Svenska militärens nya "roll"

turbo5a Avstängd
24 september 2009 · 424 Inlägg

Den där teorin var något av det bästa jag läst. Låt oss hoppas att det där inte inträffar, ur en aspekt.

Visst, att kicka rysk butt hade varit "kul". Men att förlora gotland hade svidit. Inget gotland = ingen lelle vecka. Om vi nu ska vara komiska..

Kan vi vänta oss ett sånt här anfall? Är detta ett genomförbart scenario?

team Svineri. Volvos under construction.
blacken
24 september 2009 ·

turbo5a skrev:
Den där teorin var något av det bästa jag läst. Låt oss hoppas att det där inte inträffar, ur en aspekt.

Visst, att kicka rysk butt hade varit "kul". Men att förlora gotland hade svidit. Inget gotland = ingen lelle vecka. Om vi nu ska vara komiska..

Kan vi vänta oss ett sånt här anfall? Är detta ett genomförbart scenario?

Njaa, det är nog ett lite förenklat scenariot  skulle nog vara mer jobb för Ivan, men omöjligt är det inte liasom som det ser ut nu med vårat försvar just nu. Och vi ska nog inte räkna med någon större hjälp ifrån EU och USA ifall det skulle bli så. I varje fall ingen som skulle vara till större hjälp för oss, kanske lite "sabelskrammel" i från USA, men inget större skulle det bli..

Och herr Putin är ingen dumskalle skulle chansen dyka upp så är det inte omöjligt att han tar den, för dom har haft ett gott öga till oss länge nu. Lägg till möjligheten att få ett eget innanhav plus att deras strategiska ställning skulle stärkas enormt, i fall dom fick möjlighet till en stor delar av den Skandinaviska halvön och hela Östersjön.
Och när vi nu i princip har "skrotat" vårat försvar så är vi en godbit som dinglar under herr Putins näbb..

Senast redigerat av blacken (24 september 2009)

turbo5a Avstängd
24 september 2009 · 424 Inlägg

blacken skrev:

turbo5a skrev:
Den där teorin var något av det bästa jag läst. Låt oss hoppas att det där inte inträffar, ur en aspekt.

Visst, att kicka rysk butt hade varit "kul". Men att förlora gotland hade svidit. Inget gotland = ingen lelle vecka. Om vi nu ska vara komiska..

Kan vi vänta oss ett sånt här anfall? Är detta ett genomförbart scenario?

Njaa, det är nog ett lite förenklat scenariot  skulle nog vara mer jobb för Ivan, men omöjligt är det inte liasom som det ser ut nu med vårat försvar just nu. Och vi ska nog inte räkna med någon större hjälp ifrån EU och USA ifall det skulle bli så. I varje fall ingen som skulle vara till större hjälp för oss, kanske lite "sabelskrammel" i från USA, men inget större skulle det bli..

Och herr Putin är ingen dumskalle skulle chansen dyka upp så är det inte omöjligt att han tar den, för dom har haft ett gott öga till oss länge nu. Lägg till möjligheten att få ett eget innanhav plus att deras strategiska ställning skulle stärkas enormt, i fall dom fick möjlighet till en stor delar av den Skandinaviska halvön och hela Östersjön.
Och när vi nu i princip har "skrotat" vårat försvar så är vi en godbit som dinglar under herr Putins näbb..

Blir ju peppad att gå in i det militära när man läser sånt här..

Nej putin har kanske huvudet på skaft. Men har han balls?

Hursomhelst så hoppas jag att något liknande faktiskt inträffar, MEN! i en mindre skala. Så Sverige kanske får sig en väckarklocka?

team Svineri. Volvos under construction.
FL3JM Inga konstigheter
24 september 2009 · 2 064 Inlägg

blacken skrev:
Scenario...

Ja, scenariot om att ryssen skulle anfalla är ju jääääääätterealistiskt. tongue
Grejjen är att skulle dom vilja ta över Sverige så skulle dom göra det, oavsett om vi har en fet militär eller inte. Det är därför man ska vara med i NATO. Tillsammans är vi starka!

Tycker det hur som helst är bra att vi hjälper till att hålla freden i andra länder, känns iaf som skattepengarna gör något vettigt då.

Remiss
24 september 2009 · 1 339 Inlägg

blacken skrev:

turbo5a skrev:
Den där teorin var något av det bästa jag läst. Låt oss hoppas att det där inte inträffar, ur en aspekt.

Visst, att kicka rysk butt hade varit "kul". Men att förlora gotland hade svidit. Inget gotland = ingen lelle vecka. Om vi nu ska vara komiska..

Kan vi vänta oss ett sånt här anfall? Är detta ett genomförbart scenario?

Njaa, det är nog ett lite förenklat scenariot  skulle nog vara mer jobb för Ivan, men omöjligt är det inte liasom som det ser ut nu med vårat försvar just nu. Och vi ska nog inte räkna med någon större hjälp ifrån EU och USA ifall det skulle bli så. I varje fall ingen som skulle vara till större hjälp för oss, kanske lite "sabelskrammel" i från USA, men inget större skulle det bli..

Och herr Putin är ingen dumskalle skulle chansen dyka upp så är det inte omöjligt att han tar den, för dom har haft ett gott öga till oss länge nu. Lägg till möjligheten att få ett eget innanhav plus att deras strategiska ställning skulle stärkas enormt, i fall dom fick möjlighet till en stor delar av den Skandinaviska halvön och hela Östersjön.
Och när vi nu i princip har "skrotat" vårat försvar så är vi en godbit som dinglar under herr Putins näbb..

Skulle omvärlden verkligen inte bry sig? Inte ens FN? Låter sjukt.

blacken
24 september 2009 ·

FL3JM skrev:

blacken skrev:
Scenario...

Ja, scenariot om att ryssen skulle anfalla är ju jääääääätterealistiskt. tongue
Grejjen är att skulle dom vilja ta över Sverige så skulle dom göra det, oavsett om vi har en fet militär eller inte. Det är därför man ska vara med i NATO. Tillsammans är vi starka!

Tycker det hur som helst är bra att vi hjälper till att hålla freden i andra länder, känns iaf som skattepengarna gör något vettigt då.

Så "överhängade" har nog den risken aldrig varit som det är nu.  Och det var den "feta militären" som vi tidigare hade, som defenetivt avhöll "Ivan" från dumma tankar. (Han kunde inte avdela tillräckligt starka styrkor för att kunna ta oss till en rimlig kostnad och tidsram).

Väg även in att USA har muckat mycket med Ivan på senare tid bl:a lägga missilbaser vid ivans gräns, "bonda" med småstater som tidigare var en buffert mellan öst/väst,osv osv. Så om Herr Putin tog tillfället och greppade oss så skulle USA inte kunna säga så mycket än "gruf,gruff, skrammel,skrammel".
För i den dansen så är det "varannan damernas och varannan herrarnas"..

Senast redigerat av blacken (24 september 2009)

blacken
24 september 2009 ·

Volvo740an skrev:

blacken skrev:

turbo5a skrev:
Den där teorin var något av det bästa jag läst. Låt oss hoppas att det där inte inträffar, ur en aspekt.

Visst, att kicka rysk butt hade varit "kul". Men att förlora gotland hade svidit. Inget gotland = ingen lelle vecka. Om vi nu ska vara komiska..

Kan vi vänta oss ett sånt här anfall? Är detta ett genomförbart scenario?

Njaa, det är nog ett lite förenklat scenariot  skulle nog vara mer jobb för Ivan, men omöjligt är det inte liasom som det ser ut nu med vårat försvar just nu. Och vi ska nog inte räkna med någon större hjälp ifrån EU och USA ifall det skulle bli så. I varje fall ingen som skulle vara till större hjälp för oss, kanske lite "sabelskrammel" i från USA, men inget större skulle det bli..

Och herr Putin är ingen dumskalle skulle chansen dyka upp så är det inte omöjligt att han tar den, för dom har haft ett gott öga till oss länge nu. Lägg till möjligheten att få ett eget innanhav plus att deras strategiska ställning skulle stärkas enormt, i fall dom fick möjlighet till en stor delar av den Skandinaviska halvön och hela Östersjön.
Och när vi nu i princip har "skrotat" vårat försvar så är vi en godbit som dinglar under herr Putins näbb..

Skulle omvärlden verkligen inte bry sig? Inte ens FN? Låter sjukt.

Och det FN säger väger ju jättetungt i en konflikt med supermakter inblandande i loltongue. Och vad skulle det tandlösa organet kunna göra, annat än som vanligt säga "aja baja, så får man inte göra. ska det vara en glass till?"..

Senast redigerat av blacken (24 september 2009)

Remiss
24 september 2009 · 1 339 Inlägg

Det enda vettiga vi skulle kunna göra är nog att gå med i Nato trots allt, då borde vi vara mer eller mindre säkra?

volvoentusiasten
24 september 2009 · 4 005 Inlägg

Tur att man är inövad att skjuta ryska måltavlor!

För övrigt så är det helt otroligt att vi inte har något försvar.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag tycker att försvaret borde satsas mer på... vi behöver kunna försvara oss men det finns fler sidor på detta...

...Tänk så här, fler militärer och värnpliktiga= mer materiel= mer underhåll= mer av allt= mer behov av övrig personal=mer jobb åt folket.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
volvoentusiasten
25 september 2009 · 4 005 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag tycker att försvaret borde satsas mer på... vi behöver kunna försvara oss men det finns fler sidor på detta...

...Tänk så här, fler militärer och värnpliktiga= mer materiel= mer underhåll= mer av allt= mer behov av övrig personal=mer jobb åt folket.

= mer kostnader för folk = mer skatt

Men visst, jag håller helt med dig. Man får göra en avvägning någonstans.

Antingen så sparar vi en JÄVLA mycket pengar på att inte ha försvar, eller så blir det fett tråkigt som i sig inte är så troligt.

Att ryssarna kommer ta över gottland och ge sig på svensk mark låter jag proffs analysera men min nuvarande synpunkt är att den inte är så stor. smile Dock vore det kul för Major Scherberg som då får rätt till slut, och den enda som är redo. smile

M103
25 september 2009 · 1 570 Inlägg

Ryssland är så efterblivet, de har aldrig kunnat kriga ordentligt. De fick pisk av både finnarna och tjetjenerna. Deras ubåtar sjunker som bojstenar och de bara våldtar och dricker vodka i sina stridsvagnar.

Och det är bra att värnplikten försvinner så de som vill hålla på nåt annat i ett år slipper lumpen och de intresserade får göra det de vill.

Senast redigerat av henrikh (25 september 2009)

blacken
25 september 2009 ·

henrikh skrev:
Ryssland är så efterblivet, de har aldrig kunnat kriga ordentligt. De fick pisk av både finnarna och tjetjenerna. Deras ubåtar sjunker som bojstenar och de bara våldtar och dricker vodka i sina stridsvagnar.

Ehh? dom bygger otrolig dugliga flygplan, har väldigt skickliga ingengörer (absolut i toppvärlds klass)skickliga soldater i strid (överlägsna jänkarnas soldater till exempel) , Dom har en formidabel krigsmakt ( är väldig tveksam att ens jänkarna kan nita dom).Dom har en stoooor armè med massor av duktiga soldater, dom är en av dom stora krigarnationerna på planeten, osv,osv. Så att Ryssarna skulle vara dåliga i strid är nog du ganska så ensam om att tro..

kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

henrikh skrev:
Ryssland är så efterblivet, de har aldrig kunnat kriga ordentligt. De fick pisk av både finnarna och tjetjenerna. Deras ubåtar sjunker som bojstenar och de bara våldtar och dricker vodka i sina stridsvagnar.

Ehh? dom bygger otrolig dugliga flygplan, har väldigt skickliga ingengörer (absolut i toppvärlds klass)skickliga soldater i strid (överlägsna jänkarnas soldater till exempel) , Dom har en formidabel krigsmakt ( är väldig tveksam att ens jänkarna kan nita dom).Dom har en stoooor armè med massor av duktiga soldater, dom är en av dom stora krigarnationerna på planeten, osv,osv. Så att Ryssarna skulle vara dåliga i strid är nog du ganska så ensam om att tro..

Ryssarnas material är till stor del föråldrat och underhållet har varit eftersatt VÄLDIGT LÄNGE men för det ska man inte underskatta dom.
Moralen hos många av de ryska soldaterna är inte heller på topp precis, de blir tvingade att kriga mot sina släktingar och utebliven lön och undermåligt material.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
M103
25 september 2009 · 1 570 Inlägg

Jag har inte påstått att Ryssland har en dålig militär tekniskt sett. De var ju långt fram i utvecklingen redan under wwII. Däremot verkar ju landet gå på knäna av problem. Det finns nog inget att vinna på att störta land i halvmisär i djup misär. De enda de ger sig på är utbrytare och minoriteter. Men att gamla diktaturer gillar att paradera och visa upp kärnvapenramper är ju inget nytt även om det inte finns resurser eller prioriteringar att använda prylarna.

http://www.migrationsverket.se/lifos/do … umentlista

blacken
25 september 2009 ·

henrikh skrev:
Jag har inte påstått att Ryssland har en dålig militär tekniskt sett. De var ju långt fram i utvecklingen redan under wwII. Däremot verkar ju landet gå på knäna av problem. Det finns nog inget att vinna på att störta land i halvmisär i djup misär. De enda de ger sig på är utbrytare och minoriteter. Men att gamla diktaturer gillar att paradera och visa upp kärnvapenramper är ju inget nytt även om det inte finns resurser eller prioriteringar att använda prylarna.

http://www.migrationsverket.se/lifos/do … umentlista

Det är ju inget "nytt" för en Ryss. Dom hade samma situation under andra världskriget, och hur gick det?
dom är inte bara bra tekniskt sett, du vill inte heller möta dom i strid tro mig. Dom har krigat längre än vad vissa länder har existerat, det kan tyckas att dom är "underlägsna" militärt sett men det är dom inte.

Det kan tyckas för oss här i väst att dom lider och har det jävligt,
men så har dom haft det i urminnes tider med den ena despoten eller statskicket efter den andra som har "utarmat" folket på olika sätt. Och dom vare sig fungerar och tänker i samma banor som vi gör, utan kör sitt eget rejs så att säga. "Hotet från öst" är inte på långa vägar över, ifall en del till äventyrs skulle tro det..

Ryssarnas "stridsklubba" kan tyckas gammal och sleten, men den är stor och djäkligt tung och det finns inget i Europa som kan "vässa" med den..

Senast redigerat av blacken (25 september 2009)

Remiss
26 september 2009 · 1 339 Inlägg

Såg på nyheterna att var tredje svensk vill att vi inte ska ha/skicka trupper till Afghanistan. Kanske borde lägga skattepengarna på ett fungerande försvar. Man lägger ju bara ner mer och mer.

Hornet85
26 september 2009 ·

Nu har jag inte läst igenom hella tråden men kan meddela att vi är rätt många svenskar som arbetar för andra länders försvar just på grund av att det svenska inte säger oss något.
Sveriges försvar skärsner gång på gång och politikerna säger ändå att vi klarar oss vi har manskap nog när något händer.
Hmm säkert säger nog alla vi som varit eller är i firman Försvarsmakten.

Kan också tilläga att innan jag gick till en utländsk armé så gav jag den svenska många chanser.
Värnplikt, P4
EN04, Ing2
NBG08, I19
HV, Kalmar och Kronobergs gruppen
FBU
mm

Och det blev bara värre och värre för varje år.

Nu arbetar jag i en Dansk enhet och jag åker till Helmand i Afganistan nästa år. Helmand är den del av afganistan som räknas som den farligaste och den mest fientliga.
Ska man gära en insats så kan man ju göra det ordentlig och inte bara göra som sverige normalt gör och satsar på säkra missioner för att det är dåligt politiskt med soldater som kommer hem i svarta säckar.

Senast redigerat av Hornet85 (26 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang