2104
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

246 501 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
948 Inlägg
28 juni 2008
är det ett knöligt styrsystem? för annars kanske man kan pilla lite själv? och hur exakt går bilen som skit? helt orkeslös?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
Alecci skrev:
Det nya styrsystemet gjorde ingen skillnad... Nu har jag fått nog. Bilen kommer inom kort att annonseras ut, så får vi se hur det blir med det fortsatta bilintresset.

Aj fan, det låter ju inge bra. hmm Hur mycket har du tänkt få ut för den då?

Annars kan man ju köpa en jänkare att glida omkring med i sommar?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 014 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
TobbeTT skrev:
är det ett knöligt styrsystem? för annars kanske man kan pilla lite själv? och hur exakt går bilen som skit? helt orkeslös?

Det är ett APFC, vilket mappningsföretaget är vana vid att handskas med. Enligt datorn ser allt redan bra ut, och ändrar man på något gör det knappt någon märkbar skillnad alls. Exempelvis testade vi att öka tändingen 40 grader och det märktes knappt.

Siarnaq skrev:
Aj fan, det låter ju inge bra. hmm Hur mycket har du tänkt få ut för den då?

Annars kan man ju köpa en jänkare att glida omkring med i sommar?

Hade ju tänkt ta 550K-575K för den om den varit i fungerande och mappat skick, så tar jag 450K-475K för den kan man ju säga att köparen har 100K att felsöka och fixa för.

Inget illa menat, men jag skulle aldrig sätta mig och glida runt i en jänkare. Inte ett dugg i min smak faktiskt, håller mig hellre till japs.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
28 juni 2008
hmm konstigt och allt är ordentligt inställt som svänghjul osv (eller den kanske inte tar tändning via svänghjulet?) och lamdba värden var i sin ordning med? och ingen skillnad när du höjde laddet heller?

2 014 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Lambda-värdet är ju åt helsike vad jag förstått, men spridare och luftmassemätare fungerar och ger signaler som de ska.

Tändning tas via CAS (Crank Angle Sensor), den är sprillans ny och går bara montera på ett sätt.

Kamaxlar ska vara korrekt inställda (satte inte ihop det själv sist).

Laddtryck har vi inte ställt in ännu, har inte kommit så långt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
29 juni 2008
ok vad låg lambdat på? för då kanske man kan få en liten fingervisning vad det kan vara och dom som försökte mappa hade inte dom några idéer vad det kunde vara?
och behöver du luftmassmätare när du har mappsensor? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juni 2008
Alecci skrev:
Hade ju tänkt ta 550K-575K för den om den varit i fungerande och mappat skick, så tar jag 450K-475K för den kan man ju säga att köparen har 100K att felsöka och fixa för.

Inget illa menat, men jag skulle aldrig sätta mig och glida runt i en jänkare. Inte ett dugg i min smak faktiskt, håller mig hellre till japs.

Det är helt lugnt, är själv ute efter en R-34.

Men fasen vad skumt det här problemet låter. Även om kamaxlarna är lite "off" så blir det nog inte så grova problem. Men iochförsig, det kan eventuellt vara dom som spökar.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 571 Inlägg
29 juni 2008
Tråkigt att höra att det fortfarande strular för dig.
Jag hoppas innerligt att du kommer få en ide som en "blixt från klar himmel" en natt och lyckas lösa det.

Hur det än går har det varit ett fint projekt att följa.

2 014 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Tisdagen 1 juli 2008:

Idag skulle bilen egentligen ha mappats (för andra gången)... Tyvärr blev det - som förväntat - ingen mappning av, bilen går fortfarande som en kasse skit. Detta trots gemensamma insatser från mig själv och ännu mer KC, men framförallt Samuel och Natanael på Maxxtuning. Dessa killar vet verkligen vad kundservice vill säga, jag har ärligt talat aldrig upplevt något bättre och kan mycket varmt rekommendera deras tjänster.

Jag har trådar liggandes på diverse forum där jag ber om hjälp med att lokalisera felet, men tyvärr har de gett dålig respons. Jag har också skickat lite mail till diverse Skyline-specialicerade företag i UK (Abbey M/S, osv) men inte erhållit några som helst svar.

Som det ser ut så återstår det alltså inte mycket annat än att sälja bilen, räknar väl med att ha en annons publicerad framåt helgen. Först ska bilen fraktas hem och sedan ska det knäppas lite bilder att inkludera i annonsen.

Jag räknar väl inte direkt med att få bilen såld omgående, så jag ska väl lägga några dagar av min surt förvärvade semester på att försöka felsöka lite på egen hand. Inte för att jag räknar med att mina kunskaper eller ens verktyg kommer räcka till, men men... Man får väl - återigen - göra vad man kan.

Då var bilsäsongen alltså slut för min del innan den ens börjat, och som det känns i dagsläget kommer det inte heller att komma några fler i framtiden.

Detta blir den sista uppdateringen av min projekttråd.

Commodum Habitus Ex

preem pump
836 Inlägg
1 juli 2008
ähhhhhhh lägg av, jag förstår dig iofs men inte faan kan du lägga ner nu.
jag har följ denna tråd från början till slut och inte faan är det slut här och INTE nu.
låt skylinen vila lite och ge dig sen på den igen.
kom igen nu NYA FRISKA tag

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

2 014 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Som jag tidigare har påpekat så är det inget alternativ att vänta till nästa säsong, och även om jag mot all förmodan skulle lyckas lokalisera eller till och med lösa problemen så har jag antagligen inte möjlighet att åka på några fler träffar i år, och det finns heller inga lediga tider för mappning förrän efter 22 augusti.

Motivationen lär heller knappast öka allteftersom bilsäsongen och sommaren närmar sig sitt slut.

Commodum Habitus Ex

Rotaryhead
155 Inlägg
1 juli 2008
Jävligt tråkigt att det slutar så här för en riktigt frän bil. Vet hur det känns med bara motgångar hela jävla tiden och att ibland känns som det bara är att ge upp. Hoppas du kommer på bättre tankar...

- lego

948 Inlägg
1 juli 2008
tråkigt sad och säger som föregående talare hoppas du ändrar dig smile

GirlsGoFast
172 Inlägg
1 juli 2008
Uff, beklagar verkligen Alecci! Har följt din tråd även om jag inte skrivit i den och förstår din frustration. Ett svart pengahål som slukar allt av tillgängliga medel och inte ger något tillbaka är inget kul alls!
Hoppas verkligen du hittar felet och att det återger dig din motivation! För får du liv i bilen, så har du ju den ultimata leksaken och all frustration kommer vara glömd när du sätter dig bakom ratten.
kram Anna

http://www.girlsgofast.com
http://200sx.kicks-ass.net/anna_/
GirlsGoFast - klubben för biltokiga tjejer! Nu över 750 medlemmar! =)

4 001 Inlägg
1 juli 2008
det verkar riktigt j*vla surt att hålla på när det inte vill funka!

(har inte läst igenom hela tråden där framgår det säkert men) är det någon annan som åker med likadant tändning & bränslesystem som dig?

om inte varför inte kasta/sälja av sprut & tändning å köpa ett nytt system som du vet någon annan åker med?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 014 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Lördagen 5 juli 2007:

Problemet är nu fixat, jag lyckades lösa det själv.

Det var egentligen ett riktigt töntigt problem som orsakade allting... Monteringen av ett större plenum från GReddy innebar att spjällreglaget flyttades, och därmed stod spjällen konstant cirka 40 % öppna. Eftersom spjällägesgivaren samtidigt talade om för styrsystemet att spjällen var stängda, så innebar det i praktiken att motorn ville gå både på tomgångssystemet och huvudsystemet samtidigt. Problemet löstes följaktligen med hjälp av 1,5 timmes mekande med att justera armarna till spjällhusen.

Det enda som nu saknas inför mappning är justering av tomgång och tändvinkel.

Efter mappningen ska ett problem med bromsservon fixas (troligen luftning som behövs) samt bilen besiktas innan den är körbar för gatan igen.

Bilen kommer väl annonseras ut i vilket fall, men nu kommer den inte säljas om jag inte får ett jäkligt bra pris för den... Och i så fall blir det en ännu värre R34 GTR till nästa sommar.

Commodum Habitus Ex

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 juli 2008
Alecci skrev:
Lördagen 5 juli 2007:

Problemet är nu fixat, jag lyckades lösa det själv.

Det var egentligen ett riktigt töntigt problem som orsakade allting... Monteringen av ett större plenum från GReddy innebar att spjällreglaget flyttades, och därmed stod spjällen konstant cirka 40 % öppna. Eftersom spjällägesgivaren samtidigt talade om för styrsystemet att spjällen var stängda, så innebar det i praktiken att motorn ville gå både på tomgångssystemet och huvudsystemet samtidigt. Problemet löstes följaktligen med hjälp av 1,5 timmes mekande med att justera armarna till spjällhusen.

Det enda som nu saknas inför mappning är justering av tomgång och tändvinkel.

Efter mappningen ska ett problem med bromsservon fixas (troligen luftning som behövs) samt bilen besiktas innan den är körbar för gatan igen.

Bilen kommer väl annonseras ut i vilket fall, men nu kommer den inte säljas om jag inte får ett jäkligt bra pris för den... Och i så fall blir det en ännu värre R34 GTR till nästa sommar.

Gah, det är såna skit problem man blir galen av. tongue

Men jävligt kul att höra att det löste sig!

7 120 Inlägg
5 juli 2008
Fyfan va skönt för dig! Få bilen besiktad och ut på gatorna med dig! Måste ju få lite valuta för alla pengar smile

870 Inlägg
5 juli 2008
Och du som inte trodde du kunde lösa det själv? Du är ju en toppenmekaniker wink Riktigt kul att du har kommit på fötter igen smile

2 014 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Dagen och det nyvunna goda humöret till ära ska jag även bjuda på lite bilder:

Första turen i bilen sedan september 2006... Jag blev bogserad av KC från Hok till Vrigstad där bilen skulle mappas.
http://farm4.static.flickr.com/3176/2638762219_49529aff38.jpg

Bilen står på rullarna hos Maxxtuning och mappningen ska strax börja. Den dagen gick det ju tyvärr inte riktigt som det var tänkt.
http://farm4.static.flickr.com/3150/2638762811_7da878c23e.jpg

Bilen ståendes i mitt garage... Hoppas jag lyckas lösa problemen när jag väl rullat ut den, det lär nämligen vara omöjligt att ensam putta den tillbaka in i garaget.
http://farm4.static.flickr.com/3148/2639595500_405cd9098e.jpg

Problemen lösta, bilen ser lika nöjd ut som jag känner mig. Nu jäklar ska vi visa alla tvivlare var Moses köpte ölet!
http://farm4.static.flickr.com/3105/2639594208_f9549d45f9.jpg

Commodum Habitus Ex

Sök