Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 409 380 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
gentoo
7 december 2008 · 569 Inlägg

Alltid kul att höra när det händer något, stort som litet smile Min v40 ska in på besiktning i veckan, borde gå bra men det känns ändå lite nervöst..

Björn J - Projekttråd V40
Rallyhalle
7 december 2008 · 4 299 Inlägg

Inga jättegrejer kanske men det är sånna detaljer som gör att bilen känns helare o fräschare smile

Lite trist att de va oket o inte vajern som spöka hmm
Men dom nylackade grejerna, dom skulle åka på i vår väl??

//Jacob

JLind
28 december 2008 · 49 Inlägg

Läst igenom hela tråden nu och tack för intressant läsning !
Tråkigt att höra om den där jubelidioten till lackerare.
Hade det vart jag hade jag antagligen samlat ihop en lynchmob och gjort hembesök, krävt delar & pengar.

Tack för en fin tråd och en mycket fin bil iaf ! big_smile Blev lite sugen på att börja leka med min nyinförskaffade V40 själv smile

BRub
1 januari 2009 · 168 Inlägg

Idiot till lackare, troligen sniffat för mycket thinner. Ditt arbete med små detaljerna syns verkligen nu i helheten. Bättre lycka 2009!

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
19 januari 2009 · 2 258 Inlägg

Här händer inte jättemycket, men nu har jag i alla fall varit iväg och skaffat ett nytt bromsok till vänster fram! smile

Passade på att ordna det när jag ändå var nere i Göteborg för att träffa Mickefixare och Skruttan på trettondagen, och hade en trevlig heldag där nere med både Biltema- och IKEA-besök innan vi överraskade Skruttan och våldgästade henne några timmar.

Med bromsok, belägg, monteringssats och en del andra bra-att-ha-saker i packningen tog jag sedan tåget hem igen (ni vet hur mycket bromsok väger va? Klyftig tågpackning...).

Efter några dagar släpade jag mig över till Storm och hämtade hem min färg som stått kvar där sen i somras, fick med en pensel och en skvätt thinner på kuppen och sedan var det dags att måla mitt nya, fina ok! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/548715_aty226.jpg
Mitt nya bromsok är redo för målning! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/548718_w6ga0e.jpg
Bromsoket upphängt i köksluckan och målat med blå hammarlack. smile Det blir SÅ fint! big_smile

Efter några dagars målande helgen den 10-11 januari (köksfläkten fick vara på) tyckte jag det var bra, och när det hängt på tork ett par dygn skulle jag lägga ner det i sin låda igen. Gick ju bra. Och för att vara riktigt duktig skulle jag dessutom ställa ner färgen och thinnern i mitt eget förråd i källaren.

Ute i trapphuset skulle jag stänga dörren till lägenheten bakom mig. En glasburk med thinner och två plåtburkar färg. Givetvis halkar jag med handen. Och tappar en burk. Och självklart var det inte någon av plåtburkarna, som antagligen skulle hållit för att tappas i stengolvet...

KLIRR, SPLATT!

Okej. Missfärgad thinner över hela trappavsatsen, med glassplitter och färgstänk upp på min ytterdörr. Lysande. Eller inte. Det luktade ju inte starkt eller så.

Faktum är att jag inte har någon bild av eländet ens.

Fick ju lägga mig och börja torka. Dessutom var hushållspappret slut, så med mjukt toapapper sög jag upp thinnern, försökte få bort det mesta av färgresterna och dessutom samla upp glasflisorna. Några satte sig såklart i mina händer, men jag försökte vara försiktig och pillade bort glasskärvorna allt eftersom de stack mig.

Mådde inget bra där på alla fyra i thinnerslabbet. Uäh. Fick i alla fall undan skiten och sedan gick resten av dagen åt till vila. Det är inte bra att fresta på kroppen med sånt där när man redan mår dåligt... smile

Ska försöka att inte göra om det. Det lär ju inte vara sista gången jag slabbar med färg i lägenheten och behöver thinner för att göra rent något i alla fall... tongue

Oket är hur som helst HIMLA fint, har gått och snubblat på lådan med det i flera dagar nu, och tänker mig att jag måste tvinga Storm att hjälpa mig byta det i hans varma garage någon dag! big_smile

// Ellen big_smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Melina525
19 januari 2009 · 36 Inlägg

Du får boka tid. EFTER en viss grön BMW. lol
Ursäkta trådkapet... lite smått tvungen bara wink

Senast redigerat av Melina525 (19 januari 2009)

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
Melina525
19 januari 2009 · 36 Inlägg

Vivendi skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/548718_w6ga0e.jpg
Bromsoket upphängt i köksluckan och målat med blå hammarlack. smile Det blir SÅ fint! big_smile

Ute i trapphuset skulle jag stänga dörren till lägenheten bakom mig. En glasburk med thinner och två plåtburkar färg. Givetvis halkar jag med handen. Och tappar en burk. Och självklart var det inte någon av plåtburkarna, som antagligen skulle hållit för att tappas i stengolvet...

KLIRR, SPLATT!

Okej. Missfärgad thinner över hela trappavsatsen, med glassplitter och färgstänk upp på min ytterdörr. Lysande. Eller inte. Det luktade ju inte starkt eller så.

Oket vart kanon fint juh...
Ska vi bara se till att mekanikern känner för att fixa bromsar nån dag framöver
Lite onödigt att tvätta trappan med thinner wink

Senast redigerat av Melina525 (19 januari 2009)

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
HereComesTrouble Livsnjutare
20 januari 2009 · 1 707 Inlägg

Det där bromsoket ser ut som biltemas.. det är bara att önska lycka till.

När vi besiktade vinterbilen (s40t4) vart det nedslag på handbromsen..
Då var det nya ok och belägg bak. Köpte nya handbromsvajrar, gick inte igenom med det heller.
Spännde vajrarna max och gjorde ett försök till, icke.

Gav upp och lämnade in bilen till volvo som hittade felet, ett av dom 2v gammla bromsoken var slut..
Det vart volvo orginal, och efter det här köper jag aldrig nånting mer med rörliga delar från biltema!
Det blir betydligt billigare att köpa orginal grejer från början istället för allt jävla strul.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 februari 2009 · 2 258 Inlägg

Som noterats är det Biltemas ok jag har köpt och målat. Och min budget tillåter inget annat, så jag får helt enkelt hoppas att andra fått måndagsexemplar och att jag har mer tur än så.

Jag har i alla fall fortsatt mitt bilpyssel nu, genom att släpa över bilen till Storm och kånka in oss i hans varma och trevliga garage.

Det är förresten nästan fånigt, han är så snabb och proffsig så saker jag vet att jag hade fått kämpa med en heldag (klen och osäker på vad jag gör) fixar han ju på nolltid. Till råga på allt ser det enkelt ut.

Framoket har ju kärvat en längre tid, så då och då har det ju gått varmt när jag varit och handlat. Det är trist att stå och vänta på att en broms ska kallna. Men därför har jag heller inte använt bilen mer än absolut nödvändigt. Nu fick jag det bytt, mot mitt nymålade fina! smile

Även handbromsen har ju varit ett problem, då den inte gått tillbaka som den ska på vänster bak. Misstänkte vajern (hoppades på den?) men det visade sig vara oket som var slut och kärvade även där. Så det blir ett nytt ok bak också, och tills jag fixat det är i alla fall vajern bortkopplad och mekanismen tillbakapressad.

Alla belägg är också kontrollerade, och beläggen bak byter vi när vi byter oket, plus att jag behöver nya belägg fram nu när det gått varmt. De gamla smular sig när man knackar på dem, och det betyder att de behöver bytas.

Nya skivor hade säkert inte skadat heller, det är märken efter beläggen på den som gått varm, men den verkar i alla fall inte skev, och den har inte spruckit heller. De får helt enkelt hänga med ett tag till. Måste ju ha pengar till mat i första hand.

Här kommer lite bilder från måndagen den 2 februari!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/563219_ce14fj.jpg
Storm plockar handbromsvajern för att kunna ta loss oket i bak. Visade sig att det behövs ett nytt. Hanbromsmekaniken är helt ihopkärvad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/563220_qfirjl.jpg
Storm plockar väck oket i fram, det som gått varmt några gånger då det legat an. Det var både bränt och skitigt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/563222_d9uubi.jpg
... det nya oket på plats. Det gör skillnad med ett ok man kunnat måla löst. När sommardäcken ska på kommer jag snygga till bygeln också, och titta över och göra rent bromsarna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/563223_24l3h7.jpg
Sluuuuuurp! Tömt var det här! Ny bromsvätska kändes som en bra ide. smile Den gamla luktade KATTPISS! URK! yikes

Det som nu står på planeringen är att byta beläggen fram, oket bak, tvätta och olja in luftfiltret (hur sjutton går man till väga då förresten, både för att få rent och för att få lagom med olja på det efteråt?! Någon sa tvättmaskin?!) .

Dessutom ska bilen få en lackrekond så att det är klart innan det är dags för sommardäcken igen. Då ska nämligen kjolarna monteras tillbaks, tillsammans med de nya ögonlocken och hajfeneantennen.

Det som sedan är kvar är toning av rutorna, vill ha ganska mörk toning på de bakre rutorna för hundens skull. Har biltemafilm ligger, men den har blivit liggande eftersom alla säger att den är hopplös att jobba med. Känns onödigt att försöka få dit något som är dömt att misslyckas och dessutom är mer repkänsligt än riktig film, så ev skaffar jag riktig film i stället och försöker på hjälp att montera den snyggt. Bakrutan är ju mer än lovligt välvd på V40...

Jaja, jag lär ju ha att göra ändå, så toningen bekymrar mig inte mest i nuläget! smile

Kramar / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (6 februari 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Melina525
6 februari 2009 · 36 Inlägg

Den där bromsoljan luktade ju inte hallonpaj precis. Snarare så spred det sig en odör av kattpiss i garaget. Hur nu fan bromsolja kan lukta katt-piss ???!!! hmm

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
mickefixare when ever - were ever
6 februari 2009 · 513 Inlägg

Hur kan det lukta katt, du har ju hund ?! wink

TOOMPAA
12 februari 2009 · 74 Inlägg

Nu har jag suttit här och läst igenom alltihop, tog en stund men helt klart värt att läsa.
Säger som alla andra, tråkigt med den där hobby thinnersniffaren, bara hoppas att han råkar ut för " fel person " nästa gång.
Fin bil har du iaf lycka till med allt som sker och ska ske!
Mvh

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
15 februari 2009 · 2 258 Inlägg

Tack för glada tillrop i tråden! smile

I väntan på att jag ska få pengar så jag kan köpa bromsoket som behövs kan jag ju passa på att lägga upp en bild av bilen i vinterutförande. Den är skitig och isig, men så såg det i alla fall ut igår, den 14 februari 2009:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/570633_6pb8dn.jpg
Bilen i vinterskrud. smile Snart är det dags för bromsöversyn, sommardäck, lackrekond, kjolar, ögonlock, hajfena.... tongue

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
NightCruiser
15 februari 2009 · 1 163 Inlägg

Missat din lilla projekt tråd här Ellen...
Bilen är fin, snyggare med en välskött stilrent byggt V40 än en med eftermarknads pkt i min mening.
Hoppas man får se den i Varberg till sommarn, missade dig ju när du var hos Micke.

Mvh Joel

-Akerfeldt-
15 februari 2009 · 2 638 Inlägg

Ser riktigt bra ut, kul att läsa om någon mer som bygger lite på s/v40. Lycka till fortsättningsvis smile

Viktor_med_R NoFuckNoRide
15 februari 2009 · 474 Inlägg

Där åker jag med i den gula smilesmile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/353704_srcr76.jpg

Sug Performance Club
Jonnsard
27 februari 2009 · 458 Inlägg

Måste bara säga att jag hade ju helt ballat ur på den där lackeraren, själv lackade jag min vinge till 850n, det kostade mej 700 kr för slipning, grund, lack o klarlack på vingen + 300 för att slipa och klarlacka en kompis baklyktor till en äldre 850. Fick kvitto och allt var vitt!
Lämnade in det på en onsdag och fick grejerna på fredagen samma vecka och då hade han samtidigt mycket annat att göra. Arbetsnarkomaner är bäst! wink
Sen fick jag även erbjudanet att själv komma upp med delarna till lack firman och slipa mina egna delar med deras papper osv så blir det billigare i framtiden för mej. Detta sade han andra gången jag träffade honom. Toppenkille! smile Men du skall alltid kräva kvitto!

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
27 februari 2009 · 559 Inlägg

Läst igenom tråden där den så kallade "lackeraren" skulle utföra ett jobb.. Vilken snubbe alltså hehe.. Å Norra Härene är inte långt från mig. Synd att jag inte såg denna tråd innan du kontaktade honom. Är utbildad lackerare. Men nästa gång kanske smile

Och bilen i sig ser kalasbra ut men alla smågrejerna tillfixade big_smile

Mvh Thomas

Mvh Thomas
Obooy Meca Bildelar, Örebro
27 februari 2009 · 32 Inlägg

Ohh läst igenom hela tråden nu!

Förstår inte riktigt hur du kunde ha det tålamod som du hade med den sk lackeraren!
En annan hade nog som någon annan nämnde tagit lagen i sina egna händer! Blir riktigt förbannad av att läsa sådant!
Men måste säga att du verkar lite otursdrabbad med bilar tongue. Men det blir riktigt fint det du fått gjort på bilen!

Mvh Erik

Meca Bildelar, Örebro
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Hehe... tålamod med lackeraren är nog för mycket sagt... snarare är jag väl inte så bra på gränssättning...

Menmen... jag vet i alla fall hur jag INTE ska göra nästa gång något ska lackas... Har dessvärre fått erbjudande om ett kjolpaket nu...

Det ska vara S60-stuk på det. Men jag har ju just lackat mitt originalkit och inte ens hunnit montera det ännu. Och har egentligen inte alls råd att skaffa något annat.

Har inte vågat åka och titta på det än, tänk om jag tycker om det?! Då blir det ju bara massa problem känns det som... tongue

Kram / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (2 mars 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang