Vad ska vi tänka på vid köp?

FiGurT
12 juni 2008 · 324 Inlägg

Hejsan!

Har lite funderingar här runt ett bilköp, vi såg en vw derby vi blev lite småsugna på. Vad bör vi tänka på om vi ska köpa en sådan? För och nakdelar?
Vad drar den, skatt och försäkring? Vanliga fel? bra motor?

all fakta om bilen i stort sett!

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt
caz M-POWER
12 juni 2008 · 27 Inlägg

Hej!

Jag lånar denna tråden då jag har samma frågor, dock om en annan bil.

Jag har kollat lite på de äldre BMW M3:orna (i 80-100 tusenklassen) och skulle vilja höra lite för- respektive nackdelar om dem.

Jag antar att de har rätt bra prestanda i motor osv, men går de sönder lätt? Lätt att få tag i billiga reservdelar? Billig försäkring? Hur mycket drar den per mil på ett ungefär?

Söker (som FiGurT) all info om de lite äldre M3:orna.

g_b
12 juni 2008 · 100 Inlägg

Förslagsvis så tar man reda på ett reg.nr på en sådan bil man vill köpa sen går man in på vv.se å kollar skatt och gör likadant med försäkring på det bolag man tycker bäst om eller har bäst erfarenhet av.
Ang. bmw m3 så är det bara att regga sej på ett bmwforum typ autopower där dom borde ha skaplig koll på m3:or och har för mej att det finns lite guider på olika bilar åxo

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Mr_EmCom Med.lem
12 juni 2008 · 3 759 Inlägg

@ caz kolla beganatguiden på http://www.autopower.se/

Du kommer inte bli missnöjd..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
FiGurT
12 juni 2008 · 324 Inlägg

caz skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråden då jag har samma frågor, dock om en annan bil.

Jag har kollat lite på de äldre BMW M3:orna (i 80-100 tusenklassen) och skulle vilja höra lite för- respektive nackdelar om dem.

Jag antar att de har rätt bra prestanda i motor osv, men går de sönder lätt? Lätt att få tag i billiga reservdelar? Billig försäkring? Hur mycket drar den per mil på ett ungefär?

Söker (som FiGurT) all info om de lite äldre M3:orna.

finns det nått billigt till en bmw? tongue

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt
g_b
12 juni 2008 · 100 Inlägg

caz skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråden då jag har samma frågor, dock om en annan bil.

Jag har kollat lite på de äldre BMW M3:orna (i 80-100 tusenklassen) och skulle vilja höra lite för- respektive nackdelar om dem.

Jag antar att de har rätt bra prestanda i motor osv, men går de sönder lätt? Lätt att få tag i billiga reservdelar? Billig försäkring? Hur mycket drar den per mil på ett ungefär?

Söker (som FiGurT) all info om de lite äldre M3:orna.

Fördelar: Rak 6a (underbart ljud) underbar bil på en krokig landsväg

Nackdelar: Försäkring, halvslö sak som säkert blivit sönderplågad av alla tidigare ägare, inte så jättebilliga delar,åt helvete för vanliga och alla glider i e36 bmws (om inte äkta m3 så en m-stylad).
Så köp en rolig "udda" bil i den prisklassen.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
caz M-POWER
13 juni 2008 · 27 Inlägg

g_b skrev:

caz skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråden då jag har samma frågor, dock om en annan bil.

Jag har kollat lite på de äldre BMW M3:orna (i 80-100 tusenklassen) och skulle vilja höra lite för- respektive nackdelar om dem.

Jag antar att de har rätt bra prestanda i motor osv, men går de sönder lätt? Lätt att få tag i billiga reservdelar? Billig försäkring? Hur mycket drar den per mil på ett ungefär?

Söker (som FiGurT) all info om de lite äldre M3:orna.

Fördelar: Rak 6a (underbart ljud) underbar bil på en krokig landsväg

Nackdelar: Försäkring, halvslö sak som säkert blivit sönderplågad av alla tidigare ägare, inte så jättebilliga delar,åt helvete för vanliga och alla glider i e36 bmws (om inte äkta m3 så en m-stylad).
Så köp en rolig "udda" bil i den prisklassen.

Har du något tips/förslag om bil med pigg motor, bra trimmöjligheter, bra prestanda m.m.? Det känns nästan som en M3 har det mesta motormässiga som jag vill ha i min framtida bil, men som du säger, de flesta äldre modellerna som har varit med ett tag är nog rätt plågade..

Finns det någon motsvarighet i samma prisklass mot de äldre M3orna? Tänker ju givetvis mest på motorn då.

dstr
13 juni 2008 · 146 Inlägg

Köp via www.blocket.se eller www.bilcert.se för att få garanti på bilen - det skulle iaf jag gjort om jag spenderade över 50k på en beggad bil.

Det är surt med växellådsras efter två dagar om man lagt massor av pengar på ny bil.

Ett konditionstest hos m-test, bilprovningen eller bilcert kan också vara på sin plats om det finns tveksamheter.

caromania Forummoderator
13 juni 2008 · 9 296 Inlägg

FiGurT skrev:
Hejsan!

Har lite funderingar här runt ett bilköp, vi såg en vw derby vi blev lite småsugna på. Vad bör vi tänka på om vi ska köpa en sådan? För och nakdelar?
Vad drar den, skatt och försäkring? Vanliga fel? bra motor?

all fakta om bilen i stort sett!

VW Derby? Polo med ryggsäck? Från 70/80talet? Finns det några sådana vid liv? Jag tar för givet att du/ni inte betalar mer än 2-3000 och då kan du inte förvänta dig så mycket. Rostig och ful, men snål motor. Är den besiktigad så har du bil kanske ett år. Förvänta dig inte mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang