blacken skrev:
leksak skrev:
Sushikocken skrev:
Är ju lättare att köra en hoj mer kubik än en med liten kubik oftast har mer att vri"d" med

. behöver inte varva och hålla på växla så mycket, blir en snajsigare ritt då.
Är väl ingen skriven lag till er pekapåare men oftast är det så.
minst 600cc hoj säger då jag. Stirra dig inte blind på kubiken heller en 1000cc kan vara bra mycket mer lättkörd än 600:orna. Kanske du märkt eftersom om du gått från mindre till större cross, den blir bekvämare att köra.
För att ta en fråga till er som kör sporthoj och både kört 600:an och 1000cc, har hört ganska många säga att 1000cc är lättare att köra än 600:orna själv har jag ingen uppfattning för har bara kört en R1:a
Ptja på en 1000cc kan du ju ligga på vilken växel som helst i stort sett o dra iväg utan nå problem.
Det kan man dock även göra på en 600cc men utan samma ork o acc i maskinen.
Som endel vill påstå tex att man måste peta ner ett par tre växlar när man ska köra om en långtradare är bullshit, det går finemang att ligga på 6an i 90 o dra om en långtradare betydligt fortare än vad man gör med bil utan att växla ner nåt.
Själv väljer jag änsålänge 600cc alla dagar i veckan, 1000cc är tråkigt.
Mja, en GSX 1000-R är ju inte att spotta på heller eller "tråkig". Och med en riksdag på knarren med tillhörande packning, så är en GSX 1150 också att föredra framför en 600..
Med tråkig så menar jag att det är för bra hojar med för bra motor så att säga.
En 1000cc i 250km/h känns ungefär som en 600cc gör i 150km/h tycker jag nästan

.
Jag kör sporthoj för jag vill ha en hysterisk, extrem maskin, det ska yla, man ska få ont i ryggen o axlar för man sitter så jävla framåtlutat, man ska få träsmak i arslet för sadeln är så jävla hård, osv osv..
Jag kan inte åka 2 mil på min hoj utan att få ont överallt, men jävlar va kul den är o helt underbara bromsar.
Fjädringen har jag laborerat ganska mkt med o fått till rätt bra, duger finemang för min körning, men vore fint me ett par öhlinare

Med andra ord så måste man lägga ner lite tanke i vad man ska ha hojen till, o den hojen man har får man lägga ner ganska mkt tid i för att optimera den för en själv, skruva på fjädringen, ställa in handtagen osv osv.
Vet folk som inte ens ställt in bromshandtaget sen har man visat o ställt in en sån enkel grej åt dem o helt plötsligt blev de väldigt mkt trevligare o enklare.. heh