Någon bilelektriker i närheten?

uLLved Audifil.
31 januari 2006 · 123 Inlägg

Jo, nu är det så att jag har ett litet problem här smile

Bilen dör ibland, bara sådär, när den känner för det. Hade liknande problem för ett tag sen, först rycker den en gång, sen dör den helt. Detta problem åtgärdade jag genom att byta bensinpumpen.
Nu har problemet dock kommit tillbaka men jag tror att det är någonting elektroiskt för så fort bilen har dött kan man dra igång den och så kan den stå på i 5-10 minuter till.
Jag har mätt strömmen äver bränslepumpsreläet och styrningsreläet och värdena där stämmer, så far min tror att det kan vara någonting med styrboxen.

Har du någon annan teori? vill gärna vara säker så man inte gräver för mycket i bilen...

Var sitter styrboxen? har en sådan här fin liten Haynes-bok och där fick jag se att ECU:n satt bakom intrumentpanelen MEN det står även att styrboxen sitter någonstans bakom själva instrumentbrädan, dvs bakom stereon och allt sånt. Styrbox och ECU är väl samma sak? :S

Sen har jag en fråga till ang. styrboxen.
Far min tror att det kan vara glapp eller ärgade kontakter eller liknande.
Bilen har vart ovanligt klen på sistone, inte mycket, men ändå märkbart. Kan detta ha nånting med styrboxen att göra eller är jag helt ute och cyklar?

Sharky
31 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Nu kan jag inte Volvo 440 så där strålande direkt. Men jag är tveksam till att styrbox (=ECU) skulle vara boven.
Om nu Volvo 440 har samma slags bränslepumpsrelä som Volvo 740/940 så skulle jag sätta femtio öre (gamla sorten) på att du har glapp i bränslepumpsreläet. Sådana fel svarar för 90% av tjuvstoppsproblemen på 740/940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wallo
31 januari 2006 ·

jo håller me om bränslepumpsreläet. glapp eller ärgat i ecu'n så borde den sitta där den kan skadas av fukt eller vibrationer.. men de gör dom ju inte.. så jag skulle nästan kunna utesluta ecu'n..

uLLved Audifil.
31 januari 2006 · 123 Inlägg

Sharky skrev:
Nu kan jag inte Volvo 440 så där strålande direkt. Men jag är tveksam till att styrbox (=ECU) skulle vara boven.
Om nu Volvo 440 har samma slags bränslepumpsrelä som Volvo 740/940 så skulle jag sätta femtio öre (gamla sorten) på att du har glapp i bränslepumpsreläet. Sådana fel svarar för 90% av tjuvstoppsproblemen på 740/940.

/Göran

Okej, hur menar du med glapp? glapp i kontakten eller i reläet? Grejjen är att jag bytte reläet samtidigt som jag bytte pumpen, och det är ström i reläet 2 sekunder efter att den har dött.

Sen läste jag någonting i den här haynes-boken om att det kan vara någonting med styrboxen om bilen är lite klenare än vanligt och det är den ju som sagt.

Det känns verkligen som om det är någon elektrisk brytare eller nått som glappar ur eftersom den dör "bara sådär", som om en kontakt bara bryts helt plötsligt.
Däremot så kan bilen vara igång en timma eller mer men när den dött en gång så är det 10 minuters intervall tills nästa död så att säga. så när den väl börjat dö så gör den det hela tiden sen.


det bästa vore om det var ett uppenbart fel, typ en kontakt som sitter halvägs in eller nått, så man inte går runt och TROR att man fixat bilen utan att man verkligen vet det tongue

BoraV6
31 januari 2006 · 677 Inlägg

Hallgivaren brukar ju kunna spöka.
Men jag vet inte på min 740 så var det bara vid starten det var problem, men det kanske kan resultera i att den stannar också.

Sharky
31 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tändslutsteget. Får du gnista eller inte när den har dött.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_mr_thor_
31 januari 2006 · 4 Inlägg

ja tror att det handlar om bensin iaf... eftersom den har blivit klenare så har den nog inte fått rätt tryck... kolla relä, och trycket på bränslepumpen

Chevrolet Fleetline "Custom" (1949)
uLLved Audifil.
31 januari 2006 · 123 Inlägg

Sharky skrev:
Tändslutsteget. Får du gnista eller inte när den har dött.

/Göran

det vet jag inte, har inte kunnat kolla det, men det känns precis som om den slutar tända eller inte får bensin. Var sitter tändslutsteget någonstans?

BoraV6: Kan ju vara en möjlighet tongue _ allt som är elektriskt kan troligtvis vara boven...var sitter hallgivaren någonstans?


_mr_thor_ : Den började kännas klenare när min katalysator la av, den la samma dag, strax innan, som vi bytte pumpen...Katten är bytt, men även bränslepumpen och reläet är bytt, men måste man ställa in pumpen på ett speciellt sätt?

Senast redigerat av uLLved (31 januari 2006)

uLLved Audifil.
31 januari 2006 · 123 Inlägg

Nu ska jag ändra mig lite här. Bränslepumpsreläet har ström 2 sekunder efter att bilen dör. Det ska väl ha ström hela tiden när nyckeln står i tändningsläge? eller har jag helt fel?

Wallo
31 januari 2006 ·

testa o byt säkring... kan vara glapp i den..

Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Nej, Den skall bara ha ström i ett par sekunder. Pumpen får nänligen inte mata soppa om motorn inte snurrar (tex vid en krock).

/Göran

uLLved skrev:
Nu ska jag ändra mig lite här. Bränslepumpsreläet har ström 2 sekunder efter att bilen dör. Det ska väl ha ström hela tiden när nyckeln står i tändningsläge? eller har jag helt fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
uLLved Audifil.
1 februari 2006 · 123 Inlägg

okej, då har jag en annan teori: Bränsletrycksregulatorn.
Tänkte att den kanske drar ner soppatrycket lite så att den går lite klent och ibland dör eftersom den, som sagt dör upprepat efter den har dött en gång. är jag helt fel ute eller låter detta rimligt?

Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Då skulle bilen gå lika illa kall.

Bytte du soppafilter när du bytte pump?

/Göran

uLLved skrev:
okej, då har jag en annan teori: Bränsletrycksregulatorn.
Tänkte att den kanske drar ner soppatrycket lite så att den går lite klent och ibland dör eftersom den, som sagt dör upprepat efter den har dött en gång. är jag helt fel ute eller låter detta rimligt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
uLLved Audifil.
1 februari 2006 · 123 Inlägg

Ja, ett nytt filter följde med pumpen.
Men kan det vara någonting annat med bränsletrycket, för i denna haynesboken (jag vet att jag referar rätt ofta till den tongue) får då står det att ma n kan få motorstopp av för lågt matningstryck och även att bilen är liye klenare med lågt matningstryck...men kan man mäta matningstrycket på något sätt så man kan se om det är lite lågt?

Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

På dom flesta bilar brukar det finnas nippel för att mäta sopptryck endera efter soppafiltret eller på fuelrailen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
uLLved Audifil.
1 februari 2006 · 123 Inlägg

hmm...på fuelrailen säger du? tongue _ va kan man använda för instrument förutom en soppatrycksmätare? någonting man har hemma kanske?

Sharky
1 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Stektermometer kanske?

Nix. Det är soppatrycksmätare med rätt nippel som gäller, dvs bilverkstad.

/Göran

uLLved skrev:
hmm...på fuelrailen säger du? tongue _ va kan man använda för instrument förutom en soppatrycksmätare? någonting man har hemma kanske?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
uLLved Audifil.
1 februari 2006 · 123 Inlägg

aha okej =/.
finns det någon annan möjlighet som man kan eliminera?

Förresten, kan en bränsletrycksmätare frpn biltema passa tro? smile

Senast redigerat av uLLved (1 februari 2006)

uLLved Audifil.
1 februari 2006 · 123 Inlägg

OKej, fick ett tips om att det kan vara tändspolen som spökar...kan detta stämma? smile

uLLved Audifil.
2 februari 2006 · 123 Inlägg

Okej problemet verkar vara löst! big_smile
Bytte svänghjulsgivaren och det verkar funka nu big_smile
tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang