Renoverad automatlåda?

pase
29 juli 2008 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har S80 T6 '99 som har problem med växellådan, den fastnar i trean och bilen skriker om service. Jag har varit på verkstad och felkoden var att det är fel på solenoid S1 tror jag. Verkstadskillen säger iaf att lådan är sliten och ska bytas och vad jag har läst så skulle Volvo själva förmodligen sagt det också då de sällan reparerar automatlådor så? Bilen har gått snart 15000 förmodligen ganska lugna mil och oljan är röd och fin.

Så frågan är alltså om det är den bästa lösningen eller om man skulle snika. Är de renoverade lådorna bra, förväntas de gå nästan lika långt som nya? Jag har nämligen hört folk avrådas från renoverade lådor och köra med beg i stället men det kanske är mest med tanke på det hutlösa priset. Det hela går på försäkring så min kostnad blir under 10 papp vilket jag tycker är helt ok om jag sedan kan lita på att den håller.

Vad tycker ni?

EriX_
6 februari 2013 · 176 Inlägg

Jag har samma fel på min S80 T6 99 lådan låser sig på 3an men kör man mauellt så får man hoppa över 3an och hoppa direkt till 4an efter man har varvat upp den lite.
troligtvis är det Ventil eller solenoid som har fastnat i lådan och själv kommer jag nog byta ut lådan till en begangnad. inte värt att lägga ut pengar på att reparera volvo ville ha 20k för att laga min låda och en begangnad går på 6k kr

Mvh
Erik

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
osterback
6 februari 2013 · 218 Inlägg

En firma i Vingåker tar mellan 10000:- -15000:- för en helrustad låda!  Varför skulle en beg vara bättre än en rustad som du har garanti på. köpa beg är som att köpa grisen i säcken.

-
EriX_
6 februari 2013 · 176 Inlägg

osterback skrev:
En firma i Vingåker tar mellan 10000:- -15000:- för en helrustad låda!  Varför skulle en beg vara bättre än en rustad som du har garanti på. köpa beg är som att köpa grisen i säcken.

sant men volvo tar lite mer än det. finns inte så många verkstäder som reparerar V-lådor här så då blir det en dryg frakt kostnad på det med men får jag tag i någon i lite närmare omkretsar så kommer jag nog rusta upp en låda men min låda har blivit så dålig efter den har varit körd utan 3ans växel det sliter mycket när man få slänga i 4an hmm

så jag ska försöka fixa en ny låda sen skicka iväg den på förstärkning då vet man ju att man klarar sig en stund smile beror helt på om jag hittar ett företag inte alls långt bort smile

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
osterback
6 februari 2013 · 218 Inlägg

En halvpall 500:- med posten! Inte dyrt!
99-00 var lådorna sämre i dessa bilar!

Jag skulle sattsa på en nyare låda.

Finns för 5000-10000:- på nätet testade och klara för montering!

Hade själv en 99:a S80 t6 automat med renoverad låda och den växlade som en dröm!

Lycka till nu!

-
EriX_
7 februari 2013 · 176 Inlägg

osterback skrev:
En halvpall 500:- med posten! Inte dyrt!
99-00 var lådorna sämre i dessa bilar!

Jag skulle sattsa på en nyare låda.

Finns för 5000-10000:- på nätet testade och klara för montering!

Hade själv en 99:a S80 t6 automat med renoverad låda och den växlade som en dröm!

Lycka till nu!

När du menar nyare låda hur menar du då? vad jag har hört så ska inga andra modeller passa på T6an förutom från T6an från 02 som det har varit lite snack hit och dit.. vilken modell är det som passar då?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
osterback
7 februari 2013 · 218 Inlägg

Alltså nyrenoverad!
Har ingen aning om vilka lådor som passar eller inte.
Men saken är den att lådorna är kassa!

Köper man en t6:a vet man med sig att det är lådras inom kort om dem inte är åtgärdade.
272 hk ingen raket direkt så det är uselt av Volvo att göra ett måndagsex av låda till dem!
Men som sagt så är dem starkare i dem nyare årsmodellerna.

-
osterback
7 februari 2013 · 218 Inlägg

pase skrev:
Hej!

Jag har S80 T6 '99 som har problem med växellådan, den fastnar i trean och bilen skriker om service. Jag har varit på verkstad och felkoden var att det är fel på solenoid S1 tror jag. Verkstadskillen säger iaf att lådan är sliten och ska bytas och vad jag har läst så skulle Volvo själva förmodligen sagt det också då de sällan reparerar automatlådor så? Bilen har gått snart 15000 förmodligen ganska lugna mil och oljan är röd och fin.

Så frågan är alltså om det är den bästa lösningen eller om man skulle snika. Är de renoverade lådorna bra, förväntas de gå nästan lika långt som nya? Jag har nämligen hört folk avrådas från renoverade lådor och köra med beg i stället men det kanske är mest med tanke på det hutlösa priset. Det hela går på försäkring så min kostnad blir under 10 papp vilket jag tycker är helt ok om jag sedan kan lita på att den håller.

Vad tycker ni?

Om försäkringen gäller så är det inget snack om saken, montera en renoverad låda och njut!

-
osterback
7 februari 2013 · 218 Inlägg

pase skrev:
Hej!

Jag har S80 T6 '99 som har problem med växellådan, den fastnar i trean och bilen skriker om service. Jag har varit på verkstad och felkoden var att det är fel på solenoid S1 tror jag. Verkstadskillen säger iaf att lådan är sliten och ska bytas och vad jag har läst så skulle Volvo själva förmodligen sagt det också då de sällan reparerar automatlådor så? Bilen har gått snart 15000 förmodligen ganska lugna mil och oljan är röd och fin.

Så frågan är alltså om det är den bästa lösningen eller om man skulle snika. Är de renoverade lådorna bra, förväntas de gå nästan lika långt som nya? Jag har nämligen hört folk avrådas från renoverade lådor och köra med beg i stället men det kanske är mest med tanke på det hutlösa priset. Det hela går på försäkring så min kostnad blir under 10 papp vilket jag tycker är helt ok om jag sedan kan lita på att den håller.

Vad tycker ni?

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … =9&w=2

-
OUTLAW1
12 februari 2013 ·

Angående lådorna i dessa bilar så är det ingen Volvo låda utan en GM låda.
Denna lådan sitter i många jänkebilar utan problem med dom..
Det som dödar lådorna i volvon är just varvtalet(källa: Volvos Motorutveckling Torslanda).
Hade volvo nöjt sig med ett varvtal bara 600varv mindre hade lådorna hållt betydligt bättre,men volvo ville ha en sportig s80 t6 och höjde varvtalet istället.

Jag hade nöjet att äga en också med preppad låda...det som var gjort var att man modifierat ventilpaketet i den lådan jag hade.
Originalrenoverades på Volvo för ca 36000:- sedan modifieringen som gjordes av någon firma i Skåne för ca 6000:-.(alltså Volvokillarna lämnade bort ventilpaketet för detta jobb innan dom monterade in det i lådan.)
Lådan växade lite hårdare och mer bestämt men den höll..

Mitt råd är att om det ändå går på din försäkring så satsa dina pengar på helt ny låda alternativt originalrenovering hos Volvo..

dessa lådor har en livslängd på mellan 10-20 000mil sägs det..min byttes efter 13000mil och jag sålde bilen när den passerat 23000mil. HELT UTAN PROBLEM..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang