Slipa till rostiga bromsskivor?

scampi Pessimist
10 augusti 2008 · 82 Inlägg

Mina bromsskivor bak är rostiga, vilket leder till att bromsarna ligger på hela tiden och det låter väldigt illa.
Jag var på en affär som säljer bildelar, förklarade problemet och de sa åt mig att jag behövde ha detta och detta och detta... blah blah.

När jag fått bort den gamla bromsskivan så ser jag att jag inte köpt något hjullager... Ringer till återförsäljaren och frågar varför jag inte blev rekommenderad att köpa detta och fick till svar att det ska minsann bara vara att pressa ur... jo tjena...

En god vän till mig som är mer hemma på bilar skrattade gott åt mina bekymmer och sa "lycka till" åt att pressa ur hjullagren utan rätt saker. Vidare så "glömde" återförsäljaren att upplysa mig om att jag måste köpa nya ABS kransar till bakhjulen, då dessa inte heller sitter på bromsskivorna.

Dagarna rann iväg och jag var tvungen att åka på jobb. En månad senare sitter jag här med en bil med rostiga bromsskivor. Jag ringer återförsäljaren och frågar om öppet köp. Nixpix! det har gått för lång tid och jag har öppnat och pillat på sakerna. Oj oj oj!!

Så. Nu har jag ingen lust att lägga ut nästan 4000kr till på en bil som jag köpte för 3500kr, och undrar således hur man gör för att på lättast sätt få bort rosten själv.

På OKQ8 köpte jag en formidabel vätska som heter Rust Eater och har fungerat gott till ytrosten på bilen. Kan detta vara lösningen? En borrmaskin med sliptrissa? Eller en rondell?

Hur göra? Alla tips mottages tacksamt.

isso \m/(><)\m/
10 augusti 2008 · 742 Inlägg

svarva skivorna.. slipa med nått på frihand leder bara till vibrationer

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

jag slipade med vinkelslip på mina big_smile
dock stadig på handen med vinkelslipen
fick inga vibrationer i mina

ekkin Skogenracing.com
11 augusti 2008 · 309 Inlägg

De bästa e helt klart o svarva dom.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
scampi Pessimist
11 augusti 2008 · 82 Inlägg

Och med att svarva dom så menar ni att jag ska...? En svarv har jag inte, och allra minst en för metall... eller är "att svarva" bara ett uttryck som egentligen betyder något annat? hmm

Sokrates Eliminator
11 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Är det nya skivor som det blivit ytrost på?
Isåfall skall du inte svarva, räcker att amximalt putsa av dem med smärgelduk för hand, alternativt putsa av dem med scotch brite svamp och bromsrengöringspray tex.
3:e alternativet är att köra lite och bromsa så putsar du av dem efteren stund,,,,

Om det är Audin du fixar så är det ju ingen utställningsbil så mer än så behövs inte.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
scampi Pessimist
11 augusti 2008 · 82 Inlägg

Sokrates skrev:
Är det nya skivor som det blivit ytrost på?
Isåfall skall du inte svarva, räcker att amximalt putsa av dem med smärgelduk för hand, alternativt putsa av dem med scotch brite svamp och bromsrengöringspray tex.
3:e alternativet är att köra lite och bromsa så putsar du av dem efteren stund,,,,

Om det är Audin du fixar så är det ju ingen utställningsbil så mer än så behövs inte.

/Tommy.

Vet inte åldern på skivorna, men det är nog inte originalskivor...
Nej, det är inte Audin jag fixar med. Det är en Mazda 626 som jag använder som bruksbil, men inte fick lägga upp här...?

Anledningen till att jag vill ha bort rosten är för att bli av med missljudet, så alla tips och trix mottages tacksamt.

shogun
11 augusti 2008 · 2 117 Inlägg

Rostiga skivor har inget med anliggande bromsar att göra. Du behöver göra rent bromsoken så att bromsklotsarna kan glida fram och tillbaka utan att kärva. När klotsarna glider lätt så får de full yta mot bromsskivorna och rosten skavs av vid bromsning. Är det däremot stora repor/spår i skivorna så ska du byta dem eller svarva av ytan lite.  Montera skrikplattor och kopparpasta mellan klotsarna och bromsoken/kolvarna.

Hjullager? Varför ska du byta dem bara för att skivorna är rostiga?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
sik
11 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

shogun skrev:
Rostiga skivor har inget med anliggande bromsar att göra. Du behöver göra rent bromsoken så att bromsklotsarna kan glida fram och tillbaka utan att kärva. När klotsarna glider lätt så får de full yta mot bromsskivorna och rosten skavs av vid bromsning. Är det däremot stora repor/spår i skivorna så ska du byta dem eller svarva av ytan lite.  Montera skrikplattor och kopparpasta mellan klotsarna och bromsoken/kolvarna.

Hjullager? Varför ska du byta dem bara för att skivorna är rostiga?

Lagret är väll antagligen ipressad i skivan som på så många andra bilar.

Hjullagret går att pressa ur. Men att sätta i gammla lager igen leder oftast till att dom går sönder. ABS kransen kan man värma och sedan knacka bort försiktigt.

bumpe Lastbilsmekaniker
11 augusti 2008 · 3 878 Inlägg

Frågan är ju hur mkt man vill kosta på en gammal mazda, inget ont i mazda men den verkar vara lite sliten...
Din lokala verktygsmakare/mekaniska verkstad kan svarva dina skivor för ca 500kr,då slipper du byta krans och lager...
Sen får göra rent så beläggen går lätt i bromssadeln/belägghållaren...  Kärvar det fortfarande då så får du försöka smörja upp oken eller byta dem om de är för dåliga. Är skivorna nya så kan du kanske sälja tilbaka dem lite billigare...

scampi Pessimist
12 augusti 2008 · 82 Inlägg

shogun skrev:
Rostiga skivor har inget med anliggande bromsar att göra. Du behöver göra rent bromsoken så att bromsklotsarna kan glida fram och tillbaka utan att kärva. När klotsarna glider lätt så får de full yta mot bromsskivorna och rosten skavs av vid bromsning. Är det däremot stora repor/spår i skivorna så ska du byta dem eller svarva av ytan lite.  Montera skrikplattor och kopparpasta mellan klotsarna och bromsoken/kolvarna.

Hjullager? Varför ska du byta dem bara för att skivorna är rostiga?

Så att... egentligen så är det bromsoken jag ska koncentrera mig på och inte skivorna, om det inte är stora repor / anläggningar på den? Det måste kollas upp i morgon då jag varit helt insatt på att titta på att byta skivan. Tack för tips.

scampi Pessimist
12 augusti 2008 · 82 Inlägg

bumpe skrev:
Frågan är ju hur mkt man vill kosta på en gammal mazda, inget ont i mazda men den verkar vara lite sliten...
Din lokala verktygsmakare/mekaniska verkstad kan svarva dina skivor för ca 500kr,då slipper du byta krans och lager...
Sen får göra rent så beläggen går lätt i bromssadeln/belägghållaren...  Kärvar det fortfarande då så får du försöka smörja upp oken eller byta dem om de är för dåliga. Är skivorna nya så kan du kanske sälja tilbaka dem lite billigare...

Grejen är ju att den inte är sliten. Den är topp i både motor, låda och chassi. Gick genom senaste besen U.A förutom detta med bromsarna, liten anläggningsyta eller vad det nu stod, och de på Bilprovningen rådde mig att byta skivor.

Ska kolla upp detta ifall någon i närheten kan göra det... det finns inte så mycket lokalt där jag bor wink

Tack för tips!

CC72
12 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

För att dom ska svarva en skiva måste dom vara en viss mm tjock också. Minns inte måttet i huvudet.

Men som dom säger, rosten på skivorna försvinner när du bromsar om du inte har några jättekanter. Lägg upp en bild vettja?

gurragas
12 augusti 2008 · 269 Inlägg

Ähh lägg inte ned jobb och pengar på att svarva ned skivorna, köp ett par nya på biltema, visst är bara skit men de kostar om jag kollat på rätt ca:229 spänn, plocka isär och checka beläggen, gör rent, i med kopparpasta på rörliga delar sen slå ihop dom.
Anledningen att de blir rostiga bak är att man är för "snäll" när man bromsar, ta som vana att tryck till ordentligt på bromsen t.ex. när ni går av motorvägen eller annan kaftig hastighetssänkning.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Sarge
12 augusti 2008 · 2 337 Inlägg

Tänkte precis säga det, åk till Biltema och köp det du ska ha. Bättre och enklare i detta fallet, tror jag.

Powerman Japan Quality
12 augusti 2008 · 670 Inlägg

Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
turboforssen Telge Drifting Team
12 augusti 2008 · 5 398 Inlägg

Powerman skrev:
Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

å varför skulle man inte kunna de?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Sokrates Eliminator
12 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

Powerman skrev:
Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

*LOL*

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

Powerman skrev:
Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

he he brukar vara att bromsarna tar mer på baksidan än framsidan wink

bromsarna bak på en audi är hemska saker att hålla på med då handbromsen sitter i oken

Powerman Japan Quality
12 augusti 2008 · 670 Inlägg

turboforssen skrev:

Powerman skrev:
Kika på baksidan av bromskivan också. Är det rost där kan du inte bromsa av rosten. Då är det bara att byta skivorna.

å varför skulle man inte kunna de?

Hur beter du dig då?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang