5096
Sök

Volvo 240: Missljud vid mycket gas

2 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Hej. Det här är mitt första inlägg här, och jag kan mycket lite om bilar. Jag och min flickvän har just köpt en begagnad volvo 240, och häromdagen upptäckte jag en sak.

När man gasar mycket (mer än halva gaspådraget) så kommer ett ljud som bäst beskrivs som skramlande någonstans framifrån. Det låter ungefär som att en skruv är lös, och låter ganska mycket (man märker det även om man inte lyssnar efter det). Det verkar vara oberoende av växel och varvtal, möjligvis kommer det mer på högre växlar än lägre. (Det hörs nästan ingenting på ettan eller tvåan eller trean).

Det är också oberoende av varvtal, men när man segdrar är det mer distinkt (kanske bara hörs mer eftersom att motorn inte låter).

När man gasar på tomgång låter det ingenting, och det låter inte heller när man kör om man inte gasar för mycket (även om man kör fort).

Någon som vet vad detta kan vara? Är det något farligt att bry sig om?
Senast redigerat av andbjorn (28 juli 2008)

21 761 Inlägg
28 juli 2008
Det kan vara plåten vid grenröret där förvärmningsslangen sitter, inte alltför ovanligt att den skramlar. smile

2 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
Jag tror inte det, det låter inte som plåt som skramlar. Mer som ett "blurrande" ljud eller vad man skall säga. Frrrrrt (om ni förstår). Skumt är det.

Svetsare
39 Inlägg
29 juli 2008
Det är en gammal bil.. Sluta oroa dig.. tongue

*silverkulan blev en kolfiberkula*

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 juli 2008
Nån plåt på avgassystemet? Eller plåten på grenröre som någon nämnde. Upp med huven och gasa med gasrullen så ser du kanske vad det är som skramlar.

Sök