6400
Sök

Klara besiktning med trimmad motor? Tips :)

164 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Känner på mig att det finns många där ute med erfarenhet och/eller bra tips till en förvirrad själ tongue.

Jag har planer på att få kompressor monterad i min mustang. Den är inte överladdad original så det går såklart inte att få lagligt det vet jag, det jag söker är tips på vad man kan göra inför besitkning för att ev klara den. Förutom att få kompressorkitet avmonterat såklart tongue.

Har hört att det kan funka att ta bort kompressorremmen och säga att man antingen har den för "show", eller för att man kör på bana då och då.
Har även hört att man kan byta kompressorskiva så den inte laddar något, eller väldigt lite. Då är ju fortfarande effekten laglig, men är inte säker på om dom ändå tycker motorn är för ombyggd för att godkännas.

Som sagt, alla tips vore super!
Kan tillägga att jag inte är ute efter att bygga bilen laglig (men effektsäker dock, bättre bromsar chassi är redan kirrat), det blir för mycket jobb. Vill bara klara besiktningen smile.

Mvh

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

164 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
740glidarN skrev:
Låter som du har en bra idé där med att ta bort remmen, kompressorn sitter ju där och går ju inte att dölja.

Mest logiskt då är ju att tabort remmen och ha lite undanflykter och en bra besiktningsgubbe.
Tror den går igenom om du bjuder på kanelbullar big_smile

Haha jo det bör ju funka..kanske ska ta med lite chokladbollar oxå wink?! Hehe jo man lär nog ha lite tur med besiktningsgubben också såklart! Tyvär tongue

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
tror mer på att låta remmen vara kvar än att idiotförklara besiktningsmannen...

på en helbilsgodkännd bil får man inte montera kompressor oavsett rem eller ej desutom...  så en snygg install och att bilen inte går som ett as när han provkör...

jag körde igenom min precis som den går varje dag, dock utan alla balla mätare och med mindre laddtryck...

det känns bättre än att betala sig ur knipan
Senast redigerat av torpis (4 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juni 2008
Turbo-Fredde på Nordic R, med sin nybyggda 463hk motor ska tydligen försöka få igenom den utan att behöva ta av något, och den är ju inte lite ändrad. tongue

Man kan åka dit på omreggning, om besiktningen genomförs, men man kan tydligen alltid avbryta besiktningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

48 Inlägg
4 juni 2008
Man får montera hur mycket kompressor man vill bara den inte är ansluten till motorn, vad du ska ha den till ska besiktningen skita i......kan ju behöva pumpa däcken....

Har besiktat flera år i rad med lustgastuben monterad i kupén och solenoiderna monterade på insuget, men slangen mellan tub och motor avskruvad, dom bara flinar på besiktningen....

Dom kan inte göra ett skit så länge det du har monterat inte är effekthöjande under besiktningen
Senast redigerat av rollerrocker (4 juni 2008)

40 Inlägg
4 juli 2008
rollerrocker skrev:
Man får montera hur mycket kompressor man vill bara den inte är ansluten till motorn, vad du ska ha den till ska besiktningen skita i......kan ju behöva pumpa däcken....

Har besiktat flera år i rad med lustgastuben monterad i kupén och solenoiderna monterade på insuget, men slangen mellan tub och motor avskruvad, dom bara flinar på besiktningen....

Dom kan inte göra ett skit så länge det du har monterat inte är effekthöjande under besiktningen

Andra regler gäller för helbilsgodkända bilar.

Sök