4545
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

2 411 Inlägg
29 mars 2013
Busgrabb skrev:
_Hast_ skrev:
Busgrabb skrev:

Nä det är nya regler nu.
35 Kw är det som gäller men det får inte heller övertiga 0,2 Kw/Kg

Jo men man kan ju ändå köra med 25kw för det wink

Dumt att ta bort strypningen innan du får köra full effekt. Inte skoj att ramla och sedan inte ha någon försäkring. Ta dom 2åren och lär dig köra istället smile

Chansen att det kommer fram vid en vurpa är i stort sett obefintlig.
Jobbar själv med hojar och OM mot förmodan bolaget undrar om hojen som kommer in på reparation är strypt enligt papperna så är det ju upp till verkstaden att säga ja eller nej.
Säger dom ja så kommer ju troligen bolaget att neka reparationen för kunden och då får verkstaden som har hojen inne inte ett stort och bra jobb.
Säger verkstaden nej så är allt lungt från bolagets sida och dom får göra jobbet.
Kunden nöjd, verkstaden nöjd och bolaget ovetande.
Så detta internet rykte om att "du får inget på försäkringen om du kör ostrypt" är mestadels skitsnack.

Stämmer bra det smile En kompis till mig blev ordentligt påkörd av en bil för ett par år sedan med sin ostrypta mc och det gick då väldigt bra iaf smile

Båtmek
720 Inlägg
29 mars 2013
Nybergrobin skrev:
Busgrabb skrev:
_Hast_ skrev:

Jo men man kan ju ändå köra med 25kw för det wink

Dumt att ta bort strypningen innan du får köra full effekt. Inte skoj att ramla och sedan inte ha någon försäkring. Ta dom 2åren och lär dig köra istället smile

Jobbar själv med hojar och OM mot förmodan bolaget undrar om hojen som kommer in på reparation är strypt enligt papperna så är det ju upp till verkstaden att säga ja eller nej.
Säger dom ja så kommer ju troligen bolaget att neka reparationen för kunden och då får verkstaden som har hojen inne inte ett stort och bra jobb.
Säger verkstaden nej så är allt lungt från bolagets sida och dom får göra jobbet.
Så detta internet rykte om att "du får inget på försäkringen om du kör ostrypt" är mestadels skitsnack.

Stämmer bra det smile En kompis till mig blev ordentligt påkörd av en bil för ett par år sedan med sin ostrypta mc och det gick då väldigt bra iaf smile

När vi försäkrade brorsans hoj så sa de på bolaget att det är så många som plockar bort sina strypningar så man får ingen rabatt längre med begränsad effekt. Så kan ju inte göra något om man plockar bort den tongue

689 Inlägg
29 mars 2013
J_Jespersen skrev:
Nybergrobin skrev:
Busgrabb skrev:

När vi försäkrade brorsans hoj så sa de på bolaget att det är så många som plockar bort sina strypningar så man får ingen rabatt längre med begränsad effekt. Så kan ju inte göra något om man plockar bort den tongue

Så va det med min gamla Ninja jag hade med. Den va strypt på pappret men försäkringsbolagen försäkrade på fulleffekt endå.

Administratör
2 981 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Köp en fulleffekt R1a o stanna inte när haffa kommer... smile

"skämt för er som inte förstår det själva"

En kopp av den svarta såsen...

Båtmek
720 Inlägg
29 mars 2013
Goffen skrev:
Köp en fulleffekt R1a o stanna inte när haffa kommer... smile

Får vara en S1000RR i så fall wink

412 Inlägg
30 mars 2013
du får köra 25kw ja, men jag TROR ändå att ration mellan kW/kg inte för överstiga 0,2. Men inte säker.
Läs på Transportstyrelsen ang. reglerna smile Har du kört tvåhjulat innan och du har B-körkort nu så du har lite trafikvana så kommer detta gå toppen! Lycka till med kortet smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

2 411 Inlägg
30 mars 2013
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:
du får köra 25kw ja, men jag TROR ändå att ration mellan kW/kg inte för överstiga 0,2. Men inte säker.
Läs på Transportstyrelsen ang. reglerna smile Har du kört tvåhjulat innan och du har B-körkort nu så du har lite trafikvana så kommer detta gå toppen! Lycka till med kortet smile

jo jag har kört mycket cross innan så!
jag har AM/B/BE/C1/C1E/C/CE och snöskoter osv...  men vart som sugen på börja köra en hojj på sommarn istället för bilen då den drar aldelens för mycket

men iaf, en 125a har ju 11kw å dendär 525an hade 12kw. går den inte å vässa upp litegrann så man hanmnar till 25kw iaf? för då e de ju lika bra ja köper mig en 125a annars istället

FÖrsök att fixa en hoj som är laglig från början smile Jag skulle inte vilja riskera alla körkort osv ifall något skulle hända

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 mars 2013
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:

jag har AM/B/BE/C1/C1E/C/CE och snöskoter osv...  men vart som sugen på börja köra en hojj på sommarn istället för bilen då den drar aldelens för mycket

men iaf, en 125a har ju 11kw å dendär 525an hade 12kw. går den inte å vässa upp litegrann så man hanmnar till 25kw iaf? för då e de ju lika bra ja köper mig en 125a annars istället

Den är reggad med 12 Kw på pappret men det finns ingen 525:a på hela planeten typ som går med strypningarna i, då är den okörbar.
Alla 525:or reggas med det för att klara alla avgaskrav osv...
Räkna alltså med full effekt på den.
Senast redigerat av Busgrabb (30 mars 2013)

Autotech

412 Inlägg
30 mars 2013
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:

Jag vågar inte uttala mig. Det bästa är att ringa Transportstyrelsen och höra exakt vad som gäller! smile

Ubåtsingenjör
7 373 Inlägg
30 mars 2013
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:

som sagt finns det ingen 525a som går med 12kw

och den nya gränsen är 35kw har jag för mig att det är, och då räknar man orginal effekt dvs icke strypt ( om den är strypt eller ej spelar med andra ord ingen roll längre). Så alla roliga hojjar faller bort för de som tar A2 kort
Senast redigerat av CHEEVA (30 mars 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 mars 2013
CHEEVA skrev:
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:

som sagt finns det ingen 525a som går med 12kw

och den nya gränsen är 35kw har jag för mig att det är, och då räknar man orginal effekt dvs icke strypt ( om den är strypt eller ej spelar med andra ord ingen roll längre). Så alla roliga hojjar faller bort för de som tar A2 kort

Är du säker på det?
Menar du att man inte längre kan köpa en effektstarkare hoj, sedan strypa den, regga om den och sedan köra den på A2 kort?

Autotech

Bilmekaniker
805 Inlägg
31 mars 2013
25kW ( för er som tog kortet innan årsskiftet) det innebär att ni får framföra vilket fordon som helst som är strypt till 25kW och inte överstiger en effekt på 0,16kw/kg

35 (A2) för er som tog det efter årsskiftet:

Motorcykeln får max ha 35kW och 0,2kw/kg.
Motorcykelns ursprungseffekt får inte överstiga 100hk (70kW)  = NI FÅR INTE KÖRA STRYPTA SPORTHOJJAR!

210 Inlägg
31 mars 2013
Hejsan!

Med nya regler och allt, hur funkar det nu?

När jag var 16 tog jag A1 (lätt mc)

Hur funkar det nu? Jag vill ta kort för större mc, men fyller inte 24 förens i november.
Får jag bara ta mellanklass nu i sommar då?

Vad ska jag göra då? Risk1 + risk2 samt uppkörning, eller teori också?

Hjälp mej! smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 mars 2013
Waahlvik skrev:
AnesN skrev:
25kW ( för er som tog kortet innan årsskiftet) det innebär att ni får framföra vilket fordon som helst som är strypt till 25kW och inte överstiger en effekt på 0,16kw/kg

Motorcykelns ursprungseffekt får inte överstiga 100hk (70kW)  = NI FÅR INTE KÖRA STRYPTA SPORTHOJJAR!

alltså får jag inte köra en ktm 525a? på a2 kort om jag fattade de rätt

Jodå eftersom den är reggad med låg effekt och ursprungseffekten är mindre än 70 Kw så går det fint.

Autotech

412 Inlägg
31 mars 2013
Busgrabb skrev:
Waahlvik skrev:
AnesN skrev:

Jodå eftersom den är reggad med låg effekt och ursprungseffekten är mindre än 70 Kw så går det fint.

Notera att motorcykeln inte får ha mer än 0,2kw/kg! Det får du räkna ut.

Båtmek
720 Inlägg
31 mars 2013
Så ni menar att en med A2 kort inte får köra tex. en Honda CB600FA Hornet som är strypt till 25kw, men har en tidigare effekt på 75kw?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 mars 2013
Puttejohnsson skrev:
Busgrabb skrev:
Waahlvik skrev:

Jag och med typ 11 Kw på pappret så har den inte det...

Autotech

Bilmekaniker
805 Inlägg
31 mars 2013
J_Jespersen skrev:
Så ni menar att en med A2 kort inte får köra tex. en Honda CB600FA Hornet som är strypt till 25kw, men har en tidigare effekt på 75kw?

Nej det får du inte.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
31 mars 2013
Jävla posten som aldrig leverar mitt drev, stått så här för länge nu när de är så fint väder!

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/882111_10151553020650491_1976711226_o.jpg

Mitt drevs resa:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/17804_10151555018080491_459654698_n.jpg

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

412 Inlägg
31 mars 2013
Waahlvik skrev:
Puttejohnsson skrev:
Busgrabb skrev:

och hur fan räknar man ut de då?

Du tar effekten i kilowatt och dividerar med *jag tror* det är tjänstevikten. Blir den över 0,2 så går det inte. Även om det så är 0,2001 så går det inte. Återigen, snacka med Transportstyrelsen så du är 100 på allt!

Sök