =/

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Ejan
31 augusti 2008 · 648 Inlägg

zKr0wL skrev:

Anubis skrev:
zKr0wL varför skulle V-tec va bättre på barna? När de komer till barna så är de ju respons man ska ha i maskinen o jag själv har fult ladd redan vid 3000 o jämt drag hela registret vad är de som gör att V-tec är bättre?

/Sebbe

prova en Vtec på en bana med mycket kurvor så kommer även du att förstå. medans turbon laddar så är sugmotorn redan iväg

låter på dig som att alla turbobilar lider av en massiv turbofördröjning och så är inte fallet..kör man bana så har man alltid varvet uppe och turbobilarna ligger oftast rätt område för turbon om det inte är ett herrejösses aggregat under huven, ,, jag förespråkar inte Turbo framför VTEC och vice versa men jag kör hellre Honda med VTEC då jag gillar karaktären och varvvilligheten bättre,,båda har sin charm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang