5277
Sök

diod problem! Snabba svar uppskattas!

-Brandt-
9 november 2007
"Men det som är viktigt är vilken ström som dioden klarar, behöver den typ 30mA för att lysa fullt så beräknar man enligt ohms lag en lämplig impedans för att det ska bli rätt spänningsfall över motståndet.. typ 12volt / 0,030Amp =  400ohm för att dioden ska lysa optimalt och den får även rätt spänning efter förlusten i motståndet.."

Ja just precis. Så är det man ska göra egenligen. Oj va de e mycket som man glömt sen man gick i skolan och satt och räknade på detta. Lita på den gamla hederliga Ohms lag. smile

442 Inlägg
9 november 2007
BAE skrev:
Puttson skrev:
jo jag kom på att jag hade helt fel, trött efter dagen, men jag har också för mig att den långa/ den slipade sidan är + (anod?)

Långa benet Anod (+) Men den slipade utan är mot Minus (katod) sidan...

Som i alla elektriska kopplingar så måste även "jorden" vara kraftig för att det ska bli ström över dioden i detta fall...
Det spelar ingen som helst roll vilken sida motståndet sitter på..

Vänder man fel så att minuspinnen går direkt till batteriplus så måste det ändå jordas genom motståndet på pluspinnen för att det ska bli ström över dioden..
så det spelar ingen roll..

Att det inte lyser kan bero på att du har fel värde på motståndet!!
ska va typ 200ohm  (röd svart brun)..
// Tommy

japp så är det !! storleken på motståndet reglerar allt och spelar ingen som helst roll vart motståndet sitter (antingen före elr efter). spänningen går inte som strömen utan är uppdelat på hela kretsen liksom......
jag kör alltid med typ 3-4 i serie och sen om man vill ha fler så parallelkopplar man bara varje "serie" och har ett motstånd i varje.

:]
469 Inlägg
26 juni 2008
lånar tråden lite. köpte nya diodlampor som ja ska ha till broms ljuset men funkar ej.. testade lampan frame vid batteriet och då funkade den :S någon som vet vad de är för fel?

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 juni 2008
Fel polaritet/kabelbrott till bromsljussockeln eller felvänd lampa.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök