_Bertan_ skrev:
heheh fy fan vad roliga uppdateringar du har, skrattar som fan när jag läser
tror det kommer bli bra med grillen och ögonlocken, lycka till med resten också

Tack tack du!
Ja nu va de ju ett tag sen de blev nåt skrivet om fiskorven...
Vad passa då bättre än att uppdatera lite? Blir dock en ganska bildfri uppdate då min molusk till bror har slarvat bort kamera laddaren..
Det som har hänt är då att bilen har vibrerat för det mesta..
Har egentligen gjort de hela tiden sen bilen köptes men på sistonde har jag fått friktionssår på vänsterhanden då lädret på ratten gnidits fram och tillbaka som en hyvelmaskin..
Det första försöket att åtgärda detta var att prova en mängd olika fälgar, fram och tillbaka.
Med detta kom jag fram till att problemen orsakades av en annan faktor..
Eftersom att vibrationerna kom från framvagnen och iom att jag redan gjort iordning hjulhus och bromsar ibak, så kom tanken att man kanske skulle göra likadant ifram... (ingen bra tanke)
Skivorna i fram byttes mot nya om man ska vara lite kortvattnad. (ena sidan tog en hel dag då skivan kramade sig fast på navet med en vikings kraft. Storsläggan kom fram och efter 4 timmar, när skivan såg ut som ett mosat mariekex, gav jag och hämtade farsan. Han satt i 10sekunder och kikade på skivan, gick och hämtade en vanlig snickarhammare och på ett slag var skivan borta... Gubben har voodoo krafter och 40år som snickare sätter tydligen sina spår.. jävla as...)
Nu var alltså nya skivor och belägg monterat runt om... men funkade skiten? Behöver inte ens skriva svaret..
Sur som en tvåtaktare drog jag till skroten och köpte en Ny, lång, fin drivaxel med lika fina knutar.
Ville inte ens sätta på den på bilen då den var så fin, men på bokhyllan i rummet var den bara ful ändå..
Självklart var den till höger sida (då det var den jag hade inbillat mig var lika sne som min kompis). Plus att den vänstra bara e typ lika lång som en medelstor hamster.
När jag skulle ha bort den gamla upptäckte jag att den inte satt fast i växellådan med massa bult som det gör på vanliga bilar! Vresig gick jag in och sökte på datorn i sjukt många timmar om hur helvetet skulle loss.. Tydligen skulle man ta tag i yttre drivknuten och rycka te så in i helvete, så att hela axeln gled ut ur växellådan. Lite fundersam fråga jag farsan om all växellådsolja skulle rinna ut om man nu drog ut axeln.. Fick svaret "he... de gör de inte..)..
De e ju hans golv så sagt o gjort...
Tänkte göra en liten provryckning för att känna hur det kändes... SMACK sa de och vips så satt jag på golvet med en drivaxel i nävarna... Grejen var den att bara halva "inre drivknuten satt på axeln.
Hummm.... Såhär ska det väl inte se ut? tänkte jag och upptäckte knuten bara bestod av fett, spåner och små metallbitar.
GÖTT! dehär va väl felet då?
Började bända med en kofot för att få ur resten an knuten ur lådan (läste faktiskt att man skulle göra så om den inte lossnade).
Självklart låg jag under bilen och bände som en gnu tills den ploppade ur och en liter olja rann ner på min mage.... opel...
Efter en dusch kom faktiskt den nya axeln på plats ganska smärtfritt och efter en provkörning kändes det faktiskt som att vibrationerna upphört en aning!
Använde bilen nån vecka tills det blev lika illa igen..
Nuuuuuuuu var jag inte glad på bilfanskapet och planer om att spränga skiten smiddes..
Körde med originalfälgar fram efter axelbytet för att minimera risken att det var fälgarna det berodde på, då någon "jävel" filat upp centrumringarna på de andra fälgarna. Sket i att byta till original ibak då det ändå var ifram det skakade.
Idag fick jag mina nya specielbeställda ringar med exakta mått från däckfirman. Slängde genast bort originalfälgarna fram och på med de andra... Ingen skillnad...
Hann även byta ringarna ibak också, då jag tänkte att det var lika bra..
DET smällde kamelen!!! Efter en provkörning konstaterades det att vibrationerna, eller rättare sagt skakningarna i rattjäveln var borta!
Hur fan kunde detta komma sig när jag provad andra fälgar ibak och detta inte hjälpt???
Min teori är att drivaxeln och navringarna på bakfälgarna var båda boven i dramat.
När jag fixat drivaxeln ifram bytte jag aldrig fälgar bak och därmed hade jag fortfarande skakningar in biljäveln.
Så nu väntar jag bara på att ett nytt skitfel ska komma och sno pengar ifrån mig, eller att den ska få epilepsi och hybris igen..
Godnatt era björngubbar!