2213
Sök

Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

16 197 Inlägg
17 augusti 2008
Holiace skrev:
Man kanske inte är så säker i en 740. Men sätt dig i en 205 GTi och det blir inte ett dugg bättre...

fattar dock inte VARFÖR allt detta tjat om bilar säkerthet... om man nu köper en bil för att kroka den så köp en stridsvagn 90,dom håller för sånt,  bilar e inte byggda för att krockas me,dom ska köras..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 661 Inlägg
17 augusti 2008
evilaudio skrev:
Holiace skrev:
Man kanske inte är så säker i en 740. Men sätt dig i en 205 GTi och det blir inte ett dugg bättre...

fattar dock inte VARFÖR allt detta tjat om bilar säkerthet... om man nu köper en bil för att kroka den så köp en stridsvagn 90,dom håller för sånt,  bilar e inte byggda för att krockas me,dom ska köras..tongue

Hehe, du menar säkert stridfordon 90. Hade sådana funnits att köpa så hade jag kört en. smile
Dock en aning opraktisk i stadstrafik. (jag har provat)
mvh

1 661 Inlägg
17 augusti 2008
Brandis skrev:
Sokrates skrev:
En del tror att en bensintank kan explodera,, händer bara i actionfilmer tyvärr.

/Tommy.

ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...

även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...

Men detta att tanken kan explodera är jag nästan övertygad om. men hela grejen är den att tanken måste vara nästan helt tom så att ångorna kan antändas med rätt syremängd.
Jag vill inte att ni provar men att slänga ner en tändsticka en full bensindunk är 100% ofarligt.
Men slänger man ner en i en dunk med en liten skvätt i botten så leker du med döden.
Likaså står jag hellre och röker (inte för att jag röker) precis vid tanklocket när jag tankar än att stå 10m bort.
Det är alltid ångorna som brinner och exploderar. Inte såsen.
mvh

Teddan
2 495 Inlägg
17 augusti 2008
evilaudio skrev:
Holiace skrev:

kör man 10 000mil om året (som jag) så vill man gärna sitta säkert, även om jag vet vad jag gör så kan man inte räkna med att alla andra i trafiken gör det.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

huh?
10 427 Inlägg
17 augusti 2008
Gammelvofflos verkar faktiskt vara okej vid avkörning av vägen.
Dvs singelolyckor.. sett massvis med bilder på bilar som är helt kvaddade
utan att passagerarna har skadat sig nämnvärt. Rätt så stora deformationszoner.

Denna bilen voltade framlänges eller nåt sånt konstigt vid dikeskörning
med ett hjul i hastigheter runt 100km/h. Tre stycken i bilen och öppen
taklucka. Alla klarade sig bra dock som tur var (nån hamnade på sjukhus
för observation i en dag). Så totalt osäker lär bilarna ju inte vara.

http://www.forumbilder.se/thumbs/D6ED06EB.jpg
http://www.forumbilder.se/thumbs/893381CE.jpg
http://www.forumbilder.se/thumbs/03D7E40F.jpg

671 Inlägg
17 augusti 2008
vet flera tjejer/kvinnor som antagit att nyare bilar per automatik är snabbare än äldre... *DOOH*

Second is the first loser

4 586 Inlägg
17 augusti 2008
Brandis skrev:
Sokrates skrev:
En del tror att en bensintank kan explodera,, händer bara i actionfilmer tyvärr.

/Tommy.

ja, tyvärr värkar det vara en myt som sitter inbränd i skallen på allt för många, bilarna har rullningskydd som ska förhindra att bränsle rinner ut... emn ännu mer komiskt är det ju att dom sprängs under motorhuven... vem förvarar bränslet där? förutom den dl som motorn ska ha...

även hollywood däck existerar inte, sånna som man kan få däck skrik på grus och gräs... min klass polare hade letat efter sånna på nätet i typ ett halv år...

he he hollywood däck wink det närmaste man kommer är torra gamla däck men det skriker dock inte på grus

huh?
10 427 Inlägg
17 augusti 2008
Hardjim skrev:
evilaudio skrev:
Holiace skrev:

Hehe, du menar säkert stridfordon 90. Hade sådana funnits att köpa så hade jag kört en. smile
Dock en aning opraktisk i stadstrafik. (jag har provat)
mvh

Lite känsliga bandaggregat tycker jag, minsta 'större' sten och det blir krökta bandplattor.
Så jäkla okänsliga är dom inte wink

Kokar ris
923 Inlägg
17 augusti 2008
att glöden på en ciggarett är tillräckligt varm för antända bensinångor, nån får gärna berätta om när ni senast lyckats med detta.

samt det där med bensintankar som exploderade prövade dom på mythbusters lite grann också, alltså genom att skjuta dom så dom exploderade, och det funkade! med sådana här "tracer" skott alltså, som bokstavligt talat brinner när dom flyger igenom luften, så det är ju inte så konstigt att det kan antända saker då.

bly mot metall gör ju inte mycket till gnistor lixom..

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

blacken
17 augusti 2008
bly mot metall gör ju inte mycket till gnistor lixom..

Det är inte blykulor i det vapnet som dom sköt med. Utan en blykärna med ett metall hölje (tombak) plus brinnande fosfor....
Senast redigerat av blacken (17 augusti 2008)

Kokar ris
923 Inlägg
17 augusti 2008
jo jag vet, men menade att vanliga kulor inte gör mycket till gnistor

blacken
17 augusti 2008
cenoxide skrev:
jo jag vet, men menade att vanliga kulor inte gör mycket till gnistor

Jodå dom kan gnistra rätt bra ibland. Det är beroende vinkel och vad dom träffar..

Diktator
968 Inlägg
17 augusti 2008
Hardjim skrev:
Brandis skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Men detta att tanken kan explodera är jag nästan övertygad om. men hela grejen är den att tanken måste vara nästan helt tom så att ångorna kan antändas med rätt syremängd.
Jag vill inte att ni provar men att slänga ner en tändsticka en full bensindunk är 100% ofarligt.
Men slänger man ner en i en dunk med en liten skvätt i botten så leker du med döden.
Likaså står jag hellre och röker (inte för att jag röker) precis vid tanklocket när jag tankar än att stå 10m bort.
Det är alltid ångorna som brinner och exploderar. Inte såsen.
mvh

att det är ångorna som brinner är det med allt, flytande matrial kan inte brinna inte fast heller, när man tänder en tändsticka så brinner inte träet, utan det är gasen som bildas när matrialet blir varmt.
varit med när folk svetsat bensintankar fulla med bensin i, gått hur bra som helst

Kokar ris
923 Inlägg
17 augusti 2008

blacken
17 augusti 2008
att det är ångorna som brinner är det med allt, flytande matrial kan inte brinna inte fast heller, när man tänder en tändsticka så brinner inte träet, utan det är gasen som bildas när matrialet blir varmt.
varit med när folk svetsat bensintankar fulla med bensin i, gått hur bra som helst

Visst KAN det gå bra att svetsa i en full bensintank. Men den som håller på med "heta" aktiviter i närheten eller i direkt anslutning till tankar/kärl eller behållare som innehåller brännbara vätskor/gaser är en idiot..

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
17 augusti 2008
Att tända på en full tank bensin är inte lika farligt som att sätta eld på en tank med lite bensin, det är bensinångorna som är farliga. Sen kan jag tillägga att bensinångorna är farligast vid ungefär -40 grader... Kan vara bra att veta...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

687 Inlägg
17 augusti 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Jag läste någonstans att etanol ska kunna explodera som i Amerikanska actionrullar. Men hur sant det är vet jag inte.
Senast redigerat av volvo_Tobias (17 augusti 2008)

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
17 augusti 2008
cenoxide skrev:
att glöden på en ciggarett är tillräckligt varm för antända bensinångor, nån får gärna berätta om när ni senast lyckats med detta.

Det går nog allt handlar bara om rätt förhållanden, tex statisk elektrisitet (blir någon liten gnista) kan antända bensinen/bensinångorna medans man tankar

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

Pan
17 augusti 2008
Smiley skrev:
cenoxide skrev:

Det går nog allt handlar bara om rätt förhållanden, tex statisk elektrisitet (blir någon liten gnista) kan antända bensinen/bensinångorna medans man tankar

Det går inte dom testade det i mythbusters smile

3 354 Inlägg
17 augusti 2008
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök