förlorar bilen effekt med större däck??

Germax
12 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

BTLulle skrev:
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter

Jo, det märks en hel del skillnad. Man brukar säga att ett kilo på ett hjul motsvarar 8kg i skuffen. Det är en massa som ska sättas i rotation, inte bara död vikt. Självklart är detta inte en exakt beräkning men en fingervisning. Ju starkare motor du har desto mindre känner du detta, och det märks framförallt när man ska iväg. Ett stort hjul kan lätt väga 4-5kg mer per styck. Räkna ut vad det blir i skuffen. Har du en liten gti med 130-150hk så kan du döda accet helt med stora fälgar.

Får man högre toppfart med större däck? Ja, i teorin, men i praktiken så sänker du toppfarten om bilen inte orkar dra den upp till varvstopp på högsta växeln.

Hur många bilar orkar varvstoppet på högsta växeln?
Inga som jag haft iaf tongue

Varvstopp på högsta växeln på Bmwn skulle motsvara 405km/h smile

caromania Forummoderator
12 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:

caromania skrev:

BTLulle skrev:
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter

Jo, det märks en hel del skillnad. Man brukar säga att ett kilo på ett hjul motsvarar 8kg i skuffen. Det är en massa som ska sättas i rotation, inte bara död vikt. Självklart är detta inte en exakt beräkning men en fingervisning. Ju starkare motor du har desto mindre känner du detta, och det märks framförallt när man ska iväg. Ett stort hjul kan lätt väga 4-5kg mer per styck. Räkna ut vad det blir i skuffen. Har du en liten gti med 130-150hk så kan du döda accet helt med stora fälgar.

Får man högre toppfart med större däck? Ja, i teorin, men i praktiken så sänker du toppfarten om bilen inte orkar dra den upp till varvstopp på högsta växeln.

Hur många bilar orkar varvstoppet på högsta växeln?
Inga som jag haft iaf tongue

Varvstopp på högsta växeln på Bmwn skulle motsvara 405km/h smile

I min slår varvstoppet till vid ~195. 7400rpm på femman. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
12 augusti 2008 · 3 404 Inlägg

BTLulle skrev:
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter

Inte? Friktion, storlek och vikt på hjulen har hyffsat stor inverkan, inte bara på gasrespons utan även chassie. Med en högre vikt måste motorn prestera mer för att få hjulen att börja rulla. Större fälg=vikten längre ut. Nu kan jag inte svara på om det blir någon dramatisk skillnad mellan 17&18" på en bil. Men när man byter däck/hjul på hojjen så känner man direkt!

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
e55boy
12 augusti 2008 · 164 Inlägg

Jag läste på ett forum för nån månad sen att gå från 16" till 19" ökar vikten på bilen med ca 40 kg i snitt...vet inte om de stämmer men "lättaluminiumfälgar" är då fan inte lätta tongue!
Mer metall = mer vikt iaf

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

har läst lite på denna tråden nu, om man vill gå upp i Tum storlek på däcken från 15 till låt oss säga 18 tum kommer vikten på däcken öka, men även omkrätsen, hum mycket kompenserar lågprofils däck i gemförelse med vanligare storlek på ex bensin förbrukningen i detta fall?   

och är det fel att säga att bilen förbrukar mindre soppa vid lägre varv? då det är vad som kommer hända med större omkräts på däcken.

fick höra av någon att man fick bättre stryrning med störra fäljar, man kan ta kurvor snävare etc, sant eller falskt?

MeloveGolf Vw trimmare
10 januari 2010 · 2 995 Inlägg

jesper_NA skrev:
fick höra av någon att man fick bättre stryrning med störra fäljar, man kan ta kurvor snävare etc, sant eller falskt?

Om du ökar bredden får du mer gummi i backen = mer fäste men det kommer många nackdelar på en brukis som större risk för vattenplaning, trögare styrning, mer spårkänslig och soppa förbrukningen ökar..

Med andra ord är det bredden man vill ha men den brukar oftast följa med på köpet när man köper större fälgar..


Och med risk för att kallas för språkpolis: Det stavas Fälgar och omkrets wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

MeloveGolf skrev:

jesper_NA skrev:
fick höra av någon att man fick bättre stryrning med störra fäljar, man kan ta kurvor snävare etc, sant eller falskt?

Om du ökar bredden får du mer gummi i backen = mer fäste men det kommer många nackdelar på en brukis som större risk för vattenplaning, trögare styrning, mer spårkänslig och soppa förbrukningen ökar..

Med andra ord är det bredden man vill ha men den brukar oftast följa med på köpet när man köper större fälgar..


Och med risk för att kallas för språkpolis: Det stavas Fälgar och omkrets wink

ah förlåt, har dyslexi.

MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

men om man har smala däck och ökar omkretsen, kommer då bränsleförbrukningen öka eller minska?

te_wik Forummoderator
10 januari 2010 · 12 813 Inlägg

MrTorture skrev:
men om man har smala däck och ökar omkretsen, kommer då bränsleförbrukningen öka eller minska?

Minska? Med större omkrets behövs lägre varv för att uppnå en viss hastighet än hjul med mindre omkrets.
Samt så bör motståndet bli mindre när du har mindre kontaktyta med vägen?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

te_wik skrev:

MrTorture skrev:
men om man har smala däck och ökar omkretsen, kommer då bränsleförbrukningen öka eller minska?

Minska? Med större omkrets behövs lägre varv för att uppnå en viss hastighet än hjul med mindre omkrets.
Samt så bör motståndet bli mindre när du har mindre kontaktyta med vägen?




Mvh Tommy

jao låter rimligt, spelar fälgarnas vikt något direkt roll i detta?

Germax
10 januari 2010 · 12 086 Inlägg

te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

Det tvivlar jag starkt på.. därimot så varvar den inte lika mkt i tex 100km/h

haha se på fan att jag reagera på samma sak idag som för 1½ år sedan

Senast redigerat av JapMax (10 januari 2010)

te_wik Forummoderator
10 januari 2010 · 12 813 Inlägg

JapMax skrev:

te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

Det tvivlar jag starkt på.. därimot så varvar den inte lika mkt i tex 100km/h

Jo man får högre topphastighet, men det tar längre tid att komma upp till den och skillnaden är väl knappt så man märker det. Testade med en bil jag hade tidigare, Ford Scorpio 2.9 och mätte med GPS.
Tophastigheten skiljde sig typ 6-7km/h smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

JapMax skrev:

te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

Det tvivlar jag starkt på.. därimot så varvar den inte lika mkt i tex 100km/h

inte för att försvara eller så, men vitt vad jag fått för mig så kan man få rätt mycket bättre acc av att minska bilens topfart altså t.ex. 0-200 eller liknande, är det inte det man gör lite på banbilar ibland beroeende på banor etc? visst man ändrar kanske även förhållandet mellan växlarna oxå. men du förstår vad jag menar right?

Med reservation för att jag kan ha helt fel.

karlitoo
10 januari 2010 · 263 Inlägg

Skiljer mer än man tror. Hade 19'' på min bil någon månad. Sen när ja böt till 17'' så kändes den betydligt piggare! Känns nästan som om ja tjänat ca 7-8 hästar till haha.. Men man kan väll förlora lite snabbhet för att få lite stil på bilen smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

karlitoo skrev:
Skiljer mer än man tror. Hade 19'' på min bil någon månad. Sen när ja böt till 17'' så kändes den betydligt piggare! Känns nästan som om ja tjänat ca 7-8 hästar till haha.. Men man kan väll förlora lite snabbhet för att få lite stil på bilen smile

jag håller med, det accet som finns i en låt oss säga 200hk saab är mycket mycket mer än vad som behövs för att köra som vanligt folk, så 17 eller 19 tum spelar inte så jätte stor roll i detta fallet (tycker jag)

te_wik Forummoderator
10 januari 2010 · 12 813 Inlägg

karlitoo skrev:
Skiljer mer än man tror. Hade 19'' på min bil någon månad. Sen när ja böt till 17'' så kändes den betydligt piggare! Känns nästan som om ja tjänat ca 7-8 hästar till haha.. Men man kan väll förlora lite snabbhet för att få lite stil på bilen smile

Eller när man byter från 17" fälgar med breda sommarsulor mot smalare 15" vinterdäck. Det om något är ju att trimma bilen ^^




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (10 januari 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tony_Rene Y not
10 januari 2010 · 221 Inlägg

när jag bytte till 22´´ på min pickupp så gick varvet ned till 1400rpm i 110km/h och med gps blev det inte 110km/h längre utan 119km/h ca.. så gick jag upp 9.5% i omkrets:P

Everything thats fast. has my name written on it
BMW Alpina B10 4,6 "Sleeper Edition" (1998)
BMW X5 "Darkside" (2010)
Toyota Supra "Winter Beater" (1994)
alexxe En gång till nu
10 januari 2010 · 760 Inlägg

Utan mer ingående fakta så förlorar bilen effekt ju mer fälgarna väger, kommer inte ihåg ekvationen på rak arm men ja drar ett helt å hållet och "osant" exempel: om du ökar vikten per fälg med låt säga 2hekto, så resulterar de i 10 kilo extravikt för motorn att driva runt, har me rotation osv att göra.
att tilläggas så minns ja inte om de va på drivhjulen eller om de va runtom detta gällde.

Rätta mig gärna för de va längesen ja snubbla över denna info.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
MrTorture
10 januari 2010 · 682 Inlägg

Bullet--- skrev:

alexxe skrev:
Utan mer ingående fakta så förlorar bilen effekt ju mer fälgarna väger, kommer inte ihåg ekvationen på rak arm men ja drar ett helt å hållet och "osant" exempel: om du ökar vikten per fälg med låt säga 2hekto, så resulterar de i 10 kilo extravikt för motorn att driva runt, har me rotation osv att göra.
att tilläggas så minns ja inte om de va på drivhjulen eller om de va runtom detta gällde.

Rätta mig gärna för de va längesen ja snubbla över denna info.

det blir annan utväxling från motor till vägbana, helt omöjligt att bilen förlorar effekt av att slänga på större/tyngre/bredare fälgar.

låter rätt övertygande. smile

Leo86
10 januari 2010 · 1 468 Inlägg

JapMax skrev:

caromania skrev:

BTLulle skrev:
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter

Jo, det märks en hel del skillnad. Man brukar säga att ett kilo på ett hjul motsvarar 8kg i skuffen. Det är en massa som ska sättas i rotation, inte bara död vikt. Självklart är detta inte en exakt beräkning men en fingervisning. Ju starkare motor du har desto mindre känner du detta, och det märks framförallt när man ska iväg. Ett stort hjul kan lätt väga 4-5kg mer per styck. Räkna ut vad det blir i skuffen. Har du en liten gti med 130-150hk så kan du döda accet helt med stora fälgar.

Får man högre toppfart med större däck? Ja, i teorin, men i praktiken så sänker du toppfarten om bilen inte orkar dra den upp till varvstopp på högsta växeln.

Hur många bilar orkar varvstoppet på högsta växeln?
Inga som jag haft iaf tongue

Varvstopp på högsta växeln på Bmwn skulle motsvara 405km/h smile

Saab 9000CD gjorde varv stopp på sista växeln i 220/230Km/h. vet inte exakt då mätaren tog slut vid 220 o då stod den lite över. men tog en liten stund o en bra raksträcka. D läskigaste va att en röd volvo 850 körde om yikes. d va inte lika roligt längre då wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang