3472
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Kanon..
1 473 Inlägg
15 april 2009
blacken skrev:
leksak skrev:
Sushikocken skrev:
Är ju lättare att köra en hoj mer kubik än en med liten kubik oftast har mer att vri"d" med smile. behöver inte varva och hålla på växla så mycket, blir en snajsigare ritt då.
Är väl ingen skriven lag till er pekapåare men oftast är det så.

minst 600cc hoj säger då jag. Stirra dig inte blind på kubiken heller en 1000cc kan vara bra mycket mer lättkörd än 600:orna. Kanske du märkt eftersom om du gått från mindre till större cross, den blir bekvämare att köra.

För att ta en fråga till er som kör sporthoj och både kört 600:an och 1000cc, har hört ganska många säga att 1000cc är lättare att köra än 600:orna själv har jag ingen uppfattning för har bara kört en R1:a

Ptja på en 1000cc kan du ju ligga på vilken växel som helst i stort sett o dra iväg utan nå problem.
Det kan man dock även göra på en 600cc men utan samma ork o acc i maskinen.
Som endel vill påstå tex att man måste peta ner ett par tre växlar när man ska köra om en långtradare är bullshit, det går finemang att ligga på 6an i 90 o dra om en långtradare betydligt fortare än vad man gör med bil utan att växla ner nåt.

Själv väljer jag änsålänge 600cc alla dagar i veckan, 1000cc är tråkigt.

Mja, en GSX 1000-R är ju inte att spotta på heller eller "tråkig". Och med en riksdag på knarren med tillhörande packning, så är en GSX 1150 också att föredra framför en 600..

Med tråkig så menar jag att det är för bra hojar med för bra motor så att säga.
En 1000cc i 250km/h känns ungefär som en 600cc gör i 150km/h tycker jag nästan big_smile.
Jag kör sporthoj för jag vill ha en hysterisk, extrem maskin, det ska yla, man ska få ont i ryggen o axlar för man sitter så jävla framåtlutat, man ska få träsmak i arslet för sadeln är så jävla hård, osv osv..

Jag kan inte åka 2 mil på min hoj utan att få ont överallt, men jävlar va kul den är o helt underbara bromsar.
Fjädringen har jag laborerat ganska mkt med o fått till rätt bra, duger finemang för min körning, men vore fint me ett par öhlinare tongue

Med andra ord så måste man lägga ner lite tanke i vad man ska ha hojen till, o den hojen man har får man lägga ner ganska mkt tid i för att optimera den för en själv, skruva på fjädringen, ställa in handtagen osv osv.
Vet folk som inte ens ställt in bromshandtaget sen har man visat o ställt in en sån enkel grej åt dem o helt plötsligt blev de väldigt mkt trevligare o enklare.. heh tongue

blacken
16 april 2009
leksak skrev:
blacken skrev:
leksak skrev:

Ptja på en 1000cc kan du ju ligga på vilken växel som helst i stort sett o dra iväg utan nå problem.
Det kan man dock även göra på en 600cc men utan samma ork o acc i maskinen.
Som endel vill påstå tex att man måste peta ner ett par tre växlar när man ska köra om en långtradare är bullshit, det går finemang att ligga på 6an i 90 o dra om en långtradare betydligt fortare än vad man gör med bil utan att växla ner nåt.

Mja, en GSX 1000-R är ju inte att spotta på heller eller "tråkig". Och med en riksdag på knarren med tillhörande packning, så är en GSX 1150 också att föredra framför en 600..

Med tråkig så menar jag att det är för bra hojar med för bra motor så att säga.
En 1000cc i 250km/h känns ungefär som en 600cc gör i 150km/h tycker jag nästan big_smile.
Jag kör sporthoj för jag vill ha en hysterisk, extrem maskin, det ska yla, man ska få ont i ryggen o axlar för man sitter så jävla framåtlutat, man ska få träsmak i arslet för sadeln är så jävla hård, osv osv..

Jag kan inte åka 2 mil på min hoj utan att få ont överallt, men jävlar va kul den är o helt underbara bromsar.
Fjädringen har jag laborerat ganska mkt med o fått till rätt bra, duger finemang för min körning, men vore fint me ett par öhlinare tongue

Med andra ord så måste man lägga ner lite tanke i vad man ska ha hojen till, o den hojen man har får man lägga ner ganska mkt tid i för att optimera den för en själv, skruva på fjädringen, ställa in handtagen osv osv.
Vet folk som inte ens ställt in bromshandtaget sen har man visat o ställt in en sån enkel grej åt dem o helt plötsligt blev de väldigt mkt trevligare o enklare.. heh tongue

Jodå, kan hålla med dig där. 600:na har blivit ganska så "stora" med bra skjuts i spisarna och stabila chassien. Är väldans bra maskiner om man skulle jämföra med många äldre knarrar med mera kubik. Och dom har även möee mera klipp i sig än äldre "sportmaskiner" som har mera kubik.

Men det är skumt att just 600:a har blivit så stora, med tanke på att detta land är känt som ett "kubikland" när det gäller hojar. Men som en gammal motor "kuf" så är man kvar i det bevingade ordstävet "There is no substitute, too cubik inch"..big_smile

Med.lem
3 759 Inlägg
16 april 2009
MilleN skrev:
Köp 750, lagom kompromiss smile

Nytt bakdäck på min nu och tvätt, service, garaget-klistermärken och framförallt går den som den ska smile Körde 35 mil Vänersborg-Helsingborg i helgen och imorgon blir det att ta hojen till skolan för första gången. Faan så nice.

Köp min ist. Jag har nytt fram också, kan smälla på en garagetdekal om du vill roll

Min är 4-5 tusen billigare än Millens!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med lem
1 127 Inlägg
16 april 2009
leksak skrev:

Beror ju på lite, för rent gatåka är ju en 750/1000 mycket trevligare med lite extra vrid. De är inte så mycket tyngre eller klumpigare idag heller. Var väl värre förr. En 750 idag är ju mer eller mindre ett 600 chassi med större motor.

Men för banåka är säkert en 600cc mycket bättre att lära sig köra på.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
16 april 2009
Lite OT men är det någon som vet en bra sida gällande delar för ombyggnation av sin cykel. Tex jag har en kawa zzr600-95a och jag vill byta ut sadeln till något med 2 stycken separata sittytor (så jävla fult med en sadel-limpa) så jag kan ha en cutts på den eller liknande. Måste jag byta hela bakramen eller finns det något bolt on kit till det.
MVH // Baca

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Muttley
16 april 2009
baca skrev:
Lite OT men är det någon som vet en bra sida gällande delar för ombyggnation av sin cykel. Tex jag har en kawa zzr600-95a och jag vill byta ut sadeln till något med 2 stycken separata sittytor (så jävla fult med en sadel-limpa) så jag kan ha en cutts på den eller liknande. Måste jag byta hela bakramen eller finns det något bolt on kit till det.
MVH // Baca

Du kan ha en cuts ändå??
Kan man på min.
Maila http://www.bikersneed.se/

Os Difuntos
1 822 Inlägg
16 april 2009
tkd_rille skrev:
baca skrev:
MVH // Baca

Du kan ha en cuts ändå??
Kan man på min.

TAckar big_smile skickat ett mail nu

Muttley
16 april 2009
baca skrev:
tkd_rille skrev:
baca skrev:
MVH // Baca

Du kan ha en cuts ändå??
Kan man på min.

hoppas de har, annars får du hitta en som är en riktig jävel på glasfiber som kan gjuta en till dig wink Jag ska be en här i byn att gjuta av på min cbr med logga och allt.

74 Inlägg
16 april 2009
Själv söker man garage plats så man kan fixa sin hoj ._.

Fast blir la inte klart förnst nästa år

Fritidsutforskare på heltid

Kanon..
1 473 Inlägg
16 april 2009
H3dlund skrev:
leksak skrev:

Beror ju på lite, för rent gatåka är ju en 750/1000 mycket trevligare med lite extra vrid. De är inte så mycket tyngre eller klumpigare idag heller. Var väl värre förr. En 750 idag är ju mer eller mindre ett 600 chassi med större motor.

Men för banåka är säkert en 600cc mycket bättre att lära sig köra på.

Ja en 1000cc från 08 o framåt kan jag tänka mig för de har blivit lite mindre som sagt, men jag kör ju rätt mkt bana så, 15krpm på rakan på gelleråsen o en bit över 100dB vrålandes ut ur pipan i arslet reser ett o annat hår på kroppen.
Dock så blir det svartflagg men man får ju passa på på sista varvet big_smile

1 Inlägg
17 april 2009
Får väl slänga upp en bild på räsern, andra sommaren på den nu i sommar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115227/627350_sa39d7.jpg

Här gömms det lite handskar.

Blir dock ett ev byte till nästa vår, man har några man är sugen på tongue

Os Difuntos
1 822 Inlägg
17 april 2009
baca skrev:
tkd_rille skrev:
baca skrev:
MVH // Baca

Du kan ha en cuts ändå??
Kan man på min.

Tyvär fanns det inte till min hoj sad så nu blir det att tälja till en egen. Ska ta och börja måtta i helgen, slänger upp lite bilder på hur det blir sen.

Muttley
17 april 2009
baca skrev:
baca skrev:
tkd_rille skrev:

Du kan ha en cuts ändå??
Kan man på min.

Tyvär fanns det inte till min hoj sad så nu blir det att tälja till en egen. Ska ta och börja måtta i helgen, slänger upp lite bilder på hur det blir sen.

de får du göra,smile. hoppas de blir bra.

Fisketokig
2 997 Inlägg
17 april 2009
Gaah. Det sitter hårt inne men bakdelen måste ju rensas lite tongue

Håller på beslutar om det går att rädda utseendet utan slip-on eller om man ska lägga ut 7000:- på ett Yoshi.

Kommer nog se konstigt ut med integrerat baklyse och bortplockat värmeskydd. Behåller man skyddet där så kommer inte det synas mer än halva belysningen. :S

Kommer nog ändå köra med blinkers och inte koppla in de i baklyset, men frågan är om det är poppis i trafiken med broms+baklyse som är halvt täckt av värmeskyddet?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Kanon..
1 473 Inlägg
18 april 2009
Martin 9-3 skrev:

Håller på beslutar om det går att rädda utseendet utan slip-on eller om man ska lägga ut 7000:- på ett Yoshi.

Kommer nog se konstigt ut med integrerat baklyse och bortplockat värmeskydd. Behåller man skyddet där så kommer inte det synas mer än halva belysningen. :S

Kommer nog ändå köra med blinkers och inte koppla in de i baklyset, men frågan är om det är poppis i trafiken med broms+baklyse som är halvt täckt av värmeskyddet?

Självklart måste du ha ett yoshi..
Fast du beställer det på http://www.motomummy.com/store/home.php?cat=256 så blire inte sådär jävla dyrt.

Sen finns de ju massa olika varianter på hur man ska ha blinkers osv, en jobbig men snygg variant är att försänka LEDs i skjutspinnarna, en annan enklare är att sätta sånadär LED-band på samma ställe eller på sitan av cutsen...
Ja de finns kort o gott en jävla massa sätt ju.. tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
18 april 2009
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:

Fast du beställer det på http://www.motomummy.com/store/home.php?cat=256 så blire inte sådär jävla dyrt.

Sen finns de ju massa olika varianter på hur man ska ha blinkers osv, en jobbig men snygg variant är att försänka LEDs i skjutspinnarna, en annan enklare är att sätta sånadär LED-band på samma ställe eller på sitan av cutsen...

Ah, Tackar.
$390 för ett slip-on är inte så farligt. Skulle ha passat på förra säsongen när dollarn var billigare.
Blir nog ett stainless. Billigaste jag hittat annars är 5900:-.

Har funderat lite på det här med blinkers. Det kommer bli ett egentillverkat fäste för regskylten som troligen kommer gå utanpå Yoshin på båda sidor.

Samma princip som detta:
http://bikersneed.se/Prodc/regmount/22-159.jpg

Och sen leka med dioder eller just LED-stripes på fästet. 10-15cm blir de och de kan man nog få till ganska snyggt i min fantasi.

Att köpa färdiga fästen för 500-1000:- stycket när det är en lackad plåtbit med 4 hål känns inte aktuellt.

Edit: Var säsongens första riktiga åk idag. Ställde på och försäkrade precis och tog en sväng, bla till macken. Ska ut igen nu smile

1340:- månaden och avställningsbar försäkring.
Med 50:- i av/påställningskostnad så tjänar man ändå ganska fort att göra det, försäkringen går på 45:- om dagen. Avställd kostar den 3:- (garageförsäkring)

Fan, det var då billigare att ta cykeln på den tiden det var trampor som gällde big_smile
Senast redigerat av Martin 9-3 (18 april 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
18 april 2009
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:

Ah, Tackar.
$390 för ett slip-on är inte så farligt. Skulle ha passat på förra säsongen när dollarn var billigare.

Har funderat lite på det här med blinkers. Det kommer bli ett egentillverkat fäste för regskylten som troligen kommer gå utanpå Yoshin på båda sidor.

Samma princip som detta:

Och sen leka med dioder eller just LED-stripes på fästet. 10-15cm blir de och de kan man nog få till ganska snyggt i min fantasi.

Att köpa färdiga fästen för 500-1000:- stycket när det är en lackad plåtbit med 4 hål känns inte aktuellt.

Edit: Var säsongens första riktiga åk idag. Ställde på och försäkrade precis och tog en sväng, bla till macken. Ska ut igen nu smile

Med 50:- i av/påställningskostnad så tjänar man ändå ganska fort att göra det, försäkringen går på 45:- om dagen. Avställd kostar den 3:- (garageförsäkring)

Fan, det var då billigare att ta cykeln på den tiden det var trampor som gällde big_smile

Ja polarn o jag beställde endel prylar bla. därifrån förra säsongen, tror han fick sitt yoshi för under 3500 inkl frakt o tull.

Håller med om dedär fästena, själv har jag tillverkat min reghållare av montageband smile
Kosta väl ett par öre typ big_smile , 10m sånt kostar ju typ 70 spänn så, hehe.

Ska du ha lyset som på dendär bilden eller ska du ha dedär kitet som flyttar upp lyset så det sitter som på min gammel-RR ?

Fisketokig
2 997 Inlägg
18 april 2009
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:

Ah, Tackar.

Samma princip som detta:

Ja polarn o jag beställde endel prylar bla. därifrån förra säsongen, tror han fick sitt yoshi för under 3500 inkl frakt o tull.

Håller med om dedär fästena, själv har jag tillverkat min reghållare av montageband smile

Ska du ha lyset som på dendär bilden eller ska du ha dedär kitet som flyttar upp lyset så det sitter som på min gammel-RR ?

Hehe.

Bilden var bara för att visa principen på hur fästet till regskylten ska sitta att det omsluter avgasröret. Det blir ett integrerat lyse som ska passa min med lite modifiering.

http://www.aandrmotorsport.com/store/images/product_images/1000rr.jpg

Sånt glas. Kommer se likadan ut. googlad bild.

Kanon..
1 473 Inlägg
19 april 2009
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:

Ah, Tackar.

Samma princip som detta:

Hehe.

Bilden var bara för att visa principen på hur fästet till regskylten ska sitta att det omsluter avgasröret. Det blir ett integrerat lyse som ska passa min med lite modifiering.

http://www.aandrmotorsport.com/store/im … 1000rr.jpg

Sånt glas. Kommer se likadan ut. googlad bild.

Blir kanon de, honda tänkte lite för mycket rejsing när de gjorde bakänden till din hoj, de glömde helt bort baklyset o fick sen hänga på nå fult skit.

Men dessto roligare förvisso när man själv orkar ta tag i de o fixa till de, man blir inte sån dussinmänniska med den modden...

Administratör
2 990 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Martin 9-3 jag va med en kompis igår och hämtade en CBR600RR en 05a med helsystem och pc3 o grejjer. Trots den extra effekten kändes det inte som att den går lika bra som min.  Sen va jag på KTM roadshow igår och skulle provköra en KTM RC8R och kom 15m sen pajjar kopplingen.....

En kopp av den svarta såsen...

Sök