Körförbud - vad gäller???

Kjellander
10 juli 2008 · 112 Inlägg

Jag har en bil som på kontrollbesiktningen fick körförbud på plats och som inte fick köras därifrån. Jag försöker nu sälja bilen och de som har hört av sig vill/tänker köra hem bilen. Vad händer om de blir stoppade, om en olycka händer eller om de fastnar i en fartkamera när jag fortfarande står som ägare?

Bära eller Brista?!
azid Det som inte dödar gör ont
10 juli 2008 · 2 668 Inlägg

skriver ju ägarbytet så den står på den som köper den från den dagen bilen åker från gården. bilen är ju inte din då så spelar ju ingen roll om nya ägaren drar den på taket hem.. samt skriiva ett kvitto

2slow
Zwudda Refined
10 juli 2008 · 1 770 Inlägg

Skriv ett noggrant kontrakt på det hela, att du sålt bilen det och det klockslaget, men att papprena inte gått igenom. då borde det inte vara några problem. det aldra bästa hade kanske till och med varit att video filma erat överäns kommande. MVH

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 juli 2008 · 3 404 Inlägg

Zwudda skrev:
Skriv ett noggrant kontrakt på det hela, att du sålt bilen det och det klockslaget, men att papprena inte gått igenom. då borde det inte vara några problem. det aldra bästa hade kanske till och med varit att video filma erat överäns kommande. MVH

Lite överdrivet att filma kanske? Men visst det håller nog bättre i rätten. Ha med dig ett vittne och som sagt skriv ett ordentligt kvitto.

Man får väll bogsera bilen trotts körförbud? hmm

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Zwudda Refined
10 juli 2008 · 1 770 Inlägg

Jo, vist är det överdrivet med att filma. Men för att vara helt på den säkra sidan så kanske det är det bäsyta att göra i dagens rätts samhälle. MVH

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
10 juli 2008 · 963 Inlägg

TenZer skrev:

Zwudda skrev:
Skriv ett noggrant kontrakt på det hela, att du sålt bilen det och det klockslaget, men att papprena inte gått igenom. då borde det inte vara några problem. det aldra bästa hade kanske till och med varit att video filma erat överäns kommande. MVH

Lite överdrivet att filma kanske? Men visst det håller nog bättre i rätten. Ha med dig ett vittne och som sagt skriv ett ordentligt kvitto.

Man får väll bogsera bilen trotts körförbud? hmm

Vill minnas att bilen ska vara besiktad och trafikförsäkrad för att framföras i trafiken. Detta gäller även vid bogsering.
Undantag från besiktningskravet är transport till verkstad/besiktning.

AnderL
10 juli 2008 · 219 Inlägg

Du ska tala om för han att det är körförbud på den,ha gärna något vittne på det.Skriv ägarbytet,sen är det upp till han hur han vill ta bort bilen.För blir han stoppad och säger att han inte visste att det var körförbud på den så kan det nog bli du som får för det.

Kostar att ligga på topp
Glidde
10 juli 2008 · 1 Inlägg

Vid körförbud får bilen endast flyttas från platsen med Bärgare dolly bilsläp.Så länge alla fyra hjulen är i marken vid t.e.x bogsering så måste fordonet vara försäkrat och skattat.Men hänger 2 hjul i luften p åtyp dolly är allt okej.Tror mig jag har många "spanska flaggor hemma"

Opel Rekord Olympia 1700 "Lyx 4 dörrars" (1962)
KHRacing
11 juli 2008 ·

AnderL skrev:
Du ska tala om för han att det är körförbud på den,ha gärna något vittne på det.Skriv ägarbytet,sen är det upp till han hur han vill ta bort bilen.För blir han stoppad och säger att han inte visste att det var körförbud på den så kan det nog bli du som får för det.

Nee du, det e alltid upp till föraren att ha koll på det fordonet han/hon framför.big_smile

AnderL
11 juli 2008 · 219 Inlägg

Sorry det trode jag med,men så var det inte sa en Polis till mig.Lyssen och diverse anndra småsaker ska du se till att det fungerar.Sa samma sak som du skrev,men där rätta han till mig.

Kostar att ligga på topp
Jongen
11 juli 2008 · 341 Inlägg

Glidde skrev:
Vid körförbud får bilen endast flyttas från platsen med Bärgare dolly bilsläp.Så länge alla fyra hjulen är i marken vid t.e.x bogsering så måste fordonet vara försäkrat och skattat.Men hänger 2 hjul i luften p åtyp dolly är allt okej.Tror mig jag har många "spanska flaggor hemma"

Trodde faktiskt att man fick bogsera bilen när man hade körförbud, den kan ju faktiskt vara skattad och försäkrad trost att man fått körförbud.....

Vocen_242 Ser värden genom sidorutan. =)
11 juli 2008 · 102 Inlägg

Detta är nog bästa garantin, fyll i ordentligt, och fyll i körförbud vid besiktnings upplysningen.

http://www.bilar.konsumentverket.se/Doc … _bilar.pdf

Lycka till.

Volvo = Jag rullar, vilket det är på hjulen eller taket... =D
AnderL
11 juli 2008 · 219 Inlägg

Mycket bra Vocen,kan ju inte bli bättre.Och sen hur den nya ägaren flyttar bilen är ju hans problem sen.
Enligt bilprovningens hemsida läser man förjande.
Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från bilprovningsstationen. Körförbud gäller tills ny besiktning gjorts av bilprovningen. När felen är åtgärdade får fordonet köras tillbaka till bilprovningsstationen.

Kostar att ligga på topp
Jongen
11 juli 2008 · 341 Inlägg

AnderL skrev:
Mycket bra Vocen,kan ju inte bli bättre.Och sen hur den nya ägaren flyttar bilen är ju hans problem sen.
Enligt bilprovningens hemsida läser man förjande.
Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från bilprovningsstationen. Körförbud gäller tills ny besiktning gjorts av bilprovningen. När felen är åtgärdade får fordonet köras tillbaka till bilprovningsstationen.

Räknas bogsering som att bärga bilen eller?

gamlingen
11 juli 2008 · 5 198 Inlägg

Nej

Goodis Full gas spar tid! ;)
11 juli 2008 · 284 Inlägg

Kjellander skrev:
Jag har en bil som på kontrollbesiktningen fick körförbud på plats och som inte fick köras därifrån. Jag försöker nu sälja bilen och de som har hört av sig vill/tänker köra hem bilen. Vad händer om de blir stoppade, om en olycka händer eller om de fastnar i en fartkamera när jag fortfarande står som ägare?

de vart ju körförbud på besiktningen så den nya ägaren kan omöjligt missa de.. å me som sagt kvitto å ägarbytet så bör du inte åka på de.. ett vittne kan nog va bra som några skriver.. ifall de skulle bli nåt..

gamlingen
11 juli 2008 · 5 198 Inlägg

bara skriva... Säljes med körförbud pga ...... är väl inte så svårt.. finns inte en chans i världen att säljaren åker på nåt

Vocen_242 Ser värden genom sidorutan. =)
11 juli 2008 · 102 Inlägg

Jongen skrev:

AnderL skrev:
Mycket bra Vocen,kan ju inte bli bättre.Och sen hur den nya ägaren flyttar bilen är ju hans problem sen.
Enligt bilprovningens hemsida läser man förjande.
Om fordonet har så allvarliga fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från bilprovningsstationen. Körförbud gäller tills ny besiktning gjorts av bilprovningen. När felen är åtgärdade får fordonet köras tillbaka till bilprovningsstationen.

Räknas bogsering som att bärga bilen eller?

Bärga = bärgningsbil, bogsera = dra bilen.  wink

Volvo = Jag rullar, vilket det är på hjulen eller taket... =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang