2383
Sök

T5 eller T7? Vad har jag? Hjälp!

457 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Har en Saab 9-3 2.0T -98. I teorin så ska jag ha T5 eftersom T7 kom -00. MEN, jag har T7 tändkåpan, svart alltså. -98 ska ju ha en röd kåpa. Nu idagen läge känner jag även för att chippa bilen lite.

Hade en 900 förut -97 2.0T alltså likadan motor (900 hade ju så klart T5 systemet). Lånade steg 1 chip från en kompis, det vart en markant skillnad. så nu provade jag sätta i chipet i denna 9-3. Den startade och gick, men ingen skillnad. Ska den ens starta om jag har T7 i 9-3 om jag sätter i en trimbox med T5? Kan tillägga att jag INTE har någon luftmassemätare som kännetecknar att det är T7. Hjälp mig ni där ute!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 juli 2008
nån som satt i fel tändkasset? kolla under kasseten ägaren innan kanske har målat den röda svart..

2slow

457 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Nej den är helsvart, lyft på locket, var även ner på Saab och då skulle jag kolla artikelnumret på den och det visade sig att det var T7 kasetten.

1 019 Inlägg
20 juli 2008
Du SKA ha en röd kassett. Fixa det så fort som möjligt.

31 Inlägg
20 juli 2008
Du har garanterar T5 smile

234 Inlägg
20 juli 2008
Du har T5 men T7ans kasset funkar på T5an men inte tvärt om. Det är vanligt att folk som trimmar saabar använder sig av T7ans kasset pga högre spänning.

/Eric.

1 019 Inlägg
20 juli 2008
Dahlhjelm skrev:
Du har T5 men T7ans kasset funkar på T5an men inte tvärt om. Det är vanligt att folk som trimmar saabar använder sig av T7ans kasset pga högre spänning.

/Eric.

Fel, fel fel, det är vanligt att folk använder fel kassetter för att de inte vet bättre.

Lite läsning:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=63479

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … %F6d+svart

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … %F6d+svart

234 Inlägg
20 juli 2008
Fel fel fel fel.

En av landets mest erfarna saab trimmare (Chip mats) rekomenderar att man använder sig av svarta tändkasseter på T5or.
Givetvis med helt nya stift också. Annars är tändkasseten rökt.

Vet två st 900NG som rullar dagligen med steg 3/5 och har gjort det i 10k mil/13k mil dessa med svarta tändkasseter.

/Eric.

1 688 Inlägg
20 juli 2008
Dahlhjelm skrev:
Fel fel fel fel.

En av landets mest erfarna saab trimmare (Chip mats) rekomenderar att man använder sig av svarta tändkasseter på T5or.
Givetvis med helt nya stift också. Annars är tändkasseten rökt.

Vet två st 900NG som rullar dagligen med steg 3/5 och har gjort det i 10k mil/13k mil dessa med svarta tändkasseter.

/Eric.

Mats är för övrigt rätt omtalad för att vara en riktig klåpare på att ta fram trimchip..

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

234 Inlägg
20 juli 2008
Klåpare är dom som köper hans chip och inte följer hans rekomendationer. För övrigt så använder sig flera av dom andra större chipförsäljarna hans program. Det är inget som är okänt.

Många hävdar att spikdetekteringen blir felaktig när man har svart kasset. Såklart om man inte byter stiften. Alla vet väll att man ALLTID ska byta stift när man byter DI? OPS. Någon som inte har läst andra stycket i informationshäftet om T7?

Om Mats säger att det ska funka så tror jag på det. Saabs lab i södertälje har även dom sakt att det fungerar. Om dom säger att det funkar så gör det de.

/Eric.

Bilägare
60 Inlägg
20 juli 2008
heja chips-mats! smile

Life's a bitch that complains about your socks...

2 164 Inlägg
20 juli 2008
Fel igen.
RÖD är ALLTID till T5 även om de funkar ett tag med svart så är de INTE nått att rekomendera.
SVART är ALLTID till T7 och de ska man vara noga med att INTE köpa från skroten för den kan inte passa till den mjukvaran man har i bilen.

MVH

F

1 688 Inlägg
20 juli 2008
Hans steg3-chip ger onormalt hög avgas-temp, det är det enda jag har hört.
Men det är ju trots allt ganska allvarligt, ventiler som kan bränna osv.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

2 164 Inlägg
20 juli 2008
De kan helt klart bero på fel tändkassett.
Sen skulle jag säga att chip-mats inte är bra på trionic utan anlita Maptun, Nordic eller Trollspeed/SQR om man vill ha riktigt seriöst och väldigt bra anpassat till trionic.

MVH

F

234 Inlägg
21 juli 2008
Losgard skrev:

Japp. Men det är ett gammalt program som han sedan länge tillbaks har skrotat. Det programmet kan du glatt gå och köpa av en annan välkänd saab tuner nämd i den här tråden. Fint va? smile

Alla tycker olika. Vissa blir sura på mats pga att deras motor har rasat. Kanske inte så konstigt när man åker omkring med skruvat wastegatestag och laddar 1.9 bar.

Alla jag känner som har hans chip är grymt nöjda och har otroligt bra support 24/7. Det gäller bara att följa dom rekomendationer han har. Precis som med alla andra chip. Men visst, Har man precis fått körkort och köpt sig en 9000 som man utrustat med steg 2-3 så är det väll inte så svårt att inte montera pysventil. För det funkar ju på kompisens 740..?

Rasar det så är det lätt att skylla ifrån sig.

/Eric.

1 688 Inlägg
21 juli 2008
Dahlhjelm skrev:
Losgard skrev:

Japp. Men det är ett gammalt program som han sedan länge tillbaks har skrotat. Det programmet kan du glatt gå och köpa av en annan välkänd saab tuner nämd i den här tråden. Fint va? smile

Alla tycker olika. Vissa blir sura på mats pga att deras motor har rasat. Kanske inte så konstigt när man åker omkring med skruvat wastegatestag och laddar 1.9 bar.

Alla jag känner som har hans chip är grymt nöjda och har otroligt bra support 24/7. Det gäller bara att följa dom rekomendationer han har. Precis som med alla andra chip. Men visst, Har man precis fått körkort och köpt sig en 9000 som man utrustat med steg 2-3 så är det väll inte så svårt att inte montera pysventil. För det funkar ju på kompisens 740..?

Rasar det så är det lätt att skylla ifrån sig.

/Eric.

Det är bara vad jag har hört som sagt. Och likt förbannat borde man mätt avgastempen innan man började kränga iväg chipen.

2 164 Inlägg
21 juli 2008
Chip-mats är bäst på LH systemet och de kan man trimma hos han. Finns ingen annan som är lika bra på de heller.
Men trionic lämnar jag bara åt mer kunnit folk.
Vill man leka med bilen och skiter i om grejerna går sönder så kvittar de väl.
Annars är de Maptun, Nordic eller Trollspeed/SQR som gäller.

Men som sagt.
Man får vad man betalar för!

MVH

F

1 019 Inlägg
21 juli 2008
Dahlhjelm skrev:
Många hävdar att spikdetekteringen blir felaktig när man har svart kasset. Såklart om man inte byter stiften. Alla vet väll att man ALLTID ska byta stift när man byter DI? OPS. Någon som inte har läst andra stycket i informationshäftet om T7?

Jaså? Du menar att spikdetekteringen blir korrekt om man bara byter stift...

oldboy på STCS skrev:
Jonström:
Detta används för sync, missfire detect samt till knackanalys. Denna skiljer ca 10dB i gain och frekvensfilter mellan svart och röda. Dvs det krävs olika mjukvaror för att hantera knack. Därför räkna med att knack samt sync är satt ur spel vid kassettypsbyte= motorras eller att motorn tvingas gå i wastefire mode hela tiden(dålig ekonomi).

Dahlhjelm skrev:
Om Mats säger att det ska funka så tror jag på det. Saabs lab i södertälje har även dom sakt att det fungerar. Om dom säger att det funkar så gör det de.

Saab har gått ut med servicemeddelade och sagt att svarta kassetter absolut inte får monteras på T5 bilar.

Läste du mina länkar?

Nej, T5=röd kassett, T7=svart kassett.
Senast redigerat av Garfield (21 juli 2008)

StressFläkteR
277 Inlägg
12 april 2010
Tänk om alla som "hört" något kunde knipa igen kakintaget och de som VET saker yttrade sig.

Hejja internet!

1 353 Inlägg
12 april 2010
airflowfredde skrev:
Tänk om alla som "hört" något kunde knipa igen kakintaget och de som VET saker yttrade sig.

Hejja internet!

oj kompis denna tråden e 2år gammal. ingen ide o väcka liv i den
(vet att ja inte borde skriva för att de uppmuntara andra men kunde inte låta blir,,)

Sök