3149
Sök

Byta från trumbromsar till skivor

Mångsysslare
546 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
Hej har lite frågor angående att byta från trumbromsar till skivbromsar. Vad måste man göra för att det ska va möjligt för att få på skivor? Är det genomförbart eller är det ett jättejobb? Måste man byta ut något mer än bromsarna, som t.ex. nav eller liknande från en bil med skivbromsar?

Hoppas att det finns någon som kan förklara hur man gör detta och gärna så ingående som möjligt.

3 714 Inlägg
26 augusti 2008
vad gäller det för bil?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Mångsysslare
546 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
Är en nissan 100 nx och det är bakbromsarna som jag funderar på att byta ut och sen även byta till större skivor fram.

149 Inlägg
27 augusti 2008
Oftast är det lättast att ta en bakaxel från en med skivor om så finns, annars måste du bygga fästen för handbromsvajer mm för att få det att funka förutom att få dit ok och skivor. Sen måste du troligen få tag på tryckreduserare till bakbromsarna då det är helt olika tryck med skivor/trummor. Jag gjorde så på en av mina gamla bilar att köpte bromsar (ok, nav, skivor och klossar) från en bil av samma modell men som hade skivor, dessa passade rakt på, sen skulle ett fäste på bakaxeln för handbromsvajern ha gjorts(gjorde aldrig klart konverteringen). Dessutom fick jag tag på bromskraftsreduserare från donatorbilen, utan dessa skulle jag låsa upp bakbromsarna utan problem.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

Mångsysslare
546 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
okej tack för svaret. då har man lite bättre koll på vad som krävs för att kunna genomföra det iaf.

Sök