ExXtr3me skrev:
blacken skrev:
ExXtr3me skrev:
Jo, stämmer.
Tänkte till att börja med... Yzf 125cc, eller ninja 250R? Kan det vara nått. Att börja med?
Nej det är det inte. Att skaffa sig en övermotoriserad och chassiemässigt sett underdimensionerad hoj är inte "optimalt" ifall man är grön på det hela. Att ha den vassaste hojen är inte det som gäller, utan att se och förstå dess själ är viktigare. Det är inte hur fort en hoj går som gäller utan det är känslan av hojåkandet som är. Upplevelsen är inte synonym med farten utan det är "resan" så att säga.
Prova en LS 650 eller en 400:a typ GSX 400 F eller även Yamaha har attraktiva 400:or som är och ger en klart godkänd upplevelse..
Nu vet jag inte vad du menade, Men
Jo, stämmer och tänkte till att börja med, ska inte sitta ihop :p
inte samma mening. utan tänkte börja med nått svagare.

Vad jag syftade på var sen s:k "körupplevelsen" med att köra hoj. Fullständigt omöjligt att försöka att förklara i en text, men prova en LS 650 eller en GSX 400 f eller liknade och kör med dom några mil i fall du har möjlighet till det. Att satsa på en 125:a eller en 250 av valfri kvalisort kan vara kul till en början, men efter ett tag så kommer dom att bli "tråkiga", speciellt om man har den både till vardags och långturer.
Där så spelar kubiken en "viss" roll, även att dom större knarrarna är mera "hoj" så att säga inverkar en hel del på "körupplevelsen". Jag har kört "lite" olika hojar under årens lopp och dom som har "bitit" sig fast i mest minnet var en Trajja ifrån tidigt 70 tal och riksdagens GSX 400 visserligen så var dom inga dräpare, men vilken totalupplevelse dom gav. Dom gav mig mera än min nuvarande knarr (okej den är kul den med, men inte samma "glädje" liksom). Jag och riksdagen är rörande överens om att GSX 400:an gav oss mest i form av "körupplevelse"..
Att köra hoj är inte att vara värst, eller ha den grymmaste knarren på byn, utan mera vad ger hojen mig när jag är ute och kör? kan den levera mig denna däringa frihetskänslan att få känna mig fri ett tag i detta överstyrda samhälle. denna dära grymma kontakten med allt omkring mig, vinden som sveper över mig i ett grymt kurvparti, att kunna höra insekterna i diket när man glider omkring i grönsakerna, osv,osv..
Förstås också, att få känna på en vansinnig radfyra som bara vrålar ut sin kraft när man går ur en böj samt " ventilerar" trottlarna/gasspjällen, och som skickar iväg en på ett ofattbart sätt, hör också dit..