Varför hackar bilen när klimat anläggningen är igång under sommaren?

tony77
24 juli 2008 · 22 Inlägg

Hej !

Jag undrar Varför hackar bilen när klimat anläggningen är igång under sommaren? trots att gasen är påfylld nyligen och ingen läckage finns samt komprissorn jobbar normal. Men när kompressorn växlar då rycker bilen?!

Det är en Volvo 850 GLT-97 års modell, gas är påfylld och det finns ingen läckage !! är det nåt i komprissorn man ska byta ut?? nån ventil eller termostat eller nåt ?

//Tack

marcusjj
24 juli 2008 · 173 Inlägg

Inget ovanligt detta. ACn drar så mycket ström så att generatorn får jobba massor tror jag. Det har iaf med att göra att den drar massor med ström.

Ompa2000 ...!!!???
24 juli 2008 · 257 Inlägg

Precis, inget ovanligt. Händer även mig i en Mitsubishi Galant -97. Direkt när man slår på AC:n så känner man direkt att bilen går mycket trögare.
Och gasar man på kan det även bli sådana ryck som du beskriver. Så du är inte ensam tongue

Allx
24 juli 2008 · 321 Inlägg

det är när ac-kompressorn hoppar igång. Den drar ju trots allt ett par hästar.

EViLution!
tony77
24 juli 2008 · 22 Inlägg

Men det var inte så innan .. . det hände just de senaste två åren att komprossern hackar bilen, man märker det speciellt när man tex har växeln i trean och kör mellan 30 och 40km i timmen.

Motorn blir inte trög, jag känner ingen slöhet när ACn sätts igång, utan just den rycken som kompressern gör när det slår på och av någonting med jämna mellanrum.

Jag hörde nåt om att om varvräknaren går neråt när kompressorn slår från och till då är det något fel, annars om varvräknaren går uppåt en anning då är det ok! det sist nämnda händer mig men ändå tycker att det är konstigt med ryckningarna jag får när jag har ACn igång.

Nån tips om vad man kan göra åt det? förutom att det är NORMALT för att jag vet att det har inte varit så innan??

//Tony

BMWKimmo Mekaniker
24 juli 2008 · 472 Inlägg

Kompressorn slår av och ifrån magnetkopplingen imellanåt för att AC systemet inte skall frysa sönder. Det är detta du känner. ACn drar ingen stöm (förutom fläkten) utan det är ju det att kompressorn tar effekt från motorns vevaxel. Känner du det mer nu än innan så kan det bero på att bilen är mer sliten i motorfästen eller liknande. ACn är det hog inte fel på (om inte kompressorn håller på att skära)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
tony77
24 juli 2008 · 22 Inlägg

motorfästet där uppe är bytt förra året.. jag tror det finns flera såna på undersidan på något sätt eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang