4252
Sök

Volvo 244 backlampor ur funktion

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!



Nu sitter jag o kollar över bilen innan nalkande besiktning och ingen av mina backlampor funkar! Har bytt båda glödlamporna så det är inte det som är felet! Vad är felet?

Den är av 1985 årsmodell..


tack på förhand!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
#2
Har det ärjat i lamsocklarna? testa att rugga av ytorna med slitduk.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

542 Inlägg
3 augusti 2008
#3
har för mig att backljus inte behövs enligt besiktningen. har kört igenom utan backljus på några bilar som jag ägt utan problem

16 197 Inlägg
3 augusti 2008
#4
nee man behöver inte ha backljus på besiktningen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 126 Inlägg
3 augusti 2008
#5
mazdalover skrev:
har för mig att backljus inte behövs enligt besiktningen. har kört igenom utan backljus på några bilar som jag ägt utan problem

Det stämmer, behöver inget backljus!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 augusti 2008
#6
Det är klassat som tillbehör, man behöver inte ha det som sagt. Samma med dimljus bak..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
#7
men har man så vill man att det skall fungera, sån är iallafall jag smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

276 Inlägg
3 augusti 2008
#8
han kanske menar baklyktor men skriver back av Misstag men vad vet jag


Gammal och grinig
362 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#9
Nej det e dom som lyser när man backar, efter att jag slacktat ett gäng brevlådor p ånätterna vill jag nu har belysning bakåt smile

Bra att höra att dom inte behövs vid besiktning

542 Inlägg
3 augusti 2008
#10
kan vara givaren på växellådan som gett upp eller kablaget från lådan som get upp med. om du vill ha det fungerande

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#11
hmm, va jobbigt, får skaffa en ficklampa istället tror jag hmm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 augusti 2008
#12
Dom behöver inte funka som sagt.
Men det är antingen fel i givareen i vxl lådan eller en säkring som brunnit. lätt foxat oavsett vilket.

självsa givaren pajjar nog aldrig, de e mer kontakterna som oxiderar osv, ungerför likadant som overdiriven.  vilket jag gissar tt du har i din bil.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 augusti 2008
#13
Mattman skrev:
hmm, va jobbigt, får skaffa en ficklampa istället tror jag hmm

haru kollat om det är oxider i lamsocklarna?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#14
Nej, jag kanske skulle gå över hela med elektronikrengörning...


(har ingen overdrive, 5växlad manuell bara)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 augusti 2008
#15
Mattman skrev:
Nej, jag kanske skulle gå över hela med elektronikrengörning...


(har ingen overdrive, 5växlad manuell bara)

Okay, men de sitter typ en två polig kontakt i din vxl låda, ta lös de å rengör så funkar de garanterat.

Om du nu inte har kabelbrott nån annanstans.
nu är ja så full spå ja vet inet ifall 740 har backlamporna på "bagage delen", isf kan de va trasigt vid gångjärnen

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
3 augusti 2008
#16
Jo, kontakten ska sitta på bakre delen av växellådan, nästan "ovanpå". 2-polig, som sagt. smile

Med.lem
3 759 Inlägg
3 augusti 2008
#17
Det är inte precis vanligt att dom fungerar på lite äldre 240/740:is

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 augusti 2008
#18
Drönirettab skrev:
Jo, kontakten ska sitta på bakre delen av växellådan, nästan "ovanpå". 2-polig, som sagt. smile

precis smile

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök