Byta kamrem o vattenpump på 855??

Jensen80
25 augusti 2008 · 351 Inlägg

tjena ja hörde av en polare att de kommer att gå på 12000kr att byta kamrem eller rättae sagt 2 remar för de har 850 sa han.Men då måste ja byta vattenpump också,men stämmer de att summan kommer bli det.Tyckte att de lät lite saftigt för min del?

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
Slammis IT-Tekniker
25 augusti 2008 · 161 Inlägg

Lämnar du in den på verkstad kan du säkert komma upp i det priset om dom saltar räkningen ordentligt...

En kamremssats kostar ca 1600:-
Fläktremmen kostar 280:- eller 215:- beroende på om du har AC osv...
Vattenpumpen kostar 680:-

Och några timmars arbete på det...  säg 5 timmar, vet inte vad dom räknar på så är det 5000:- arbete...  alltså knappt åttatusen spänn....

Sedan ka man ju göra det själv också...

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
BBAD Utbildad hobbymekare
25 augusti 2008 · 1 125 Inlägg

ca 4k för arbetet tar dom här hemma iaf + grejerna

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
torpis Forummoderator
25 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Det går att göra själv, men det är trångt... väldigt trångt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jensen80
26 augusti 2008 · 351 Inlägg

Ska på lördag hämta bilen ifrån småland där den har stått i 6mån utan att ha blivit startat,sen ska den in i garaget som vinter projekt,men ja blev chockat över priset 12000kr som polaren sa.Men då kan ja köpa delar varje månad=)

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
_ralle_ Servicetekniker
27 augusti 2008 · 235 Inlägg

Tycker det låter dyrt. Det brukar gå på 3000-4000 för ett rem byte med delar och arbete fast då utan vattenpumpen.
Är inte så vanligt att man byter pumpen faktist på dom bilarna men har den gått långt så kanske det är lite ide att byte den.
Men vi brukar inte byte pumpen när vi byte remmar om den inte har läckt eller så. den håller länge annars.

MVH ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
pontan36 Mekaniker
27 augusti 2008 · 212 Inlägg

Vi tar runt 4000kr för kamremsbyte så 12000 tycker jag lät kraftigt.

dan-kristian
27 augusti 2008 · 518 Inlägg

12000kr finns inte en ända verkstad som tar ,,ca 4000kr med vattenpumpen ovh det är lite i överkant..2 remmar? menar han generatorremen så tar det 10sec att ta bort..740-940 med 16ventiler finns två remmar,,kam och balansaxelrem,,Du ska nog inte lyssna på din polare........

canka
28 augusti 2008 · 103 Inlägg

hmm...ringde å kolla me en verkstad innan jag skulle köpa min bil va dom skulle ta för kamremsbyte allt som allt...å dom gav mej ett pris på 2000...så tycker alla priser ni pratar om verkar rätt höga....

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
pontan36 Mekaniker
28 augusti 2008 · 212 Inlägg

canka skrev:
hmm...ringde å kolla me en verkstad innan jag skulle köpa min bil va dom skulle ta för kamremsbyte allt som allt...å dom gav mej ett pris på 2000...så tycker alla priser ni pratar om verkar rätt höga....

Med vattenpumpsbyte inkl. material?

NeonX
28 augusti 2008 ·

det tar absolut inte 5 timmar att byta kamrem och vattenpump, polarn jobbar på bilia och när han gjorde de på sin kanske de tog 1-1.5 timmar.... så säg att du slöar lite, 2.5 tim....bara så du vet

dan-kristian
28 augusti 2008 · 518 Inlägg

canka skrev:
hmm...ringde å kolla me en verkstad innan jag skulle köpa min bil va dom skulle ta för kamremsbyte allt som allt...å dom gav mej ett pris på 2000...så tycker alla priser ni pratar om verkar rätt höga....

dom tar nog 2000kr för arbetet,,kamremsats kostar ca 1500kr och vattenpump om man vill byta ca 600kr......

ozcan
28 augusti 2008 · 72 Inlägg

Om jag får låna tråden här lite, är det för att 850 är framhjulsdrivet som det är så omständigt?

På 940n så byter jag ju kamremmen på 1,5h med dåliga verktyg + en spik med haynes-boken innan jag ens bytt ett oljefilter eller torkarblad någonsin big_smile

Blomsterberg plattsättare!
28 augusti 2008 · 804 Inlägg

ozcan skrev:
Om jag får låna tråden här lite, är det för att 850 är framhjulsdrivet som det är så omständigt?

På 940n så byter jag ju kamremmen på 1,5h med dåliga verktyg + en spik med haynes-boken innan jag ens bytt ett oljefilter eller torkarblad någonsin big_smile

i 850in är motor snedställd så mellan rem och chassi är det väldigt trångt å svårt att komma åt

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
canka
28 augusti 2008 · 103 Inlägg

harman1 skrev:

canka skrev:
hmm...ringde å kolla me en verkstad innan jag skulle köpa min bil va dom skulle ta för kamremsbyte allt som allt...å dom gav mej ett pris på 2000...så tycker alla priser ni pratar om verkar rätt höga....

dom tar nog 2000kr för arbetet,,kamremsats kostar ca 1500kr och vattenpump om man vill byta ca 600kr......

nope...frågade efter vad dom skulle ta allt som allt för ett kamremsbyte...å då fick jag svaret 2000...men då va det inte inkluderat vattenpumpen...va på Bert Gustavsson Bil på tagenevägen i på hisingen, numera CMS tror jag....ring å kolla för skoj skull vetja;)

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
pontan36 Mekaniker
29 augusti 2008 · 212 Inlägg

3555:- kostar de att byta kamaxelrem och vattenpumpen. Remmen kostar 555:- och vattenpumpen kostar 675:- resten arbete och vi tar betalt för 2timmar.

Dessa priser gäller på NordiskaBil i Arvidsjaur med volvo original delar. Räknade på det nu så det är inga fantasi siffror.

Senast redigerat av pontan36 (29 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang